Ns. hyvä perhe ei saa mitään apua, koskaan, mistään
Ärsyttää kun lehdissä lukee että lapsiperheitä autetaan paljon. Niin, niitä autetaan ketkä ovat sossulokkeja tai sitten LaSu asiakkaita. Lasu-asiakkaat saa siivous/kodinhoito/lastenhoito/vanhempien vapaa-aika/harrastus/lomailu ja ties mitä tukea.
Niinsanottu hyvä perhe ei saa mitään apua hädän tullen mistään. Kun ei ole oikeutettu niihin palveluihin. Koska ei ole lasu-ongelmaa.
Laki lapsiperheiden kotiavusta on vitsi ja iso psa kunnista kiertää lakia ja jättää avun pois kaikilta muilta paitsi lasu perheiltä.
Meillä ei isovanhemmat auta eikä osallistu mitenkään elämäämme, ja muutaman kerran on ollut ns paska paikka jolloin apua olisi tarvittu.
Esim.
- erittäin paha unettomuus vauva-aikana, siis sellainen että valvoin vuorokausia putkeen, lapsi tippui sylistä, tavarat tippui käsistä, kävelin päin ovenkarmeja, kaaduin, tämä tuli siis puolen vuoden yhtöjaksoisen valvomisen seurauksena.
- murtunut raaja, kotona vauva ja taapero, jotka piti hoitaa, oli mahdotonta nostaa/kantaa murtuneella raajalla
- paha uupumus erittäin vaikeassa tilanteessa jossa koko perheen huolto, työssäkäynti, yövalvomiset jne oli 24/7 vain toisen vanhemman vastuulla
- loppuraskauden komplikaatio josA meni liikubtakyvyttömäksi, kotona 2v taapero hoidettavana, ei saanut hoitopaikkaa kunnalta koska oli kesä, lukuisia vaaratilanteita koska vilkas taspero ja liikuntakyvytön vanhempi.
Kaikissa em tilanteissa ei saati lapsiperheen kotiapua, tilapäistä apua, päivähoitopaikkaa, ostoplalveluseteliä, EI YHTÄÄN MITÄÄN, koska syy oli aina se että lapsilla ei ole huolta, ette ole lasu-perhe, palvelut ovat vain lasu-perheille.
Ja siis ei ole tarkoitus nyt valittaa rankkuudesta, se on eri aihe ja sitä ei tässä ketjussa käsitellä, vaan siitä että KAIKKI perheet ei saa apua, vain lasuperheet saa.
Ironisin asia oli, kun raajan murtuman aikaan arviota tehnyt työntekijä sanoi että ette saa apua kunnalta, mutta JOS olisitte lasun asiakas saisitte viitenä päivänä viikossa kuusi tuntia kotiapua.
Olisiko joskus syytä auttaa näitä perheitä ettei tarvitse tulla lasun asiakkaaksi?
Ja sitten vielä taustatiedot ammatti-haukkujille: maksan itse lasteni elannon, olen akateeminen, olen hyvissä töissä, emme ole sossulokkeja, emme ole saaneet mitään sosiaaliapua koskaan. Aina ekana kun hyökätään apn kimppuun niin jospa nyt luettaisi teksti läpi ja keskusteltaisiin aiheesta. Eli siitä että erittäin moni perhe jää kaiken avun ulkopuolelle.
Kommentit (350)
Vierailija kirjoitti:
Minä uuvuin ja masennuin niin, että viime syksynä olin kuin zombie, enkä saanu juurikaan kotitöitä hoidettua ja syötiin lapsen kanssa lähinnä eineksiä ja tilattiin woltilla ruokaa kotiin.
Meille tehtiin lastensuojelun selvitys, ei tullut asiakkuutta, mutta saimme lapsiperheiden kotiavun ennaltaehkäisevänä työnä perusteluna äidin jaksamisen tukeminen. Ihan normaali työssäkäyvä äiti olen. Paperilla yhteishuoltaja, mutta käytännössä yh ja huono tukiverkosto. Sain myös perhetyöntekijän meillä käymään, kun pyysin sitä. Sekin ennaltaehkäisevänä palveluna.
Sulla on hyvä kunta! Mulla ollut sama tilanne kerran ja en saanut apua mistään. Piti ostaa kalliilla riistohinnalla yksityiseltä ja jouduin ottamaan lainaa tuhansien eurojen maksun takia. Yksityinen apu on sen 45-55e tunti ja kotitalousvähennys ei paljoa auta tuossa konkurssissa. Laskekaas mitä kuukauden ajan apu 40h/vko maksaa....
Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan vahvuushan on juuri tämä heikkojen auttaminen. Vahvat pärjää omillaankin. Siksi esimerkiksi koko elämänsä pienipalkkaista työtä tehneen naisen työeläke on nettona lopulta saman suuruinen kuin miehen, joka ei ole koskaan ollut töissä. Yhteiskunnan erilaiset tuet tasaavat ne erot, joita nettotuloissa on. Jos on säästämällä hankkinut oman asunnon, siihen ei saa minkäänlaista asumistukea. Jos taas asuu kunnan vuokrakämpässä, sen vuokran voi maksaa kunta kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä uuvuin ja masennuin niin, että viime syksynä olin kuin zombie, enkä saanu juurikaan kotitöitä hoidettua ja syötiin lapsen kanssa lähinnä eineksiä ja tilattiin woltilla ruokaa kotiin.
Meille tehtiin lastensuojelun selvitys, ei tullut asiakkuutta, mutta saimme lapsiperheiden kotiavun ennaltaehkäisevänä työnä perusteluna äidin jaksamisen tukeminen. Ihan normaali työssäkäyvä äiti olen. Paperilla yhteishuoltaja, mutta käytännössä yh ja huono tukiverkosto. Sain myös perhetyöntekijän meillä käymään, kun pyysin sitä. Sekin ennaltaehkäisevänä palveluna.Sulla on hyvä kunta! Mulla ollut sama tilanne kerran ja en saanut apua mistään. Piti ostaa kalliilla riistohinnalla yksityiseltä ja jouduin ottamaan lainaa tuhansien eurojen maksun takia. Yksityinen apu on sen 45-55e tunti ja kotitalousvähennys ei paljoa auta tuossa konkurssissa. Laskekaas mitä kuukauden ajan apu 40h/vko maksaa....
7200 e kuussa, sellainen raha on kaikilla ketjun haukkujilla taskussa valmiina ja sen he maksavat itse koska eihän apua saa pyytää mistään vaan itse pärjätään aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kehotetaan "ottamaan" MML:lta hoitaja.
Ensinnäkään MLL ei toimi kaikilla paikkakunnilla, ja toiseksi, ei heilläkään ole rajatonta hoitajakapasiteettia valmiina aina kun tarvitaan. Hinta ei ole 8€/h vaan enemmän. Se, että ei ole lastensuojelun piirissä, ei tarkoita sitä että perhe olisi aina varakas! Ihan uskomattoman yksisilmäistä kommentointia, aina.
Meidän kunnassa lapsiperheiden kotipalvelu on rajattu vain vauvaperheille. Kiva sekin, mutta jos tarvitset apua yhtään isompien lasten kanssa, ainoa tapa saada apua on lastensuojeluilmoituksen kautta. Sekään ei tapahdu hetkessä, että jos loukkaat itsesi ja puoliso ei pääse auttamaan koko ajan, ei sitä apua saa heti silloinkaan.
Vielä 80-luvulla sai.
Meilläkään ei ole isovanhemmista apua, eikä muista sukulaisista (kaikki jotka voisivat periaatteessa auttaa, ovat itse perheellisiä ja työssäkäyviä). Meillä ei ole varaa yksityiseen kotiapuun, ja meillä vieläpä MLL:n hoitaja teki kaksi kertaa oharit kun oltaisiin miehen kanssa menty illalla ihan vaan elokuviin 🤷♀️
Onko tää totta? Että pitää tehdä lasu itsestään että saa apua jos louklaantuu/selkä murtuu tms?
Ei se lasu mitään auta. Sieltä tulee sitten kaksi kahvitettavaa arvostelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään MLL ei toimi kaikilla paikkakunnilla, ja toiseksi, ei heilläkään ole rajatonta hoitajakapasiteettia valmiina aina kun tarvitaan. Hinta ei ole 8€/h vaan enemmän. Se, että ei ole lastensuojelun piirissä, ei tarkoita sitä että perhe olisi aina varakas! Ihan uskomattoman yksisilmäistä kommentointia, aina.
Meidän kunnassa lapsiperheiden kotipalvelu on rajattu vain vauvaperheille. Kiva sekin, mutta jos tarvitset apua yhtään isompien lasten kanssa, ainoa tapa saada apua on lastensuojeluilmoituksen kautta. Sekään ei tapahdu hetkessä, että jos loukkaat itsesi ja puoliso ei pääse auttamaan koko ajan, ei sitä apua saa heti silloinkaan.
Vielä 80-luvulla sai.
Meilläkään ei ole isovanhemmista apua, eikä muista sukulaisista (kaikki jotka voisivat periaatteessa auttaa, ovat itse perheellisiä ja työssäkäyviä). Meillä ei ole varaa yksityiseen kotiapuun, ja meillä vieläpä MLL:n hoitaja teki kaksi kertaa oharit kun oltaisiin miehen kanssa menty illalla ihan vaan elokuviin 🤷♀️
Onko tää totta? Että pitää tehdä lasu itsestään että saa apua jos louklaantuu/selkä murtuu tms?
Kyllä. Suosittelen sinua tekemään lasun. Vaikutat ahdistuneelta ja kateelliselta äidiltä, joka sairastuttaa lapset. Toivotan sinulle kaikkea hyvää!
Mua kiinnostaisi, miten nää ketjussa haukkuvat itse hoitavat tilanteen jossa heiltä on selkä murtunut tai ovat liikuntakyvyttömiä, puoliso ei saa palkatonta, isovanhempia ei ole ja kunta ei auta? Mua todella kiinnostaisi heidän kykynsä selvitä ilman apua tuollaisessa tilanteessa.
Yömyyrä kirjoitti:
Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan vahvuushan on juuri tämä heikkojen auttaminen. Vahvat pärjää omillaankin. Siksi esimerkiksi koko elämänsä pienipalkkaista työtä tehneen naisen työeläke on nettona lopulta saman suuruinen kuin miehen, joka ei ole koskaan ollut töissä. Yhteiskunnan erilaiset tuet tasaavat ne erot, joita nettotuloissa on. Jos on säästämällä hankkinut oman asunnon, siihen ei saa minkäänlaista asumistukea. Jos taas asuu kunnan vuokrakämpässä, sen vuokran voi maksaa kunta kokonaan.
Saman asumistuen saat omistusasuntoosi!
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaisi, miten nää ketjussa haukkuvat itse hoitavat tilanteen jossa heiltä on selkä murtunut tai ovat liikuntakyvyttömiä, puoliso ei saa palkatonta, isovanhempia ei ole ja kunta ei auta? Mua todella kiinnostaisi heidän kykynsä selvitä ilman apua tuollaisessa tilanteessa.
Mua kiinnostaa AP:n lasten vointi ja se, miten hän on pystynyt hoitamaan lapsensa ed.mainitussa tilanteessa.
Huoli lapsista - kuulostaa lasun aiheelta!
Lapsista minullakin heräsi huoli:
”erittäin paha unettomuus vauva-aikana, siis sellainen että valvoin vuorokausia putkeen, lapsi tippui sylistä, tavarat tippui käsistä, kävelin päin ovenkarmeja, kaaduin, tämä tuli siis puolen vuoden yhtöjaksoisen valvomisen seurauksena.
- murtunut raaja, kotona vauva ja taapero, jotka piti hoitaa, oli mahdotonta nostaa/kantaa murtuneella raajalla
- paha uupumus erittäin vaikeassa tilanteessa jossa koko perheen huolto, työssäkäynti, yövalvomiset jne oli 24/7 vain toisen vanhemman vastuulla
- loppuraskauden komplikaatio josA meni liikubtakyvyttömäksi, kotona 2v taapero hoidettavana, ei saanut hoitopaikkaa kunnalta koska oli kesä, lukuisia vaaratilanteita koska vilkas taspero ja liikuntakyvytön vanhempi”
Miksei kukaan ole tehnyt tästä perheestä lasua?
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa kumpaa haluat enemmän, ymmärrystä itsellesi vai että me kaikki aletaan yhdessä vihata lasuperheitä.
Ap ei arvostellut lasu-perheitä. Kehitä lukutaitoasi ja itsetuntoasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä 80-luvulla sai.
Ei se lasu mitään auta. Sieltä tulee sitten kaksi kahvitettavaa arvostelemaan.
Eli taitaa lasu-perheiden apukin olla myytti.
Juuri taannoin joku näistä ministereistä selitti jossain lehdessä miten suomessa autetaan perheitä tosi paljon.... päättäjät ihan pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Lapsista minullakin heräsi huoli:
”erittäin paha unettomuus vauva-aikana, siis sellainen että valvoin vuorokausia putkeen, lapsi tippui sylistä, tavarat tippui käsistä, kävelin päin ovenkarmeja, kaaduin, tämä tuli siis puolen vuoden yhtöjaksoisen valvomisen seurauksena.
- loppuraskauden komplikaatio josA meni liikubtakyvyttömäksi, kotona 2v taapero hoidettavana, ei saanut hoitopaikkaa kunnalta koska oli kesä, lukuisia vaaratilanteita koska vilkas taspero ja liikuntakyvytön vanhempi”Miksei kukaan ole tehnyt tästä perheestä lasua?
Koska lapset hoidettiin hyvin viimeisillä voimillakin. Kunnalta pyydettiin apua monta kertaa. Tämä on todellisuutta suomessa. Monissa kunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Korjaa tää, kirjoita sama mutta haukkumatta muita.
Eihän ap haukkunut ketään :D lasu-perheiden mammat vaan vetää kaikesta herneet nenään.
Lähtökohtaisesti kai jokainen pärjää omillaan ja resurssit keskitetään sinne missä niitä akuuteimmin tarvitaan. Kai neuvola olisi siihen puuttunut jos siellä olisi ottanut esille, että tipauttelee vauvaa ja kävelee päin ovia ja seiniä? Ainakin toivottavasti. Ja tehty sitä kautta sitten se lasu. Riippuu varmaan kunnasta, mutta itse olen kyllä saanut pyydettäessä apua (tosin olen yh, eikä isovanhempia/muita apuja 400 kilometrin säteellä ja lastenhoidosta olen sitten myös maksanut) ja lapsella on kai nykyisin myös oikeus virikepäivähoitopaikkaan. Nyt olen hommannut itse puskaradiosta vakilastenhoitajat jos tulee iltamenoja tai haluan käydä yksin lenkillä. Tosin toki itse näistä maksan. Ikävää etteivät nämä ole ap:n kohdalla toteutuneet, mutta edelleen luulisi, että neuvolalla olisi myös joku vastuu puuttuua siihen vauvan tiputteluun ja uupumiseen... huonosti ovat asiat hoitaneet. Tosin kai te olisitte isän kanssa voineet välillä vuorotella valvomisten takia? Tiedän, että osa on saanut vauvan myös sairaalan unikouluun neuvolan kautta, kun pää on meinannut ihan "hyvällä perheellä" vauvan valvomiseen levitä... josta sitten on osattu ohjata "hyvälle perheelle" tukitoimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa AP:n lasten vointi ja se, miten hän on pystynyt hoitamaan lapsensa ed.mainitussa tilanteessa.
Mua kiinnostaa miten itse ajattelisit hoitaa tilanteen?
Kyllä tämä case täyttää lasun ehdot.
Ns. hyvä perhe saa aivan varmasti lastensuojelupalveluja, mutta toinen kysymys on, että haluaako niitä?
Ei täällä saa mitään apua, jos ns. kunnon ihminen joutuu yhtäkkiseen pulaan. Olen sen pari kertaa kokenut.
Itse olen ylpeä siitä etten tarvi apua...
Meille tehtiin lastensuojelun selvitys, ei tullut asiakkuutta, mutta saimme lapsiperheiden kotiavun ennaltaehkäisevänä työnä perusteluna äidin jaksamisen tukeminen. Ihan normaali työssäkäyvä äiti olen. Paperilla yhteishuoltaja, mutta käytännössä yh ja huono tukiverkosto. Sain myös perhetyöntekijän meillä käymään, kun pyysin sitä. Sekin ennaltaehkäisevänä palveluna.