Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aivan käsittämätöntä, että maatalous meinaa kaatua siihen, ettei saada ulkomaalaista työvoimaa

Vierailija
06.04.2020 |

Millä mallilla meidän ruoantuotanto on, kun se on näin riippuvainen ulkomaalaisesta työvoimasta? Ihan hävettää. Onneksi kasvatan ja poimin itse paljon yrttejä ja marjoja.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^Mä poimin itse vadelmia, tiedän hyviä paikkoja.

Edes jostain löytyy hyviä paikkoja, kaksi viime kesää olleet niin kuivia ettei vadelmia meinannut löytää mistään ja jos löysi niin sai kasaan ehkä kourallisen. Samoin mustikat ja puolukat harvassa viime ja toissa kesänä.

Vierailija
22/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edes jostain löytyy hyviä paikkoja, kaksi viime kesää olleet niin kuivia ettei vadelmia meinannut löytää mistään ja jos löysi niin sai kasaan ehkä kourallisen. Samoin mustikat ja puolukat harvassa viime ja toissa kesänä.

Niin, hellehullut hihkuu kun viidettä viikkoa putkeen on päivällä +30 mittarissa ja viimeisin kunnon sade 1,5kk sitten samaan aikaan kun suomalainen luonto kuolee hiljaa janoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla on yleensä isot suvut ja laaja tuttavapiiri, eikä kaikki suinkaan ole itse maajusseja. Miksei näiden marjatilallisten ja muitten omat sukulaiset mene sinne töihin kun se kerran on niin "helppoa"? Siksikö kun tietävät mikä se palkka on ja millaiset työolot on ;D

Miksi pitäisi saada ilmatteeksi orjatyövoimaa, oli se sitten kotimaista tai ulkomaista?

Vierailija
24/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime vuosi oli yksi parhaista vadelmavuosista! Marjoja tuli ämpärikaupalla.

Metsämarjoissa ongelmana on se, että niitä on samalla paikalla 2-3 vuotta ja sitten on muiden kasvien vuoro.

Vierailija
25/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalla on yleensä isot suvut ja laaja tuttavapiiri, eikä kaikki suinkaan ole itse maajusseja. Miksei näiden marjatilallisten ja muitten omat sukulaiset mene sinne töihin kun se kerran on niin "helppoa"? Siksikö kun tietävät mikä se palkka on ja millaiset työolot on ;D

Miksi pitäisi saada ilmatteeksi orjatyövoimaa, oli se sitten kotimaista tai ulkomaista?

Siksi että olisi edes jotenkuten sen hintaisia tuotteita että sinä niitä ostaisit.

Vierailija
26/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidäkään, siksi marjanpoimijoille maksetaan TESsin mukainen palkka. Jos ei ole poimijoita, ei ole marjoja myyntiin. Se määrä, mikä myydään, on sen verran kallista, että sitä ei marketin pihassa myydä.

Vierailija
27/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsämarjoissa ongelmana on se, että niitä on samalla paikalla 2-3 vuotta ja sitten on muiden kasvien vuoro.

Ihan samoilta paikoilta olen kyllä mustikkani ja puolukkani poiminut jo vuosikymmenet.

Vierailija
28/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät haluu niihin johtajahommiin

Vierailija
29/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei maatalous mihinkään ole kaatumassa, kitinä työvoimasta on vain pienen marja/vihannes-sektorin ongelma. Normi maidon/viljantuotannossa ei mitään halpoja kaukoidän kausityöntekijöitä tarvita.

Edelleenkään Suomessa ei ole maatiloilla kausityövoimaa kaukoidästä. Virolaisia ja ukranalaisia kylläkin. Ne maat ei ole kaukoidässä.

Kyllä kaukoidänkin sakkia tuodaan marjankeräilyyn.

Viime vuonna 2019 Thaimaa antoi viisumin Suomeen 2400 marjanpoimijalle, joista selkeästi suurin osa oli luonnonmarjoja poimivien yritysten sopimuksilla täällä. Kokonaisuudessaan ulkomaista työvoimaa on maataloudessa yli 20000 henkeä.

Vierailija
30/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi esimerkiksi vadelmat ovat niin kalliita?

Eikö olisi kansanterveydelle hyväksi, että marjat olisivat edullisempia?

Koska ne ei säily. Ei pensaissa eikä kaupassa.

Vierailija
31/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maatalous siihen kaadu, mutta sen  kannattaisi tältä osin muuttua. Tästä voi ottaa opikseen, ei kannata olla riippuvaista tuontityövoimasta. 

Vierailija
32/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä ollut. Meilläpäin ei mikään marja kasvanut.

Vierailija
33/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei todellakaan taida käsittää.

Nimittäin ei maatalous ole minnekään kaatumassa.

Maatalouden kivijalka ovat viljan, maitotuotteiden ja karjan rehun tuotanto, eikä noilla aloilla tarvita ulkomaista työvoimaa lainkaan.

Uutisointi on tainnut nyt vähän vääristää käsityksiä. Luulen että ihan tarkoituksella on maa- ja metsätalousministerikin telkussa itkemässä maajussien ahdinkoa ja maatalouden tuhoa. Näkyy ruikutus uponneen myös hallituksen kaupunkilaislikkoihin, jotka eivät tilanpidosta mitään tiedä.

Vierailija
34/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi kun he ovat jo töissä. Omat marjat käyvät poimimassa, mutta harva haluaa olla kesäloman töissä.

Vierailija
35/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samoilta paikoilta olen kyllä mustikkani ja puolukkani poiminut jo vuosikymmenet.

Sinua edeltävä todennäköisesti erehtyi luulemaan että mustikat ja puolukat käyttäytyy kuin vadelmat.

Vadelma tulee nopeasti hakkuuaukkoihin, viihtyy siellä muutaman vuoden, mutta kun uusi taimikko kasvaa tarpeeksi isoksi ei vadelma enää viihdy ja "muuttaa" seuraavalle aukkopaikalle.

Mustikat ja puolukat viihtyy metsän aluskasvillisuutena niin pitkään kuin metsä on päällä.

Vierailija
36/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän siinä on, ettei valtio voi tukea maanviljelyä tai muita matalapalkka-aloja maksamalla suoraan työntekijöille muutaman euron per tunti. Jos vaikka maataloudessa maksetaan 8€/tunti, valtio maksaisi työntekijälle suoraan 7€/ tunti lisää. Tulisi halvemmaksi kuin ansiosidonnainen, verotulo lisääntyisi, samoin ostovoima eikä tarvitsisi ulkomailta tuoda porukkaa. Luulisi tuolla 15 € tuntipalkalla maatyöt maistuvan.

Vierailija
37/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi esimerkiksi vadelmat ovat niin kalliita?

Eikö olisi kansanterveydelle hyväksi, että marjat olisivat edullisempia?

Mihin hintaan itse myisit marjoja, jos viettäisit päivät metsässä niitä etsimässä ja elantosi olisi riippuvaisia tuloistasi?

Vierailija
38/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan (90-luvulla) tuttu virolainen eläinlääkäri kävi Suomessa töissä maatalouslomittaja. Silloin palkkaero oli niin suuri. Tuskin enää on niin.

Vierailija
39/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät sinne töihin työttömyyskorvausta vastaan!

Vierailija
40/64 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän siinä on, ettei valtio voi tukea maanviljelyä tai muita matalapalkka-aloja maksamalla suoraan työntekijöille muutaman euron per tunti. Jos vaikka maataloudessa maksetaan 8€/tunti, valtio maksaisi työntekijälle suoraan 7€/ tunti lisää. Tulisi halvemmaksi kuin ansiosidonnainen, verotulo lisääntyisi, samoin ostovoima eikä tarvitsisi ulkomailta tuoda porukkaa. Luulisi tuolla 15 € tuntipalkalla maatyöt maistuvan.

Tai edes sen 9€ päivä kulurahan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi