Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on olla opettajan sijainen ja mitä siitä maksetaan?

Vierailija
06.09.2024 |

Luin tänään uutisista, että lähes kuka tahansa pääsee tekemään noita päivän kestoisia open sijaisuuksia. Olen hoitovapaalla oleva ihan muun alan maisteri ja voisin kyllä joskus tehdä noita. Mitään opetuskokemusta ei kyllä ole. Kuinka pitkiä sijaisen päivät on yli nelosluokkalaisilla tai yläasteella? Mitä päivä sisältää ja mitä pitää tehdä ja osata? Paljonko maksetaan?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäisikö kukaan?

Vierailija
2/27 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa hommaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka riippuu koulutuksesta ja sijaistettavista tunneista. Maisterina saat yli 20 €/h.

Vaatimukset ovat järjestyksessä nämä:

- ole oikeaan aikaan oikeassa paikassa (erityisesti valvonnat!)

- pidä kaikki oppilaat hyppysissä eli luokassa kunnes lopetat tunnin

- rakenna oma auktoriteetti eli ÄLÄ uhkaa esim. rehtorilla

- aineenhallinta on oleellista oikeastaan vain taitoaineissa, teknistä en menisi sijaistamaan jos ei ole pätevyyttä 

Vierailija
4/27 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaista voidaan tarvita pariksi tunniksi tai seitsemäksi tunniksi. Siihen pitää varautua, että päivä on silkkaa sekoilua ja sinua kiusataan, eikä sanomisillasi ole mitään väliä. Kukaan ei kuvittele, että saat mitään aikaan. Tuurilla voi osua joku kivempi koulu tai luokka. 

Tarkkaa palkkaa en osaa nyt sanoa, mutta hyville tuntiliksoille pitäisi kyllä päästä. Mutta maisterina olet kalliimpi kuin kouluttamaton ja rehtori voi sen takia mieluummin ottaa jonkun ylioppilaan. Ketään ei kiinnosta maisteriutesi, koska et kuitenkaan pysty opettamaan. Tehtäväsi on vahtia, ettei kukaan kuo le tai karkaa.

Vierailija
5/27 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en suostuisi opettamaan ennenkuin puhelimet ovat kännykkäparkissa ja asenne kohdallaan. Muutoin täysin turhaa ja hyödytöntä huutaa tuuleen ja taistella tuulimyllyjä vastaan. Kyllähän siitä palkka maksetaan mutta mikäli ei saa mitään aikaiseksi hullun hommaa. Yhtälailla voit laittaa tunniksi äänitteen nauhalta pyörimään ja käydä tarkastamassa sotatantereen jälkeenpäin.

Vierailija
6/27 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein v 2020 muutaman sijaisuuden 4-6. lk  ilman mitään ihmeempää koulutusta. 20 e/h. En tykännyt, oppilaat levottomia, olivat kaikesta ihan pihalla, ei juurikaan perehdytetty mihinkään. Mutta mikäs siinä,kun jotain yrittää. Olihan tuo ihan rahalllisesti kiva. Töitä olisi ollut koko ajan.

Vierailija
7/27 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi voi. Kauas on tultu siitä, mitä sijainen koulussa tarkoitti joskus 60-70 luvulla.  Oltiin niin innoissaan uudesta opesta ja jonotettiin antamaan sille kiiltokuvavihko värssyn kirjoittamista varten. 

Vierailija
8/27 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei-olemassa-olevat voivat opettaa lastasi, miksi siitä mitään maksettaisiin olemassaoleville? 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/toimituspaallikon-kommentti-mtv-n-s…

Vierailija
9/27 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijaista voidaan tarvita pariksi tunniksi tai seitsemäksi tunniksi. Siihen pitää varautua, että päivä on silkkaa sekoilua ja sinua kiusataan, eikä sanomisillasi ole mitään väliä. Kukaan ei kuvittele, että saat mitään aikaan. Tuurilla voi osua joku kivempi koulu tai luokka. 

Tarkkaa palkkaa en osaa nyt sanoa, mutta hyville tuntiliksoille pitäisi kyllä päästä. Mutta maisterina olet kalliimpi kuin kouluttamaton ja rehtori voi sen takia mieluummin ottaa jonkun ylioppilaan. Ketään ei kiinnosta maisteriutesi, koska et kuitenkaan pysty opettamaan. Tehtäväsi on vahtia, ettei kukaan kuo le tai karkaa.

Juuri tällaisten tyyppien vuoksi tarvittaisiin päteviä sijaisia. Kyllä sen sijaisen tehtävä on myös opettaa, eikä vain pitää porukkaa hengissä. Hirveät aukot jäävät lapsilla oppimiseen, jos tällainen tyyppi toimii pidempään sijaisena. 

Vierailija
10/27 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tällaisten tyyppien vuoksi tarvittaisiin päteviä sijaisia. Kyllä sen sijaisen tehtävä on myös opettaa, eikä vain pitää porukkaa hengissä. Hirveät aukot jäävät lapsilla oppimiseen, jos tällainen tyyppi toimii pidempään sijaisena. 

Mitä ihmettä tarkoitat tällaisella tyypillä? Minua? Olen ollut yläkoulun opettajana 24 vuotta ja käsittääkseni olen hyvän ja vaativan opettajan maineessa. 

Vierailija
11/27 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri tekee säännöllisesti yläkoulun opettajan sijaisuuksia lukiopohjalta. Työ on mukavaa (hän on sellainen luonne, joka sopii siihen ja pärjää hyvin teinien kanssa) ja hyvin palkattua, erityisesti kun ottaa huomioon, ettei hänellä ole tosiaan mitään pätevyyttä hommaan. Hän saa vapaasti kertoa, koska on käytettävissä sijaisuuksiin ja saa tehdä pidempiäkin sijaisuuksia, ei pelkkiä päivän, parin pätkiä.

