Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko maskuliinisuus ja feminiinisyys vain subjektiivisia käsitteitä?

Vierailija
11.09.2024 |

Kuka voisi muka määritellä mitä on oikea maskuliinisuus ja feminiinisyys. Nuo ovat käsitteitä, jotka pohjautuvat ihmisten subjektiivisiin näkemyksiin.

Kommentit (182)

Vierailija
1/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kyr-pä voi sun mielestä olla feminiininen ja pil-lu maskuliininen niin olet kyllä aika pihalla!

Vierailija
2/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiväthän ne ihan puhtaasti subjektiivisia ole samalla tavalla kuin esim. makumieltymykset, vaan niistä vallitsee kuitenkin jonkinasteinen yhteisymmärrys ainakin kulttuuripiirin sisällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos kyr-pä voi sun mielestä olla feminiininen ja pil-lu maskuliininen niin olet kyllä aika pihalla!

Nyt ei ollut kyse mistään tuollaisesta.

Vierailija
4/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni eivät ole täysin subjektiivisia. Niihin liittyy olennaisesti tiettyjä piirteitä. Esimerkiksi kilpailuvietti, voima ja valta on maskuliinista. Hoivavietti ja empaattisuus taas feminiinistä.

Vierailija
5/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskuliinisuus ja feminiinisyys ovat samanlaisia määritteitä kuin kauneus, rumuus, hauskuus tai sosiaalisuus. Ne kertovat, miten joku näkee (tai jotkut näkevät) toisen kantavan itsensä miehenä tai naisena.

Vierailija
6/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montaakos nee kerinkyrpää vihervassari AP on lutkuttanut tänään?

Persulla on kyllä miehisyys rakennettu aika heikolle pohjalle jos tällainen aloitus menee noin tunteisiin 🤭

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eiväthän ne ihan puhtaasti subjektiivisia ole samalla tavalla kuin esim. makumieltymykset, vaan niistä vallitsee kuitenkin jonkinasteinen yhteisymmärrys ainakin kulttuuripiirin sisällä.

Yhteisymmärrys ei muuta sitä asiaa, että subjektiivisia määritteitä nuo ovat.

Vierailija
8/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni eivät ole täysin subjektiivisia. Niihin liittyy olennaisesti tiettyjä piirteitä. Esimerkiksi kilpailuvietti, voima ja valta on maskuliinista. Hoivavietti ja empaattisuus taas feminiinistä.

No nyt oli kyllä takapajuinen kommentti. Onko sun mielestä myyntityötä taikka poliisin työtä tekevät naiset maskuliinisia tai hoitajamiehet feminiinisiä? Ja miten niin empaattisuus on feminiininen piirre? Miehet ei saa olla empaattisia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni eivät ole täysin subjektiivisia. Niihin liittyy olennaisesti tiettyjä piirteitä. Esimerkiksi kilpailuvietti, voima ja valta on maskuliinista. Hoivavietti ja empaattisuus taas feminiinistä.

Kilpailuvietti mielletään maskuliiniseksi piirteeksi, kuten valtakin. Oliko Iso-Britanniaa 70 vuotta hallinut kuningatar Elisabeth maskuliininen?

Vierailija
10/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eiväthän ne ihan puhtaasti subjektiivisia ole samalla tavalla kuin esim. makumieltymykset, vaan niistä vallitsee kuitenkin jonkinasteinen yhteisymmärrys ainakin kulttuuripiirin sisällä.

Yhteisymmärrys ei muuta sitä asiaa, että subjektiivisia määritteitä nuo ovat.

Mitä sitten tarkoitat sillä, että jokin asia on subjektiivinen? Jos kuitenkin kaikki tai melkein kaikki subjektit samassa yhteisössä kokevat asian suunnilleen samalla tavalla. Eikö silloin ole kysymys enemmänkin yhteisön jaetusta näkemyksestä kuin subjektiivisesta yksilön näkemyksestä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette saa Timothee Chalametsta maskuliinista kyllä millään tekoälylläkään. 

Vierailija
12/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eiväthän ne ihan puhtaasti subjektiivisia ole samalla tavalla kuin esim. makumieltymykset, vaan niistä vallitsee kuitenkin jonkinasteinen yhteisymmärrys ainakin kulttuuripiirin sisällä.

Yhteisymmärrys ei muuta sitä asiaa, että subjektiivisia määritteitä nuo ovat.

Mitä sitten tarkoitat sillä, että jokin asia on subjektiivinen? Jos kuitenkin kaikki tai melkein kaikki subjektit samassa yhteisössä kokevat asian suunnilleen samalla tavalla. Eikö silloin ole kysymys enemmänkin yhteisön jaetusta näkemyksestä kuin subjektiivisesta yksilön näkemyksestä?

Objektiiviset asiat ovat mitattavissa. Millä tavalla maskuliinisuutta mitataan? Testosteroni ei sitä kerro, eikä nenän pituus tai jalan koko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sanoin määritelty asia maailmassa ei ole subjektiivista? Itsellä on värinäön ongelma ja ruskea näyttää usein vihreältä. Relativismi ei vie maailmaa eteenpäin. 

Vierailija
14/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni eivät ole täysin subjektiivisia. Niihin liittyy olennaisesti tiettyjä piirteitä. Esimerkiksi kilpailuvietti, voima ja valta on maskuliinista. Hoivavietti ja empaattisuus taas feminiinistä.

