Haluaisin oppia saksaa. Kertokaa opiskelukeinoja
Tiedän, että YouTube, TV-ohjelmat ja lehdet yms. on hyvä tapa, mutta ne eivät tässä vaiheessa ole kovinkaan toimivia tapoja sillä, koska multa puuttuu sellainen "peruspohja". Oppiiko kansalaisopistojen kursseilla? Millaisia kokemuksia teillä on kansalaisopistojen kielikursseista? Olen 22-vuotias osaan ennestään ruotsia ja englantia hyvin, ja lisäksi tyydyttävästi ranskaa.
Kommentit (40)
Osta lukion lyhyen ja pitkän saksan kirjat. Kansalaisopisto varmasti hyvä.
Kesäyliopistossa saa pikastartin kieleen kun tunteja on päivittäin.
Saksalaisen kumppanin hankkiminen.
Itse olen opiskellut kieliä semmoisella puhelinsovelluksella kuin Duolingo.
Kesäyliopisto on tosiaan hyvä vinkki, ja kyllä myös kansalaisopistojen kursseilla oppii.
Riippuu riittääkö sinulla oma motivaatio vai kaipaatko ohjattua opetusta, minulle sopii paremmin ohjattu opetus, omaehtoinen opiskelu herkästi jää.
Nyt on muuten kansalaisopistoillakin hyviä verkkokursseja (maksavat toki vähän), katsopa, niillä pääsisit alkuun!
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin suosittelen. Helposti voi silloin tällöin tehdä 15 min.
Duolingoa suosittelen minäkin. Lisäksi kirjoittelen itselleni pientä päiväkirjaa saksaksi ihan arkisista asioista. Jos en osaa jotain, niin käytän sanakirjoja tai ihan Google-kääntäjää, jossain vaiheessa sanat ja sanonnat jää kyllä päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sopii esim. ruostuneen kielitaidon herättelyyn. Kyllä oppimiseen tarvitaan ihan oikeita kursseja, kielioppi on tärkeää.
Kun ihastuin Udo Jürgensin musiikkiin, niin siinä opin. Lausuu tosi selvästi ja on hochdeautshcia ei mitään murretta. Musiikistaan voi olla montaa makua, koska siellä on karseaa humppaa, mutta romanttisia balladeja.
Esim. Was Ich Dir sagen will on niin kaunis ja sen kuuntelemalla voit päättää itse, tahdotko oppia tällä konstilla.
Mulla oli pitkä saksa koulussa, jonka jääkärit olivat perustaneet. En ikinä olisi oppinut ilman Udon musiikkia. 🎶🎵
Lue Korkkareita. Niistä minäkin aikanani saksankielentaitoni hankin. Donnerwetter! Mein Gott! Himmel!
Kansalaisopiston alkeiskurssi, sitä seuraava kurssi ja sitten keskustelukurssi. Lisäksi toki hyvä ooettahäja ja tuohon aikaan noin 12-15 viikkoa vuodessa työmatkoja Saksaan.
Kahdessa vuodessa käytännössä nollista sellaiselle tasolle että ymmärsin luetusta paljon, puhutusta myös ja itse puhuin (ja puhun edelleen) kohtuu ymmärrettävää saksaa.
Kummasti auttoi kun oli selvä taloudellinen insentiivi asiassa ja muutenkin pidän Etelä-Saksan kulttuurista. Kun olisi jo silloin joskus B-kielenä opiskella, mutta kun ei...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sopii esim. ruostuneen kielitaidon herättelyyn. Kyllä oppimiseen tarvitaan ihan oikeita kursseja, kielioppi on tärkeää.
Tässä tulee kielioppia myös kokoajan. Mm. Verbien taivutus, sanajärjestys, akkusatiivi jne jne. Ja niitä joutuu kertaamaan miljoona kertaa että pääsee etenemään. Ei sitä kielioppiakaan kurssilla ainakaan koulussa erikseen opetettu vaan sitä mukaa sitä käydään kun teksteissä tulee esiin. Esimerkiksi datiivi säilyy hyvinkin pari ensimmäistä vuotta mysteriinä.
Vierailija kirjoitti:
Lue Korkkareita. Niistä minäkin aikanani saksankielentaitoni hankin. Donnerwetter! Mein Gott! Himmel!
Schweinehund!
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Kun ihastuin Udo Jürgensin musiikkiin, niin siinä opin. Lausuu tosi selvästi ja on hochdeautshcia ei mitään murretta. Musiikistaan voi olla montaa makua, koska siellä on karseaa humppaa, mutta romanttisia balladeja.
Esim. Was Ich Dir sagen will on niin kaunis ja sen kuuntelemalla voit päättää itse, tahdotko oppia tällä konstilla.
Mulla oli pitkä saksa koulussa, jonka jääkärit olivat perustaneet. En ikinä olisi oppinut ilman Udon musiikkia. 🎶🎵
Kappaletta Griechischer Wein en suosittele kuuntelemaan, koska siitä saa sellaisen korvamadon, ettei tahdo päästä eroon ollenkaan.
Kaveri meni naimisiin saksalaisen kanssa. Kotiäitinä opiskeli saksankielen katsomalla Marienhofia tvstä.
Duolingo on hyvä työkalu siihen, että kieltä tulee treenattua päivittäin. Siinä on myös ääntämisharjoituksia. Miinuksena se, että sanasto ei aina ole se hyödyllisin ja suomea ei löydy kielivaihtoehdoista.
Ainakin yliopiston kesäkursseilla oppii kieltä hyvin, miksei siis kansalaisopiston kursseilla. Televisio-ohjelmista oppii hyvin fraaseja ja ääntämystä. Kannattaa ottaa katseluun joku viihdyttävä ohjelma. Lemmen viemää ainakin tulee telkkarista päivittäin ja siinä puhuvat aika selkeästi.
Katsele Marienhofia, niin ainakin itse tekisin.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri meni naimisiin saksalaisen kanssa. Kotiäitinä opiskeli saksankielen katsomalla Marienhofia tvstä.
Es wird viel passieren...
Hanki vanha Linguaphone-kurssi, kirjat + kasetit/levyt ja käy kieleen kiinni. Opit varmasti!
Tori.fi ja Huuto.net auttaa.