Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ikäihmisten liikkumisrajoitukset saattavat jatkua vuoden loppuun

Vierailija
12.04.2020 |

EU-komission puheenjohtaja Von der Leyen sanoi saksalaislehti Bildille, että niin kauan kuin koronavirukseen ei ole olemassa rokotetta, on muun väestön vältettävä olemasta kontaktissa iäkkäiden ja muiden riskiryhmäläisten kanssa.

Kommentit (177)

Vierailija
121/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on taas saatu uusi vihaketju.   Miksi  70-kumppisiä haikutaan. Uskokaa Ei ole ulkonliikkumiskieltoa.  Talvi oltu yksin sisällä, pakko liikkua muuten lihakset surkastuu. Kävelyllä saa käydä ikäihmisetkin.  Ihan turha syyllistää.  Ei ole nyt sotaa. Ei sotatermejä tarvitse käyttää. Vihan lietsonta alkaa riittää.

Vierailija
122/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää varmaan kauppaan mennessäni laittaa kaulaan lappu, että minulla on hoitotahto eli koneisiin ei laiteta. En vie keneltään "arvokkaalta" ihmiseltä paikkaa.

En vie myöskään hautapaikkaa koska olen testamentannut ruumiini Lääketieteenlaitokselle. Jos ne nyt sitten huolii jos koronan kuolen.

Samoin olen miettinyt, että jos joudun johonkin koneisiin tai letkuihin niin mieluummin annan ihan suosiolla paikkani nuoremmille. Täytyy tosiaan ihan tehdä siitä paperi.

Näin ajattelee varmaan moni muukin vanha ihminen, mitä olemme jutelleet.

Minut myös poltetaan, en tarvitse hautapaikkaa enkä kiveä. Uurnalehto ja nimilaatta riittää.

Voin ihan hyvin myös tehdä elintestamentin.

Voimmeko me vanhukset liikkua sitten vapaasti kun rajoitukset poistuvat jos hommaamme tuon kyseisen lapun kaulaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai vielä rangaistuksia.  Miten te luulette että äidit ja isät suostuvat olemaan vielä erossa lapsistaan ja lapsenlapsistaan. Pienimmät eivät ymmärrä miksi ei mummolaan nyt pääse .Ikärajoitukset tuntuvat kiusaamiselta kun isompikenkäiset poliitikot sanovat mummeja tottelemattomaksi ja mainitsi vielä jotain jolla vihjaisi hautaan joutumista . Aika ilkeetä, kun itsekin on jo 70-vuotias.  Hän nyt sattuu olemaan poliitikko,  jota minäkin raukka olen äänestänyt. Noin ne ihmiset muuttuu ilkeiksi . Ikinä en häntä enää ääestä.

Vierailija
124/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Sauli ainakin liikkuu ahkerasti Lennun kanssa pitkin Stadin rantoja.

Vierailija
125/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuuden ja vanhuksen määritelmää on vaikea määrittää. Missään nimessä se ei nykyisin itsestäänselvästi ole 70-vuotta. Myös ihmisen toimintakyky ja luonne vaikuttaa paljon. Joku kokee itsensä vanhaksi jo 60-vuotiaana, joku ei itseasiassa koskaan. Jos pysyy terveenä ja pystyy hoitamaan asiansa.

Katsoin juuri hiljattain Perjantai-dokumentin 100-vuotiaasta naisesta, joka asui kotonaan yksin, ajoi autoa ja oli hyvin omatoiminen ja terävä päästään.

Jonkun tutkimuksen mukaan ihminen on vanhus 74-vuoden jälkeen. Joissain on taas on määritelty niin, että ihminen on vanhus 80-vuotta täytettyään. Vanha ihminen ja vanhus on eri asia.

Joka tapauksessa vanhuuden ja vanhuksen määritelmä on koko aja siirtynyt korkeammaksi.

Vanhuuseläkkeen nimi ei sinällään merkitse mitään. Se on vain nimitys joka on joskus tälle eläkkeelle keksitty, se ei määritä eläkettä saavaa ihmistä mitenkään sillä perusteella vanhukseksi.

Laki toimii niin, että tietyn ikäisellä ihmisellä on oikeus eläkkeeseen.

Jokainen vähänkin asioita ymmärtävä näkee ja tietää, että eläkkeelle jäävissä on hyvin monenlaisia ihmisiässä, on varmaan myös niitä jotka ovat silloin omasta mielestään vanhuksia.

Mutta on niitäkin joilla on vielä paljon elinvoimaa, taitoa ja halua tehdä ja toimia, eivät ole oman eikä muidenkaan mielestä harmaahapsisia keppiin nojaavia vanhuksia. ☺

Siksi varmaan monesta "vanhuksesta" tuntuu tämä kaikki nyt oudolta ja ahdistavalta.

