Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen asiakaspalvelutyössä ja sain asiakkaalta haukut, koska teitittelin

Vierailija
23.04.2020 |

Kyseessä oli minua monta vuosikymmentä vanhempi ihminen. Teitittely tulee minulta luonnostaan erityisesti vanhemmille ihmisille. Teitittelen myös nuorempia (jopa itseäni nuorempia) toisinaan, varsinkin jos en keskity sinuttelemaan. Alkoi ihan harmittaa. Haukkui tosi rumasti. :(

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa lopetettiin teitittely lähes kokonaan 1970-1980-luvulla. En itse muista tuolloin kasvaneena enää teititelleeni kuin todella iäkkäitä ihmisiä, jotka olivat oppineet vanhoille tavoille.

Olen nyt 60-vuotias ja todellakin tottunut sinutteluun jo nuoresta, joten jos minua teititellään koen sen jotenkin kornina. Olen ollut töissä eräässä ministeriössä ja siellä sinuteltiin kaikkia päälliköitä mukaanlukien itse ministeri. Nykyään radiossa ja tv:ssä taidetaan aika yleisesti sinutella korkeita poliitikkojakin, ehkä joku pääministeri ja presidentti ovat harvat poikkeukset.

Teitittely on varmaan tullut takaisin Suomeen viime vuosikymmeninä vaikutuksena amerikkalaistyylisestä asiakaspavelusta, jossa on edelleen Ma'am ja Sir -puhuttelut sun muut. Halutaan olla överikohteliaita, että saadaan myytyä enemmän tavaraa kansalle.

Suomessa monet ikäiseni toisen feminismin aallossa kasvanut kokee teitittelyn samana ilmiönä kuin rouvittelun eli vanhakantaisena ja jopa loukkaavana.

Lisäksi Suomessa työväenluokalle sanalla "herra" on aina ollut negatiivinen konnotaatio historiamme takia, joten iäkkäiden miesten herroittelu ja teitittely ei sekään ole pomminvarma keino kunnioittaa ketään asiakasta.

Meillä ei myöskään ulkomaiden tapaan käytetä ihmisiä puhuteltaessa titteleitä. Suomessa on kohteliasta kutsua ihmistä pelkästään etu- ja sukunimellä. Usein vältetään teitittelyt, tittelit ja muut käyttämällä passiivimuotoa. Jos suomeksi haluaa olla kohtelias aspana, riittää että käyttää kielemme kohteliaita muotoja, kuten konditionaalia.

Madam ja sir arvonimet eivät liity millään tavalla kaupantekoon; on täysin tavanomaista käyttää näitä vieraista ihmisistä ihan joka paikassa Amerikassa. Sekä kaupan sisä- että ulkopuolella.

Se miten teitittelyyn suhtautuu riippuu monesta seikasta. Ei vain siitä milloin on syntynyt. Lähtökohdat ehkä näyttelevät tässä suurta osaa.

Vierailija
62/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teitittely ei ole koskaan kuulunut suomeen. Se on aina ollut kyldäisten käytöstapojen roskaa. Aina sitä propagoidaan, onneksi jo vuosikymmeniä yhä vähemmän ja vähemmän. Herkkäuskoisimmat tässäkin ketjussa menee kaikkeen roskaan mukaan, ikävä kyllä.

Sillä-halutaan-osoittaa-kohteliausuutta-ja-huomaavaisuutta-toista-kohtaan.

En yksinkertaisesti TAJUA, miten senkin voi nähdä negatiivisena. On ihmisiä, joille ei koskaan käy mikään.

Ennemmin ottaisin herroittelun ja rouvittelun kuin teitittelyn. Kumpikaan ei ole kuulunut Suomeen sitten sota-aikojen. Sehän ei silloin toimi huomionosoituksena, jos moni siitä loukkaantuu. Ethän sinä sitä päätä, mikä toisesta tuntuu kivalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teitittely ei ole koskaan kuulunut suomeen. Se on aina ollut kyldäisten käytöstapojen roskaa. Aina sitä propagoidaan, onneksi jo vuosikymmeniä yhä vähemmän ja vähemmän. Herkkäuskoisimmat tässäkin ketjussa menee kaikkeen roskaan mukaan, ikävä kyllä.

En yksinkertaisesti TAJUA, miten senkin voi nähdä negatiivisena. On ihmisiä, joille ei koskaan käy mikään.

Johan täällä on todettu, että myyjä saattaa olla kalsea ja ylimielinen teititellessään. Ei se teitittely mitenkään itsessään tee huomaavaista ja kohteliasta vaikutelmaa, vaan ihmisen ystävällinen kohtaaminen, hymy, kohtelias käytös. Tuskinpa kukaan suuttuu sinuttelusta, jos myyjä on ystävällinen, vilpitön, kohtelias ja mukava.

T. Itsekin asiakaspalvelua tehnyt

Vierailija
64/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 70 vuotias.  En halua, että minua teititellään.  En itsekkään teitittele ketään.  En todellakaan ole mikään TE monikko. Tämä tapa on jäänne viime vuosisadan alusta.  Ei, Ei ja EI.

Olen 50-vuotias ja minua saa kyllä teititellä. Sehän on vain kohteliaisuutta ja kunnioitusta. 

Vierailija
65/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan täällä on todettu, että myyjä saattaa olla kalsea ja ylimielinen teititellessään. Ei se teitittely mitenkään itsessään tee huomaavaista ja kohteliasta vaikutelmaa, vaan ihmisen ystävällinen kohtaaminen, hymy, kohtelias käytös. Tuskinpa kukaan suuttuu sinuttelusta, jos myyjä on ystävällinen, vilpitön, kohtelias ja mukava.

Miksi sitten suuttuu teitittelystä?

Vierailija
66/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitittely on alentuvaa vähättelyä. Miksi pitää kohdella ihmistä eri tavalla iän perusteella? Ihminen se vanhuskin on.

Onko teitittelyn historia mennyt näin päälaelleen? 

Vierailija
67/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin ottaisin herroittelun ja rouvittelun kuin teitittelyn. Kumpikaan ei ole kuulunut Suomeen sitten sota-aikojen. Sehän ei silloin toimi huomionosoituksena, jos moni siitä loukkaantuu. Ethän sinä sitä päätä, mikä toisesta tuntuu kivalta.

Huono argumentti. Osa pahastuu sinuttelusta, joten sitäkään ei saisi harrastaa?

Vierailija
68/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea sitä. Elin 46-vuotiaaksi käsittämättä, että joku voi pahastua teitittelystä. En kyllä ajatellut sitä silti lopettaa. Onneksi olen ollut tekemisissä hyvätapaisten ihmisten kanssa, jotka lienevät ymmärtäneet sen, että teitittelen ollakseni kohtelias, en vittuillakseni. Olen kyllä kuullut, että ihmiset pahastuvat jos vaikka mistä kassalla. Kannattaa tutustua aasiakas-sivustoon, jos se vielä on pystyssä. Siellä oli hienoja (kauheita) juttuja.

Vierailija
69/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 70 vuotias.  En halua, että minua teititellään.  En itsekkään teitittele ketään.  En todellakaan ole mikään TE monikko. Tämä tapa on jäänne viime vuosisadan alusta.  Ei, Ei ja EI.

Sinä, sinä ja sinä. Oletpa itsekeskeinen. Teitittely on kohtelias tapa ja tietenkin vanhempia ihmisiä teititellään.

Oletpas itseskeskeinen itse. Juurihan selitettiin että 60-70-vuotiaat ovat kasvaneet Suomessa, jossa teitittely lopetettiin pitkälti vanhanaikaisena. Kohteliaisuustavat Suomessa muuttuivat.

Nyt sitten tungetaan jostain amerikkalaisesta liikkenjohdosta opittuja vieraita tapoja tänne. Miksi?

Muistelen vielä kauhulla sitä aikaa kun äitiäni oli kuulema teititelty ja kutsuttu Rouva Kalevi Virtaseksi. Ei siis edes Liisa Virtaseksi vaan todellakin hän oli nimetön ja arvoton olento itsessään, vain miehensä Kalevi Virtasen vaimona kohteliaisuuden arvoinen. Sitä edellisessä sukupolvessa miehiä puhuteltiin heidän arvonimillään eli oli rovasti se-ja-se -- rovastin vaimo oli tietenkin ruustinna + miehensä nimi. Työväenluokkaisia ei tietenkään teititelty. Nyt olemme vihdoin kaikki tasa-arvoisia.

Pliis ei tuoda noita keskiaikaisia naisia halveksivia "kohteliaisuuksia",jotka tulevat muista vähemmän tasa-arvoisista kulttuureista.

Miten teitittely liittyy naisten halventamiseen? Kyse on täysin eri asiasta kuin tuo mainitsemasi.

Vierailija
70/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teitittely on alentuvaa vähättelyä. Miksi pitää kohdella ihmistä eri tavalla iän perusteella? Ihminen se vanhuskin on.

