Miksiköhön lentäjä on niin arvostettu ammatti? Hehän käyvät parivuotisen "ammattikoulun"
eli opettelevat kädestä pitäen, että näin lennät lentokonetta ja sitten seuraavat 40 vuotta ne sitten lentävät sitä ja jokainen työpäivä kulkee käytännössä ihan saman kaavan mukaan.
Kommentit (1139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolukan Poimija kirjoitti:
En keksi tylsempää ja aivottomampaa hommaa, tuonhan hoitaa tietokone siihen asti jos nyt jotain sattus tapahtumaan eli 99% ajasta...
Mutta tuo palkka 20.000 vs koulutus sekä kissat sviitissä määränpäässä...
Eipä ihme, että kadehtijoita piisaa
Tässä syy miksi se on ollut minun unelma-ammatti. Ei riittänyt silmissä näkö vaan toteuttaa unelmaa.
Täytyy niin moni muukin asia natsata, kuin vain näkö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
f-15 eagle kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostus nousee potenssiin ziljoona sinä päivänä kun tuo ap istuu lentokoneessa ja puikoissa on todellakin kouluttamaton kapu ja koneen nokka osoittaa maata kohti kilometrin korkeudella...
Täysin älyvapaa aloitus!
Air Francen onnettomuus Atlantilla, jossa kuoli noin 300 ihmistä, johtui siitä että koulutettu lentäjä ei osannut perusasiaa, eli sakkauksesta toipumista. Jokainen joka on lentänyt joskus tietokoneella simulaattorilla tietää miten sakkauksesta päästään pois(keula alas, lisää vauhtia ja sitten oikaisu).
Luultavasti matkustamossa oli noin 100 ihmistä jotka olisivat osanneet tämän, mutta "koulutettu" lentäjä ei.
Tämä on kaikista parhainta, nimittäin jälkiviisaus. Sinäkin osaat tämän varmasti? tuskin saat kyseistä konetta käyntiinkään.
Minä en ymmärrä näitä peukuttajia yhtään. Kerroin tuossa ylhäällä tarinan, se on totta, faktaa. En ole jälkiviisas. En olisi itse tehnyt tuota lentäjän mokaa, eikä moni muukaan. Olen itse laskeutunut lentosimulaattorilla lentotukialuksen kannelle ja pyyhkäissyt Golden Gate sillan alitse. En silti väitä osaavani lentää kyseistä konetta, miksi ihmeessä väittäisin, tai mitä merkitystä silläkään olisi. Ei sitä konetta osaa lentää muut kuin siihen konetyyppiin koulutetut henkilöt.
- - -
"En olisi itse tehnyt tuota lentäjän mokaa, eikä moni muukaan."
Tuo on toivotavasti sarkasmia, kun perustelet pätevyyttäsi laskeutua lentosimulaattorilla jonnekin? Ja väität, ette olisi tehnyt sellaista mokaa, jonka lentäjät tekivät olosuhteissa joita et osaa edes kuvitella.
......lentosimulaattorikompetenssilla?
Sanattomaksi vetää....
Niin, kieltämättä se vetää sanattomaksi että tuollainen onnettomuus on tapahtunut. Sinäkin olet niin sanaton ettet meinaa uskoa. Mutta selvästikään et ole lentänyt koskaan edes simulaattorilla.
Osaan ihan hyvin kuvitella olosuhteet, ne on dokumentoitu hyvinkin tarkasti, ei tarvitse varsinaisesti kuvitella.
- -
Tunnen kyllä tapauksen ja et osaa näköjään kuvitella yhtään mitään; etkä varsinkaan hahmottaa tilannetta.
On käsin kosketeltavan tiivistä idiotismia väittää olevansa asiantuntija hoitamaan yllättäviä kriisitilanteita taivaalla videopelikokemuksen peruteella ja vielä ymmärtävänsä tilanteen haastavuuden pimeällä taivaalla.
- Ehkä tunnetuimpana esimerkkinä tästä videopeli/simulaattori-idiotismista on US Airways:n kapteeni Chesley Sullenberg laskeutuminen Hudson-jokeen. Simulaattori-idiootit toistelivat sitkeästi, että kone olisi kyetty tuomaan kahdellekin kentälle turvallisesti; päinvastoin kuin kokenut kapteeni toimi.
Eipä olisi onnistunut tosielämässä!
