Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen asiakaspalvelutyössä ja sain asiakkaalta haukut, koska teitittelin

Vierailija
23.04.2020 |

Kyseessä oli minua monta vuosikymmentä vanhempi ihminen. Teitittely tulee minulta luonnostaan erityisesti vanhemmille ihmisille. Teitittelen myös nuorempia (jopa itseäni nuorempia) toisinaan, varsinkin jos en keskity sinuttelemaan. Alkoi ihan harmittaa. Haukkui tosi rumasti. :(

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikäistäni vanhemman tai mitenkään kotkan näköinen, mutta minua teititeltiin Suomessa ensimmäisen kerran, kun olin 29-vuotias. Tapahtumapaikka Helsingin Stockan meikkiosasto. Olen kyllä pitkä naiseksi ja katseeni on luonnostaan läpitunkeva, niin johtuisiko siitä sitten. En pidä teitittelyä pahana, teititelkööt minua ketkä tahtovat ja sinutelkoot ketkä tahtovat. Olen nyt viisikymppinen ja jos puhun itseäni selvästi vanhemmalle tuntemattomalle ihmiselle, teitittelen jos hän vaikuttaa fiiniltä porvaristyypiltä. Muille sinuttelut.

Vierailija
82/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit sanonut haukkujalle husuterveiset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen asiakaspalvelutyössä enkä ole koskaan teititellyt ketään, koska se ei todellakaan tulisi luonnostaan suustani. Kuulostaisi kauhealta.

Mielestäni teitittely on jo vähän vanhentunut tapa, ei siinä tosin mitään väärääkään ole. Kukaan ei ole onneksi suuttunut kun en teitittele, ja mielestäni sinuttelu luo muutenkin rennomman ilmapiirin.

Vierailija
84/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nelikymppinen nainen enkä pahastu ollenkaan siitä, että asiakaspalvelija teitittelee minua. Vastikään kaupan kassa, samoissa i'issä, kutsui minua rouvaksi. En pahastunut siitäkään. Minusta se on osa ostotilanteen asiaviestintää.

Ei, se on vuoden 1934 piian puhetta rouvalle, en halua paluuta sellaiseen maailmaan.

Myyjä ei huomannut viivakoodia ja luulin, että olin napannut tuotteen, josta se puuttui. Tuotteita oli lähihyllyssä ja olin menossa hakemaan toista, koodillista tilalle, kun myyjä huomasikin viivakooditarran sivussa. Hän halusi herättää huomioni, etten turhaan lähde laukkaamaan tuotetta vaihtamaan, joten hän huusi "rouva, tässä olikin koodi". Mitä hänen olisi pitänyt huutaa? "Nainen, älä mene"?

Vierailija
85/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen asiakaspalvelutyössä enkä ole koskaan teititellyt ketään, koska se ei todellakaan tulisi luonnostaan suustani. Kuulostaisi kauhealta.

Mielestäni teitittely on jo vähän vanhentunut tapa, ei siinä tosin mitään väärääkään ole. Kukaan ei ole onneksi suuttunut kun en teitittele, ja mielestäni sinuttelu luo muutenkin rennomman ilmapiirin.

Minusta se tuntuu vähän samalta kuin puhelinmyynti. Tulee liikaa iholle.

Vierailija
86/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Joensuun kaupungin kyläpäällikkö aloitti aikanaan levittämään sinuttelua, sattui täällä kauniissa eteläkarjalassa seuraava kauhistuttava tapaus. Vieraspaikkakuntalainen naispuolinen henkilö oli tullut ostoksille torille. Myytyään tomaattipussin nuori miesmyyjä kysyi:  Tuleeks siulle jotain muuta? Kauhistunut nainen kirjoitti tästä törkeästä sinuttelusta yleisönosastoon nimimerkillä "Rouva 30v."

Vierailija
87/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nelikymppinen nainen enkä pahastu ollenkaan siitä, että asiakaspalvelija teitittelee minua. Vastikään kaupan kassa, samoissa i'issä, kutsui minua rouvaksi. En pahastunut siitäkään. Minusta se on osa ostotilanteen asiaviestintää.

Ei, se on vuoden 1934 piian puhetta rouvalle, en halua paluuta sellaiseen maailmaan.

