Ikäihmisten liikkumisrajoitukset saattavat jatkua vuoden loppuun
EU-komission puheenjohtaja Von der Leyen sanoi saksalaislehti Bildille, että niin kauan kuin koronavirukseen ei ole olemassa rokotetta, on muun väestön vältettävä olemasta kontaktissa iäkkäiden ja muiden riskiryhmäläisten kanssa.
Kommentit (177)
Minä ainakin aion sanoa hississä kaikille sinne yrittäville että parempi odottaa seuraavaa hissiä sillä minä olin täällä ensin. Sanon ainakin koko syksyn näin!
Vierailija kirjoitti:
Mammat ja papat ovatkin hyviä työllistäjiä. Jos joka paikkaan tarvitaan kahden kerroksen aukioloajat, niin paikat voisivat olla auki vuorokauden ympäri. Henkilökuntaa tarvitaan kaksinkertaisesti. Lisää työpaikkoja.
Koska nuoret ovat päivisin usein töissä, niin vanhukset voivat asioida silloin. Muut, nuoremmat sitten kun ovat päässeet töistä. Vaikka Illalla ja yöllä.Isovanhemmat eivät tietysti nyt sitten voi jatkossa hoitaa niitä lapsiakaan. Kun ovat eristyksissä määräämättömän ajan.
No, rahalla saa lastenhoitan.
Niin saa, niiden jotka eivät kykene hoitamaan lapsiaan ilman isovanhempien apua ei niitä pitäisi tehdä lainkaan. Kumma kun jotkut kykenee kyllä. Joo itse olet lapsesi opettanut niin avuttomaksi että tarvitsee sinut hoitamaan omatkin lapset.
Mikä asiantuntija EU-komission puheenjohtaja on antamaan tämänkaltaisia lausuntoja? Ja jokainen EU-maa on valinnut oman tapansa toimia, eli ei ole mitään EU-laajisia ikäihmisten liikkumisrajoituksia / - suosituksia. Ruotsissa esimerkiksi ei rajoitata ketään eikä mitenkään.
Mutta miksikä ei. Minä koen kuuluvani myös riskiryhmään ikäni puolesta 65-vuotiaana, vaikka suositukset eivät minua virallisesti koske. Elän kuitenkin mielestäni niiden mukaisesti ja voin aivan hyvin jatkaa samaan malliin vaikkaa seuraavaan kesään saakka. Varsinkin jos pääsen taas mökilleni.
Yksinäiset vanhukset päättää päivänsä jos näin jatkuu. Nyt jo monilla heillä keillä on mielenterveyden ongelmia, alkaa tulemaan raja vastaan, kun ei saa kuin puhelimessa jutella hoitajille ja perhe ei tule käymään. Monille ne muutamat perhe pyhät ovat olleet kantava voima. Kaikilla ei tietty ole niitäkään vaan poliklinikka käynnit ovat pitäneet heidät elämässä kiinni. Surettaa heidän puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Mammat ja papat ovatkin hyviä työllistäjiä. Jos joka paikkaan tarvitaan kahden kerroksen aukioloajat, niin paikat voisivat olla auki vuorokauden ympäri. Henkilökuntaa tarvitaan kaksinkertaisesti. Lisää työpaikkoja.
Koska nuoret ovat päivisin usein töissä, niin vanhukset voivat asioida silloin. Muut, nuoremmat sitten kun ovat päässeet töistä. Vaikka Illalla ja yöllä.Isovanhemmat eivät tietysti nyt sitten voi jatkossa hoitaa niitä lapsiakaan. Kun ovat eristyksissä määräämättömän ajan.
Ei niitä vanhuksia nyt niin paljon ole millään kylällä taikka kaupungissa että heille koko päivä tarvitsee varata. Muutama tunti on aivan riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime sodan seurauksena 430 000 suomalaista joutui jättämään kotinsa pysyvästi. Hekään eivät varmasti olisi yhtään halunneet.