No nyt oli kyllä takapajuinen kommentti. Onko sun mielestä myyntityötä taikka poliisin työtä tekevät naiset maskuliinisia tai hoitajamiehet feminiinisiä? Ja miten niin empaattisuus on feminiininen piirre? Miehet ei saa olla empaattisia?

Naisten empaattisuus on myytti. 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologian ja kulttuurin sekoitusta niinkuin mikä tahansa ihmiselämän ilmiö. 

Vierailija
16/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eiväthän ne ihan puhtaasti subjektiivisia ole samalla tavalla kuin esim. makumieltymykset, vaan niistä vallitsee kuitenkin jonkinasteinen yhteisymmärrys ainakin kulttuuripiirin sisällä.

Yhteisymmärrys ei muuta sitä asiaa, että subjektiivisia määritteitä nuo ovat.

Mitä sitten tarkoitat sillä, että jokin asia on subjektiivinen? Jos kuitenkin kaikki tai melkein kaikki subjektit samassa yhteisössä kokevat asian suunnilleen samalla tavalla. Eikö silloin ole kysymys enemmänkin yhteisön jaetusta näkemyksestä kuin subjektiivisesta yksilön näkemyksestä?

Objektiiviset asiat ovat mitattavissa. Millä tavalla maskuliinisuutta mitataan? Testosteroni ei sitä kerro, eikä nenän pituus tai jalan koko.

Kyllä voidaan varsin luotettavasti arvioida, millaisia asioita ihmiset pitävät maskuliinisina ja feminiinisinä. Mittaamista on myös yhteiskuntatieteissä ja psykologiassa. Ja kyllä esimerkiksi ne testosteronin aiheuttamat kehon piirteet, kuten karvaisuus, koetaan maskuliinisiksi. Samoin ne isot jalat.

Vierailija
17/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni eivät ole täysin subjektiivisia. Niihin liittyy olennaisesti tiettyjä piirteitä. Esimerkiksi kilpailuvietti, voima ja valta on maskuliinista. Hoivavietti ja empaattisuus taas feminiinistä.

Kilpailuvietti mielletään maskuliiniseksi piirteeksi, kuten valtakin. Oliko Iso-Britanniaa 70 vuotta hallinut kuningatar Elisabeth maskuliininen?

Kumisaappaissa oli. 

Vierailija
18/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni eivät ole täysin subjektiivisia. Niihin liittyy olennaisesti tiettyjä piirteitä. Esimerkiksi kilpailuvietti, voima ja valta on maskuliinista. Hoivavietti ja empaattisuus taas feminiinistä.

No nyt oli kyllä takapajuinen kommentti. Onko sun mielestä myyntityötä taikka poliisin työtä tekevät naiset maskuliinisia tai hoitajamiehet feminiinisiä? Ja miten niin empaattisuus on feminiininen piirre? Miehet ei saa olla empaattisia?

En voi sille mitään jos luet kommentteja kuin piru raamattua. En missään kohtaa väittänyt että ihmisestä tekee maskuliinisen esimerkiksi tietty ammatti. Puhun piirteistä sinänsä. Kukin ihminen on vapaa valitsemaan, missä määrin ilmentää toiminnassaan maskuliinisia ja feminiinisiä piirteitä. 

Vierailija
19/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eiväthän ne ihan puhtaasti subjektiivisia ole samalla tavalla kuin esim. makumieltymykset, vaan niistä vallitsee kuitenkin jonkinasteinen yhteisymmärrys ainakin kulttuuripiirin sisällä.

Yhteisymmärrys ei muuta sitä asiaa, että subjektiivisia määritteitä nuo ovat.

Mitä sitten tarkoitat sillä, että jokin asia on subjektiivinen? Jos kuitenkin kaikki tai melkein kaikki subjektit samassa yhteisössä kokevat asian suunnilleen samalla tavalla. Eikö silloin ole kysymys enemmänkin yhteisön jaetusta näkemyksestä kuin subjektiivisesta yksilön näkemyksestä?

Objektiiviset asiat ovat mitattavissa. Millä tavalla maskuliinisuutta mitataan? Testosteroni ei sitä kerro, eikä nenän pituus tai jalan koko.

Kyse on vain siitä missä vaiheessa mittaaminen lopetetaan eli viilataanko pilkkua loputtomiin.  Kyllä testosteroni kertoo miehuudesta ja on erittäin perusteltua että usein lääkärit mittaavat sen miehiltä eikä naisilta. 

 

Vierailija
20/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni eivät ole täysin subjektiivisia. Niihin liittyy olennaisesti tiettyjä piirteitä. Esimerkiksi kilpailuvietti, voima ja valta on maskuliinista. Hoivavietti ja empaattisuus taas feminiinistä.

No nyt oli kyllä takapajuinen kommentti. Onko sun mielestä myyntityötä taikka poliisin työtä tekevät naiset maskuliinisia tai hoitajamiehet feminiinisiä? Ja miten niin empaattisuus on feminiininen piirre? Miehet ei saa olla empaattisia?

Poliisin työssä vaaditaan maskuliinisia ominaisuuksia ja hoitajan työssä feminiinisiä, ja siksi poliisin ammatti onkin miesvaltainen ja hoitajan ammatti naisvaltainen ala. Toki jokaisessa ihmisessä on sekä maskuliinisia että feminiinisiä piirteitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi