Onko sinulla vaatemerkkejä, joiden brändiä inhoat niin paljon ettet osta?
Huvitan itseänikin välillä huomatessani, miten tunteenomaisesti suhtaudun eri merkkien vaatteisiin. Jo vuosia minua on inhottanut Niken brändi. En osaa tarkalleen sanoa mistä moinen suhtautuminen, sinänsä urheiluvaatteet ovat laadukkaita ja osin hyvännäköisiäkin mutta minun mielessäni Nike on silti leimautunut yhdeksi kulutusjuhlan kirkkaimmaksi esimerkiksi ja minusta sen markkinointi tuntuu olevan kohdennettu lapsille sekä keskimääräistä vähän yksinkertaisemmille ihmisille, joista varsinkin ensimmäistä pidän jo sinällään arveluttavana.
Muilla vastaavia inhokkimerkkejä?
Kommentit (1096)
Halpisketjujen vaatteista suurin osa eli H&M ja Lindex ainakin. Materiaalit on kutittavia neuleissa, kangaslaatu heikkoa ja värit on aneemisia, kuten beige-harmaa-vaalea-sekoitus, epämääräinen ruskea ja muut murretut värit. Jos tuo on muotia niin en halua olla muodikas.
Itsellä menee ehkä toisinpäin. Käytän vain tiettyjä merkkejä, koska tiedän että niiden tuotteet ovat takuuvarmasti passelit ja muutenkin tykkään niistä paljon. Esim. viimeiset 15 vuotta olen käyttänyt vain Superga:n tennareita. Niillä menee noin 330 päivää vuodessa (talvella on yhtä numeroa isompi koko jotta villasukka mahtuu hyvin kenkään), jäljelle jäävinä päivinä käytän tarpeen mukaan kumisaappaita tai vaelluskenkiä.
Billebeino, pelkkä nimikin on yök.
Molo. Itse vaatteissa ei varsinaisesti mitään vikaa mut ton nimen takia en vaan pysty ostamaan.
Ristomatti Ratia. Rumia ylihintaisia kaapuja (pyykkilautavatsaisille) mummeleille.
Omalle pömppömassulleni teki tiukkaa Ratian yöpaidassa, vaikka oli isoin koko.
Tauko Design! Hanna G on ruinannut sieltä vaatteita.
marimekko, Finnlayson, Superdry
Billebeino, nimi kuulostaa naurettavalta ja tuntuu olevan alemman sosiaaliluokan ja pikkukovisten suosiossa.
Makia, wannabemenestyjien, kauppislaisten ja muiden kokoomushenkisten suosikki, ja taannoinen kuosin plagiointi ja sen jälkeiset vähättelevät kommentit firmalta ovat vielä muistissa.
Molemmissa lisäksi vielä se, että vaatteissa on aina valmistajan nimi painettuna isolla, ettei vain pääse jäämään brändi huomaamatta. Itse pidän hillitymmästä tyylistä, jossa merkkivaate ei kilju olevansa merkkivaate.
Vaikka mitä. Ralph Lauren, Gant, Boss, Tommy Hilfiger ym wannabe-upperclass-kuteet jää ehdottomasti hyllyyn, samoin joku köyhän miehen versio edellisistä kuten Ted Baker. Voin sanoa, että yleensä ottaen noita merkkejä käyttävien ihmisten arvomaailma on niin kaukana omastani että suoraan heitän ihmisen mielessäni romukoppaan jos sillä on joku väsynyt gant-logoneule, en edes halua tutustua. Ulkoiluvaatteista Helly Hansenilla vähän samanlainen imago.
Balmuiria en ostaisi myöskään mistään hinnasta, ylikallista lapsityövoimalla teetettyä imagopaskaa. Laukkumerkeistä Lovia on kovaa vauhtia uppoamassa samaan suohon. Tai siis se ei ole lapsityövoimalla tehtyä, mutta täysin ylihinnoiteltua imagoskeidaa.
Vierailija kirjoitti:
Guess ja Michael Kors. En kehtaisi pitää kummankaan tuotteita vaikka ilmaiseksi saisin.
Nää on mun ihan lempparit 😆 Olen 24v. Nainen. Tiedän kyllä, että näille löytyy paljon "vihaajia", mutta en välitä siitä vaan käytän näitä koska itseeni iskee näiden tyyli. Mutta ei kaikki näiltä merkeiltä ole ihania mielestäni, esim. Välttelen itse sellaista kuosia joka on ihan täynnä sitä logoa ja superkirkkaita värejä ja överi-bling blingiä kanssa vältän.
Marimekko alkaa kohta olemaan inhokki. Varsinkin unikko, ihan vain siksi, että se on niin supersuosittu, että sitä on kaikilla ja kaikkialla. Kun näen jollain unikkoa päällä niin tulee mieleen että kyseinen henkilö on massanmukana menevä lammas. Ehkä vähän ikävästi sanottu, mutta näin vain on. Toivoisin, että marimekon suosio vähän laantuisi, että se olisi siedettävämpi.
Superdry
Billebeino
Jouni laukut
Kari traa
Lelu
Guess
Luhta vaatteet
Ten points kengät, Panama Jack kengät
Tämä on todella kiistanalainen ja provosoiva mielipide, mutta Muumit.
Muumien suosio on kestänyt vuosikymmeniä ja niitä on kirjaimellisesti joka paikassa. Vaipoissa, hammastahnassa, vaatteissa, ruoassa jopa vesipulloissa. Eikä pelkästään lasten tuotteissa. Aikuisten vaatteissa varsinkin muumit kaameita.
Ne mukit herättää negatiivisia tunteita valtaisan keräilybuumin johdosta
Tykkään kyllä muumeista että ihan sietämättömiä ne eivät ole, mutta liika on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Superdry
Billebeino
Jouni laukut
Kari traa
Lelu
Guess
Luhta vaatteet
Tunnistin näistä vain kaksi alimmaista yleensäkään miksikään merkiksi
En varsinaisesti inhoa mitään brändiä, mutta enemmän kyse on ihan käytännön kokemuksista: joidenkin brändien mallit/tyylit eivät sovi tai hintataso ei mielestäni vastaa laatua. Yleensä suosin niitä brändejä, joista olen aiemmin saanut positiivisia kokemuksia.
Kaikki suomalaisiin bodareihin ja esim Fitfarmiin liittyvät vaatemerkit boikotissa.