Ns. hyvä perhe ei saa mitään apua, koskaan, mistään
Ärsyttää kun lehdissä lukee että lapsiperheitä autetaan paljon. Niin, niitä autetaan ketkä ovat sossulokkeja tai sitten LaSu asiakkaita. Lasu-asiakkaat saa siivous/kodinhoito/lastenhoito/vanhempien vapaa-aika/harrastus/lomailu ja ties mitä tukea.
Niinsanottu hyvä perhe ei saa mitään apua hädän tullen mistään. Kun ei ole oikeutettu niihin palveluihin. Koska ei ole lasu-ongelmaa.
Laki lapsiperheiden kotiavusta on vitsi ja iso psa kunnista kiertää lakia ja jättää avun pois kaikilta muilta paitsi lasu perheiltä.
Meillä ei isovanhemmat auta eikä osallistu mitenkään elämäämme, ja muutaman kerran on ollut ns paska paikka jolloin apua olisi tarvittu.
Esim.
- erittäin paha unettomuus vauva-aikana, siis sellainen että valvoin vuorokausia putkeen, lapsi tippui sylistä, tavarat tippui käsistä, kävelin päin ovenkarmeja, kaaduin, tämä tuli siis puolen vuoden yhtöjaksoisen valvomisen seurauksena.
- murtunut raaja, kotona vauva ja taapero, jotka piti hoitaa, oli mahdotonta nostaa/kantaa murtuneella raajalla
- paha uupumus erittäin vaikeassa tilanteessa jossa koko perheen huolto, työssäkäynti, yövalvomiset jne oli 24/7 vain toisen vanhemman vastuulla
- loppuraskauden komplikaatio josA meni liikubtakyvyttömäksi, kotona 2v taapero hoidettavana, ei saanut hoitopaikkaa kunnalta koska oli kesä, lukuisia vaaratilanteita koska vilkas taspero ja liikuntakyvytön vanhempi.
Kaikissa em tilanteissa ei saati lapsiperheen kotiapua, tilapäistä apua, päivähoitopaikkaa, ostoplalveluseteliä, EI YHTÄÄN MITÄÄN, koska syy oli aina se että lapsilla ei ole huolta, ette ole lasu-perhe, palvelut ovat vain lasu-perheille.
Ja siis ei ole tarkoitus nyt valittaa rankkuudesta, se on eri aihe ja sitä ei tässä ketjussa käsitellä, vaan siitä että KAIKKI perheet ei saa apua, vain lasuperheet saa.
Ironisin asia oli, kun raajan murtuman aikaan arviota tehnyt työntekijä sanoi että ette saa apua kunnalta, mutta JOS olisitte lasun asiakas saisitte viitenä päivänä viikossa kuusi tuntia kotiapua.
Olisiko joskus syytä auttaa näitä perheitä ettei tarvitse tulla lasun asiakkaaksi?
Ja sitten vielä taustatiedot ammatti-haukkujille: maksan itse lasteni elannon, olen akateeminen, olen hyvissä töissä, emme ole sossulokkeja, emme ole saaneet mitään sosiaaliapua koskaan. Aina ekana kun hyökätään apn kimppuun niin jospa nyt luettaisi teksti läpi ja keskusteltaisiin aiheesta. Eli siitä että erittäin moni perhe jää kaiken avun ulkopuolelle.
Kommentit (350)
Kotipalvelua ei enää ole. Rahat on loppu.
Ap ei osannut vaatia eikä nöyrtyä. Ne, jotka oikeasti tarvitsevat apua itkevät siellä sossun vastaanotolla ja palveluun kuuluu myös pitkäkestoinen arvostelu ja vahtiminen, mitä ap ei ollut valmis ottamaan vastaan - koska ei ollut ihan pakko.