Ihan ymmärrettävästi.

Minusta tuntuu ahdistavalta että vanhuuseläkettä maksetaan keski-ikäisille. Siihen tarvitaan muutos: jokin toimeentulotuki 500€/kk tai muu vastaava. Vanhuuseläkettä vasta 80-vuotta täyttäneille.

Vierailija
126/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai vielä rangaistuksia.  Miten te luulette että äidit ja isät suostuvat olemaan vielä erossa lapsistaan ja lapsenlapsistaan. Pienimmät eivät ymmärrä miksi ei mummolaan nyt pääse .Ikärajoitukset tuntuvat kiusaamiselta kun isompikenkäiset poliitikot sanovat mummeja tottelemattomaksi ja mainitsi vielä jotain jolla vihjaisi hautaan joutumista . Aika ilkeetä, kun itsekin on jo 70-vuotias.  Hän nyt sattuu olemaan poliitikko,  jota minäkin raukka olen äänestänyt. Noin ne ihmiset muuttuu ilkeiksi . Ikinä en häntä enää ääestä.

Aika nopeasti ne lapset unohtavat isovanhemmat kuitenkin. Poissa silmistä, poissa mielestä. Joten olkaa huoleti, lapsia tilanne ei haittaa.

Vierailija
127/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää varmaan kauppaan mennessäni laittaa kaulaan lappu, että minulla on hoitotahto eli koneisiin ei laiteta. En vie keneltään "arvokkaalta" ihmiseltä paikkaa.

En vie myöskään hautapaikkaa koska olen testamentannut ruumiini Lääketieteenlaitokselle. Jos ne nyt sitten huolii jos koronan kuolen.

Samoin olen miettinyt, että jos joudun johonkin koneisiin tai letkuihin niin mieluummin annan ihan suosiolla paikkani nuoremmille. Täytyy tosiaan ihan tehdä siitä paperi.

Näin ajattelee varmaan moni muukin vanha ihminen, mitä olemme jutelleet.

Minut myös poltetaan, en tarvitse hautapaikkaa enkä kiveä. Uurnalehto ja nimilaatta riittää.

Voin ihan hyvin myös tehdä elintestamentin.

Voimmeko me vanhukset liikkua sitten vapaasti kun rajoitukset poistuvat jos hommaamme tuon kyseisen lapun kaulaan?

Ette, sillä voitte tartuttaa virusta esim. johonkin perussairaaseen tai riskiryhmään kuuluvaan lapseen tai nuoreen.

Vierailija
128/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on vain se juttu, että juuri niitä jotka helpoiten kuolee on mahdoton eristää muista .

Kyllä ja tämän takia täytyy pitää mittavasti muitakin rajoituksia.

Koulut ovat virushautomoita. Ne täytyy pitää ehdottomasti etänä vuoden loppuun.

Vierailija
129/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime sodan seurauksena 430 000 suomalaista joutui jättämään kotinsa pysyvästi. Hekään eivät varmasti olisi yhtään halunneet.

Pullamössöä ovat monet yli 70-vuotiaat saaneet. Liian helpolla ovat näköjään päässeet.

Kuulehan siinä tissiposki.

Tämänikäiset ovat olleet yleensä työelämässä 14-vuotiaasta alkaen, useimmat samaa putkea eläkeikään saakka. Ovat kasvattaneet ja hoitaneet siinä sivussa perheen ja lapsia, myös sinun isäsi ja äitisi.

Meidän on ollut pakko tehdä niitä oikeita töitä, ei ole riittänyt vain kännykän ja tietokoneen näpyttely.

Mukavuuksia ei ollut, vesi kannettiin sisään ja ulos, suihkua ja sisävessaa ei ollut, jossain taloissa ei ollut edes sähköjä. Pyykit pestiin käsin tai pulsaattorikoneella myöhemmin.

Ette pärjäisi niissä oloissa päivääkään.

Kun nyt vedit esiin sota-ajan, nyt elämme nyt, ette te muutkaan mitään sota-aikaa nyt elä. Kyllä ihminen venyy mihin vaan, mutta ei niin, että toiset elää eri normaalisti ja toiset eivät. Sota-aikana kaikki elivät samoissa olosuhteissa.

Sota-aikaa ei voi verrata tähän hetkeen, ette te nuoretkaan elä nykyään sota-ajan olosuhteissa. Ontuva esimerkki.

Kehtaattekin, mutta kyllähän te kehtaatte.

Aina sama virsi teiltä vellipersesukupolven jäseniltä. Taitaa kismittää kun kuolema kolkuttaa ovella ja nuoremmat jatkaa eloaan? Aika aikaansa kutakin, velliperse. Maapallo on parempi paikka ilman teitä.