Vierailija
12/27 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan eri asia opettaa kuin pitää tuntia. Sijaiselle riittää aivan hyvin jälkimmäinen, mutta nykyisin touhu on pahimmillaan pelkkää kurinpitoa.

Vanhanaikaista koulunkäyntiä voi löytyä vielä niistä harvoista maaseudun pikkukouluista, joita on vielä jossakin muutamia.

Vierailija
13/27 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tällaisten tyyppien vuoksi tarvittaisiin päteviä sijaisia. Kyllä sen sijaisen tehtävä on myös opettaa, eikä vain pitää porukkaa hengissä. Hirveät aukot jäävät lapsilla oppimiseen, jos tällainen tyyppi toimii

Ja totuus on se, että vaikka olisi kuinka hyvä sijainen, niin ei hän saa aikaiseksi juuri mitään verrattuna vakiopettajaan. Oppilaat kun ottavat tilanteen vapaatuntina. Sijaiselle aina joku pilipalitehtävä, asiassa ei voida edetä. T. Toinen opettaja.

Vierailija
14/27 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa että paikkakunnalla ja ikäryhmällä on väliä. Lukiossa (pieni paikkakunta) oli rauhallista joskin apaattista. Muutama vuosi myöhemmin isomman kaupungin yläkoulu oli lähinnä järkyttävä kokemus.

Vierailija
15/27 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en suostuisi opettamaan ennenkuin puhelimet ovat kännykkäparkissa ja asenne kohdallaan. Muutoin täysin turhaa ja hyödytöntä huutaa tuuleen ja taistella tuulimyllyjä vastaan. Kyllähän siitä palkka maksetaan mutta mikäli ei saa mitään aikaiseksi hullun hommaa. Yhtälailla voit laittaa tunniksi äänitteen nauhalta pyörimään ja käydä tarkastamassa sotatantereen jälkeenpäin.

No ihan jees, mutta mikä on suunnitelmasi tämän toteutumiseksi? Erityisesti se asennekohta kiinnostaa

Vierailija
16/27 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein paljon sijaisuuksia reilut 15 vuotta sitten. Tuntipalkka lähti jostain reilusta 18 eurosta ja nousi ajan myötä yli 20 euroon. Kielten tunneista sain muistaakseni 22-25e.

Ala-asteella tykkäsin opettaa todella paljon, oppilaat olivat pääsääntöisesti mukavia ja kiinnostuneita opetettavista asioista. Itse hommassa ei sen ihmeempää kuin seurasi opettajan jättämiä ohjeita.

Yläastelaisilla oli niin paska asenne, etten sinne suostunut kuin muutaman kerran. Lukiossakin opetin muutamaan otteeseen, se oli OK. Nykyään koulumaailma kuulostaa kyllä sellaiselta villiltä länneltä, ettei enää kiinnostaisi sijaistaa ollenkaan.

Vierailija
17/27 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vaikeaa tuo kurinpito on kokemattomalle? Osaan minä yhden lapsen kanssa pärjätä ja rakentaa auktoriteetin, mutta lapsiryhmän kanssa en ole koskaan ennen ollut tekemisissä. Ap

Vierailija
18/27 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vaikeaa tuo kurinpito on kokemattomalle? Osaan minä yhden lapsen kanssa pärjätä ja rakentaa auktoriteetin, mutta lapsiryhmän kanssa en ole koskaan ennen ollut tekemisissä. Ap

Erittäin hankalaa se on kun tömähdät uppo-outoon lapsi/teiniryhmään, jotka odottavat sinun vain näyttävän muumi-leffoja.

olen nyt tekemässä puolen vuoden sijaisuutta ka edelleen nytkin joku luulee, ettei minun kanssani tarvitsisi opiskella ollenkaan. Mutta tässä sentään oppii tuntemaan heidät.

t aineenope-tuuraaja

Vierailija
19/27 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole luontaista auktoriteettia ollenkaan, olen vetäytyvä ja "heikko" ujo nainen, mutta työskentelin ennen sijaisuuksia koulunkäyntiavustajana, ja sijaisuudet aloittaessani kopioin täysin yhden jämptin opettajan tyylin, jota olin avustajana päässyt seuraamaan. Se tepsi hyvin ala-astelaisiin. Yläastelaisiin ei tepsinyt mikään eikä mulla ollut pienintäkään mielenkiintoa myöskään jäädä sinne heidän kanssaan vääntämään. Lukiolaisia ei tarvinnut paimentaa, "pahinta" mitä siellä kohtasi oli kiinnostuksen puute oppiaineeseen/koulunkäytiin yleensä, josta en jaksanut sijaisena ottaa paiseita. Mutta tämä oli tosiaan yli 15 vuotta sitten, kuulostaa nykyään olevan vähän eri meno jopa lukiossa...

Vierailija
20/27 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 jatkaa että minulla on siis ihan koulutus, lisäksi kolme omaa lasta saanut parikymppisiksi ja vaihto-oppilastoiminnassa olen ollut mukana.

Mutta aikamoista se tosiaan alussa oli minullekin, kun yhtäkkiä oli liki 200 uppo-outoa teiniä vastassa, täysin vieras koulu ja pelkkien vihkojem löytämiseen meni 1,5 tuntia😂

Lisäksi luokassa on jatkuvasti 27 astetta. Tuntuu kuin viettäisi päivässä turkkilaisessa saunassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan