Olen asiakaspalvelutyössä ja sain asiakkaalta haukut, koska teitittelin
Kyseessä oli minua monta vuosikymmentä vanhempi ihminen. Teitittely tulee minulta luonnostaan erityisesti vanhemmille ihmisille. Teitittelen myös nuorempia (jopa itseäni nuorempia) toisinaan, varsinkin jos en keskity sinuttelemaan. Alkoi ihan harmittaa. Haukkui tosi rumasti. :(
Kommentit (109)
Minä olen myös asiakaspalvelija ja sain tänään haukut asiakkaalta, että olenko pyyhkinyt kunnolla kassan liukuhihnan? Tämä itsensä tärkeäksi kokenut ja koronaa pelkäävä miesasiakas oli siis lähtenyt pinna kireenä lähikauppaan ostamaan paria kaljatölkkiä ( näitä ei voi ilmeisesti ostaa koko salkkua kerralla vaan pitää rampata monta kertaa päivässä) ja huusi, aivan huusi, minulle hygienian tärkeydestä kaupassa. Pesemme hihnan monta krt päivässä. Mistä näitä k usipäitä riittää, vtun urpot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset muuttuu ihan idiooteiksi, kun niistä tulee asiakkaita. Älä ota itseesi. Vielä nykyäänkin yleisesti pidetään kohteliaana teititellä vanhempia ihmisiä. Oliko se sellainen räväkkä ikinuori?
Ei ollut. Ihan tavallisen näköinen ja oloinen (ennen räjähtämistään) vanha mies. Sellainen setä, valkoiset hiukset ja beige pappalakki ja takki. Muuttui ihan hirviöksi, kun erehdyin teitittelemään. :( Toivottavasti ei tule minulla asioimaan enää...
Olikohan muistisairas. Hehän voivat käyttäytyä yllättävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset muuttuu ihan idiooteiksi, kun niistä tulee asiakkaita. Älä ota itseesi. Vielä nykyäänkin yleisesti pidetään kohteliaana teititellä vanhempia ihmisiä. Oliko se sellainen räväkkä ikinuori?
Ei ollut. Ihan tavallisen näköinen ja oloinen (ennen räjähtämistään) vanha mies. Sellainen setä, valkoiset hiukset ja beige pappalakki ja takki. Muuttui ihan hirviöksi, kun erehdyin teitittelemään. :( Toivottavasti ei tule minulla asioimaan enää...
Täytyy olla jotain häikkää. Ei kukaan normaalissa mielentilassa oleva ihminen räjähdä mistään teitittelystä, päinvastoin sehän on mukava lisä asiakaspalveluun.
Kaiken maailman hulluja tähän maahan mahtuukin. Kertoneeko mielenterveyspalvelujen laskevasta tasosta.
Teitittely on osa hyvää asiakaspalvelua.
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 70 vuotias. En halua, että minua teititellään. En itsekkään teitittele ketään. En todellakaan ole mikään TE monikko. Tämä tapa on jäänne viime vuosisadan alusta. Ei, Ei ja EI.
Niin, ja toiset nimenomaan haluavat, että heitä teititellään, ja pahastuvat, jos ei teititellä. Sitä ei näe naamasta, tiesitkö? Ihan turha asia närkästyä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tullut tulokseen, että tällaisten ihmisten kohdalla on melko yhdentekevää, sanotko asiat todella kohteliaasti tai neutraalisti, sillä pahaa oloaan he vain purkaavat. Itse taannoin asiakaspalvelutyössä tervehdin asiakasta sanomalla iloisesti "terve!". Asiakas siitä kuitenkin kimpaantui ja alkoi kovaan ääneen tilittämään, kuinka hän ei ole terve, joten näin ei saa sanoa. Hämmennyin. Todella. Enhän olisi mistään voinut tietää terveyshistoriaansa eikä ulkoapäin näin saattanut tulkitakaan. Mutta kuten sanoin, usein se on paha olo, mikä tällaisissa tilanteissa purkautuu ja asiakaspalvelija on se taho, joka on sylkykupin roolissa. Ikävä kyllä.
Mä sain kerran huudot siitä, että sanoin "hei". Olin kuulemma ruotsalaisten *ersettä pussaava pelle. :D Aloin sitten sanoa "moi" ja siitäkin tuli yhdeltä asiakkaalta kuittia, että on liian tuttavallista, ja kuuluu sanoa "hei".
