Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aivan käsittämätöntä, että maatalous meinaa kaatua siihen, ettei saada ulkomaalaista työvoimaa

Vierailija
06.04.2020 |

Millä mallilla meidän ruoantuotanto on, kun se on näin riippuvainen ulkomaalaisesta työvoimasta? Ihan hävettää. Onneksi kasvatan ja poimin itse paljon yrttejä ja marjoja.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan törkeää että marjoja ja vihanneksia mainostetaan suomalaisina, kun kuitenkaan niitä eivät poimi suomalaiset. Ihmiset maksavat ylihintaa siksi, että haluavat työpaikkoja Suomeen. Todellisuus on se, että Suomessa on kourallinen ihmisiä jotka keräävät ulkomaalaisten tekemästä työstä kertyvät voitot.

Vierailija
42/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aivan törkeää että marjoja ja vihanneksia mainostetaan suomalaisina, kun kuitenkaan niitä eivät poimi suomalaiset. Ihmiset maksavat ylihintaa siksi, että haluavat työpaikkoja Suomeen. Todellisuus on se, että Suomessa on kourallinen ihmisiä jotka keräävät ulkomaalaisten tekemästä työstä kertyvät voitot.

Kyllä minä katson sitä voittoa ihan näin kuluttajana kerääväni myös. Jos ulkomaista halpistyövoimaa ei olisi, mansikoiden hinta olisi niin korkea että en pystyisi niitä ostamaan. Taitaa ensi kesänä jäädä väliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän siinä on, ettei valtio voi tukea maanviljelyä tai muita matalapalkka-aloja maksamalla suoraan työntekijöille muutaman euron per tunti. Jos vaikka maataloudessa maksetaan 8€/tunti, valtio maksaisi työntekijälle suoraan 7€/ tunti lisää. Tulisi halvemmaksi kuin ansiosidonnainen, verotulo lisääntyisi, samoin ostovoima eikä tarvitsisi ulkomailta tuoda porukkaa. Luulisi tuolla 15 € tuntipalkalla maatyöt maistuvan.

Voi kiitos, kyllä maistuisi. Itse teen maataloustyötä ympärivuotisesti 12€ tuntipalkalla. Isännät itse tekee noin vitosella tunti.

Vierailija
44/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät sinne töihin työttömyyskorvausta vastaan!

Työstä kuuluu maksaa palkkaa eikä työttömyyskorvausta.

Mitäs jos nyt kaikki sadat tuhannet lomautetut irtisanottaisiinkin, eli joutuisivat työttömäksi. Sitten samat irtisanoja-firmat ottaisivat heidät töihin, mutta eivät maksaisi palkkaa, vaan päätettäisiin, että he tekevät työtä työttömyyskorvausta vastaan. 

Vierailija
45/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä katson sitä voittoa ihan näin kuluttajana kerääväni myös. Jos ulkomaista halpistyövoimaa ei olisi, mansikoiden hinta olisi niin korkea että en pystyisi niitä ostamaan. Taitaa ensi kesänä jäädä väliin.

No sitten et kuulu niihin edellä mainittuihin.

Vierailija
46/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^Mä poimin itse vadelmia, tiedän hyviä paikkoja.

Edes jostain löytyy hyviä paikkoja, kaksi viime kesää olleet niin kuivia ettei vadelmia meinannut löytää mistään ja jos löysi niin sai kasaan ehkä kourallisen. Samoin mustikat ja puolukat harvassa viime ja toissa kesänä.

Viime vuosi oli yksi parhaista vadelmavuosista! Marjoja tuli ämpärikaupalla.

Metsämarjoissa ongelmana on se, että niitä on samalla paikalla 2-3 vuotta ja sitten on muiden kasvien vuoro.

Ihan samoilta paikoilta olen kyllä mustikkani ja puolukkani poiminut jo vuosikymmenet.

Minä en. Etsin parhaat marjapaikat enkä kuvittele, että hakkuun jälkeen on pakko pysyä samassa paikassa vain siksi, että oli tässä mustikkaa viime vuonnakin.

Vierailija
47/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edes jostain löytyy hyviä paikkoja, kaksi viime kesää olleet niin kuivia ettei vadelmia meinannut löytää mistään ja jos löysi niin sai kasaan ehkä kourallisen. Samoin mustikat ja puolukat harvassa viime ja toissa kesänä.