Myyjä ei huomannut viivakoodia ja luulin, että olin napannut tuotteen, josta se puuttui. Tuotteita oli lähihyllyssä ja olin menossa hakemaan toista, koodillista tilalle, kun myyjä huomasikin viivakooditarran sivussa. Hän halusi herättää huomioni, etten turhaan lähde laukkaamaan tuotetta vaihtamaan, joten hän huusi "rouva, tässä olikin koodi". Mitä hänen olisi pitänyt huutaa? "Nainen, älä mene"?

Anteeksi, löysinkin koodin.

Vierailija
88/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 70 vuotias.  En halua, että minua teititellään.  En itsekkään teitittele ketään.  En todellakaan ole mikään TE monikko. Tämä tapa on jäänne viime vuosisadan alusta.  Ei, Ei ja EI.

Olen 50-vuotias ja minua saa kyllä teititellä. Sehän on vain kohteliaisuutta ja kunnioitusta. 

Mutta kun se kohteliaisuus on kiinni ulkoisesta habituksesta, jos menen kesken ulkoilua lastenlasten kansaa ostamaan juotavaa, sinutellaan minua, kun puen villakangastakin ja tukka on hyvin rouvitellaan ja teititellään, ihana kaksinaismoraalista.

Vierailija
89/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin asiakaspalvelussa töissä olen ollut. Meillä oli ihan työnantaja linjannut, ettei asiakkaita pääsääntöisesti teititellä, vaan kaikkia tulee sinutella. Se kuuluu nykyaikaan ja sitä useimmat iäkkäätkin toivovat. Toki tästä linjasta välillä tuli poikkeuksia tehtyä, jos tilanne sitä vaati. Se, ketä teitittelee tai sinuttelee, edellyttää tietynlaista pelisilmää, joka usein kyllä vuosien saatossa monella asiakaspalvelijalla kokemuksen myötä kehittyy. Edelleen työhöni kuuluu myös asiakaspalvelua, enkä ole moitteita asiakkailta sinuttelusta saanut. Enkä myöskään teitittelystä, silloin harvoin, kun sen valitsen.

Vierailija
90/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 70 vuotias.  En halua, että minua teititellään.  En itsekkään teitittele ketään.  En todellakaan ole mikään TE monikko. Tämä tapa on jäänne viime vuosisadan alusta.  Ei, Ei ja EI.

Olen 50-vuotias ja minua saa kyllä teititellä. Sehän on vain kohteliaisuutta ja kunnioitusta. 

Mutta kun se kohteliaisuus on kiinni ulkoisesta habituksesta, jos menen kesken ulkoilua lastenlasten kansaa ostamaan juotavaa, sinutellaan minua, kun puen villakangastakin ja tukka on hyvin rouvitellaan ja teititellään, ihana kaksinaismoraalista.

Eikö tuo ole just hyvä. Hienostorouva yleensä osaa arvostaa teitittelyä ja vähemmän hienostunut ottaisi sen loukkauksena ja ikärasismina, joten parempi vain sinutella. Eli tilanteessa tilanteen mukaan. 

Vierailija
91/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tullut tulokseen, että tällaisten ihmisten kohdalla on melko yhdentekevää, sanotko asiat todella kohteliaasti tai neutraalisti, sillä pahaa oloaan he vain purkaavat. Itse taannoin asiakaspalvelutyössä tervehdin asiakasta sanomalla iloisesti "terve!". Asiakas siitä kuitenkin kimpaantui ja alkoi kovaan ääneen tilittämään, kuinka hän ei ole terve, joten näin ei saa sanoa. Hämmennyin. Todella. Enhän olisi mistään voinut tietää terveyshistoriaansa eikä ulkoapäin näin saattanut tulkitakaan. Mutta kuten sanoin, usein se on paha olo, mikä tällaisissa tilanteissa purkautuu ja asiakaspalvelija on se taho, joka on sylkykupin roolissa. Ikävä kyllä.

Pakko kysyä oliko tämä asiakas kahdeksankymppinen herrasmies Pirkanmaan / Satakunnan rajamailla? Mietin vain, onko näitä enemmänkin =) Minun tietämäni tapaus ei todella siedä terve-sanaa missään tilanteissa, esim. tervetuloa ei käy.

Ei sentään! Tämä asiakas oli n. 60-vuotias mies Kuopiosta. Ilmeisesti näitä on siis useampikin yksilö. Oivoi.

Vierailija
92/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törppöjä riittää. Teitittely on ihan ok kunhan teitittelet kaikkia

Ei tarvi teititellä kaikkia. On ihan ok teititellä esim. itseä vanhempia (arvioimalla) ja sinutella nuorempia. Tai vetää sen rajan vaikkapa about nelikymppisiin. Ihan sama.

Kukaan alle 70-vuotias ei halua kuulla mitään teennäistä teitittelyä saatika nelikymppinen. Aivan naurettavaa. Moni kasikymppinenkin kokee olonsa vaivautuneeksi. Jos jätettäisiin todella vanhoille ja/tai kreivittärille?

Vierailija
93/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 28 vuotias eikä minua haittaa teitittely.

Vierailija
94/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo ole just hyvä. Hienostorouva yleensä osaa arvostaa teitittelyä ja vähemmän hienostunut ottaisi sen loukkauksena ja ikärasismina, joten parempi vain sinutella. Eli tilanteessa tilanteen mukaan. 

Ai, olen kuvitellut olevani sama ihminen pukeuduin miten vaan.

Vierailija
95/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä, sinä ja sinä. Oletpa itsekeskeinen. Teitittely on kohtelias tapa ja tietenkin vanhempia ihmisiä teititellään.

Oletpas itseskeskeinen itse. Juurihan selitettiin että 60-70-vuotiaat ovat kasvaneet Suomessa, jossa teitittely lopetettiin pitkälti vanhanaikaisena. Kohteliaisuustavat Suomessa muuttuivat.

Nyt sitten tungetaan jostain amerikkalaisesta liikkenjohdosta opittuja vieraita tapoja tänne. Miksi?

Muistelen vielä kauhulla sitä aikaa kun äitiäni oli kuulema teititelty ja kutsuttu Rouva Kalevi Virtaseksi. Ei siis edes Liisa Virtaseksi vaan todellakin hän oli nimetön ja arvoton olento itsessään, vain miehensä Kalevi Virtasen vaimona kohteliaisuuden arvoinen. Sitä edellisessä sukupolvessa miehiä puhuteltiin heidän arvonimillään eli oli rovasti se-ja-se -- rovastin vaimo oli tietenkin ruustinna + miehensä nimi. Työväenluokkaisia ei tietenkään teititelty. Nyt olemme vihdoin kaikki tasa-arvoisia.

Pliis ei tuoda noita keskiaikaisia naisia halveksivia "kohteliaisuuksia",jotka tulevat muista vähemmän tasa-arvoisista kulttuureista.

Miten teitittely liittyy naisten halventamiseen? Kyse on täysin eri asiasta kuin tuo mainitsemasi.

Nimenomaan juuri tuohon saamaan se kuuluu, eri arvoisuuteen.

Vierailija
96/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua että minua teititellään tai sanotaan rouvaksi.En nyt enkä myöhemminkään.

Täytän 55v,

Vierailija
97/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely kertoo sen että pidät henkilöä vanhana

Siksi en siitä itse pidä

Sama jos joku sanoo rouva niin en tykkää.

Vierailija
98/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä, sinä ja sinä. Oletpa itsekeskeinen. Teitittely on kohtelias tapa ja tietenkin vanhempia ihmisiä teititellään.

Juuri tämä, osoitat henkilölle että olet vanha ja siksi moni ei tykkää.

Vierailija
99/109 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teitittely on alentuvaa vähättelyä. Miksi pitää kohdella ihmistä eri tavalla iän perusteella? Ihminen se vanhuskin on.

Teitittely on kunnioittavaa käytöstä, jolla osoitetaan ihmisen arvo. Mutta mitäpä nykyajan pullamössösukupolvi sellaisista ymmärtäisi.

N55

Olen sun ikäinen ja en tykkää. Ei enää nykyaikana teititellä.

Vierailija
100/109 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin muuttanut Suomeen 2000-luvulla, opin sinuttelemaan ja minua on silloin aina sinuteltu. En osaa teititellä enkä näe tarpeelliseksi. Nyt yhä useammin törmään teitittelyyn. Tuntuu etäiseltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi