Onko sinulla vaatemerkkejä, joiden brändiä inhoat niin paljon ettet osta?
Huvitan itseänikin välillä huomatessani, miten tunteenomaisesti suhtaudun eri merkkien vaatteisiin. Jo vuosia minua on inhottanut Niken brändi. En osaa tarkalleen sanoa mistä moinen suhtautuminen, sinänsä urheiluvaatteet ovat laadukkaita ja osin hyvännäköisiäkin mutta minun mielessäni Nike on silti leimautunut yhdeksi kulutusjuhlan kirkkaimmaksi esimerkiksi ja minusta sen markkinointi tuntuu olevan kohdennettu lapsille sekä keskimääräistä vähän yksinkertaisemmille ihmisille, joista varsinkin ensimmäistä pidän jo sinällään arveluttavana.
Muilla vastaavia inhokkimerkkejä?
Kommentit (1096)
laalaalaa kirjoitti:
Sitten ostin yhden merinovilla-neuleen, jossa oli valmistusvirhe: reikiä jotka laajenivat ensimmäisellä pesukerralla. Palautin tuotteen ja HH:n edustaja kertoi ettei tuotteessa ole valmistusvikaa. Paita ja rahani jäivät heille. Eivät suostunut lähettämään ehjää paitaa.
Ostan aina näitä ketjussa parjattuja "kalliita merkkejä" kun sopiva malli löytyy 60-70% alesta jolloin ne maksavat saman verran kuin halpahallin valikoimatkin. En kuitenkaan koskaan lähde hakemaan tiettyä brändiä koska niihin kaikkiin pitäisi liittyä seuraavat ominaisuudet jotka tekevät ostamisesta järkevää kun hinta on kohdallaan:
- tunnettu brändi ei voi jäädä kiinni orjatyövoiman käyttämisestä tai muusta epäeettisestä toiminnasta koska koko firma on äkkiä historiaa.
- tunnettu brändi ei voi myydä heikkolaatuisista materiaaleista valmistettuja tuotteita
- tunnettu brändi ei voi myydä huonosti valmistettuja tuotteita jotka hajoavat käytössä
Valitettavasti vaatteiden lisäksi myös melkein kaikissa muissakin ongelmatapauksissa merkkituote muodostuu hitonmoiseksi riesaksi.
Halpahallikaman palautus tai vaihtaminen uuteen onnistuu yleensä täysin ongelmitta, Kassa on kirjoittamassa palautuskuittia puolesta lauseesta eikä yleensä edes vaivaudu vilkaisemaan kassissa olevaa viallista tuotetta tai vaatetta koska hajallahan se kuitenkin on vaikka asiakas olisi pitänyt kuin kukkaa kämmenellä.
Mutta annas olla kun pitäisi palauttaa tai korjata takuuseen jotain kallista. Voi sitä taivastelun ja todistusvaatimusten määrää kun meidän brändimmehän ei mitään viallista valmista joten syyllinen on aina asiakas joka on itse aiheuttanut vian ellei tämä kykene marssittamaan paikalle lakimiestä, videota ja kahta puolueetonta todistajaa.
Vierailija kirjoitti:
Revolution Racesta ennen pidin, mutta eräs epäsopiva mainoskasvo sai vihaamaan brändiä kiitos aspan vastauksesta asialliseen palautteeseen mainoskasvon epäsopivuudesta brändille.
.
Lisätietoja tästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Aliexpress-tavaraa jälleenmyyvät fitnessnaikkosten omat "merkit". Siis Kiinasta tilattua kamaa myyvät ylihintaan eteenpäin rumilla omilla logoillaan varustettuna. Ei kiitos.
Esim. Freshly Sportswear nyt viimeisimpänä.
Näissä siis brändäys on luokkaa "halusimme luoda naisille kauniita urheiluvaatteita, joten suunnittelimme nämä tuotteet kestämään käyttöä, mutta myös miellyttämään silmää!" vaikka eivät oikeasti ole suunnitelleet yhden yhtä vaatetta koko elämänsä aikana. Tällainen p*askanjauhanta ärsyttää.
Hälytyskellot soi viimeistään siinä kohdassa, kun ei kerrota mitään tuotteiden suunnitteluprosessista, testaamisesta, tuotekehityksestä, valmistuksesta, materiaalien valinnasta jne. On vain tuollainen muutaman sanan heppoinen "tarina". Kaveripiirissä on yksi ihan oikean vaatemerkin perustanut, ja kun vertaa hänen firmansa viestintää ja tuotantoketjun läpinäkyvyyttä niin ei noista voi puhua samana päivänä.
