Olen asiakaspalvelutyössä ja sain asiakkaalta haukut, koska teitittelin
Kyseessä oli minua monta vuosikymmentä vanhempi ihminen. Teitittely tulee minulta luonnostaan erityisesti vanhemmille ihmisille. Teitittelen myös nuorempia (jopa itseäni nuorempia) toisinaan, varsinkin jos en keskity sinuttelemaan. Alkoi ihan harmittaa. Haukkui tosi rumasti. :(
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törppöjä riittää. Teitittely on ihan ok kunhan teitittelet kaikkia
Ei tarvi teititellä kaikkia. On ihan ok teititellä esim. itseä vanhempia (arvioimalla) ja sinutella nuorempia. Tai vetää sen rajan vaikkapa about nelikymppisiin. Ihan sama.
Miksi ihmeessä olisi ok? En halua, että aspa tekee musta jotain ikäoletuksia ja palvelee mua eri tavalla kuin muita ihmisiä.
Ihanko oikeasti pahoitat mielesi siitä, että joku teitittelee sinua? Miksi ihmeessä? Joku ikäkriisi?
Teitittely on alentuvaa vähättelyä. Miksi pitää kohdella ihmistä eri tavalla iän perusteella? Ihminen se vanhuskin on.
Vierailija kirjoitti:
Minä en miellä työskenteleväni asiakapalvelutyössä, mutta välillä näitä kohtaamisia ihmisten kanssa tulee ja ne eivät useinkaan ole miellyttäviä, koska työskentelen pysäköinninvalvojana. Osaan teititellä luontevasti ja puhua myös tietynlaisessa passiivimuodossa, jolloin ei tule teititeltyä eikä sinuteltua. Käytän hyvin usein teitittelyä luomaan etäisyyttä itseni ja asiakkaan välille. Sinutteleminen on liian tuttavallista tilanteessa, jossa autoilija on harmistunut tai suuttunut saamastaan valvontamaksusta. Teitittely on hyvä apuväline, homma pysyy puoleltani asiallisena ja kohteliaana.
Ohis, mutta luin, että suuteleminen :D
Vierailija kirjoitti:
Teitittely on alentuvaa vähättelyä. Miksi pitää kohdella ihmistä eri tavalla iän perusteella? Ihminen se vanhuskin on.
Teitittely on kunnioittavaa käytöstä, jolla osoitetaan ihmisen arvo. Mutta mitäpä nykyajan pullamössösukupolvi sellaisista ymmärtäisi.
N55
Korvasta sisään, toisesta ulos.
Tai tee kuten minäkin aikoinaan, vaihdoin alaa justiinsa näiden
idiootti-asiakkaiden takia.
Ei vaan jaksanut ja en ole katunut päivääkään. 🥳
Valitettavasti teitittelyä eivät monet enää hallitse. Siinäkin tarvitaan sosiaalista älyä ja tilannetajua, milloin se on sopivaa ja milloin ei. Kuitenkin on tilanteita, missä teitittely on ehdottomasti asiallisempaa kuin sinuttelu.
Jos palvelee keski-ikäistä tai vanhempaa asiakasta vaikka laki- tai hautaustoimistossa, vakuutusyhtiössä, pankissa, sairaalassa tai lääkärissä, on aika tökeröä tuosta vaan sinutella. Kun fiksu asiakas kokee, että nyt sinuttelu olisi luontevampaa, on siitä helppo mainita. Ei kukaan täysjärkinen nosta teitittelystä meteliä, joten jatketaan vain hyviä tapoja, niitä ei tässä maassa ole yhtään liikaa.
Olen myös itse ollut asiakaspalvelutyössä ja teitittely kuului siihen luonnollisena osana, kuten myös muuhunkin kanssakäymiseen vieraiden ihmisten kanssa. Joillekin iäkkäämmille kyse oli ehkä siitä, että kokivat itsensä vanhoiksi. He pyysivät lopettamaan teitittelyn. Näissä tapauksissa siirryin käyttämään passiivia: en osaa sinutella vieraita ihmisiä. Ei ollut ongelmallista minulle. Ei asiakaspalvelutyössä voi mitään ottaa henkilökohtaisesti.
Suomessa lopetettiin teitittely lähes kokonaan 1970-1980-luvulla. En itse muista tuolloin kasvaneena enää teititelleeni kuin todella iäkkäitä ihmisiä, jotka olivat oppineet vanhoille tavoille.
Olen nyt 60-vuotias ja todellakin tottunut sinutteluun jo nuoresta, joten jos minua teititellään koen sen jotenkin kornina. Olen ollut töissä eräässä ministeriössä ja siellä sinuteltiin kaikkia päälliköitä mukaanlukien itse ministeri. Nykyään radiossa ja tv:ssä taidetaan aika yleisesti sinutella korkeita poliitikkojakin, ehkä joku pääministeri ja presidentti ovat harvat poikkeukset.
Teitittely on varmaan tullut takaisin Suomeen viime vuosikymmeninä vaikutuksena amerikkalaistyylisestä asiakaspavelusta, jossa on edelleen Ma'am ja Sir -puhuttelut sun muut. Halutaan olla överikohteliaita, että saadaan myytyä enemmän tavaraa kansalle.
Suomessa monet ikäiseni toisen feminismin aallossa kasvanut kokee teitittelyn samana ilmiönä kuin rouvittelun eli vanhakantaisena ja jopa loukkaavana.
Lisäksi Suomessa työväenluokalle sanalla "herra" on aina ollut negatiivinen konnotaatio historiamme takia, joten iäkkäiden miesten herroittelu ja teitittely ei sekään ole pomminvarma keino kunnioittaa ketään asiakasta.
