Voiko mustasukkainen kumppani oppia luottamaan
Pää hajoaa kun yksin arvioin tilannetta, joten analyysit tänne kiitos!
Taustatietoa:
Olemme olleet poikaystäväni (kutsutaan vaikka Matiksi) kanssa yhdessä kohta vuoden, etäsuhteessa, sitä ennen olimme kavereita n. vuoden eli tunteneet 2v. Mattia on aiemmassa parisuhteessa petetty ja kohdeltu huonosti. Minä nuorempana olin aikamoinen flirtti, vaikka suhteessakin, mistä poikaystävä tietää kun olen rehellisesti kertonut. Olen myös ymmärtänyt muuttaa käytöstäni ja arvostaa parisuhteita yleisestikin enemmän. Joten mustasukkaisuudelle löytyy siis syynsä.
Kuinka mustasukkaisuus on ilmennyt meidän suhteessamme:
Netissä pelaaminen yhdessä on yksi tapamme viettää aikaa näin etäsuhteessa. Minulla oli netissä jonkin verran miespuolisia kavereita pelaamisen kautta, joihin olin ajoittain yhteyksissä. Mattia asia kuitenkin häiritsi, ja katkaisin välit useimpaan kaveriin. Mikä on ymmärrettävää, sillä hänellä ei ole naispuolisia kavereita ja taustani huomioiden koki nämä miehet uhkaksi. Tällä hetkellä en saa viestitellä tai puhua pelichatissa. Asian hyväksyin, sillä pelaaminen sujuu ilman kommunikointiakin. Eilen sain sattumalta viestin vanhalta kaverilta, vaihdettiin kuulumisia ja kerroin tälle että pelaan nykyään poikaystäväni kanssa. Kerroin myös asiasta Matille ja vakuutin, että tässä ei ollut mitään enempää kuin vanha kaveri. Matti suutahti ja sanoi, ettei minuun voi luottaa ja että hän menee nyt puhumaan muille naisille.
En myöskään saa mennä baariin tai juhliin, ellemme mene yhdessä. Kun tapasin hyvää naispuoleista ystävääni ja tämän poikaystävää, Matti oli näreissään ja luuli että siellä oli isokin mieslauma minua vikittelemässä. Kun pukeudun mekkoon yhdessä ulos mennessämme, ihonväriset sukkahousut ei ole sallittu, vaan mustat. Tässä sukkahousuasiassa yritän saada Matin tajuamaan, että menee vähän yli tuo vainoharhaisuus.
Olen antanut Matille pelikäyttäjäni ja puhelimen suojakoodini, jotta hän voi halutessaan tarkistaa, etten puhu muiden miesten kanssa. Aika ajoin hän myös pyytää minua vannomaan, etten tee niin.
Tulevaisuutta ajatellen minua huolettaa, paheneeko mustasukkaisuus jos esim. työkavereina minulla olisikin miehiä. Tai jos muutamme yhteen, lisääntyykö tekemisten valvominen ja rajoittaminen. Matti kuitenkin tiedostaa mustasukkaisuutensa ja haluaa muuttua. Mitä voisin tehdä asian eteen? Ymmärrän, ettei liika mukautuminenkaan auta asiaa, mutta mihin vetää rajat? Onko kokemuksia, että mustasukkaisuus olisi lieventynyt, kun oppii luottamaan kumppaniin paremmin?
Kommentit (128)
Teet justiin väärin päin kun alat muuttaa omaa normaalia käytöstäsi hänen epänormaalin käytöksen takia. Näin ruuvi lähtee kiristymään.
Ja aina noilla on omasta mielestään kaikki entiset pettäneet. Niin se sanoo sinusta sille seuraavallekkin ja vahtii sitä sitten sen takia kun sinä muka petit.
Tuo on mielen sairaus. Niistä voi parantua oikealla terapialla ja sillä että itse myöntää tarvitsevansa apua.