Pullamössöä ovat monet yli 70-vuotiaat saaneet. Liian helpolla ovat näköjään päässeet.
Kuulehan siinä tissiposki.
Tämänikäiset ovat olleet yleensä työelämässä 14-vuotiaasta alkaen, useimmat samaa putkea eläkeikään saakka. Ovat kasvattaneet ja hoitaneet siinä sivussa perheen ja lapsia, myös sinun isäsi ja äitisi.
Meidän on ollut pakko tehdä niitä oikeita töitä, ei ole riittänyt vain kännykän ja tietokoneen näpyttely.
Mukavuuksia ei ollut, vesi kannettiin sisään ja ulos, suihkua ja sisävessaa ei ollut, jossain taloissa ei ollut edes sähköjä. Pyykit pestiin käsin tai pulsaattorikoneella myöhemmin.
Ette pärjäisi niissä oloissa päivääkään.
Kun nyt vedit esiin sota-ajan, nyt elämme nyt, ette te muutkaan mitään sota-aikaa nyt elä. Kyllä ihminen venyy mihin vaan, mutta ei niin, että toiset elää eri normaalisti ja toiset eivät. Sota-aikana kaikki elivät samoissa olosuhteissa.
Sota-aikaa ei voi verrata tähän hetkeen, ette te nuoretkaan elä nykyään sota-ajan olosuhteissa. Ontuva esimerkki.
Kehtaattekin, mutta kyllähän te kehtaatte.Kiitos, rupinaama. Minun vanhempani ovat syntyneet 50-luvulla. He ovat menneet töihin saatuaan ensin maisterin paperit. Itse olen 42-vuotias.
Kehtaan hyvinkin.
No eipä ole vanhempien sivistys periytynyt lapselle.
En minä sivistyksestä puhunutkaan vaan koulutuksesta.
Onko Sinusta ihmisten nimittely sivistynyttä? Vai eivätkö säännöt koskekaan sinua kun olet vanha?
Jos yhtään osaat lukea, niin nimittelyn aloitti (ja jatkoi) ihan joku muu kuin minä. Vastasin vain ylläolevazn viestiin samalla tyylillä.
Jos vanhuksia saa vapaasti halveksia ja ivata, niin en katso, että minun pitää vain kiltisti ja hiljaa se sietää. Ja sivistyneesti. Minä en ole sitäpaitsi maisterin lapsi, ei minun edes tarvitse olla. 😁
Kyllä tämän koronan tiimoilta olemme me "vanhukset", kuulla ja lukea yhtä ja toista. Kun kerran sitten siihen hiukan älähtää, niin voi kauhistus sentään.
Ja juuri niin, kuten joku sanoi, yhdessä yössä minusta tuli vanhus, ennen olin terve virkeä 70-vuotias.
Mielestäni 70-vuotias ei ole vielä mikään vanhus. Sanan varsinaisessa merkityksessä. Ikäraja saisi olla ylempi kun koko ajan puhutaan vanhuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime sodan seurauksena 430 000 suomalaista joutui jättämään kotinsa pysyvästi. Hekään eivät varmasti olisi yhtään halunneet.
Pullamössöä ovat monet yli 70-vuotiaat saaneet. Liian helpolla ovat näköjään päässeet.
Tämänikäiset ovat olleet yleensä työelämässä 14-vuotiaasta alkaen, useimmat samaa putkea eläkeikään saakka. Ovat kasvattaneet ja hoitaneet siinä sivussa perheen ja lapsia, myös sinun isäsi ja äitisi.
Meidän on ollut pakko tehdä niitä oikeita töitä, ei ole riittänyt vain kännykän ja tietokoneen näpyttely.
Mukavuuksia ei ollut, vesi kannettiin sisään ja ulos, suihkua ja sisävessaa ei ollut, jossain taloissa ei ollut edes sähköjä. Pyykit pestiin käsin tai pulsaattorikoneella myöhemmin.
Kun nyt vedit esiin sota-ajan, nyt elämme nyt, ette te muutkaan mitään sota-aikaa nyt elä. Kyllä ihminen venyy mihin vaan, mutta ei niin, että toiset elää eri normaalisti ja toiset eivät. Sota-aikana kaikki elivät samoissa olosuhteissa.
Sota-aikaa ei voi verrata tähän hetkeen, ette te nuoretkaan elä nykyään sota-ajan olosuhteissa. Ontuva esimerkki.
Kehtaattekin, mutta kyllähän te kehtaatte.Kiitos, rupinaama. Minun vanhempani ovat syntyneet 50-luvulla. He ovat menneet töihin saatuaan ensin maisterin paperit. Itse olen 42-vuotias.
Kehtaan hyvinkin.
Onko Sinusta ihmisten nimittely sivistynyttä? Vai eivätkö säännöt koskekaan sinua kun olet vanha?
Jos yhtään osaat lukea, niin nimittelyn aloitti (ja jatkoi) ihan joku muu kuin minä. Vastasin vain ylläolevazn viestiin samalla tyylillä.
Jos vanhuksia saa vapaasti halveksia ja ivata, niin en katso, että minun pitää vain kiltisti ja hiljaa se sietää. Ja sivistyneesti. Minä en ole sitäpaitsi maisterin lapsi, ei minun edes tarvitse olla. 😁
Kyllä tämän koronan tiimoilta olemme me "vanhukset", kuulla ja lukea yhtä ja toista. Kun kerran sitten siihen hiukan älähtää, niin voi kauhistus sentään.
Ja juuri niin, kuten joku sanoi, yhdessä yössä minusta tuli vanhus, ennen olin terve virkeä 70-vuotias.
Mielestäni 70-vuotias ei ole vielä mikään vanhus. Sanan varsinaisessa merkityksessä. Ikäraja saisi olla ylempi kun koko ajan puhutaan vanhuksista.
Minäpäs en aloittanut nimittelyä :). Työläisen lapsena varmasti ymmärrät asemasi ja käyttäydyt kunnioittavasti niitä kohtaan, jotka sinut elättävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, rahalla saa lastenhoitan.Ei niitä vanhuksia nyt niin paljon ole millään kylällä taikka kaupungissa että heille koko päivä tarvitsee varata. Muutama tunti on aivan riittävästi.
Jaahas, kuinkas nyt taas se näin kääntyikin. 😮
Kun näitä lukiessa kuulemma näitä pappoja ja mammoja on kaikki marketit, kaupat, katukäytävät ja lenkkipolut mustanaan.
Tukkivat kaikki paikat ja kauppojen käytävät ja autat, heitä saa joka paikassa väistellä. Tönivät nuorempia ja parveilevat joka paikassa haitaksi saakka.
Nyt niitä ei sitten taas niin kovin paljon ole millään kylällä tai kaupungissa? Ei niistä nyt sitten niin haittaakaan vissiin ole. Että silleen.
Voi hyvät ihmiset, yrittäkää nyt päättää onko niitä vai eikö ole.
Kun 70-vuotias ei ole vanhus niin vanhuuseläkkeen voi heiltä katkaista samantien. 80-vuotiaana sitte, vai vieläkö silloinkin jatkuu keski-ikä?
Vierailija kirjoitti:
Mikä asiantuntija EU-komission puheenjohtaja on antamaan tämänkaltaisia lausuntoja? Ja jokainen EU-maa on valinnut oman tapansa toimia, eli ei ole mitään EU-laajisia ikäihmisten liikkumisrajoituksia / - suosituksia. Ruotsissa esimerkiksi ei rajoitata ketään eikä mitenkään.
Mutta miksikä ei. Minä koen kuuluvani myös riskiryhmään ikäni puolesta 65-vuotiaana, vaikka suositukset eivät minua virallisesti koske. Elän kuitenkin mielestäni niiden mukaisesti ja voin aivan hyvin jatkaa samaan malliin vaikkaa seuraavaan kesään saakka. Varsinkin jos pääsen taas mökilleni.
Ei taida kukaan sinua nuorempi olla minkään alan asiantuntija. Silloin ei tarvitse totella ketään. Vanhuskaan et ole eli eläkettä ei tarvi tilille kilahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehtaan hyvinkin.
Mielestäni 70-vuotias ei ole vielä mikään vanhus. Sanan varsinaisessa merkityksessä. Ikäraja saisi olla ylempi kun koko ajan puhutaan vanhuksista.Minäpäs en aloittanut nimittelyä :). Työläisen lapsena varmasti ymmärrät asemasi ja käyttäydyt kunnioittavasti niitä kohtaan, jotka sinut elättävät.
Juu, kyllä olen tähän saakka ymmärtänyt. Mutta nyt näin kun muutuin ykskaks vanhukseksi tuppaa välillä unohtumaan.
Antakee anteeksi, taisin tämän koronan myötä tulla myös vanhuudenhöperöksi.
Vierailija kirjoitti:
Yksinäiset vanhukset päättää päivänsä jos näin jatkuu. Nyt jo monilla heillä keillä on mielenterveyden ongelmia, alkaa tulemaan raja vastaan, kun ei saa kuin puhelimessa jutella hoitajille ja perhe ei tule käymään. Monille ne muutamat perhe pyhät ovat olleet kantava voima. Kaikilla ei tietty ole niitäkään vaan poliklinikka käynnit ovat pitäneet heidät elämässä kiinni. Surettaa heidän puolestaan.
Heille pitäisi saada kaikille mahdollisimman pian ne virukselta suojaavat maskit, jotta voivat mennä sukulaisille tai päästää sukulaisia luokseen. Toivottavasti tämä on nyt agendalla, Tämä uhka on todellinen, muistan, kun 2000-luvun alussa oli eräs kampanja, jonka mukaan vanhukset tekivät itsemurhia, koska olivat yksinäisiä, luku oli todella suuri. Ja nyt tuo yksinäisyys on jossain ihan eri sfääreissä, kun ollaan eristetty kokonaan muista. Maskeja heillekin kiireesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehtaan hyvinkin.
Mielestäni 70-vuotias ei ole vielä mikään vanhus. Sanan varsinaisessa merkityksessä. Ikäraja saisi olla ylempi kun koko ajan puhutaan vanhuksista.Minäpäs en aloittanut nimittelyä :). Työläisen lapsena varmasti ymmärrät asemasi ja käyttäydyt kunnioittavasti niitä kohtaan, jotka sinut elättävät.
Juu, kyllä olen tähän saakka ymmärtänyt. Mutta nyt näin kun muutuin ykskaks vanhukseksi tuppaa välillä unohtumaan.
Antakee anteeksi, taisin tämän koronan myötä tulla myös vanhuudenhöperöksi.
Ei sellainen vanhus olekaan, joka ei vanhuuseläkettä nauti. Vanhuuseläkettä maksetaan vain vanhuksille.
Pitää varmaan kauppaan mennessäni laittaa kaulaan lappu, että minulla on hoitotahto eli koneisiin ei laiteta. En vie keneltään "arvokkaalta" ihmiseltä paikkaa.
En vie myöskään hautapaikkaa koska olen testamentannut ruumiini Lääketieteenlaitokselle. Jos ne nyt sitten huolii jos koronan kuolen.
Vierailija kirjoitti:
Kun 70-vuotias ei ole vanhus niin vanhuuseläkkeen voi heiltä katkaista samantien. 80-vuotiaana sitte, vai vieläkö silloinkin jatkuu keski-ikä?
Ei eläkeikä tarkoita sitä, että ihminen muuttuisi silloin raihinaiseksi vanhukseksi samalla hetkellä. Alin eläkeikä on, tai ainakin oli 63-vuotta. Myös eläkkeellä voi käydä töissä jos haluaa.
Moni käykin ja koko aika eläkeikä vain nousee.