Olen melko varma, että laillisesti olisitte olleet oikeutettuja lapsiperheiden kotipalveluun, mutta et painostanut etkä soitellut monta kertaa. Kyllä ne usein pyrkii siihen, että annetaan vaan niille, jotka ei millään muuten mene pois. Ja ap:han ratkaisi ongelmat sitten muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua Nauvonauratti tämä ketju. Ap valvoi puoli vuotta putkeen, varmasti juu ja lastenhoitaja maksaa 1200€/viikko.
Joopa joo taas.1200€/vko = 240€/päivä = 40€/h (6h päivä).
Ihan normaali taksa, itse asiassa vähän vähemmän kuin moni toimija veloittaa kodinhoidosta.
No huhhuh. Täytyykin vissiin ruveta kodinhoitajaksi. Kyllä pitää tyhmä olla jos moisesta maksaa 40€/h(!!). Me palkattiin lasten- ja kodinhoitaja 8€/h. Ihan turhaan ap itkee, kun kerran olisi varaa palkata apua. Ei se mieskään töissä 24/7 ole.
Sinä sitten liikuntakyvyttömänä osaat hoitaa lapsesi sen miehen työpäivän ajan? Kun et voi kävellä? Selvä homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Ironisin asia oli, kun raajan murtuman aikaan arviota tehnyt työntekijä sanoi että ette saa apua kunnalta, mutta JOS olisitte lasun asiakas saisitte viitenä päivänä viikossa kuusi tuntia kotiapua.
Olisiko joskus syytä auttaa näitä perheitä ettei tarvitse tulla lasun asiakkaaksi?”
Kuka tämä ”arviota tehnyt työntekijä” oli?
Miksi hän ei tehnyt lasua, että perhe olisi saanut tarvitsemansa avun?
Jokin tässä kuviossa mättää! Ns. hyvät perheet ovat yhtä lailla oikeutettuja lastensuojelun palveluihin.
Eivät ole jos ei ole sitä lasun tarvetta. Miten teillä menee sekaisin se että on tilapäisesti työkyvytön vs että ikuisesti lasun asiakas.
Jos olisit rehellisesti kertonut uupumuksestasi ja masennuksesta, lapsistasi olisi tehty lasu ja olisit saanut apua. Lastensuojelutarve olisi ollut lyhytaikaista.
T. Sossu
8e/h lapsenhoito on huijaamista, ainakin on verot ja sivukulut jne maksamatta ja vakuutukset ottamatta... onnea vaan jos hoitaja esim halvaantuu hoitaessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Ironisin asia oli, kun raajan murtuman aikaan arviota tehnyt työntekijä sanoi että ette saa apua kunnalta, mutta JOS olisitte lasun asiakas saisitte viitenä päivänä viikossa kuusi tuntia kotiapua.
Olisiko joskus syytä auttaa näitä perheitä ettei tarvitse tulla lasun asiakkaaksi?”
Jokin tässä kuviossa mättää! Ns. hyvät perheet ovat yhtä lailla oikeutettuja lastensuojelun palveluihin.
Eivät ole jos ei ole sitä lasun tarvetta. Miten teillä menee sekaisin se että on tilapäisesti työkyvytön vs että ikuisesti lasun asiakas.
Jos olisit rehellisesti kertonut uupumuksestasi ja masennuksesta, lapsistasi olisi tehty lasu ja olisit saanut apua. Lastensuojelutarve olisi ollut lyhytaikaista.
T. Sossu
On kerrottu, eikä lapsilla ollut ”hätä” joten ei ollut oikeutta lasu palveluihin. Tässä kunnassa meno on tällaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua Nauvonauratti tämä ketju. Ap valvoi puoli vuotta putkeen, varmasti juu ja lastenhoitaja maksaa 1200€/viikko.
Ihan normaali taksa, itse asiassa vähän vähemmän kuin moni toimija veloittaa kodinhoidosta.
No huhhuh. Täytyykin vissiin ruveta kodinhoitajaksi. Kyllä pitää tyhmä olla jos moisesta maksaa 40€/h(!!). Me palkattiin lasten- ja kodinhoitaja 8€/h. Ihan turhaan ap itkee, kun kerran olisi varaa palkata apua. Ei se mieskään töissä 24/7 ole.
Me etsittiin vuosia luotettavaa hoitajaa lapsille, siis sellaista jonka kanssa sovitaan hyvissä ajoin etukäteen että perjantaina 17 alkaen lastenhoitoa. Ei löytynyt.
Jos tilanne on akuutti, kuten luunmurtuma aina on, ei ole aikaa alkaa soitella puskaradiota läpi, ilmoitella Facebookissa tai kaupan ilmoitustaululla yms. Kyllä se vaan lailliselta, veronsa maksavalta yrittäjältä se työ maksaa sen 4p€/h. Huom, veronsa maksavalta.
Ja sitten on vielä ne muutama asiaan vaikkuttava tekijä, kuten paikkakunta, vuodenaika, TUURI. Kyllä tyhmä saa olla, jos ei näitä asioita tajua.
Ihan yhtälaillla hyviä perheitä ne lasun asiakkaatkin ovat. Jotain samaa heillekin on tapahtunut ja ova pyytäneet apua. Moni tekee itsestään lasun.
Näin kävi myös meille. Kaikkea sattui ja tapahtui, haimme tukiperhettä ja saatiinkin hetkeksi. Se ikävä kyllä loppui jo vuoden päästä kun tukiperhe ei jaksanutkaan kolmea lasta. Saimme sen ihan tukiverkoston puutteeseen ja vanhempien kuormittavan elämäntilanteen takia.
Hae apua niin saat, tai et mutta kokeile ainakin. Ette te ole sen parempi tai huonompi perhe kuin muutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo siis miten joku voi käsittää aloituksen niin väärin että muka lasuperheitä arvostellaan? Ei tietenkään arvostella, heille kuuluu tuki ja apu, mitta sen pitäisi hädän hetkellä kuulua myös muillekin perheille. Joku selkä murtui/raaja murtuu tai muu sairaus missä on työkyvytön, on asia mihin pitäisi olla automaattisesti ilman anomusta ja rukoilua aina yhteiskunnan apua tarjolla.
Teet lasun ja saat tuen! Muuta tukea ei lapsiperheille enää ole. Pitääkö tämä vääntää rautalangasta?
Kyllä osissa (en nyt tarkoita, että välttämättä ap:n tapauksessa) kunnissa on "lapsiperheiden kotipalvelu" eikä se vaadi mitään lasua.
Kotipalvelun perhetyö on tilapäistä perheen arjen tukemiseen tarkoitettua työtä, jota voi saada alentuneen toimintakyvyn, perhetilanteen, rasittuneisuuden, synnytyksen, vamman tai muun syyn perusteella.