Malliesimerkki oman kaveripiirin eli tässä tapauksessa vain yhden ihmisen käyttämistä oikeana mittatikkuna sitä edes itse huomaamatta.
En minä käytä häntä mittatikkuna vaan hänen perustamansa yrityksen viestintää ja toiminnan läpinäkyvyyttä alkaen kuosien suunnittelusta tehdasvierailuihin. Firma on myös julkisuudessa monesti kertonut sentilleen, mitä tuotteen valmistuksen eri osat ja vaiheet ovat maksaneet. Vastaavia yrityksiä on muutamia muitakin, tuli vaan tämä tuttavan firma ekana mieleen. Sitten on tuollaisia Freshlyjä, joiden pintaa vähän raaputtaessa ei löydykään mitään mairittelevaa.
Kaikki brändit. En vain löydä miltään brändiltä mitään sopivaa. Haluaisin ajattomia, melko unisex naistenvaatteita ilman logoja ja printtejä ja mitä kaikkea. Ei löydy minun kukkarolleni sopivia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki brändit. En vain löydä miltään brändiltä mitään sopivaa. Haluaisin ajattomia, melko unisex naistenvaatteita ilman logoja ja printtejä ja mitä kaikkea. Ei löydy minun kukkarolleni sopivia.
Oletko katsonut Uniqloa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko katsonut Uniqloa?
Kertakäyttövaatteita. Jokainen ostamani Uniqlo on nuhjaantunut, nyppääntynyt, venynyt ja vanunut käytössä. Viimeistään ensimmäisen pesun jälkeen ne ovat olleet roskiskamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko katsonut Uniqloa?
Kertakäyttövaatteita. Jokainen ostamani Uniqlo on nuhjaantunut, nyppääntynyt, venynyt ja vanunut käytössä. Viimeistään ensimmäisen pesun jälkeen ne ovat olleet roskiskamaa.
En tiedä onko laatu muuttunut viime vuosina, mutta mulla on 8 v vanha Uniqlon t-paita, joka on pysynyt erinomaisessa kunnossa. Musta väri on tietenkin haalistunut, mutta ei ole nukkaantunut, venähtänyt ja saumat eivät ole lähteneet kiertämään.
Makia. Näitä näkee erityyppisten insinöörien päällä, tylsiä ja tyhjänpäiväisiä kuoseja kalliilla hinnalla. Tyhmä nimikin, tulee mieleen Nokia. No, sekös insinöörejä miellyttää.
Fjällraven. Liian ruotsalainen. Kånken-reppu on tylsä ja epämukava.
HH. Liian norjalainen.
Ei. Ostan vaatteen tarpeeseen, ja jos jokin vaatemerkki myy tarpeeseen parhaan tuotteen, ostan sen.
Toki, jos olen tietoinen jonkun merkin tai mallin kausisuosiosta (sen hetken muodista) niin välttelen, koska yleensä vastaavan saa toiselta merkiltä jopa laadukkaana edullisemmin. Mielestäni ei ole järkeä maksaa merkistä vaan laadusta ja ostaa tarpeeseen, ei muodin vuoksi. Arvostan myös tuotteen korjaamisen mahdollisuudesta esim. suutarilla.
Hemari. Sisustuspuolelta ostan silloin tällöin edelleen jotain, mutta markkinoinnissa käytetään liikaa kuvia, joissa on pelkkiä mauttomia ongelmalähiövaatteita.
Billebeino. Jos jääkiekkomiljonääri kehtaa nostaa 100tonnia koronatukia vaatteillensa niin pitäköön lumppunsa.
Burberry. Keskiluokkaisten brittien suosima merkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko katsonut Uniqloa?
En tiedä onko laatu muuttunut viime vuosina, mutta mulla on 8 v vanha Uniqlon t-paita, joka on pysynyt erinomaisessa kunnossa. Musta väri on tietenkin haalistunut, mutta ei ole nukkaantunut, venähtänyt ja saumat eivät ole lähteneet kiertämään.
Sama kokemus. Uniqlot ovat pysyneet hyvinä. Tosin en ole ostanut sieltä mitään, missä olisi akryyliä. Se mielestäni pilaa materiaalin kuin materiaalin.
Merkkejä, joita en osta edes kirppikseltä:
-Billebeino ja Makia: jotenkin näihin brändeihin liittyy vaan niin kielteisiä mielikuvia, etten haluaisi pukea päälleni
-Esmara: en ole koskaan kokeillut, mutta en luota Lidlin vaatteiden kestävän kovin pitkään
-Shein, Boohoo, Primark, New Yorker: rättejä, jotka maksaa uutenakin vain muutaman euron. Epäeettistä niin monin eri tavoin etten edes vilkaise näihin päin
Merkillä ei väliä mutta sämpyläkengät on kamalat.
Vimma. Aina tulee mieleen se typerä äitienpäivälahjakamppis ja sen jälkipeliin liittyvä sysipaska viestintä.
Makia ja sen plagiaattikamppeet ja logot.
Puma. Ainakin ennen oli brändilähettiläänä vai mitä ne nyt onkaan Martina. Joka on joo, kaunis nainen ja treenaa kovaa, mutta muuten kyllä persoona, jonka sopivuutta mainoskasvoksi en tajua (tuomioita rattijuopumuksesta ja väkivallasta, puhunut todella rumasti ylipainoisista, myy jotain mahdu hellemekkoosi- ja muita rahat-pois-ja-laihdu-kursseja ja juontaa kyseenalaista kostokroppa -ohjelmaa). Muitakin vastaavia henkilöitä on, joiden kanssa tehdyt yhteistyöt ei näy ainakaan mulle positiivisena.
Urpojen uusrikkaiden tai posereiden merkit kuten LV. Ollaan niin polleita kun ostettiin LV:n jäätävän ruma laukku, kengät tai mitä vain. Kertoo enemmän käyttäjästään kuin merkistä, ja en halua samaistua tuohon urpoiluun.
Spreadshirt ja heidän myymät lasten printtivaatteet. Niiden nettisivulta löytyy tämmönen mainosfraasi:
"Muistatko vielä, kun olit vielä lapsi ja se yksi tietty paita oli pakko saada päälle heti pesun jälkeen, koska pidit siitä niin paljon? Ei haitannut, vaikka värit olivat haalistuneet ja kuva kulunut pesussa melkein tunnistamattomaksi – kerran lempipaita, aina lempipaita. Nyt on sinun vuorosi antaa lapsille tämä tunne."
Tilasin näitä useita ja toden totta tuo tunne tulee kyllä esille.
Näin meillä:
"Äitiiii, haluun sen uuden paidan päälle."
"Juu, tuotaaa noin..."
"Äitiiiii--iii!! (itku alkaa) Mitä mun paidalle on tapahtunut???
Ja niin on saatu se tunne esille kun lapsi haluaa uuden lempipaitansa päälle ja siitä onkin pesty ekassa pyykissä kuva liki tunnistamattomaksi.
Niin ja paitojahan oli useita.
"Äitii, missä se paita on mikä mulla eilen oli."
"Pyykkikorissa, menee pesuun just, pue jotain muuta"
"ÄIIITIIII, ei sitä saa pestä!!! Jos sen kuva... (itku alkaa).
"Niin tottapa tuo, että näillä näytöillä se saattaa sekin jäädä pesukoneeseen kunhan se kohta pestään. Käyppä sanoon heipat pesukoneen luukun läpi sillekin kuvalle ennen kuin käynnistän koneen."
Tunnetta tarjoaa spreadshirt.
Helly Hansen,
Aikoinaan olin kova HH -fani, työskentelin saaristossa. Takit yms. olivat useimmiten HH-merkkistä. Sitten ostin yhden merinovilla-neuleen, jossa oli valmistusvirhe: reikiä jotka laajenivat ensimmäisellä pesukerralla.
Palautin tuotteen ja HH:n edustaja kertoi ettei tuotteessa ole valmistusvikaa. Paita ja rahani jäivät heille. Eivät suostunut lähettämään ehjää paitaa.
Tämän jälkeen en ole ostanut tuotettakaan Helly Hansenilta, eikä ole sen aikainen työpaikkanikaan. Esimerkiksi pelkkien pelastusliivien kilpailutuksissa on heiltä mennyt tuhansia sivusuun, kun en ole pyytänyt heiltä tarjousta laisinkaan.