"Siinä hullunmyllyssä ei osattu hakea apua" – 35-vuotias suurperheen äiti kertoo, kuinka perheen talous romahti
Äiti kertoo perheen talouden romahtaneen 2010 ja sen jälkeen ovat kuitenkin tehneet vielä 4 lasta. Miksi näitä juttuja tehdään? Tuntuu, että halutaan vaan revitellä ihmisten elämänhallinnan puutteella.
Kommentit (106)
Mun mielestä oli mielenkiintoista että puhuttiin vaan naisen saavan summan x kuukaudessa joka koostuu palkasta, lapsilisistä, hoitorahasta ja vammaistuesta.
Entä miehen tulot?
Ap jatkaa: ihmettelen eniten sitä, kun perheen elämänhallintaongelmat näyttäytyvät niin selvästi lukijoille niin miksi perhe suostuu niitä kaikelle kansalle esittelemään? Ylehän saa tuosta tietysti enemmän klikkauksia mikä lienee tarkoituskin.
Vierailija kirjoitti:
"lapset haluaisivat pelikonsolit ja uudet puhelimet, mutta ovat joutuneet tyytymään käytettyihin"
Semmoista se on elämä monessa työssäkäyvässä perheessäkin, sillä erotuksella ettei mun lapset edes kysele niitä uusia puhelimia.
Näinpä juuri. Meillä on nettotulot miehen kanssa 4200e + 4100e kk mutta lapsilla ei todellakaan ole mitään uusia puhelimia. Pienikokoiset käytetyt vaihtopuhelimet kummallakin (lapset 14v ja 12v). Maksoivat pitkälti alta 200e kun ostettiin. Samoin meillä vanhemmilla on vaihtopuhelimet, swappielta ostettuna kuten lapsillakin. Työpuhelimet on tarkoitettu vain työasioita varten, siksi kakkospuhelimet.
Tottakai voisimme ostaa vaikka koko perheelle uudet puhelimet muttemme nää siinä mitään järkeä. Lapsetkaan eivät mitään uutta puhelinta vaadi.
Niin ja pelikonsolit....ei meillä sellaisia ole laisinkaan. Ei edes yhtä.
Vierailija kirjoitti:
"Maaliskuussa käteen jäävä osuus oli 2 300 euroa, kun Nyrkkö sai vielä täyden palkan"
Niin, mä olen koulutukseltani insinööri, ja saan kuukaudessa käteen 2506€. Ei toi 2300€ nyt niin kamalan huonosti ole.
Tuossa oli palkan lisäksi nettotuloiksi laskettu lapsilisät, vammaistuki ja hoitoraha.
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa: ihmettelen eniten sitä, kun perheen elämänhallintaongelmat näyttäytyvät niin selvästi lukijoille niin miksi perhe suostuu niitä kaikelle kansalle esittelemään? Ylehän saa tuosta tietysti enemmän klikkauksia mikä lienee tarkoituskin.
Luulen, etteivät he miellä itseään elämänhallintaongelmaisiksi, vaan olosuhteiden uhreiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos tehdään tuollaisia säälinkerjuu-juttuja, voisivat vähän valaista tuloja ja menoja. Nyt kerrotaan vain, että pakolliset menot ovat yli 2500e, joista 300e on asuntolainan lyhennys. Eli mitä ovat nuo muut menot? Mitä ovat muut tulot? Miehen ansiosidonnainen, lapsilisät, hoitoraha ja vammaistuki.
En mä ainakaan osaa hahmottaa, kuinka paljon ruokalasku voi olla isolla perheellä. Tai millaisia summia noista tuista tulee. Nyt vaan taivastellaan ja haetaan sääliä, mutta mitään konkreetista ei kerrota.
Ja särähti vähän tuo, ettei maksuton kouluruoka kelpaa.
En muuten sitten oo mikään köyhien dissaaja. Oon itse ollut yhden lapsen yh, välillä työttömänä ja myös opiskelevana on tullut rahattomuus tutuksi.
Ohis suora lainaus ' Maaliskuussa käteen jäävä osuus oli 2 300 euroa, kun Nyrkkö sai vielä täyden palkan. Huhtikuussa tulot olivat 1 700 euroa, kun hän sai osittaisen palkan. Tulot SiSÄLTÄVÄT palkan, lapsilisät, vammaistuen sekä hoitorahan.'
Toukokuussa mitään palkkaa ei tule työttömyyden takia.
Onhan tuo tosi vähän noin isolle perheelle. Tässä jutussa avataan sitä kuinka työttömyys monilapsisessa perheessä vähentää tuloja merkittävästi JA säästöjä ei ennestään vähätuloisilla yleensä ole.