Ei kaiketi tarvitse loppuun saakka kirjoittaa, miksei olisi?
Vierailija kirjoitti:
No missä sitä on pidetty jotenki erityisen arvostettuna ammattina? En minä ole huomannut, vaikka toki sitä ammattia kyllä suuresti itse arvostan.
Miksi sinä ap haluat tehdä tällaisen väheksyvän aloituksen lentäjän ammatista? Etkö sinä arvosta lentäjän ammattia?
Itse arvostan lentäjän ja rekkakuskin ammatit samalle viivalle. Taksikuski asteikolla puoli pinnaa alempana.
Se on niin helppoa niin kantsii pyrkiä Poriin ja tutustua ammattiin ja jos on niin tylsää niin vaihtaa entiseen kolmentonnin ammattiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä vähän samoilla linjoilla kuin ap. Lentäjän koulutus on erittäin kallis, joten lentäjäksi harvoin pääsee, ellei ensin ole hyväosainen alunperin. Lisäksi suuri osa lennoista on turhia, joten en näe kovin hienona ja arvostettavana työnä tukea tätä.
lentäjäopisto Porissa ei maksa paljon ja on tiukkaa päästä. Kuka arvostaa mitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Dösäkuski kirjoitti:
Bussikuskin työ on yhtä vastuullista kun bussi on täynnä ihmisiä, mutta jostain syystä palkka on vain kolmanneksen lentäjän palkasta - tasapuolista?
- - -
Vastuu ihmishenkien määrässä mitaten voi johonkin maakuntalentoihin saakka olla lähes sama kuin bussikuskilla. Siitä eteenpäin bussien henkilömäärä jää murto-osaan tyypillisten liikelentojen henkilömääristä.
Puhumattakaan vaatimustasosta, samoin siinä bussikuljettajan vaatismustaso on murto-osa. Uskoisin, että traktorin ajokortin omaava henkilö saisi bussin ajettua Suomen päästä päähän. Sopii yrittää matkustajalentokoneella.
Mitenkähän onnistuisi lentäjältä ajaa traktoria jossa olisi perunanistutuskone?
Saattaisi mennä sormi suuhun kun silmäilisi peltoaakeeta vaikka päätös jatkaa pitää tehdä sekunnin murto-osassa?
Kyllä mä arvostan lentäjän ammatillista osaamista enemmän kuin mitään muuta joka kerta, kun istun koneessa matkalla jonnekin ja kurkkaan ikkunasta alas 10 kilometrin syvyyteen.
Vierailija kirjoitti:
En keksi tylsempää ja aivottomampaa hommaa, tuonhan hoitaa tietokone siihen asti jos nyt jotain sattus tapahtumaan eli 99% ajasta...
Mitä, jos on allerginen kissoille?😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WTC-iskut todistivat, että lentokonetta voi lentää kuka tahansa kunhan vähän perehtyy asiaan.
Mihin unohdit tärkeimmät ja vaikeimmat, eli laskeutumisen ja lentoonlähdön?
Oikeampi olisi sanoa, että taivaalle jo saatua konetta pystyy helpoissa sääolosuhteissa ohjaamaan määränpäätä kohti rajallisella koulutuksella.
Mielestäni esimerkkisi oli kehno.
Eikös ne hoitaneet lentoonlähdön ja "laskeutumisenkin" ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä syy miksi se on ollut minun unelma-ammatti. Ei riittänyt silmissä näkö vaan toteuttaa unelmaa.
täytyy olla itselle rehellinen, hakiessaan ottaa selville tarkat kriteerit mm terveys. Erittäin hyvä englanninkieli joskus vaikuttanut matematiikka (miten lie nyt) psykologiset testit, terveys, parhaimmat jää jäljelle ja niistä vielä rankataan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä arvostan lentäjän ammatillista osaamista enemmän kuin mitään muuta joka kerta, kun istun koneessa matkalla jonnekin ja kurkkaan ikkunasta alas 10 kilometrin syvyyteen.
Ei se korkeus mitään mutta se pudotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
täytyy olla itselle rehellinen, hakiessaan ottaa selville tarkat kriteerit mm terveys. Erittäin hyvä englanninkieli joskus vaikuttanut matematiikka (miten lie nyt) psykologiset testit, terveys, parhaimmat jää jäljelle ja niistä vielä rankataan.
Mutta ihmisinä voi olla silti ihan k:päitä.
Silloinko hakee lentäjän ammattiin niin tietää työajat ja jos perheellinen niin täytyy ottaa puoliso huomioon käykö hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dösäkuski kirjoitti:
Bussikuskin työ on yhtä vastuullista kun bussi on täynnä ihmisiä, mutta jostain syystä palkka on vain kolmanneksen lentäjän palkasta - tasapuolista?
- - -
Vastuu ihmishenkien määrässä mitaten voi johonkin maakuntalentoihin saakka olla lähes sama kuin bussikuskilla. Siitä eteenpäin bussien henkilömäärä jää murto-osaan tyypillisten liikelentojen henkilömääristä.
Puhumattakaan vaatimustasosta, samoin siinä bussikuljettajan vaatismustaso on murto-osa. Uskoisin, että traktorin ajokortin omaava henkilö saisi bussin ajettua Suomen päästä päähän. Sopii yrittää matkustajalentokoneella.
Mitenkähän onnistuisi lentäjältä ajaa traktoria jossa olisi perunanistutuskone?
Saattaisi mennä sormi suuhun kun silmäilisi peltoaakeeta vaikka päätös jatkaa pitää tehdä sekunnin murto-osassa?
- - - -
Se olisi lentäjälle helppoa kuin heinänteko perehdytyksen jälkeen.
Ensinnäkin matkustajalentokene on teknisesti oleellisesti monimutkaisempi ja vaativampi laitekokonaisuus, kuin mitä traktori & perunanistutuskone ovat. Eli pilotilla on todennäköisesti oleellisesti paremmat valmiudet omaksua laitteiden käyttö, kuin mitä keskiverto-perunanviljelijällä on.
Toiseksi lentokoneen navigointijärjetelmät ovat oleellisesti vaativampia käyttää kuin traktorin ajoura-opastimet. Pilotti käyttää niitä ympäri vuoden, maanviljelijä muutamia viikkoja vuodessa.
En näe, miksi perunanistutuskone olisi millään muotoa haasteellinen paljon vaativampia laitteita käyttämään tottuneelle pilotille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ihmisinä voi olla silti ihan k:päitä.
kuspäitä joka ammatissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä, jos on allerginen kissoille?😅
Sanotaan, etteivät karvattomat kissat niin aiheuta allergisia reaktioita😅👍
Suurin osa lento-onnettomuuksista johtuu lentäjän inhimillisestä virheestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa mennä kännissä eikä kankkusessa hommiin niinkun vaikka ministerin hommissa. Lähtee lupakirja ikiajoiksi ja samalla leipäpuu. Siitä pitääkin maksaa.
eikä saa olla tatuointeja näkyvillä paikoilla
Ei saa edes vapaa-aikana jäädä kiinni puhalluksesta ratissa (pienimmästäkään). Olin kerran tutun lentäjän mökillä ja aamulla lähtiessä hän pyysi minua olemaan (sen työsuhdeautonsa) kuski kun oli tullut illalla otettua hapanta. Jos on pienintäkään ajatusta, että voisi puhaltaa niin että viisari värähtää, se on työn loppu.
Työsuhdeautolla ei saa perheen ulkopuoliset ajaa eli keksitty tarina.
Ehkä hän ajatteli, että se on pienempi rike, jos poliisi pysäyttäisi? Noin työpaikkaa ajatellen. En tiedä mutta ajoin kumminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WTC-iskut todistivat, että lentokonetta voi lentää kuka tahansa kunhan vähän perehtyy asiaan.
Mihin unohdit tärkeimmät ja vaikeimmat, eli laskeutumisen ja lentoonlähdön?
Oikeampi olisi sanoa, että taivaalle jo saatua konetta pystyy helpoissa sääolosuhteissa ohjaamaan määränpäätä kohti rajallisella koulutuksella.
Mielestäni esimerkkisi oli kehno.
Eikös ne hoitaneet lentoonlähdön ja "laskeutumisenkin" ihan itse.
- - -
WTC teroristit kaappasivat koneet. Miten edes lentoonlähtö olisi onnistunut jo kaapatulla koneella muuten kuin pilotit siihen pakottaen. Ei siihen simulaattoriharjoittelu olisi riittänyt.
Työsuhdeautolla ei saa perheen ulkopuoliset ajaa eli keksitty tarina.