Vierailija
130/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä asiantuntija EU-komission puheenjohtaja on antamaan tämänkaltaisia lausuntoja? Ja jokainen EU-maa on valinnut oman tapansa toimia, eli ei ole mitään EU-laajisia ikäihmisten liikkumisrajoituksia / - suosituksia. Ruotsissa esimerkiksi ei rajoitata ketään eikä mitenkään.

Mutta miksikä ei. Minä koen kuuluvani myös riskiryhmään ikäni puolesta 65-vuotiaana, vaikka suositukset eivät minua virallisesti koske. Elän kuitenkin mielestäni niiden mukaisesti ja voin aivan hyvin jatkaa samaan malliin vaikkaa seuraavaan kesään saakka. Varsinkin jos pääsen taas mökilleni.

Lääketieteen tohtori

Vierailija
131/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huolettaa kaikkien hoitajien jaksaminen. Vrt. Espanjan hylätyt hoivakodit potilaineen... Täällä pian sama tilanne jos ihmiset ehdoin tahdoin hakevat taudin itselleen. Työntekijät uupuvat.

Vierailija
132/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt myös Ranskassa:

Ranskassa paljastui kauhujen vanhainkoti: Hoitajat kertovat järkyttävistä epäkohdista, koronaan kuolleet jätetty vain lojumaan: "Osa ruumiista makaa lattialla pussissa"

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ranskassa-paljastui-kauhujen-vanhai…

Vierailija
133/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä asiantuntija EU-komission puheenjohtaja on antamaan tämänkaltaisia lausuntoja? Ja jokainen EU-maa on valinnut oman tapansa toimia, eli ei ole mitään EU-laajisia ikäihmisten liikkumisrajoituksia / - suosituksia. Ruotsissa esimerkiksi ei rajoitata ketään eikä mitenkään.

Mutta miksikä ei. Minä koen kuuluvani myös riskiryhmään ikäni puolesta 65-vuotiaana, vaikka suositukset eivät minua virallisesti koske. Elän kuitenkin mielestäni niiden mukaisesti ja voin aivan hyvin jatkaa samaan malliin vaikkaa seuraavaan kesään saakka. Varsinkin jos pääsen taas mökilleni.

Lääketieteen tohtori

Ei riitä asiantuntemus suomalaisille eläkeläisille - ei alkuunkaan!

Vierailija
134/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aha, no hyvä tietää että kaikki palvelut tuodaan sitten suoraan kotiovelle, niin ruokahuolto kuin sairaanhoito, eikä töihin tarvitse mennä

riskiryhmää muttei vanhus

Juuri vanhuksista on nyt puhe.

Aha, no kun en ole vanhus vaan ihan työikäinen ja töissäkäyvä, mutta riskiryhmään kuuluva. Vai mitä tarkoittaa "muiden riskiryhmäläisten kanssa"?

Ethän ole ylipainoinen?

Sillälailla, syyl syyl syyllistäen!

Mä olen hoikka ja himotreenaaja urheilija ja SILTI riskiryhmää. Miten joku ei voi tietää että sairauksia tulee ihan geeneissä, jo syntyessä tai puhkeaa nuorena ilman ”omaa syytä.”

Vierailija
135/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sovitaan että yli 70-vuotiaat ei pääse sairaalaan. Saavat sitten liikkua ihan vapaasti.

Vierailija
136/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhuuden ja vanhuksen määritelmää on vaikea määrittää. Missään nimessä se ei nykyisin itsestäänselvästi ole 70-vuotta. Myös ihmisen toimintakyky ja luonne vaikuttaa paljon. Joku kokee itsensä vanhaksi jo 60-vuotiaana, joku ei itseasiassa koskaan. Jos pysyy terveenä ja pystyy hoitamaan asiansa.

Katsoin juuri hiljattain Perjantai-dokumentin 100-vuotiaasta naisesta, joka asui kotonaan yksin, ajoi autoa ja oli hyvin omatoiminen ja terävä päästään.

Jonkun tutkimuksen mukaan ihminen on vanhus 74-vuoden jälkeen. Joissain on taas on määritelty niin, että ihminen on vanhus 80-vuotta täytettyään. Vanha ihminen ja vanhus on eri asia.

Joka tapauksessa vanhuuden ja vanhuksen määritelmä on koko aja siirtynyt korkeammaksi.

Vanhuuseläkkeen nimi ei sinällään merkitse mitään. Se on vain nimitys joka on joskus tälle eläkkeelle keksitty, se ei määritä eläkettä saavaa ihmistä mitenkään sillä perusteella vanhukseksi.