Metsämarjoissa ongelmana on se, että niitä on samalla paikalla 2-3 vuotta ja sitten on muiden kasvien vuoro.

Ihan samoilta paikoilta olen kyllä mustikkani ja puolukkani poiminut jo vuosikymmenet.

Minä en. Etsin parhaat marjapaikat enkä kuvittele, että hakkuun jälkeen on pakko pysyä samassa paikassa vain siksi, että oli tässä mustikkaa viime vuonnakin.

Kuka tässä on hakkuista mitään puhunut? Jos metsä pysyy entisellään niin kyllä ne marjatkin siellä kasvavat ihan entiseen malliin vuodesta toiseen. Ei niitä metsiä nyt ihan joka vuosi, eikä edes joka vuosikymmen, hakata.

Vierailija
48/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ei todellakaan taida käsittää.

Nimittäin ei maatalous ole minnekään kaatumassa.

Maatalouden kivijalka ovat viljan, maitotuotteiden ja karjan rehun tuotanto, eikä noilla aloilla tarvita ulkomaista työvoimaa lainkaan.

Uutisointi on tainnut nyt vähän vääristää käsityksiä. Luulen että ihan tarkoituksella on maa- ja metsätalousministerikin telkussa itkemässä maajussien ahdinkoa ja maatalouden tuhoa. Näkyy ruikutus uponneen myös hallituksen kaupunkilaislikkoihin, jotka eivät tilanpidosta mitään tiedä.

Minua peloteltiin jo nälänhädällä ja ruokakriisillä, kun ei ole työvoimaa. Asia ei siis taida olla ihan näin?

Vierailija
49/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän siinä on, ettei valtio voi tukea maanviljelyä tai muita matalapalkka-aloja maksamalla suoraan työntekijöille muutaman euron per tunti. Jos vaikka maataloudessa maksetaan 8€/tunti, valtio maksaisi työntekijälle suoraan 7€/ tunti lisää. Tulisi halvemmaksi kuin ansiosidonnainen, verotulo lisääntyisi, samoin ostovoima eikä tarvitsisi ulkomailta tuoda porukkaa. Luulisi tuolla 15 € tuntipalkalla maatyöt maistuvan.

Voi kiitos, kyllä maistuisi. Itse teen maataloustyötä ympärivuotisesti 12€ tuntipalkalla. Isännät itse tekee noin vitosella tunti.

Olet varmaan alalla siksi että et päässyt peruskoulusta eteenpäin. Jos työnantajan palkka on 5 €, ei ole mitenkään mahdollista maksaa 12 € palkkaa ulkopuoliselle. Ei vain ole. Työnantajamaksujen jälkeen kustannus tuplaantuu eli 24 €. 5-24=-19 €. 19 euroa tappiota tunnissa. Just joo.

Vierailija
50/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei maatalous siihen kaadu, mutta sen  kannattaisi tältä osin muuttua. Tästä voi ottaa opikseen, ei kannata olla riippuvaista tuontityövoimasta. 

Aivan kaikkialla sadonkorjuu on riippuvaista kausityövoimasta. Briteissä työn tekee itäeurooppalaiset. Espanja, Ranska ja Italia käyttää pohjois-afrikkalaisia ja lisäksi Espanjassa on miljoonia paperittomia venezuelalaisia. USAssa hommat tekee etelä-amerikkalaiset.

Vierailija
51/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu hinnoitellaanko kulujen vai markkinoiden mukaan. Ellei kotimainen marja ole kilpailukykyinen, niin kuluttajat suosivat ulkomaisia marjoja tai hakevat itse metsästä. Toki kaikille marjoille ei ole metsästä hakumahdollisuutta. Mikäli kotimainen marja oli käy kaupaksi tuottajat joko tiputtavat hintaa tai tuottavat jotain muuta. On erikoista, että kokonainen ala elää sen varassa, että maahan saadaan orjan asemassa olevia riistettäviä työntekijöitä.

Vierailija
52/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi esimerkiksi vadelmat ovat niin kalliita?

Eikö olisi kansanterveydelle hyväksi, että marjat olisivat edullisempia?

