Olen asiakaspalvelutyössä ja sain asiakkaalta haukut, koska teitittelin
Kyseessä oli minua monta vuosikymmentä vanhempi ihminen. Teitittely tulee minulta luonnostaan erityisesti vanhemmille ihmisille. Teitittelen myös nuorempia (jopa itseäni nuorempia) toisinaan, varsinkin jos en keskity sinuttelemaan. Alkoi ihan harmittaa. Haukkui tosi rumasti. :(
Kommentit (109)
Ei haukkuminen olekaan ok. Mutta teitittely voi olla epäkunnioittavaa, outoa ja kauheaa joidenkin mielestä nykyaikana - tulee tunne että olisi vanha täti tai setä jolle teititellään. Myös etunimeä ei saa hokea tai sanoa. Luulin että yhdessä verkkokaupassa oli kaksi miestä nyt töissä ja kirjoitin te sanan, vaikka siinä olikin yksi mies vain ja kumppani kuollut joka oli aiemmin töissä kaupassa. Ihminen osaa sotkea sanat.
Aika häiriintynyttä jos ihan aikuinen ihminen ei ymmärrä miks se ei saa päättää miten ja mitä muut puhuu.
Eiks teini-ikäset twitter feministit tee tismalleen samaa hormonihuuruissaan?
Sinä teit oikein, asiakas oli törppö. Jatka vaan teitittelyä.
Mä inhoon sitä kun jotkut aspat sanoo moi. Minusta se on tuttavallinen nuorisotervehdys, enkä pidä sitä sopivana lähestymistapana.
Kyllä mua aina ärsytti joskus kolmekymppisenä, kun teititeltiin. En siitä toki kilareita vetänyt. Jos on ihan pakko teititellä, niin sellaisia selkeästi vanhuksia teititellään, ei mitään kolmekymppisiä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nelikymppinen nainen enkä pahastu ollenkaan siitä, että asiakaspalvelija teitittelee minua. Vastikään kaupan kassa, samoissa i'issä, kutsui minua rouvaksi. En pahastunut siitäkään. Minusta se on osa ostotilanteen asiaviestintää.
Ei, se on vuoden 1934 piian puhetta rouvalle, en halua paluuta sellaiseen maailmaan.
Myyjä ei huomannut viivakoodia ja luulin, että olin napannut tuotteen, josta se puuttui. Tuotteita oli lähihyllyssä ja olin menossa hakemaan toista, koodillista tilalle, kun myyjä huomasikin viivakooditarran sivussa. Hän halusi herättää huomioni, etten turhaan lähde laukkaamaan tuotetta vaihtamaan, joten hän huusi "rouva, tässä olikin koodi". Mitä hänen olisi pitänyt huutaa? "Nainen, älä mene"?
No ihan vaikka "Hei, anteeksi, tässä olikin koodi."
Olen 50+ ja pidän loukkaavana jos ei teititellä ja rouvitella. En mä ole aspan kanssa tuttava enkä halua rentoa vaan asiallista ilmapiiriä.
Onneksi ulkoinen olemukseni on sen verran arvokas, että kovin moni ei erehdy.
Tosi loukkaavaa kun terveydenhuollossa teititellään. Kohta ei tee mieli mennäkään. Mistä tuokin muoti on taas tullut.
Teet niin tai näin, aina joku vetää herneitä nenään. Lopetin teitittelyn jo vuosia sitten, kaikki me ollaan tasavertaisia, kohteliaisuus ei ole teitittelystä kiinni.
Teitittely on hyvää suomalaista tapakulttuuria ja osa kielemme rikkautta, ymmärsittepä Te sen päälle tai ette.
Yst. terv. viiskymppinen johtaja, joka teki koulu- ja opiskeluvuodet asiakaspalvelvelutyötä