Laki toimii niin, että tietyn ikäisellä ihmisellä on oikeus eläkkeeseen.

Jokainen vähänkin asioita ymmärtävä näkee ja tietää, että eläkkeelle jäävissä on hyvin monenlaisia ihmisiässä, on varmaan myös niitä jotka ovat silloin omasta mielestään vanhuksia.

Mutta on niitäkin joilla on vielä paljon elinvoimaa, taitoa ja halua tehdä ja toimia, eivät ole oman eikä muidenkaan mielestä harmaahapsisia keppiin nojaavia vanhuksia. ☺

Siksi varmaan monesta "vanhuksesta" tuntuu tämä kaikki nyt oudolta ja ahdistavalta.

Ihan ymmärrettävästi.

Minusta tuntuu ahdistavalta että vanhuuseläkettä maksetaan keski-ikäisille. Siihen tarvitaan muutos: jokin toimeentulotuki 500€/kk tai muu vastaava. Vanhuuseläkettä vasta 80-vuotta täyttäneille.

Hyvin päivä taas meni perille kirjoittamani. No, tärkeintä hän oli päästä nokkaisemaan.

Ja sitäpaitsi en itse keksinyt, ihan on tutkittua tietoa tuo josta kirjoitin. Voi lukea itse jos hiukan Googlesta katsoo.

Jos nuorempien lukutaito, käsityskyky ja empatiakyky on tuota luokkaa, niin voi voi. Yrittäisitte edes näyttää fiksummilta kuin olette.

Siihen ei riitä "vanhusten" aliarvioiminen ja oman paremmuuden esilletuominen.

On aika kuin haihtuva hetkinen...Se hetki tulee ällistyttävän pian kun olette itse vanhoja, kutsuttu te sitä silloin millä nimellä haluatte. Luulen, että silloiset 70-vuotiaat vielä vähemmän kuin nyt tuntevat itsensä vanhuksiksi.

Vierailija
137/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskahan 70-vuotiaat on muuttuneet vanhuksiksi.Eiköhän tuo raja olisi pitänyt siirtää kymmenen vuotta eteenpäin,siitäkin ikäluokasta löytyy paljon toki terveitäkin.

Sepä se. Vanhuus alkaa virallisesti kun täyttää 65v mutta työssäoloikää on venytetty ja venytetään edelleen. Nykysukupolvi jäänee eläkkeelle vasta täytettyään 70v tai pari vuotta sen yli.

Miten vanhus voi olla työssä? Varsin moni tekee töitä nykyäänkin ad 70v ja vähintään 68- vuotiaaksi. Kun täyttää 68v sen jälkeen tehtävästä työstä ei kerry kyllä eläkettä nykyään. Minulla on tuttuja jotka, ovat tehneet keikkatöitä 70v kahden puolen.

Vierailija
138/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli itsepäiset ikäihmiset eivät suostu karanteeneihin, heillä ei olisi myöskään oikeutta saada sairaalahoitoa.

Saavat luvan kirjoittaa hoitotahdon, etteivät halua esim. happihoitoa sairaalassa vaan antavat paikkansa muille, nuoremmille.

Vierailija
139/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäihmiset voisivat alkaa ottaa itsekin rajoitukset tosissaan. Osa toki pysyttelee kotona, mutta valtavasti näkee liikenteessä ja kaupoissa vanhuksia. Harmittaa se kun itse on etätöissä, miehen firma vaikeuksissa, lukiolainen yrittää tajuta matematiikkaa kotona, kaikki peruttu. Puhumattakaan koko maan ja maailman taloutta ja ihmisten ahdinkoa. Mutta ei, pitää vanhuksen saada tuore kahvipulla joka päivä hakea kaupasta.

Aika paljon on ihmisiä joilla ei ole ketään joka hoitaa asiat. Kaupassa pitää käydä ja apteekissa, sen lisäksi on joitakin terveydenhuoltoon liittyviä käyntejä joita ei voi hoitaa etänä. Silloin pitää kulkea julkisilla kun ei ole autoa. Itselläni on ollut nyt 3 viikon sisään ollut 3 tällaista käyntiä eri puolilla Helsinkiä. Olen 60+ riskiryhmäläinen. Kun etätyöläiset kansoittavat taas julkiset niin on taas suurempi riski saada tartunta siellä. Maskeja ei ole. Kaupan ruokapalvelut ovat kalliita. Ehkä olisi parempi vaan tappaa kaikki vanhemmat ihmiset niin nuoret saisivat mellastaa ja bilettää ympäriinsä. Kahvipullat voi leipoa itsekin, niitä ei tarvitse hakea erikseen.

Vierailija
140/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

S. Niinistö on syntynyt v 1948. Eristykseen!