Tuohan on ihan sairas mies, ei se siitä ainakaan itsestään parane ilman terapiaa.
Vierailija kirjoitti:
Teet justiin väärin päin kun alat muuttaa omaa normaalia käytöstäsi hänen epänormaalin käytöksen takia. Näin ruuvi lähtee kiristymään.
Ja aina noilla on omasta mielestään kaikki entiset pettäneet. Niin se sanoo sinusta sille seuraavallekkin ja vahtii sitä sitten sen takia kun sinä muka petit.
Tuo on mielen sairaus. Niistä voi parantua oikealla terapialla ja sillä että itse myöntää tarvitsevansa apua.
Niin itsekin olen mustasukkaisuudesta ymmärtänyt, että käytöstä ei saisi liikaa mukauttaa. Mutta poikaystäväni on sanonut, että se auttaa häntä ja että hän saa lisää luottamusta, kun seuraan näitä "sääntöjä". Välillä on tuntunutkin, että on helpottanut, sitten taas hän sanoo että nyt luottamus meni kokonaan. En oikein tiedä miten päin olla ja kuinka kauan luottamus rakentuu...
Ap
Siis jumalauta, olet antanut koodit hänelle, että mies voi valvoa tekemisiäsi!!!
Suhteenne on täysin sairaalla uralla, tuhoon tuomittu. Tilanne vain pahenee.
Oletko tosiaan niin epätoivoinen, että mies on saatava hinnalla millä hyvänsä?
Ja, kyllä, mies ei parane sairaudestaan koodit ja elämäsi hänelle luovuttamalla. Pahennat vain sairautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin itsekin olen mustasukkaisuudesta ymmärtänyt, että käytöstä ei saisi liikaa mukauttaa. Mutta poikaystäväni on sanonut, että se auttaa häntä ja että hän saa lisää luottamusta, kun seuraan näitä "sääntöjä". Välillä on tuntunutkin, että on helpottanut, sitten taas hän sanoo että nyt luottamus meni kokonaan. En oikein tiedä miten päin olla ja kuinka kauan luottamus rakentuu...
Ap
Ei se luottamus rakennu ikinä. Elintilasi vain kutistuu olemattomaksi. Et saa kohta tehdä yhtään mitään, koska sinuun ei voi luottaa.
Lopulta tulee nyrkkiä pelkästä väärästä katseesta tai ilmeestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei se auta että annat nuo koodit ja muut ja se on sitä paitsi vaarallista. Se tekee lähtemisesi vaikeammaksi kun hän pääsee sörkkimään sähköpostisi, puhelimesi ja muut tilisi.
Oikea tapa toimia on laittaa kova kovaa vasten. Sanoa että et suostu tähän ja hän joko hillitsee itsensä tai tulee ero. Mutta ethän sinä sitä tee, nuo ihmiset löytävät aina juuri sinun kaltaisiasi uhreja jotka antavat periksi niin kauan että loppujen lopuksi elävät kuin perhonen kotelossaan.
Se että luovutat hänelle koodit ja katkaiset ystävyyssuhteen viestittää hänelle että hänen käytöksensä on normaalia ja oli oikein vaatia sinulta kaikkea tuota. Ja sitten lisää.
No nyt on niin lapsellista että ei voi edes harkita parisuhdetta elävän ihmisen kanssa ennen kuin on aikuistuttu. Ihan kumpikin. Turha syytellä Mattia siitä että sinä kyselet itse jostain vauvapalstalta tällaisia kysymyksiä. kaikkea sitä.
Suostumalla valvottavaksi vahvistat ja myönnät todeksi miehen harhan, että et ole luotettava.
Vierailija kirjoitti:
No nyt on niin lapsellista että ei voi edes harkita parisuhdetta elävän ihmisen kanssa ennen kuin on aikuistuttu. Ihan kumpikin. Turha syytellä Mattia siitä että sinä kyselet itse jostain vauvapalstalta tällaisia kysymyksiä. kaikkea sitä.
On varmasti lapsellista kysellä täällä, mutta en tiedä kenelle puhua. Enkä tiedä, mikä on oikein. Olen ajatellut, että ei suhteita voi verrata muihin ja että jokainen rakentaa omansa. Minulla vaan hälytyskellot soi tässä suhteessa monessakin kohtaa mutta haluaisin tietää, onko mahdollista rakentaa ns. tervettä luottamuksellista parisuhdetta yhdessä. Poikaystäväni sanoi, että ne miehet netissä eivät edes välittäneet minusta vaan halusivat naisen huomiota, mikä voi olla tottakin. Koin itse että he olivat kavereita, mutta minua on ennenkin käytetty hyväksi joten tavallaan uskon Mattia. Hän kuitenkin ymmärtää olevansa mustasukkainen ja haluaa luottaa. Mitä voin tehdä seuraavaksi, olenko myöntynyt jo liikaa?
Ap
Kokemus puhuu täällä hei! Sinun pitää ymmärtää, ettei mikään tekemisesi tai tekemättä jättämisesi lievennä miehesi mustasukkaisuutta, sillä ongelma ei ole sinussa vaan se on hänen päänsä sisällä.
Mitä enemmän yrität vakuutella uskollisuuttasi, sitä enemmän hän keksii epäilyksenaiheita ja sitä enemmän sinun täytyy todistella.
Heitin kymmenen vuotta hukkaan taiteilemalla samanlaisen hullun kanssa. Hän parani vasta, kun päässäni napsahti ja vannoin käyväni pettämässä ensimmäisen vastaantulijan kanssa heti ja joka kerta, kun hän seuraavan kerran minua epäilee tai vaatii todistelua uskollisuudestani. Hän sai siis itse valita, että lopettaako mustasukkaisen käytöksensä ja jatkan hänen kanssaan vai onko edelleen mustasukkainen ja minä käyn panemassa kaikkia, jotka tulevat vastaan. Siirsin vastuun yksin hänelle.
Mies meni terapiaan, muttemme enää saaneet parisuhdetta korjattua. Olin liian katkera menneistä vuosista ja kaikesta tapahtuneesta paskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmasti lapsellista kysellä täällä, mutta en tiedä kenelle puhua. Enkä tiedä, mikä on oikein. Olen ajatellut, että ei suhteita voi verrata muihin ja että jokainen rakentaa omansa. Minulla vaan hälytyskellot soi tässä suhteessa monessakin kohtaa mutta haluaisin tietää, onko mahdollista rakentaa ns. tervettä luottamuksellista parisuhdetta yhdessä. Poikaystäväni sanoi, että ne miehet netissä eivät edes välittäneet minusta vaan halusivat naisen huomiota, mikä voi olla tottakin. Koin itse että he olivat kavereita, mutta minua on ennenkin käytetty hyväksi joten tavallaan uskon Mattia. Hän kuitenkin ymmärtää olevansa mustasukkainen ja haluaa luottaa. Mitä voin tehdä seuraavaksi, olenko myöntynyt jo liikaa?
Ap
Olet myöntänyt ihan liikaa. Se mitä teet seuraavaksi on se että nostat kissan pöydälle. Sanot että sinä et ole onnellinen näin, että sinua ahdistaa hänen kyttäämisensä ja että sinun nähdäksesi se on menossa vain huonompaan suuntaan vaikka olet tehnyt myönnytyksiä. Sanot että seuraavan mustasukkaisuuskohtauksen kohdalla otat vapauksiasi takaisin. Jos tulee mitään kontrolliyrityksiä ja syyllistämisiä vaihdat saman tien koodit ja salasanat ja kehitys lähtee siihen suuntaan ja sen kehityksen viimeinen vaihe on ero. Se tulee sitä nopeammin mitä useammin tilanteita tulee.
Tosin jos miehesi osoittaa merkkejä väkivaltaan, jätä kaikki edellä mainitut vaiheet pois ja lähde saman tien.
Kiitos herätyksestä ja neuvoista, sain rohkeutta ottaa asian esille! Sain yhden kavereistani takaisin, vaikka kunnon selitystä en hänelle voinutkaan antaa, miksi välit katkesi... Poikaystävä voi edelleen nähdä viestit, ajattelin että yritetään ensin ottaa pieniä askeleita, jotta hän alkaisi huomata että kaverini ei ole uhka suhteellemme. Kerron toki tästä kaverille, ettei hän sitten kirjoita mitään omia henk.koht. asioitaan minulle kun toinenkin näkee. Olen toiveikas tulevaisuuden suhteen, katsotaan miten tilanne etenee!
Ap
En minäkään luottaisi tuollaiseen flirttailijaan, joka ei arvosta parisuhdetta. Tässä on suhteessa kunnollinen mies ja huono nainen. Johan myöntää itsekin, että aihetta mustasukkaisuuteen on. Käyttäytyy itse löyhämoraalisesti ja ihmettelee kunn kumppani ei usko heti muutokseen. Olet varmaan vielä koittanut peiteillä näitä juttuja, millä olet heittänyt lisää löylyä kiukaalle. Johan ammattilaisetkin korostavat, että luottamuksen palauttamiseen voi auttaa hetkellinen extra-avoimuus. Voimia miehelle tuollaisen naisen kanssa. Jos sinuun ei pysty luottamaan, niin ei se miehen vika ole.
Nää tyypit tappaa jossain vaiheessa. Lähde kiitämään.
Juokse, tuohan on sairaalloista mustasukkaisuutta. Hän kontrolloi sinua ja sinä suostut?
Eri asia, jos olisit vaikka juuri jäänyt kiinni pettämisestä ja selvittelisitte sitä (tosin siihenkin liikaa kontrollointia), mutta nyt kyseessä tuore suhde, jossa pitäisi olla alkuhuuma ja kaikki kunnossa - myös luottamuksen osalta. Ei tule helpottamaan, päin vastoin.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään luottaisi tuollaiseen flirttailijaan, joka ei arvosta parisuhdetta. Tässä on suhteessa kunnollinen mies ja huono nainen. Johan myöntää itsekin, että aihetta mustasukkaisuuteen on. Käyttäytyy itse löyhämoraalisesti ja ihmettelee kunn kumppani ei usko heti muutokseen. Olet varmaan vielä koittanut peiteillä näitä juttuja, millä olet heittänyt lisää löylyä kiukaalle. Johan ammattilaisetkin korostavat, että luottamuksen palauttamiseen voi auttaa hetkellinen extra-avoimuus. Voimia miehelle tuollaisen naisen kanssa. Jos sinuun ei pysty luottamaan, niin ei se miehen vika ole.
Olen kertonut avoimesti menneisyydestäni ja käsitellyt omia tunnelukkojani. Meidän suhteemme aikana en ole kertaakaan pettänyt miehen luottamusta. Minua siis rangaistaan jostain, jota en ole tässä suhteessa tehnyt. Sen vuoksi olenkin ollut todella avoin enkä salaa poikaystävältä mitään. Ymmärrän, että jonkin verran mies minua epäilisi menneisyyteni vuoksi, mutta välillä tuntuu että hän oikeuttaa sillä kaiken epäluottamuksen. Kun osoitin kiinnostusta tutustua tämän ystäviin, hän kieltäytyi, koska kuulemma flirttailisin heille. Ymmärrän siis myös sinun mielipiteesi ja poikaystävälläni olisi varmasti helpompaa jonkun kanssa, joka ei esim. aiemmin ole tehnyt virheitä tai ollut edes miesten kanssa elämänsä aikana.
Ap
Ei onnistu. Jätä se sika.