Minullakin voi olla mielipide siitä miten monilapsisen ja työttömän perheen pitää elää, mutta ei se minun mielipide muutu konkreettiseksi rahaksi tai avuksi tuolle perheelle.
Kyllä se meidänkin keskituloisessa perheessä vaikuttaisi jos mies olisi työtapaturman takia pois työelämästä ja itse menettäisin työni vaikka lapsia vain kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, etteivät he miellä itseään elämänhallintaongelmaisiksi, vaan olosuhteiden uhreiksi.
Ja se on nannaa tuottajalle juuri tällaisia ohjelmia varten. "köyhät on köyhiä omista syistään johtuen" yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mykistävää. Ihmettelen samaa kuin ap; mikä oli pointti kirjoittaa tästä perheestä?
Propaganda varmaan. "köyhät älkää tehkö lapsia"
Eihän täällä enää juuri ketään saakaan lapsia, ellei satu olemaan sarjasynnyttäjä taikka äkkirikastunut. Muut jäävät auttamatta ulos synnytyslaitokselta johtuen harkitsevaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mykistävää. Ihmettelen samaa kuin ap; mikä oli pointti kirjoittaa tästä perheestä?
Eihän täällä enää juuri ketään saakaan lapsia, ellei satu olemaan sarjasynnyttäjä taikka äkkirikastunut. Muut jäävät auttamatta ulos synnytyslaitokselta johtuen harkitsevaisuudesta.
Tarpeeksi kun kaikki harkitsemme, niin kuolee koko kansa.
Vierailija kirjoitti:
"Maaliskuussa käteen jäävä osuus oli 2 300 euroa, kun Nyrkkö sai vielä täyden palkan"
Niin, mä olen koulutukseltani insinööri, ja saan kuukaudessa käteen 2506€. Ei toi 2300€ nyt niin kamalan huonosti ole.
Sisälukutaidoton insinööri?
Maaliskuu meni 2 kk sitten.
Huhtikuussa äiti sai kaikki tuet mukaanlukien 1700.
Toukokuussa ei palkkaa ja tuskin ansiosidonnaistakaan, koska tukihakemuksen käsittely kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarpeeksi kun kaikki harkitsemme, niin kuolee koko kansa.
Se olkoon tämän kansan kohtalo
Vierailija kirjoitti:
Meillä on nettotulot miehen kanssa 4200e + 4100e kk m
Niin ja pelikonsolit....ei meillä sellaisia ole laisinkaan. Ei edes yhtä.
Kai tiedät että 8000€/kk nettotulot on jo todella harvinaisen hyvä tilanne? Teillä kummallakin bruttotulot yli 9000€/kk ja niihin ei Suomessa kovin moni yllä. Ja vielä harvinaisempaa että kumpikin vanhempi on yhtä kovapalkkaisessa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tällä perheenäidillä työssäoloehto ehti täyttyä niin saa edes ansiosidonnaisen päivärahan peruspäivärahan sijaan. Luulisi työttömälle lähihoitajalle näin korona-aikana löytyvän keikka- tai kesätöitä, millä paikata ansionmenetyksiä. Sovitellulla päivärahalla pääsee osa-aikatyössä helposti samoihin nettotuloihin kuin kokopäivätyössä, jolloin jää myös aikaa tarjousten metsästämiseen ja edullisen kotiruoan valmistamiseen.
Ei varmaan ehdi, eikä kannata palkkatöissä käydä, jos on erityislasten avustajana ja omaishoitajana.
Veikkaan, että lähihoitajaopintojen pakollisten harjoittelujen jälkeen on kannattavampaa jäädä kotiin koulutettuna ammattilaisena huolehtimaan omista erityislapsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa oli palkan lisäksi nettotuloiksi laskettu lapsilisät, vammaistuki ja hoitoraha.
Olennaista kai on euromäärä eikä se, mistä tuloa on saatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tehdään tuollaisia säälinkerjuu-juttuja, voisivat vähän valaista tuloja ja menoja. Nyt kerrotaan vain, että pakolliset menot ovat yli 2500e, joista 300e on asuntolainan lyhennys. Eli mitä ovat nuo muut menot? Mitä ovat muut tulot? Miehen ansiosidonnainen, lapsilisät, hoitoraha ja vammaistuki.
En mä ainakaan osaa hahmottaa, kuinka paljon ruokalasku voi olla isolla perheellä. Tai millaisia summia noista tuista tulee. Nyt vaan taivastellaan ja haetaan sääliä, mutta mitään konkreetista ei kerrota.
En muuten sitten oo mikään köyhien dissaaja. Oon itse ollut yhden lapsen yh, välillä työttömänä ja myös opiskelevana on tullut rahattomuus tutuksi.
Ohis suora lainaus ' Maaliskuussa käteen jäävä osuus oli 2 300 euroa, kun Nyrkkö sai vielä täyden palkan. Huhtikuussa tulot olivat 1 700 euroa, kun hän sai osittaisen palkan. Tulot SiSÄLTÄVÄT palkan, lapsilisät, vammaistuen sekä hoitorahan.'
Toukokuussa mitään palkkaa ei tule työttömyyden takia.
Onhan tuo tosi vähän noin isolle perheelle. Tässä jutussa avataan sitä kuinka työttömyys monilapsisessa perheessä vähentää tuloja merkittävästi JA säästöjä ei ennestään vähätuloisilla yleensä ole.Minullakin voi olla mielipide siitä miten monilapsisen ja työttömän perheen pitää elää, mutta ei se minun mielipide muutu konkreettiseksi rahaksi tai avuksi tuolle perheelle.
Kyllä se meidänkin keskituloisessa perheessä vaikuttaisi jos mies olisi työtapaturman takia pois työelämästä ja itse menettäisin työni vaikka lapsia vain kaksi.
En oo lainaamasi, mutta oon hänen kanssaan samaa mieltä.
Eihän tuossa kerrottu, miten jonkun muun pitäisi elää vaan kyseltiin niiden tulojen ja menojen perään. Nyt Ylen artikkelissa kerrottiin vain naisen tulot, eihän se mikään yh ollut, vaan mies saa ansiosidonnaista.
Kai nämä nyt edes toimeentulotukea hakevat jos tilanne on niin katastrofaalinen. Ja lainaamasi myös pohti, ettei tiedä paljonko noin suuren perheen elättäminen maksaa eikä sitä avattu ollenkaan jutussa.
Ja se kouluruoka, joka ei kelpaa vaikka ilmaiseksi saisi.
Tosi outoa ettei kouluruoka kelpaa? Olen itse köyhän lapsuuden elänyt ja kouluruoka oli merkittävässä osassa. Jos lapsille kerrotaan, että rahat on vähissä, niin tuskin kukaan kiukuttelee osan syödessä kouluruokaa. Eikä lapsen kiukuttelun pitäisi muutenkaan olla noin määräävässä asemassa, että ei uskalla käyttää hyödyksi ilmaista ruokaa. Toivottavasti ei ole vain mukavuuden halusta kyse, onhan se ruoka sieltä koululta haettava. Lapset ymmärtävät kyllä, jos rahaa ei ole. Eikä tavarat, puhelimet ja pelikonsolit sitä onnea tuo. Kyllä se on turvallinen koti, joku merkitsee. Ei se elämä ruikuttamalla parane.
Kun älyä ei ole suotu edes sen vertaa, että ymmärtäisi hävetä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen ruokaan kovin paljoa mene, jos vain viitsii itse valmistaa alusta loppuun. Jos kakarat nirsoilee, niin sitten ovat syömättä kunnes ruoka kelpaa.
Ei monipuolinen ruoka kumminkaan ihan halpaa ole! Meillä on 6-henkinen perhe, ja hyvinkin menee 150 euroa viikossa ruokaan ja taloustarpeisiin. Vaikka yritetään ostaa sesongin mukaan ja leivotaan leivätkin itse, haetaan kaikki lihat punalaputettuina klo 21 jälkeen yms yms. Talvella "sesongin kasvikset" on monta kuukautta lanttu, porkkana ja appelsiinit. Onhan ne hyviä, mutta ihan oikeasti välillä kaipaa muutakin. Tietty jos joka päivä syö soijarouhemakaronilaatikkoa, porkkanaraastetta ja pinaattilettuja puuron kera, niin onhan se halpaa.
Toi Talvisesonki on niin totta. Tämä köyhä melkein itki ilosta, kun pääsi ostamaan ensimmäiset tankoparsat kaupasta. Pakastetaan kesää, minkä voidaan, mutta yleensä ovat joulukuun alusta käytetty, että saa tilaa jouluruuille. Tokihan se nelisen kuukautta menee juureksilla, appelsiinilla ja kaalilla, mutta myönnän että välillä tympäisee. Ja sen sitten näkyy ruuan tasossa, kun ei huvita panostaa sitä vähääkään ennen kevään alkua.
Tuo perhe elää väkisin yli varojensa tai käyttävät tulonsa leväperäisesti, muuta selitystä en keksi. Itselleni se kertoi paljon, ettei oteta vastaan ilmaista, verovaroin kustannettua ruokaa. Säästö se on pienikin säästö.
Vierailija kirjoitti:
Luitko tarkemmin? Siihen sisältyy myös lapsilisät ja heillä on aika monta lasta.