Meillä ei myöskään ulkomaiden tapaan käytetä ihmisiä puhuteltaessa titteleitä. Suomessa on kohteliasta kutsua ihmistä pelkästään etu- ja sukunimellä. Usein vältetään teitittelyt, tittelit ja muut käyttämällä passiivimuotoa. Jos suomeksi haluaa olla kohtelias aspana, riittää että käyttää kielemme kohteliaita muotoja, kuten konditionaalia.
Olisit sanonut että nyt te, arvon hra/rva, saatte luvan kipittää v.i.t.tu.un siitä vikisemästä.
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 70 vuotias. En halua, että minua teititellään. En itsekkään teitittele ketään. En todellakaan ole mikään TE monikko. Tämä tapa on jäänne viime vuosisadan alusta. Ei, Ei ja EI.
Sinä, sinä ja sinä. Oletpa itsekeskeinen. Teitittely on kohtelias tapa ja tietenkin vanhempia ihmisiä teititellään.
Itsekin asiakaspalvelussa ja pyrin välttämään sekä teitittelyä että sinuttelua, jotta ei varmasti kukaan erehdy ärsyyntymään. Passiivin käyttö ja murresanat toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 70 vuotias. En halua, että minua teititellään. En itsekkään teitittele ketään. En todellakaan ole mikään TE monikko. Tämä tapa on jäänne viime vuosisadan alusta. Ei, Ei ja EI.
Sinä, sinä ja sinä. Oletpa itsekeskeinen. Teitittely on kohtelias tapa ja tietenkin vanhempia ihmisiä teititellään.
Oletpas itseskeskeinen itse. Juurihan selitettiin että 60-70-vuotiaat ovat kasvaneet Suomessa, jossa teitittely lopetettiin pitkälti vanhanaikaisena. Kohteliaisuustavat Suomessa muuttuivat.
Nyt sitten tungetaan jostain amerikkalaisesta liikkenjohdosta opittuja vieraita tapoja tänne. Miksi?
Muistelen vielä kauhulla sitä aikaa kun äitiäni oli kuulema teititelty ja kutsuttu Rouva Kalevi Virtaseksi. Ei siis edes Liisa Virtaseksi vaan todellakin hän oli nimetön ja arvoton olento itsessään, vain miehensä Kalevi Virtasen vaimona kohteliaisuuden arvoinen. Sitä edellisessä sukupolvessa miehiä puhuteltiin heidän arvonimillään eli oli rovasti se-ja-se -- rovastin vaimo oli tietenkin ruustinna + miehensä nimi. Työväenluokkaisia ei tietenkään teititelty. Nyt olemme vihdoin kaikki tasa-arvoisia.
Pliis ei tuoda noita keskiaikaisia naisia halveksivia "kohteliaisuuksia",jotka tulevat muista vähemmän tasa-arvoisista kulttuureista.
Olen 45 v. ja mua on teititelty jokusia vuosia, ei onneksi joka paikassa. Tässä iässä se on kyllä naurettavaa, negatiivisella tavalla.
Teitittely on aivan turhaa, koska suurin osa nuorista ei edes osaa teitittelymuotoa. Jo viimeistään 1950-luvulla syntyneet ovat tottuneet sinuttelemaan vieraita, joten varman päälle en teitittelisi alle 80-vuotiaita ainakaan. En tykkää nelikymppisenä teitittelystä yhtään, koska se kuulostaa äärimmäisen teennäiseltä. Itse olen tottunut teitittelemään vain isovanhempieni sukupolvea, eli 1920-luvulla syntyneitä.
Kyllä minä teitittelen kaupan myyjiä silloin kun he edustavat kyseistä firmaa eivätkä tiettyä henkilöä. Esimerkiksi voisin kysyä urheiluliikkeen nuorelta naismyyjältä "onko Teille tullut niitä Niken uusia juoksukenkiä?"
Kaikesta ihmiset voikin pahastua xD Se on sitä kun ei ole oikeita ongelmia.
Olen tullut tulokseen, että tällaisten ihmisten kohdalla on melko yhdentekevää, sanotko asiat todella kohteliaasti tai neutraalisti, sillä pahaa oloaan he vain purkaavat. Itse taannoin asiakaspalvelutyössä tervehdin asiakasta sanomalla iloisesti "terve!". Asiakas siitä kuitenkin kimpaantui ja alkoi kovaan ääneen tilittämään, kuinka hän ei ole terve, joten näin ei saa sanoa. Hämmennyin. Todella. Enhän olisi mistään voinut tietää terveyshistoriaansa eikä ulkoapäin näin saattanut tulkitakaan. Mutta kuten sanoin, usein se on paha olo, mikä tällaisissa tilanteissa purkautuu ja asiakaspalvelija on se taho, joka on sylkykupin roolissa. Ikävä kyllä.
Teitittelystä tulee lähinnä teennäinen ja kiusaantunut vaikutelma, kun menen tuulipuvussani lähikauppaan ostamaan maitoa, ja ylimielisen oloinen kassaneiti ”arvioi minut itseään vanhemmaksi” ja sillä verukkeella katsoo, että ikäni ja arvoni vaativat teitittelyä. Eikä sitten edes osaa teititellä kunnolla.
No, onneksi itsepalvelukassat ovat yleistyneet. En välitä tulla kauppareissullani arvioiduksi kenenkään taholta.
Aspalla ei ole kristallipalloa, joten turha pahoittaa mieltään puhuttelusta. Työpaikoilla on myös ohjeet siitä, miten ihmisiä puhutellaan, joten toimimme niiden mukaan.
Teitittely on turhaa ja kiusallista. Lopeta heti.