Kotipalvelun tarve voi kohdata kun:
- tarvitset tukea lasten hoidossa ja kasvatuksessa
- tarvitset konkreettista apua arjen sujumiseen
- olet huolissasi omasta jaksamisestasi
- perheen vanhempi on sairastunut fyysisesti tai psyykkisesti
- tarvitset tilapäistä lastenhoitoapua asiointikäyntien ajaksi
- perheeseenne on syntynyt useampi lapsi
- perhettänne on kohdannut kriisi
jne. Ikävä kyllä kaikissa kunnissa ei tällaista ole, eikä kaikkien kuntien lapsiperheiden kotipalvelussa riitä resursseja aivan kaikille. Tuo toki kuitenkin maksaa ja jos tarve on enemmän kuin satunnaisille keikoille menee maksut tulojen mukaan. Jos apua olisi tarjolla sille kuka sitä sattuu pyytämään, varmaan siitäkin uikutettaisiin, että pariskunta käy leffassa ja kaffella, samalla kun yhteiskunta maksaa lastenhoidon. Lähtökohtaisesti ei kyllä oikein mitään saa ilmaiseksi ilman anomuksia. Kyllä ne sossun asiakkaatkin joutuvat kaavakkeita täyttelemään, samoin työttömät ja todistelemaan aktiivisuuttaan. Ei siis ole olemassa mitään lapsiperheiden tukipalveluita, joita sattuisi saamaan kun nyt vain sattuu haluamaan. Kun silloin sitä apua voi haluta Pirkko, Aino ja Eija samaan aikaan ja heidän saama tuki on sitten luonnollisesti pois joltakulta muulta. Siksi kai sitä pitää perustella ja ainoa, että tarve on kovempi kuin Pirkolla, Ainolla ja Eijalla yhteensä. Mutta jos sille on tarve, kyllä sille löytyy ne väylät, joista sitä saa, tekemällä vaikka sitten sen lasun. Tai sitten hankkii itse lastenhoitajan. Yhden lapsen perhekin voi lapsilisällä vaikka ostaa ne leffaliput ja popparin sekä maksaa lastenhoitajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä sitten liikuntakyvyttömänä osaat hoitaa lapsesi sen miehen työpäivän ajan? Kun et voi kävellä? Selvä homma.
En tietenkään, siksi palkkasin apua. Opettele lukemaan. Ei olis tullut mieleenkään lähteä johonkin sossuun itkemään, mitä se niille kuuluu jos minä olen kipeä.
Moni kunta on päättänyt että se lapsiperheen kotiapu ohjataan vanhuksille, näin myös meidän kunnassa. Kunnanvaltuusto siunannut asin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Sossu
On kerrottu, eikä lapsilla ollut ”hätä” joten ei ollut oikeutta lasu palveluihin. Tässä kunnassa meno on tällaista.
Seuraavissa kuntavaaleissa äänestämään uusia ehdokkaita.
Ota yhteys omaan valtuutettuun ja kerro huolissasi. He ovat valtuustoissa hoitamassa meidän asioita.
T. Sossu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joskus oikeasti joutuu. Itsellä sairaus selässä joka vie kirjaimellisesti jalat alta, ihan ryömimällä kuin mato lattialla olen monesti lapset hoitanut niin hurjalta kuin se kuulostaakin. Sekä murtuneen höntäluun kanssa kun en muuta pystynyt kuin makaamaan mahallani. Ihan oikeasti ihmisille käy näitä juttuja ja jotenkin on vain selvittävä.
En itse tiedä, mutta eikö esim. tukiperhettä haeta ensin ja sitten odoteta kunnes sellainen löytyy? Ap:n tilanne oli akuutti.
Ihan käsittämättömän raivostuttavaa, että nyt tartuttaan siihen että ap ei yritänyt tarpeeksi tilanteessa joka tuli eteen äkkiä, ja joka varmasti vie stressaavuudellaan sen verran voimia että ihan kaikkea ei jaksa tehdä tai tule ajatelleeksi heti.
Tässähän nimenomaan oli kyse siitä, että kun oli tarve nopealle avulle, sitä ei saanut muuten kuin maksamalla itsensä kipeäksi.
Sä olisit saanut apua vastaan, jos olisit sanonut, että tehdään vaan lasu että saadaan apua. Olet itse leimannut lasin saavat perheet yhdeksi ja samaksi - päihde- ja mt-porukaksi johon te ette kuulu. Sitten olisit kädet ristissä toivonut, että lasusta pääsee eroon, kun tilanne ei ole enää niin paha - niin muutkin tekee.
Paria asiaa mietin: silloin kun olit vammautunut ja parivuotiaan kanssa kotona, niin minkälaista apua olisit halunnut? Kunta ei kai voi palkata hoitajaa 24/7 siltä varalta, että horjahdat ja tulee vaaratilanne lapsen kanssa. Toki joku kauppa-apu varmaan olisi jeesannut, mutta entä loppuaika?
Entä mitä apua olisit kirkolta kaivannut? Olen käsittänyt, että sieltä saa keskustelu-ja rukoiluapua sekä ruokapalvelua ja rahallista apua saattaa saada velkaantumisongelmissa kerran. Näistähän ette tarvinneet kahta viimeistä ja kahta ensimmäistä olisitte kyllä saaneet.
Mikäli teillä on asiat hyvin ja kumpikaan vanhemmista ei rutiköyhiä, niin miksi ette voi palkata väliaikaista apua? Miten olet ennen lapsia kuvitellut, että ihmiset hoitaa tällaiset asiat?
Vierailija kirjoitti:
Sä olisit saanut apua vastaan, jos olisit sanonut, että tehdään vaan lasu että saadaan apua. Olet itse leimannut lasin saavat perheet yhdeksi ja samaksi - päihde- ja mt-porukaksi johon te ette kuulu. Sitten olisit kädet ristissä toivonut, että lasusta pääsee eroon, kun tilanne ei ole enää niin paha - niin muutkin tekee.
Paria asiaa mietin: silloin kun olit vammautunut ja parivuotiaan kanssa kotona, niin minkälaista apua olisit halunnut? Kunta ei kai voi palkata hoitajaa 24/7 siltä varalta, että horjahdat ja tulee vaaratilanne lapsen kanssa. Toki joku kauppa-apu varmaan olisi jeesannut, mutta entä loppuaika?
Entä mitä apua olisit kirkolta kaivannut? Olen käsittänyt, että sieltä saa keskustelu-ja rukoiluapua sekä ruokapalvelua ja rahallista apua saattaa saada velkaantumisongelmissa kerran. Näistähän ette tarvinneet kahta viimeistä ja kahta ensimmäistä olisitte kyllä saaneet.
Mikäli teillä on asiat hyvin ja kumpikaan vanhemmista ei rutiköyhiä, niin miksi ette voi palkata väliaikaista apua? Miten olet ennen lapsia kuvitellut, että ihmiset hoitaa tällaiset asiat?
Esim sen taaperon ulkoiluttaminen ja yhden ruoan laittaminen. Pari tuntia, iso apu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joskus oikeasti joutuu. Itsellä sairaus selässä joka vie kirjaimellisesti jalat alta, ihan ryömimällä kuin mato lattialla olen monesti lapset hoitanut niin hurjalta kuin se kuulostaakin. Sekä murtuneen höntäluun kanssa kun en muuta pystynyt kuin makaamaan mahallani. Ihan oikeasti ihmisille käy näitä juttuja ja jotenkin on vain selvittävä.
Joo ryömimällä minäkin ne lapset hoidin ja kakkapylly pestiin vain pyyhkeiilä. Tämä siis ap.
Vierailija kirjoitti:
Lasun asiakkalla meni tunteisiin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette palkanneet hoitoapua jos olette akateemisia ja muutenkin kaikki on hyvin?
Ei ollut varaa, hoitoapu maksaa 45e tunti ja rahaa ei akateemisella ole liikoja äitiyslomalla olessa. Viikoksi palkattiin hoitoapua, viikon lasku oli yli 1200e. Enempään ei varaa.
Lapsen isä käy töissä eikä saanut palkatonta esim murtuman aikana.
MLL saa reilu 8€/h apua.
Miksei lapsen isä halua osallistua kunnolla? Onko treenit juuri epäsopivaan aikaan?
Tämä pälli ei osaa lukea, lapsen isä on TÖISSÄ eikä ole saanut palkatonta/lomaa vaikka on pyytänyt.
Ei se isä ole 24/7 töissä varmaankaan. Ja jos tilanne on noin huono kuin ap antaa ymmärtää, isän velvollisuus on hoitaa asia niin että pystyy auttamaan perhettään.
Muu on tekosyitä.