Ehkä tämä uusi sukupolvi pääseekin eläkkeelle 80-vuotiaana, silloin 70-vuotias on vielä työikäinen ihminen. Vielä monta vuotta. Ei siis mikään vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehtaan hyvinkin.
Jos saat työeläkettä, kansaneläkettä tai takuueläkettä, olet vanhus. Siihen ei sinun tuntosi vaikuta. Ottaako koville olla vanhus?
Onko noi yli 70-v jo noin seniilejä todellakin, etteivät ymmärrä, miksi heidän pitää eristäytyä? Tuijottavat vain omaan napaan, minä minä minä. Eivät tajua, että jos moni saa koronan ja tarvitsee sairaalahoitoa, meidän terveydenhuoltojärjestelmämme kaatuu ja silloin alkaa kuolla niin paljon porukkaakä kaikista ikäryhmistä, että voidaan ylittää jopa talvisodan lukemat.
Mitä täällä taas sekoillaan. Ihmisten pitää saada ruokaa,lääkkeitä , lamppuja, pattereita, bensaa. tuulilasinestettä, kaikkea pientä tarviketta. Myös riskiryhmäläisten. Kun moni vanhus on myös omaishoitaja on hänellä paljon vastuulla. Kuka kaikille mijoonille riskiryhmäläisille hakisi tavaraa kaupoista ILMAISEKSI. Jos hänen pitää elää työkyvyttömyyseläkkeellä siitä ei riitä mihinkään jos joku toinen ostaa vaikka kallista luomukaritsaa. Budjetti menee sekaisin. Kaikki eivät voi kantaa paljon kerralla.Ohjeita jotka ovat mahdottomia ei voi antaa.
Vanhuuden ja vanhuksen määritelmää on vaikea määrittää. Missään nimessä se ei nykyisin itsestäänselvästi ole 70-vuotta. Myös ihmisen toimintakyky ja luonne vaikuttaa paljon. Joku kokee itsensä vanhaksi jo 60-vuotiaana, joku ei itseasiassa koskaan. Jos pysyy terveenä ja pystyy hoitamaan asiansa.
Katsoin juuri hiljattain Perjantai-dokumentin 100-vuotiaasta naisesta, joka asui kotonaan yksin, ajoi autoa ja oli hyvin omatoiminen ja terävä päästään.
Jonkun tutkimuksen mukaan ihminen on vanhus 74-vuoden jälkeen. Joissain on taas on määritelty niin, että ihminen on vanhus 80-vuotta täytettyään. Vanha ihminen ja vanhus on eri asia.
Joka tapauksessa vanhuuden ja vanhuksen määritelmä on koko aja siirtynyt korkeammaksi.
Vanhuuseläkkeen nimi ei sinällään merkitse mitään. Se on vain nimitys joka on joskus tälle eläkkeelle keksitty, se ei määritä eläkettä saavaa ihmistä mitenkään sillä perusteella vanhukseksi.
Laki toimii niin, että tietyn ikäisellä ihmisellä on oikeus eläkkeeseen.
Jokainen vähänkin asioita ymmärtävä näkee ja tietää, että eläkkeelle jäävissä on hyvin monenlaisia ihmisiässä, on varmaan myös niitä jotka ovat silloin omasta mielestään vanhuksia.
Mutta on niitäkin joilla on vielä paljon elinvoimaa, taitoa ja halua tehdä ja toimia, eivät ole oman eikä muidenkaan mielestä harmaahapsisia keppiin nojaavia vanhuksia. ☺
Siksi varmaan monesta "vanhuksesta" tuntuu tämä kaikki nyt oudolta ja ahdistavalta.
Ihan ymmärrettävästi.
Koska nuoret ovat päivisin usein töissä, niin vanhukset voivat asioida silloin. Muut, nuoremmat sitten kun ovat päässeet töistä. Vaikka Illalla ja yöllä.
Isovanhemmat eivät tietysti nyt sitten voi jatkossa hoitaa niitä lapsiakaan. Kun ovat eristyksissä määräämättömän ajan.