No mieti kuinka paljon saisit niitä kerättyä tunnissa. Ja sitten mietit tuntipalkan mikä kelpaa sinulle. Kerrot sen sitten about kolmella, niin ollaan lähellä sitä hintaa, mikä marketin ovelta löytyy.

Tai sitten käyt poimimassa niitä takapihaltasi.

Vierailija
53/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet varmaan alalla siksi että et päässyt peruskoulusta eteenpäin. Jos työnantajan palkka on 5 €, ei ole mitenkään mahdollista maksaa 12 € palkkaa ulkopuoliselle. Ei vain ole. Työnantajamaksujen jälkeen kustannus tuplaantuu eli 24 €. 5-24=-19 €. 19 euroa tappiota tunnissa. Just joo.

Maatalousyrittäjän tuntipalkka jää 5 euroon tunnilta, koska työtunteja tulee helposti tuplasti verrattuna esim. Teollisuustyöntekijöihin. Tässä toteutuu se yrittäjän riski. Työmäärä ja kulut ovat sama onnistupa tuotanto hyvin tai huonosti.

Vierailija
54/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi isännät ovat valinneet noin heikosti palkatun työn?

Olen nähnyt monen isännän pihalla esim. tuliteriä mersuja. Millä rahalla ne sitten on ostettu? Vaikka tekisi kellon ympäri töitä viitosen tuntipalkalla, niin eihän niihin ole varaa. Mistä ne ovat tulleet?

Vierailija
55/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maatalousyrittäjän tuntipalkka jää 5 euroon tunnilta, koska työtunteja tulee helposti tuplasti verrattuna esim. Teollisuustyöntekijöihin. Tässä toteutuu se yrittäjän riski. Työmäärä ja kulut ovat sama onnistupa tuotanto hyvin tai huonosti.

Siltikään yritystä ei ole mahdollista pyörittää tappiolla vaan se menee konkurssiin. Jos yritys ei ole konkurssissa ja palkkaa ihmisiä töihin 12 € tunti, silloin yrittäjän tuntipalkka on vähintään se 24 € että yritys pysyy edes pystyssä. Tappiollinen yritys ei pysy pystyssä, siihen ei vaikuta se miten tuntimäärät lasketaan.

Vierailija
56/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä esim. viljatilallinen tekee talvella? Ennen tehtiin metsätöitä, mutta ne taitaa nykyään olla pitkälle koneellistettuja ja alan ammattilaiset tekevät.

Teollisuustyöntekijän työaikaan pitäisi kyll laskea mukaan työmatkat, joita maatalousyrittäjällä ei yleensä samalla lailla ole.

Vierailija
57/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo tilat pitäisi ottaa valtion omistukseen.

Vain sillä tavoin työttömien kolhoosimainen työvoimankäyttö olisi hyväksyttävää.

Ehkä työolot saataisi paremmaksi ja ihmisistä ei otettaisi niin pahasti irti, vaan saisi tehdä terveellä tahdilla töitä ilman vakavia fyysisiä vammoja.

Tai jopa voitaisi maksaa sääntöjen mukaan palkkaa jota nämä yksityiset laitokset eivät tahdo ahneuksissaan myöntää. Myös ylityölisät tulisi ja annettaisi ihmisten pyhälle vapaa-ajalle arvostusta.

Ehkä myös työterveys olisi.

Kaikkea sitä mitä nämä viljelijät eivät tahdo voitoistaan antaa.

Eli kyllä. Valtion pitäisi ottaa takaisin se mitä on syynännyt veroina näille jotka eivät edes maksa kelvollista palkkaa työntekijöilleen.

Vierailija
58/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastin on vielä puolillaan mustikkaa, jotka itse poimin viime kesänä. Nam nam!

Vierailija
59/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei taida olla mistään maatalouden kaatumisesta. Jokut maatalouden tuotantosuunnat ehkä uhkaa loppua. Pitkällä aika välillä sekään toki ei välttämättä ole hyvä asia kenenkään kannalta.

Vierailija
60/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tässä on hakkuista mitään puhunut? Jos metsä pysyy entisellään niin kyllä ne marjatkin siellä kasvavat ihan entiseen malliin vuodesta toiseen. Ei niitä metsiä nyt ihan joka vuosi, eikä edes joka vuosikymmen, hakata.

Ja juuri siksi marjasato pienenee. Ei mustikalle riitä valoa synkässä kuusikossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän