Ikäihmisten liikkumisrajoitukset saattavat jatkua vuoden loppuun
EU-komission puheenjohtaja Von der Leyen sanoi saksalaislehti Bildille, että niin kauan kuin koronavirukseen ei ole olemassa rokotetta, on muun väestön vältettävä olemasta kontaktissa iäkkäiden ja muiden riskiryhmäläisten kanssa.
Kommentit (177)
Harmillista. Vanha isäni asuu hoivakodissa, haluaisin nähdä hänet viimeistään kesällä, jos Luoja hänelle elinpäiviä vielä kesälle suo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aatu otti syanidia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuuden ja vanhuksen määritelmää on vaikea määrittää. Missään nimessä se ei nykyisin itsestäänselvästi ole 70-vuotta. Myös ihmisen toimintakyky ja luonne vaikuttaa paljon. Joku kokee itsensä vanhaksi jo 60-vuotiaana, joku ei itseasiassa koskaan. Jos pysyy terveenä ja pystyy hoitamaan asiansa.
Katsoin juuri hiljattain Perjantai-dokumentin 100-vuotiaasta naisesta, joka asui kotonaan yksin, ajoi autoa ja oli hyvin omatoiminen ja terävä päästään.Jonkun tutkimuksen mukaan ihminen on vanhus 74-vuoden jälkeen. Joissain on taas on määritelty niin, että ihminen on vanhus 80-vuotta täytettyään. Vanha ihminen ja vanhus on eri asia.
Joka tapauksessa vanhuuden ja vanhuksen määritelmä on koko aja siirtynyt korkeammaksi.
Vanhuuseläkkeen nimi ei sinällään merkitse mitään. Se on vain nimitys joka on joskus tälle eläkkeelle keksitty, se ei määritä eläkettä saavaa ihmistä mitenkään sillä perusteella vanhukseksi.
Laki toimii niin, että tietyn ikäisellä ihmisellä on oikeus eläkkeeseen.
Jokainen vähänkin asioita ymmärtävä näkee ja tietää, että eläkkeelle jäävissä on hyvin monenlaisia ihmisiässä, on varmaan myös niitä jotka ovat silloin omasta mielestään vanhuksia.
Mutta on niitäkin joilla on vielä paljon elinvoimaa, taitoa ja halua tehdä ja toimia, eivät ole oman eikä muidenkaan mielestä harmaahapsisia keppiin nojaavia vanhuksia. ☺Siksi varmaan monesta "vanhuksesta" tuntuu tämä kaikki nyt oudolta ja ahdistavalta.
Ihan ymmärrettävästi.Minusta tuntuu ahdistavalta että vanhuuseläkettä maksetaan keski-ikäisille. Siihen tarvitaan muutos: jokin toimeentulotuki 500€/kk tai muu vastaava. Vanhuuseläkettä vasta 80-vuotta täyttäneille.
Hyvin päivä taas meni perille kirjoittamani. No, tärkeintä hän oli päästä nokkaisemaan.
Ja sitäpaitsi en itse keksinyt, ihan on tutkittua tietoa tuo josta kirjoitin. Voi lukea itse jos hiukan Googlesta katsoo.
Jos nuorempien lukutaito, käsityskyky ja empatiakyky on tuota luokkaa, niin voi voi. Yrittäisitte edes näyttää fiksummilta kuin olette.
Siihen ei riitä "vanhusten" aliarvioiminen ja oman paremmuuden esilletuominen.
On aika kuin haihtuva hetkinen...Se hetki tulee ällistyttävän pian kun olette itse vanhoja, kutsuttu te sitä silloin millä nimellä haluatte. Luulen, että silloiset 70-vuotiaat vielä vähemmän kuin nyt tuntevat itsensä vanhuksiksi.Minun sukupolveni vanhuus on siinä mielessä eri asia kuin sinun, että meitä on vähän. Emme siis kuormita nuorempia sukupolvia samassa määrin kuin te.
Kuka tahansa voi kuolla minkä ikäisenä tahansa. Vanhuus ei ole mikään tunne vaan fysiologinen tosiasia, joka jokaisen elollisen on hyväksyttävä.
...Sillä ”Viisaus alkaa tosiasioiden tunnustamisesta.”
-J. K. Paasikivitosiasiassa
ajaa omaa henk.kohtaista "ahnesukupolvi"-agendaansa, kun ei omat vanhemmat halua (ymmärrettävävsti) olla ko. jälkeläisensä tekemisessä, eivätkä aio myöskään perintöä hänelle jättää.
Rölli ei myöskään ole saanut hankittua omistusasuntoa eikä vakinaista työpaikkaa, syynä ahneet ikäluokat (tietenkin aina jonkun muun kuin oma syy), joten nyt käyttää koronan talousvaikutuksia tekosyynä ajaa omaa vanhusvihaansa.
Haluaisi siis päästä vanhemman sukupolven omaisuuteen käsiksi eliminoimalla nämä, omat tiedot/taidot kun ei riitä varallisuuden hankintaan.
Tämä on siis ainoa syy tämän röllin jatkuviin aloituksiin, aatukinhan aikoinaan syytti tiettyä kansanosaa taloudellisesta kurjuudesta.
"ahnesukupolvirölli" = aatun inkarnaatio
”Ei ole olemassa syyttömiä, on vain huonosti kuulusteltuja.”
- Josif StalinMitä Stalin otti?
Aurinkoa
Oliko hänkin kanssasi Aurinkorannikolla meidän verorahoillamme?
aatun kanssa siellä "paistatteli"
Ei ne ikäihmisen - anteeksi eläkettä saavan keski-ikäisen verbaaliset kyvyt kovin pitkälle kanna.
"Kun harjoittelet, niin voit yltää suuriinkin saavutuksiin."
-Kim Jong-il
Otti onkeensa
Ei minusta, vaatimattomia olivat saavutuksensa.
”Länsi-Pohjassa Suomen toiseksi korkeimmat koronatartunnat Uudenmaan jälkeen – johtajaylilääkäri: "Ihmiset eivät ole noudattaneet karanteenia"
https://yle.fi/uutiset/3-11303932
Mikäs mahtaa tuolla olla ikärakenne?
Vierailija kirjoitti:
”Länsi-Pohjassa Suomen toiseksi korkeimmat koronatartunnat Uudenmaan jälkeen – johtajaylilääkäri: "Ihmiset eivät ole noudattaneet karanteenia"
Kerrottiin, että sairastuneet ovat suuria perheitä. Lapset eivät ole malttaneet pysyä karanteenissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrottiin, että sairastuneet ovat suuria perheitä. Lapset eivät ole malttaneet pysyä karanteenissa.
Niin, tuoltahan käydään kai Ruotsissa töissä tautia hakemassa?
Pohjoisessa asuu monia sukupolvia samassa taloudessa.
Vierailija kirjoitti:
Kun 70-vuotias ei ole vanhus niin vanhuuseläkkeen voi heiltä katkaista samantien. 80-vuotiaana sitte, vai vieläkö silloinkin jatkuu keski-ikä?
Toimeentulotukikulut kasvaisivat paljon ja verot nousee. Töitäkään ei ole vaikka jaksaisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä asiantuntija EU-komission puheenjohtaja on antamaan tämänkaltaisia lausuntoja? Ja jokainen EU-maa on valinnut oman tapansa toimia, eli ei ole mitään EU-laajisia ikäihmisten liikkumisrajoituksia / - suosituksia. Ruotsissa esimerkiksi ei rajoitata ketään eikä mitenkään.
Mutta miksikä ei. Minä koen kuuluvani myös riskiryhmään ikäni puolesta 65-vuotiaana, vaikka suositukset eivät minua virallisesti koske. Elän kuitenkin mielestäni niiden mukaisesti ja voin aivan hyvin jatkaa samaan malliin vaikkaa seuraavaan kesään saakka. Varsinkin jos pääsen taas mökilleni.
Lääketieteen tohtori
Et tajunnut pointtiani. En kysynyt koulutusta vaan kiinnitin huomiota siihen että ei ole mitään EU:n yhteistä linjaa koronan suhteen, vaan joka maassa omansa. Näin ollen on järjetöntä heitellä tuollaisia kommentteja ikäihmisten liikkumisrajoituksista, kun esimerkiksi Ruotsissa ei ole mitään rajoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä asiantuntija EU-komission puheenjohtaja on antamaan tämänkaltaisia lausuntoja? Ja jokainen EU-maa on valinnut oman tapansa toimia, eli ei ole mitään EU-laajisia ikäihmisten liikkumisrajoituksia / - suosituksia. Ruotsissa esimerkiksi ei rajoitata ketään eikä mitenkään.
Mutta miksikä ei. Minä koen kuuluvani myös riskiryhmään ikäni puolesta 65-vuotiaana, vaikka suositukset eivät minua virallisesti koske. Elän kuitenkin mielestäni niiden mukaisesti ja voin aivan hyvin jatkaa samaan malliin vaikkaa seuraavaan kesään saakka. Varsinkin jos pääsen taas mökilleni.
Lääketieteen tohtori
Et tajunnut pointtiani. En kysynyt koulutusta vaan kiinnitin huomiota siihen että ei ole mitään EU:n yhteistä linjaa koronan suhteen, vaan joka maassa omansa. Näin ollen on järjetöntä heitellä tuollaisia kommentteja ikäihmisten liikkumisrajoituksista, kun esimerkiksi Ruotsissa ei ole mitään rajoituksia.
Ja millainen tilanne siellä Ruotsissa onkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun 70-vuotias ei ole vanhus niin vanhuuseläkkeen voi heiltä katkaista samantien. 80-vuotiaana sitte, vai vieläkö silloinkin jatkuu keski-ikä?
Toimeentulotukikulut kasvaisivat paljon ja verot nousee. Töitäkään ei ole vaikka jaksaisi tehdä.[/
..mutta työeläkekulut laskee, jolloin jotain maksettavaa ehkä vielä jää 60-luvun jälkeen syntyneille heidän jäädessään eläkkeelle. Mehän teidän eläkkeitä nyt maksellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääketieteen tohtori
Ei riitä asiantuntemus suomalaisille eläkeläisille - ei alkuunkaan!
Ei tietenkään riitä kun nämä eläkeläiset ovat itse käyneet vain kansa/kiertokoulun aikoinaan ja oppineet välttävästi lukemaan ja kirjoittamaan. Mitä tuollainen erittäin korkeasti koulutettu henkilö tuollaisten kunniakansalaisten asioista ja terveydestä ymmärtäisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole liikkumisen kielto vaan suositus välttää kontakteja. "Hallitus velvoitti" on toimittajan omakeksimää otsikointia.
Kyllä nimenomaan näin. En ole vielä 70 v, muutama vuosi puuttuu, mutta samaistun kyllä 70-vuotiaisiin, jotka ovat tähänkin ketjuun kommentoineet.
Neljä viikkoa sitten pääministerin suusta kuultiin sanat, noin suurinpiirtein, ei sanatarkasti:
70-vuotiaat ja vanhemmat asetetaan karanteeninomaisiin olosuhteisiin, välttämätön asiointi sallittu esim. kaupassa ja apteekissa käynti, ulkoilu ja liikkuminen sallittu, jopa suositeltavaa, kunhan välttelee suuria ihmisjoukkoja. En todellakaan muista tarkkaa sanamuotoa (löytyyhän se tarvittaessa), mutta mitään liikkumiskieltoa ei ole millekään ikäryhmälle asetettu.
Ursula von der Leyen puhuu lähinnä Saksan olosuhteista, oli nyt EU:ssa mikä tahansa, mutta jokainen maa tekee itse omat ratkaisunsa oman tilanteensa mukaan.
Eniten surettaa todella vanhojen ihmisten eristys hoitolaitoksissa. Jollakin keinolla pitäisi pystyä järjestämään omaisten lyhyet vierailut vaikka lasin takaa ja oikein suojautuneina. Nyt alkaa olla tilanne joka tapauksessa se, että korona on jo kulkeutunut hoitopaikkoihin hoitajien mukana, joten miksi ehdotonta eristystä pitäisi jatkaa?
Vierailija kirjoitti:
Pitää varmaan kauppaan mennessäni laittaa kaulaan lappu, että minulla on hoitotahto eli koneisiin ei laiteta. En vie keneltään "arvokkaalta" ihmiseltä paikkaa.
En vie myöskään hautapaikkaa koska olen testamentannut ruumiini Lääketieteenlaitokselle. Jos ne nyt sitten huolii jos koronan kuolen.
Sinähän olisit arvokasta tutkimusmateriaalia!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Sauli ainakin liikkuu ahkerasti Lennun kanssa pitkin Stadin rantoja.
No jo on otsaa! Onko lappu kaulassa?
”Jotkut kehuvat lähteneensä kaupoille, kun ovat kyllästyneet karanteeniin. Yli 70-vuotiaita on paljon liikenteessä.”
”Kaikkia ylimääräisiä niin sanotusti turhia kauppareissuja olisi hyvä välttää. Mitä vähemmän on kontakteja, sen paremmin viruksen leviäminen saadaan estettyä. Virus voi tarttua keneen tahansa iästä ja kunnosta riippumatta”, THL:n Katz muistuttaa.
Harmittaa, kun ihan korona-asiantuntijat kehuvat käyvänsä ruokakaupassa varhain aamulla. Se ensimmäinen tunti kaupassa on varattu iäkkäille! Muulloin hoidan lastenlasta, kun tytär kuuluu riskirymään.
N68
näin on näppylät