Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin oppia saksaa. Kertokaa opiskelukeinoja

Vierailija
17.04.2020 |

Tiedän, että YouTube, TV-ohjelmat ja lehdet yms. on hyvä tapa, mutta ne eivät tässä vaiheessa ole kovinkaan toimivia tapoja sillä, koska multa puuttuu sellainen "peruspohja". Oppiiko kansalaisopistojen kursseilla? Millaisia kokemuksia teillä on kansalaisopistojen kielikursseista? Olen 22-vuotias osaan ennestään ruotsia ja englantia hyvin, ja lisäksi tyydyttävästi ranskaa.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäyliopistossa saa pikastartin kieleen kun tunteja on päivittäin.

Suosittelen. Saksa on mielestäni helpoin kieli oppia ja yhtä helppo unohtaa, jos ei käytä.

Vierailija
22/40 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ramsstein Ohne dich

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se motivaatio oppimiseen vaikuttaa siihen, että mikä tyyli on paras. Jos haluaa vaan selvitä helpommalla matkustaessa, niin Duolingo toimii siihen ihan hyvin. Aika harvalla on kuitenkaan paloa ymmärtää kieliopin koukeroita niiden itsensä takia.

Asun Saksassa ja mulle työpaikan tarjoamat kurssit on olleet ihan kidutusta, kun kaikkien muiden motivaatio on ollut kansalaisuuteen vaadittavan kielitaidon hankkiminen ja itseä kiinnostaisi jutella esim. ruoasta, urheilusta, muusta arkipäiväisestä. Enemmistö on kuitenkin halunnut tankata kielioppia, virastosaksaa jne.

Paras kielikurssi on se, että joutuu sellaisiin tilanteisiin, joissa on pakko selvitä kielellä jota ei osaa kummoisesti. Omalla kohdalla tuollaisia tilanteita on ollut esim. naapureiden kanssa kommunikointi. Lisäksi mulla on nykyään ystävä joka ei puhu ollenkaan englantia ja kirjoittelen hänen kanssaan Whatsapissa saksaksi. Olen oppinut tosi paljon käytännön saksaa ja puhekieltä, mutta kielioppia en tajua edelleenkään, vaikka saksa on mun viides vieras kieli.

Vierailija
24/40 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai se motivaatio oppimiseen vaikuttaa siihen, että mikä tyyli on paras. Jos haluaa vaan selvitä helpommalla matkustaessa, niin Duolingo toimii siihen ihan hyvin. Aika harvalla on kuitenkaan paloa ymmärtää kieliopin koukeroita niiden itsensä takia.

Asun Saksassa ja mulle työpaikan tarjoamat kurssit on olleet ihan kidutusta, kun kaikkien muiden motivaatio on ollut kansalaisuuteen vaadittavan kielitaidon hankkiminen ja itseä kiinnostaisi jutella esim. ruoasta, urheilusta, muusta arkipäiväisestä. Enemmistö on kuitenkin halunnut tankata kielioppia, virastosaksaa jne.

Paras kielikurssi on se, että joutuu sellaisiin tilanteisiin, joissa on pakko selvitä kielellä jota ei osaa kummoisesti. Omalla kohdalla tuollaisia tilanteita on ollut esim. naapureiden kanssa kommunikointi. Lisäksi mulla on nykyään ystävä joka ei puhu ollenkaan englantia ja kirjoittelen hänen kanssaan Whatsapissa saksaksi. Olen oppinut tosi paljon käytännön saksaa ja puhekieltä, mutta kielioppia en tajua edelleenkään, vaikka saksa on mun viides vieras kieli.

Minulle taas tuo kielioppi on helppoa omaksua. Kursseilla ottaa päähän, että sitä tankataan ja tankataan ja osa ei sittenkään tajua.

25/40 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitens vanhat Derrickit ? Näkeekö niitä enää missään ? Puhuivat hyvin kaunista saksaa ja selkeästi.

Kysy Goetheinstituutista. Se on stadissa Forumin vieressä.

Sitten vielä Udo Jürgensistä. Tarkoitin vuoden 1967 mustavalkoista Youtubevideota Was is Dir sagen will. Sitten hyviä ovat Warum nur Warum. Frag nie 🎶

Vierailija
26/40 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeajännitys sarjikset. Achtung!

Vierailija
27/40 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko kellään vinkkejä miten jatkaa kielenopiskelua, kun on B3 eli lukion oppimäärä takana? Kaikki kurssit sun muut alkaa aina ihan perusteista jotka ovat itselle turhaa ajanhukkaa.

Vierailija
28/40 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähellä on iltalukio, niin sen kurssit etenevät todennäköisesti tehokkaammin kuin kansalaus/työväenopiston. Iltalukioissa voi myös aloittaa sopivasta kurssista niin, että voi täydentää lyhyen saksan opinnot pitkän saksan oppimääräksi.

Miten muuten nettilukio? Onko siellä tarjolla saksaa?

Vierailija
29/40 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemmen viemää! Tosi helppo tapa pitää yllä, jos vähän pohjaa ennestään. Duolingon voi aloittaa ihan alkeista, etenee hyvin, jos ahkerasti käyttää - eikä maksa mitään.

Vierailija
30/40 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtube on myös täynnä saksan opettajia ihan alkeista lähtien. Voit käydä oppitunneilla youtubessa ja vieläpä ilmaiseksi. Ja siellä on satoja opettajia.

Vierailija
31/40 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko kellään vinkkejä miten jatkaa kielenopiskelua, kun on B3 eli lukion oppimäärä takana? Kaikki kurssit sun muut alkaa aina ihan perusteista jotka ovat itselle turhaa ajanhukkaa.

Youtube.

Siellä on ihan saksan (ja kaikkien muidenkin kielten) oppitunteja. Kaikki kielioppi löytyy, jopa satojen opettajien opettamana. Sieltä vain kaivat mieleisen open.

Vierailija
32/40 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse katselen ohjelmia saksan "yle areenoista". Esim. Arte Mediathek, Nrd Mediathek. Saa yleensä lisättyä teksityksen kuulovammaisille.

Vierailija
33/40 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sukelsin saksalaisten keskustelupalstojen mielenkiintoiseen sisältöön, kun diggailin Samu Haberia + Sunrise Avenueta.

Oppi vaikka mitä!

Vierailija
34/40 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksa on looginen kieli. Selvät kielioppisäännöt.

Substantiiveilla aina suku: maskuliini määräinen muoto der, epämääräinen ein, neutri das ja ein tai feminiini die ja eine, ja substantiivi kirjoitetaan isolla alkukirjaimella esim. koira ein Hund, der Hund, monikko: die Hunde.

Verbitaivotukset on jokaiseen persoonapronominiin omansa: minä, sinä hän, me, te, he:

Schreiben-kirjoittaa esim. ich schreibe, du schreibst, er/es/sie schreibt, wir schreiben, ihr schreibt, sie/Sie schreiben. Eli schreib|en minä -e-loppu, sinä -st-lopput, hän -t-loppu, me -en-loppu, te -t-loppu ja he -en-loppu.

Sitten on aikamuodot: preesens, imperfekti, perfekti ja pluskvamperfekti, sekä futuuri, eli tulevaisuusmuoto

. Ja niissä sanajärjestys vaan pitää opetella, muuten täysin looginen.

Saksan kielessä on neljä sijamuotoa: nominatiivi, genetiivi, akkusatiivi ja datiivi. Suomenkielessä ei ole akkusatiivia ja datiivia.

Akkusatiivi on objektin sijamuoto, vastaa kysymykseen: ketä, mitä. Akkusatiivin prepositiot on bis, durch, fur, gegen, ohne ja um. Akkusatiivissa muuttuu vain maskuliini-sukuiset substantiivit. Der ja ein muuttuvat den ja einen.

Datiivi ilmaisee, kenelle tapahtuu jotain. Datiivin prepositiot aus, bei, mit, nach, zeit, von ja zu.

Datiivi näkyy artikkelisanoissa, ja menee maskuliinin dem/einem, neutrin dem/einem ja feminiinin der/einer, sekä monikon den mukaisesti.

Niin, saksassa on 2 eri kirjainta, y=ü ja kaksois-s=ß.

Etsi pedasta saksan kielioppi, googleta. Ja kansalaisopiston kurssilla varmasti voi oppia.

Vierailija
35/40 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja saksa äännetään niin rumasti kuin se kirjoitetaan.

Ääntämissäännöt: sch, st ja sp ääntyvät suhu-ässänä eli [sscchhh]

Ie ääntyy ii, ja ei ääntyy ai.

Eu ja äu ääntyy oi.

V ääntyy f.

H ääntyy vain sanan alussa.

Vierailija
36/40 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sukelsin saksalaisten keskustelupalstojen mielenkiintoiseen sisältöön, kun diggailin Samu Haberia + Sunrise Avenueta.

Oppi vaikka mitä!

Mainitsepa joku palsta.

Vierailija
37/40 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut saksaa seuraavissa kielikouluissa:

https://ifu-institut.at/

https://deutschkurs-sprachschule.com/

Pidin molemmista kouluista. Ne tarjoavat kätevän tuntiaikataulun, edulliset hinnat ja kokeneet opettajat.

Vierailija
38/40 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avoin yliopisto?

Vierailija
39/40 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko on paras opettaja.

Eli muuta Saksaan töihin tai opiskelemaan. 

Ja älä jumitu suomen- tai englanninkielisiin porukoihin. 

Tankkaa samalla lisää sanoja. Älä tarkerru pikkuvirheisiin. Keskity siihen mitä sanotaan kokonaisuutena. Aluksi on tärkeintä oppia ymmärtämään ja tuottamaan itse ymmärrettävää tekstiä. 

No kirjallinen ilmaisu vaatii sitten myös kieliopin hallintaa.

Vierailija
40/40 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen opiskellut kieliä semmoisella puhelinsovelluksella kuin Duolingo.

Tätä minäkin suosittelen. Helposti voi silloin tällöin tehdä 15 min.

Se sopii esim. ruostuneen kielitaidon herättelyyn. Kyllä oppimiseen tarvitaan ihan oikeita kursseja, kielioppi on tärkeää.

Kielioppiin on olemassa kirjoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi