Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Siinä hullunmyllyssä ei osattu hakea apua" – 35-vuotias suurperheen äiti kertoo, kuinka perheen talous romahti

Vierailija
27.04.2020 |

Äiti kertoo perheen talouden romahtaneen 2010 ja sen jälkeen ovat kuitenkin tehneet vielä 4 lasta. Miksi näitä juttuja tehdään? Tuntuu, että halutaan vaan revitellä ihmisten elämänhallinnan puutteella.

https://yle.fi/uutiset/3-11313080

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön lähihoitaja.. Erikoista :o Kyllä meillä ainakin kaikki revittiin töihin koulun ohella jo opintojen aikana. Keikkatöitä iltaisin ja viikonloppuisin, sijaisuuksia kesäisin. Toki jos noin ison perheen arki pyöritettävänä ja arkipäivät menee koulussa, ei ehdi tai edes jaksa varmaan päälle käydä vielä työssä. Mutta todennäköisesti kesätöitä olisi tarjolla ja valmistumisen jälkeen hyvät työllisyysnäkymät.

Vierailija
62/106 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ikävää kun huono-osaisuus periytyy ja lapsista tulee todennäköisesti ihan samanlaisia luusereita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sipseihin on tainnut olla kuitenkin varaa kuvien perusteella. 

Köyhät perheet usein pyrkivät antamaan lapsilleen useimmin herkkuja, koska ne ovat halpoja verrattavissa harrastuksiin, matkoihin ja muihin mukavuuksiin.

Oli muuten hyvä huomio ja ihan totta. Kyllä perusihminen haluaa järjestää lapsilleen edes jotain mukavaa joskus.

T. Vähävaraisuuden keskellä kasvanut

Meidän perheessä se mukava oli lähinnä rypäleitä, tuoretta ananasta ja muuta vähän kalliimpaa mutta terveellistä ruokaa. Epäterveelliset herkut rajoittui juhlapäiviin.

T. Toinen vähävaraisen perheen lapsi

Vierailija
64/106 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät perheet usein pyrkivät antamaan lapsilleen useimmin herkkuja, koska ne ovat halpoja verrattavissa harrastuksiin, matkoihin ja muihin mukavuuksiin.

Oli muuten hyvä huomio ja ihan totta. Kyllä perusihminen haluaa järjestää lapsilleen edes jotain mukavaa joskus.

T. Vähävaraisuuden keskellä kasvanut

Meidän perheessä se mukava oli lähinnä rypäleitä, tuoretta ananasta ja muuta vähän kalliimpaa mutta terveellistä ruokaa. Epäterveelliset herkut rajoittui juhlapäiviin.

T. Toinen vähävaraisen perheen lapsi

Meidän vähävaraisessa (isossa) perheessä herkkuhomma meni niin, että esim. litran jäätelöpaketti jaettiin kahdeksaan osaan. Ja tätä sai ehkä kerran kuussa. Ei päässyt herkuilla lihomaan :)

Vierailija
65/106 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei ole köyhä jos on varaa ostaa herkkuja niin paljon että lihoo tuollaiseksi. Itse laihduin silloin kun olin oikeasti köyhä kun ei ollut rahaa ruokaan. 

Minä lihoin ollessani köyhä, koska hain melkein kaiken ruokani leipäjonosta. Sieltä sai usein rasvaista jauhomakkaraa, eineslihapullia, vanukkaita, vaaleaa leipää, pasteijoita, pullia yms. eli sellaisia kaloreita jotka piti huonosti nälkää. Joukossa oli toki myös terveellistä ruokaa, mutta liian vähän.

Vierailija
66/106 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisen perusosa on n. 480 euroa kuussa / aikuinen, lapsen perusosa on n. 300 euroa kuussa.

Tämä tarkoittaa sitä, että 2 aikuisella ja 2 lapselle pitäisi jäädä kuussa asumis-, lääke- ja terveydenhoitomenojen jälkeen käyttöön n. 1 500 euroa kuussa ruokaan, vaatteisiin, puhelinlaskuihin jne. Melkoset palkat tai vaihtoehtoisesti matalat asumiskulut saa olla, että jää tuo summa kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle.

Oikeasti? 🤔 Me ollaan kaksi lähihoitajaa, minä en saa lisiä, mies on vuorotyössä. Mun netto on 1500€ ja miehen 1500-2000€. Eli yhteensä 3000-3500€/kk.

Meillä menee 1500€/kk asumiseen (asuntolaina+remonttilaina), vakuutuksiin, sähköön, veteen, puhelimiin, nettiin, kahden auton kuluihin jne. 1500-2000€ jää siis kuukaudessa ruokaan, vaatteisiin ja harrastuksiin. 50€/kk menee mun lääkkeisiin.

Ollaan mielestäni kohtalaisen pienituloisia (koska hoitoalan minimipalkat yksityisen tessillä). Asumiskulut meillä taas on mielestäni ihan normaalitasolla, pk-seudun ulkopuolella. Ei tällä palkalla tietysti kuutta lasta kovin mukavasti elättäisi. Mutta kaksi ihan kivasti.

Vierailija
67/106 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin jäi vaivaamaan se, että miksi lehtijutussa mainittiin vain äidin tulot, lapsilisät ym. Isä saa ansiosidonnaista, sanottiin, mutta miksi sitä ei ollut laskettu mukaan noihin kuukausituloihin?

Vierailija
68/106 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepotretti kyllä täysin odotuksia, ainoastaan banjo puuttui kuvasta.

Vierailija
69/106 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vaikuttaa siltä, että toimittaja on halunnut maalata superkurjaa heidän elämästään. Minulta ainakin on mennyt usko näiden artikkelien todenperäisyyteen.

Vierailija
70/106 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, voi. Toivon kaikkea hyvää perheelle.

Vierailija
71/106 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin ovat töissäkäyviä ja asuvat maan halvimmalla alueella, enemmän ottaisi pannuun jos olisi taas kyseessä joku 100-neliöisessä Vantaalaisessa rivarissa asuva jättiperhe jonka päät eivät ole töistä kuulleetkaan.

Mutta miten ihmeessä noissa suurperheissä on aina useampi erityislapsi joilla on vaikka millaista omituista vaivaa? Ja mikä syy ilmaisen kouluruoan kieltäytymiseen on se että lapsi on "aistiherkkä"? Nälkääkö se näkee koulupäivinä?

Vierailija
72/106 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestä enää ihmisiä jotka itse aiheuttavat kauheat taloudelliset sotkunsa olemalla ihan tolloja. Joku ne laskut joutuu kuitenkin lopulta maksamaan, eivät ne vain haihdu! Paitsi jos koko maailma palaa.

Vierailija
73/106 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihan pakko olla suurperhe?

Vierailija
74/106 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

köyhyysrajan alapuolella elävä kirjoitti:

Eniten tuossa linkitetyssä artikkelissa pisti silmään, että perhe ei ota vastaan kaikkea kouluruokaa, mitä olisi mahdollista saada, ja tätä selitetään sillä, että se olisi turhan hankalaa:

"Nyrkkö sanoo, että he eivät ole ottaneet kaikille kouluruokia, koska ruokailua on vaikeaa järjestää koko perheen kesken.

– Osa lapsista siis söisi kouluruokaa ja osa lapsista ja vanhemmat kotiruokaa, joten siitä varmasti tulisi kiukuttelua. Erityislapset ovat muutenkin ruuan suhteen on haastavia, koska heillä on aistiherkkyyttä."

Ymmärrän erityislasten aistiyliherkkyysongelmat, sillä lapsuudessa seurasin vierestä pikkusisaruksen aspergerista johtuvia aistiyliherkkyyksiä. Uusien asioiden syömisen opettelu oli vaikeaa ja nostan tästä hattua vanhemmilleni, että he jaksoivat maistattaa uusiakin asioita, vaikka se usein päättyi kiukutteluun. Erityislapsetkin pitää kasvattaa siihen, että elämässä kohdataan pettymyksiä ja kaikki ei aina mene niinkuin itse haluaisi. 

Kuitenkin tällaisessa tilanteessa, jossa tunnustetaan ihan avoimesti, että perheellä tekee taloudellisesti tiukkaa, on ihan typerää olla ottamatta vastaan ilmaisena jaettavaa ruokaa. Mitä sitten, vaikka perheenjäsenet söisivätkin joinain päivinä eri ruokia? Kelle tämä "syödään kaikki samaa ruokaa" on lopulta se tärkein?

Jos tällaiseen tilanteeseen joutuisin ja lapset alkaisivat vaatimaan samaa ruokaa, tekisin niin, että joko kaikki söisivät kouluruuat yhdessä pois tai sitten tekisin erillisen kotiruuan, josta lapset syövät yhdessä ja söisin puolisoni kanssa ilmaiseksi saadut lämpimät kouluruuat. Ruoka ei mene hukkaan ja ruokakulut pysyvät kurissa. Jos on rahat tiukilla, se on aivan sama kuka sen ilmaisen ruuan syö, kunhan kaikki saavat syödäkseen. 

Jos lievän epämukavuuden vuoksi ei oteta ilmaista ruokaa vastaan, ei silloin ole oikeasti kokenut todellista nälkää ja hätää. Nälkäinen ihminen tekee mitä tahansa. 

Mietin ihan samaa että miksi vanhemmat eivät syö kouluruokia ja jätä kotiruokia lapsille jos kerran menee muuten hankalaksi. Suunnitelmallisuuden puutetta ei voi valitettavasti ostaa rahalla.

Vierailija
75/106 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen isä on varmaan seutukunnan kuuluisin banjon soittaja?

Vierailija
76/106 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin jäi vaivaamaan se, että miksi lehtijutussa mainittiin vain äidin tulot, lapsilisät ym. Isä saa ansiosidonnaista, sanottiin, mutta miksi sitä ei ollut laskettu mukaan noihin kuukausituloihin?

Sitä minäkin mietin! Sain sen käsityksen, että vanhimpien lasten isä on kuollut ja liitto tämän nykyisen miehen kanssa on kestänyt jo pitkään ja useita yhteisiäkin lapsia on saatu. Ei silloin minun mielestäni voi puhua yksinhuoltajuudesta ja kertoa pelkkiä äidin tuloja, vaan perheen molemmat aikuiset ovat elatusvastuussa.

T: Uusperheellinen, jonka perheessä on mun sun ja meidän lapsia eikä yhtään yksinhuoltajaa

Vierailija
77/106 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasten isä on kuollut, saavat lapset myös perhe-eläkettä. Taisi olla kätevästi jätetty sekin pois tuloja listatessa.

Vierailija
78/106 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen isä kuollut ja viisi nuorinta yhteisiä. Välissä on yksi, joka asuu omalla isällään. Juttu kirjoitettu niin, että jättää kyllä paljon asioita epäselväksi. Selkeästi haluttu tehdä juttu, joka saa aikaan reaktioita ja keskustelua...

Vierailija
79/106 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Maaliskuussa käteen jäävä osuus oli 2 300 euroa, kun Nyrkkö sai vielä täyden palkan"

Niin, mä olen koulutukseltani insinööri, ja saan kuukaudessa käteen 2506€. Ei toi 2300€ nyt niin kamalan huonosti ole. 

Ja minä esim olen kaupassa töissä ja saan käteen jotain 1800e jos on kohtalaiset tunnit.....

Vierailija
80/106 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esikoisen isä kuollut ja viisi nuorinta yhteisiä. Välissä on yksi, joka asuu omalla isällään. Juttu kirjoitettu niin, että jättää kyllä paljon asioita epäselväksi. Selkeästi haluttu tehdä juttu, joka saa aikaan reaktioita ja keskustelua...

Tunnetko perheen?