Onko teitittelyn historia mennyt näin päälaelleen? 

Teitittelyn historia on Suomessa nolla. Se on aina ollut propagandaa.

Vierailija
71/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten suuttuu teitittelystä?

Sitä en tiedä, joku nyt suuttuu mistä vain. Näitä on onneksi harvoin, ikävä että ap:lle tällainen asiakas sattui. Viittasin viestilläni siihen, kun joidenkin mielestä riittää, että teitittelee, ja pelkästään se riittää olemaan hyvää ja kohteliasta käytöstä asiakasta kohtaan.

Vierailija
72/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono argumentti. Osa pahastuu sinuttelusta, joten sitäkään ei saisi harrastaa?

Kukaan ei pahastu sinuttelusta!

Vierailija
73/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nelikymppinen nainen enkä pahastu ollenkaan siitä, että asiakaspalvelija teitittelee minua. Vastikään kaupan kassa, samoissa i'issä, kutsui minua rouvaksi. En pahastunut siitäkään. Minusta se on osa ostotilanteen asiaviestintää.

Vierailija
74/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varmaan automaattisesti teitittelisin jotain hienosto mummoa tai rouvaa, mutta sellaista mökin mummoa sinuttelisin. 

Vierailija
75/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 33 ja kummalliselta tuntuu tulla teititellyksi.

Vierailija
76/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teitittelen naapureitani, mutta puhunkin heidän kanssaan ranskaa. Ei olla vielä niin tuttavallisia, että kehtaisin sinutella. 

On se nyt kauheaa, jos asiakaspalvelija teitittelee suomeksi. 

Vierailija
77/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tullut tulokseen, että tällaisten ihmisten kohdalla on melko yhdentekevää, sanotko asiat todella kohteliaasti tai neutraalisti, sillä pahaa oloaan he vain purkaavat. Itse taannoin asiakaspalvelutyössä tervehdin asiakasta sanomalla iloisesti "terve!". Asiakas siitä kuitenkin kimpaantui ja alkoi kovaan ääneen tilittämään, kuinka hän ei ole terve, joten näin ei saa sanoa. Hämmennyin. Todella. Enhän olisi mistään voinut tietää terveyshistoriaansa eikä ulkoapäin näin saattanut tulkitakaan. Mutta kuten sanoin, usein se on paha olo, mikä tällaisissa tilanteissa purkautuu ja asiakaspalvelija on se taho, joka on sylkykupin roolissa. Ikävä kyllä.

Pakko kysyä oliko tämä asiakas kahdeksankymppinen herrasmies Pirkanmaan / Satakunnan rajamailla? Mietin vain, onko näitä enemmänkin =) Minun tietämäni tapaus ei todella siedä terve-sanaa missään tilanteissa, esim. tervetuloa ei käy.

Vierailija
78/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törppöjä riittää. Teitittely on ihan ok kunhan teitittelet kaikkia

Ei tarvi teititellä kaikkia. On ihan ok teititellä esim. itseä vanhempia (arvioimalla) ja sinutella nuorempia. Tai vetää sen rajan vaikkapa about nelikymppisiin. Ihan sama.

Miksi ihmeessä olisi ok? En halua, että aspa tekee musta jotain ikäoletuksia ja palvelee mua eri tavalla kuin muita ihmisiä. 

Se aspa YRITTÄÄ OLLA KOHTELIAS. Miten ikinä voisitkaan kestää sen? :(

Mutta ei ole, on vain moukka ikä-rasisti tasa-arvoisessa maassa. Kiva tulla loukatuksi.

Vierailija
79/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nelikymppinen nainen enkä pahastu ollenkaan siitä, että asiakaspalvelija teitittelee minua. Vastikään kaupan kassa, samoissa i'issä, kutsui minua rouvaksi. En pahastunut siitäkään. Minusta se on osa ostotilanteen asiaviestintää.

Ei, se on vuoden 1934 piian puhetta rouvalle, en halua paluuta sellaiseen maailmaan.

Vierailija
80/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset alkaa kärsiä, eikä ihan vähän, mielenterveysongelmista tän hemmetin koronan takia. Kaupassa ihan ennen niin normaalitkin asiakkaat saa ihmeellisiä kiukku ja raivopuuskia, sitten ne syletään myyjien naamalle. Yritetään siinä sitten ystävällisesti palvella oman terveyden uhalla ja nämä kiukuttelee milloin mistäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan