Miten hyvin osaat puhua englanniksi?
Tällä palstalla irvitään huonoa englantia puhuville suomalaisille. "Parempi pitää turpansa kiinni, jos ei osaa puhua kuin natiivi britti/jenkki/aussi"
Kerro kuitenkin englannin kielen taitosi
Kommentit (65)
Osaan englantia muuten ihan hyvin, mutta lausumiseni on kamalaa. Hävettää puhua englanniksi. Tosin en häpeä puhua ulkomaalaisten kanssa, koska heilläkin monilla kuuluu oma aksentti läpi. Häpeän puhua suomalaisten kuullen, koska tuntuu kuin kaikki arvostelisivat.
Mulla on alkanut tällainen karanteeniprojekti, että opettelen ukulelella soittamista ja yritän laulaa englanniksi mukana niin, että lausuminen kuulostaisi hyvältä. Toivottavasti tulee tuloksia.
Olen lähinnä Remu Aaltonen - yhtä hyvä kaikilla kielillä.
Puhun rallienglantia: Up in the ass of Timo!
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkkä aksentti tai aksentittomuus ole ainoa kriteeri hyvälle kielitaidolle. Myös sanavarastolla, oikeakielisyydellä ja ymmärtämistaidolla on merkitystä. Eli kuinka hyvin ymmärtää lukemaansa myös sellaista tekstiä joka ei ole ihan tutusta aihepiiristä. Pystyykö lukemaan kirjallisuutta ja ammattiinsa liittyviä tekstejä vieraalla kielellä. Kuinka hyvin ymmärtää kuulemaansa esim. eri aksentteja, eri variaatioita, nopeahkoakin puhetta. Kuinka viestii kirjallisesti, onko teksti sellaista finglishmiä vai englannin kielelle tyypillistä tekstiä. Kuinka hyvin pystyy ilmaisemaan suullisesti itseään myös asioissa, jotka eivät ole ihan joka päiväisiä juttuja.
Mua lähinnä huvittaa nämä kuinka hyvin puhut englantia, että se määritellään pelkästään jonkun aksentin mukaan...........................
Taitaa olla aika suomalaista arvioida korostuksilla kielitaitoa, vaan ei se tässä ketjussa siinä mielessä näytä näkyvän, että arvioitaisiin toistemme kielitaitoa sen mukaan, lähinnä kukin omaansa.
Ok-lah.