Ihmisiä on MAHDOTONTA miellyttää!
"Meitä on vaan yks!"
Jaahas sori että yritin olla kohtelias..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tullut tulokseen, että tällaisten ihmisten kohdalla on melko yhdentekevää, sanotko asiat todella kohteliaasti tai neutraalisti, sillä pahaa oloaan he vain purkaavat. Itse taannoin asiakaspalvelutyössä tervehdin asiakasta sanomalla iloisesti "terve!". Asiakas siitä kuitenkin kimpaantui ja alkoi kovaan ääneen tilittämään, kuinka hän ei ole terve, joten näin ei saa sanoa. Hämmennyin. Todella. Enhän olisi mistään voinut tietää terveyshistoriaansa eikä ulkoapäin näin saattanut tulkitakaan. Mutta kuten sanoin, usein se on paha olo, mikä tällaisissa tilanteissa purkautuu ja asiakaspalvelija on se taho, joka on sylkykupin roolissa. Ikävä kyllä.
Mä sain kerran huudot siitä, että sanoin "hei". Olin kuulemma ruotsalaisten *ersettä pussaava pelle. :D Aloin sitten sanoa "moi" ja siitäkin tuli yhdeltä asiakkaalta kuittia, että on liian tuttavallista, ja kuuluu sanoa "hei".
Ihmisiä on MAHDOTONTA miellyttää!
Ai niin ja kerran tervehdin sanomalla "heippa", niin asiakas kuittaili, ettei hän ole vielä lähdössä, vaan hoitaa kassatapahtuman ensin. :D Kassatyö oli kyllä mielenkiintoista. Siinä näki ihmispaskan koko kirjon!
Itseäni hieman huvitti, kun itseäni 20
v vanhempi alkon kassa kysyi minulta henkkareita tyyliin "löytyisikö teiltä henkkareita?". Jos hän kerran oletti minut vanhemmaksi niin miksi edes kysyi henkkareita?
Ihan tervettä maalaisjärkeä voisi käyttää asiakaspalvelussa, jos on ulkoiselta habitukseltaan nuorekas, ei varmaan halua, että teititellään. Harva vanhempikaan enää nykyään tykkää. Jos arvioit, että henkilö on yli 80-vuotias, silloin ei enää ajattele, että myyjä v*ttilee. Kukkua väittää, että 60-70-vuotias tänä päivänä koisi sinuttelun loukkavaksi. Muutama aina löytyy, kun esittää tärkeetä. Tämä on joku kauoan tyoerä sääntö, että yhtäkkiä alettiin taas teititteleen, alkoi Prismassa pari vuotta sitten. Että viestiä sinne liikkeenjohdolle, valtaosa alle 70-vuotiaista ei tykkää teitittelystä, tai sitten voisivat tehdä gallupin.
Että mua raivostuttaa tällainen vaatimus, että asiakaspalvelijoiden pitäisi olla jotain ajatustenlukijoita. Se, että vanhoja ihmisiä teititellään, on kohtelias tapa, jota meille toitotetaan pienestä pitäen. Mistä h*lvetistä kassa voisi sen tietää, kuka teitittelystä loukkaantuu ja kuka teitittelemättä jättämisestä?
En ole aspa, mutta teitittelen vanhempaa ihmistä kun sellaisen kohtaan. Jos olet pärstästäsi sen näköinen, että kategoriaan "vanha" menet, niin kestä se äläkä pilaa viattomien ihmisten päivää.
Vierailija kirjoitti:
Että mua raivostuttaa tällainen vaatimus, että asiakaspalvelijoiden pitäisi olla jotain ajatustenlukijoita. Se, että vanhoja ihmisiä teititellään, on kohtelias tapa, jota meille toitotetaan pienestä pitäen. Mistä h*lvetistä kassa voisi sen tietää, kuka teitittelystä loukkaantuu ja kuka teitittelemättä jättämisestä?
En ole aspa, mutta teitittelen vanhempaa ihmistä kun sellaisen kohtaan. Jos olet pärstästäsi sen näköinen, että kategoriaan "vanha" menet, niin kestä se äläkä pilaa viattomien ihmisten päivää.
Et vaikuta tekstisi perusteella siltä, että omaat hyvät käytöstavat. Yksi teitittely ei siinä paljon auta.
Teitittely ei ole koskaan kuulunut suomeen. Se on aina ollut kyldäisten käytöstapojen roskaa. Aina sitä propagoidaan, onneksi jo vuosikymmeniä yhä vähemmän ja vähemmän. Herkkäuskoisimmat tässäkin ketjussa menee kaikkeen roskaan mukaan, ikävä kyllä.
Ihan sama, pidit teitittelystä tai sinuttelusta tai et, se ei oikeuta huonoa käytöstä aspaa kohtaan. Koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tervettä maalaisjärkeä voisi käyttää asiakaspalvelussa, jos on ulkoiselta habitukseltaan nuorekas, ei varmaan halua, että teititellään. Harva vanhempikaan enää nykyään tykkää. Jos arvioit, että henkilö on yli 80-vuotias, silloin ei enää ajattele, että myyjä v*ttilee. Kukkua väittää, että 60-70-vuotias tänä päivänä koisi sinuttelun loukkavaksi. Muutama aina löytyy, kun esittää tärkeetä. Tämä on joku kauoan tyoerä sääntö, että yhtäkkiä alettiin taas teititteleen, alkoi Prismassa pari vuotta sitten. Että viestiä sinne liikkeenjohdolle, valtaosa alle 70-vuotiaista ei tykkää teitittelystä, tai sitten voisivat tehdä gallupin.
No mistähän kristallipallosta se 18v kesäkassa osaa päätellä, onko arvon herra 67 vai 71? Yhtä vanhoilta kääkiltä kaikki ihmiset näyttävät nuorempien silmissä. Ihmiset myös rupsahtavat eri tahtiin, ero ulkonäössä tuossa iässä voi vaihdella paljonkin ihmisten keskuudessa.
Helpommalla päästäisiin tässäkin yksinkertaisesti sillä, ettei loukkaannuttaisi mitättömistä asioista ihan vaan loukkaantumisen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Teitittely ei ole koskaan kuulunut suomeen. Se on aina ollut kyldäisten käytöstapojen roskaa. Aina sitä propagoidaan, onneksi jo vuosikymmeniä yhä vähemmän ja vähemmän. Herkkäuskoisimmat tässäkin ketjussa menee kaikkeen roskaan mukaan, ikävä kyllä.
Sillä-halutaan-osoittaa-kohteliausuutta-ja-huomaavaisuutta-toista-kohtaan.
En yksinkertaisesti TAJUA, miten senkin voi nähdä negatiivisena. On ihmisiä, joille ei koskaan käy mikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla jotain häikkää. Ei kukaan normaalissa mielentilassa oleva ihminen räjähdä mistään teitittelystä, päinvastoin sehän on mukava lisä asiakaspalveluun.
No kyllä se on usein nolo lisä, kun teititellään väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mistähän kristallipallosta se 18v kesäkassa osaa päätellä, onko arvon herra 67 vai 71? Yhtä vanhoilta kääkiltä kaikki ihmiset näyttävät nuorempien silmissä. Ihmiset myös rupsahtavat eri tahtiin, ero ulkonäössä tuossa iässä voi vaihdella paljonkin ihmisten keskuudessa.
Helpommalla päästäisiin tässäkin yksinkertaisesti sillä, ettei loukkaannuttaisi mitättömistä asioista ihan vaan loukkaantumisen vuoksi.
Tässä sääntö:
ÄLÄ TEITITTELE KETÄÄN, KOSKAAN!
Vierailija kirjoitti:
Itsekin asiakaspalvelussa ja pyrin välttämään sekä teitittelyä että sinuttelua, jotta ei varmasti kukaan erehdy ärsyyntymään. Passiivin käyttö ja murresanat toimii.
Mie puhun mie ja sie ja työ, ja siitä sain kuulla haukut, kun en osaa puhua niin kuin ihmiset puhuu...
En oikeasti tiennyt edes että tämä ongelma on olemassa. Luulin aina, että teitittely on sataprosenttisesti positiivinen asia asiakaspalvelussa. Asuin Japanissa aiemmin, ja kuten tiedätte, siellä aspakulttuuri on hyvin eri tasolla kuin täällä. Joten kun törmään teitittelevään aspaan, se jättää aina positiivisen fiiliksen.
En voi ymmärtää ihmistä joka loukkaantuu teitittelystä, kuulostaa ihan absurdilta.
M40