Onko sinulla vaatemerkkejä, joiden brändiä inhoat niin paljon ettet osta?
Huvitan itseänikin välillä huomatessani, miten tunteenomaisesti suhtaudun eri merkkien vaatteisiin. Jo vuosia minua on inhottanut Niken brändi. En osaa tarkalleen sanoa mistä moinen suhtautuminen, sinänsä urheiluvaatteet ovat laadukkaita ja osin hyvännäköisiäkin mutta minun mielessäni Nike on silti leimautunut yhdeksi kulutusjuhlan kirkkaimmaksi esimerkiksi ja minusta sen markkinointi tuntuu olevan kohdennettu lapsille sekä keskimääräistä vähän yksinkertaisemmille ihmisille, joista varsinkin ensimmäistä pidän jo sinällään arveluttavana.
Muilla vastaavia inhokkimerkkejä?
Kommentit (1096)
Vierailija kirjoitti:
Fred Davis (1994, 191) ymmärtää niin ikään pukeutumisen, vaatteet ja muun
koristautumisen viestintänä, ihmisten välisenä kommunikaationa. Vaatteiden ja
pukeutumisen kieli liittyy pääasiassa pukeutujan sosiaaliseen identiteettiin, jota
kehystävät hänen kulttuuriset arvonsa, sukupuoli, ikä, seksuaalisuus ja sosiaalinen
asema. Vaate on myös kulttuurinen ilmiö. Se toimii esteettisenä ilmaisuvälineenä
yhteiskunnassa sukkuloiville aatteille, toiveille ja uskomuksille. (Laiho & Leino
1988, 49.)
Av:lla vaatesosiologia otetaan vakavasti. Nyt on mainitsematta enää merkkejä, joiden olemassaoloa kukaan ei muista. Betty Barclay?
Muji
Zara
Evisu
Lacoste
Canada goose
Nuo nyt ainakin. Olisi varmasti muitakin mutta en kerkiä nyt miettimään.
Helpompi olisi tehdä lista merkeistä joita voin käyttää, on aika lyhyt. ”En käyttäisi” lista on aika pitkä ;).
Mikäs Superdryssa niin monia ärsyttää? Ostin juuri firman laukun (ulkonäön vuoksi) eikä mulla ole oikein mitään mielikuvaa ko. merkistä.
Guessiä käyttää alaluokkaiset ja köyhyysrajalla sinnittelevät kosmetologit ja kampaajat, jotka nettishoppaavat osamaksulla.
En tiedä lastenvaatteista mitään, mutta en perkeleessä osta mitään kalliita Moloja pojalleni. Järkeä käyttää kaksi viikkoa ennen kuin jää pieniksi.
Balmuir.
Koska perustajanainen on niin karsea. Ylimielinen komentelija.
By Pia’s.
Ylihinnoiteltuja muka boho chic-vaatteita.
Pentik.
Perustajanainen väitti kippoja ja kankaita Suomessa tehdyiksi, mutta yhdessä dokkarissa paljastuikin ihan muuta.
Ticket to heaven lastenhaalarit.
Ihanko tilaus taivaaseen, puistattavaa, en taikauskoisena pukisi omia lapsiani ko. merkkiin.
Ei brändi, mutta urheilukenkäkauppa Athlete’s foot. Kuka älypää on antanut kaupalle nimeksi Jalkasieni.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kummallista, että ihmiset haluavat kantaa jonkun toisen ihmisen nimeä vaatteessaan tietämättä sen tarkemmin tämän ihmisen maailmankuvasta ja arvoista. Esim. Tommy Hilfiger paljastui rasistiksi. Miksi promotoisin häntä kantamalla hänen nimeään??!
Osa ihmisistä taas pitää mainitsemastasi syystä tietyn merkkisistä vaatteista. Kuulun heihin itsekin.
Nakd.
Instasopulit saa rytkyjä yhteistyönä ja niiden on pakko kehua ne maasta taivaisiin. Hirveitä lutkahtavia halvan näköisiä rättejä.
Gugguun vaatteet kierrän kaukaa enkä halua niitä edes lahjaksi lapsilleni.
Lacoste ja Benetton. Liian tylsää ja aseksuaalia meininkiä minun makuuni.
Ei minulla ole omia vaatemerkkejä. Jos olisin suunnitellut sellaisia, en luultavasti inhoaisi niitä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki merkit, mitkä on näkyvissä vaatteessa tai laukuissa.
Juuri niin. Jos vaatteissani lukisi isolla jonkun firman nimi, firma saisi maksaa siitä minulle, eikä toisinpäin. Niinhän se on urheilijoillakin.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko tilaus taivaaseen, puistattavaa, en taikauskoisena pukisi omia lapsiani ko. merkkiin.
Tosi hyviä, hengittäviä ja lämpimiä haalareita. Nimi viittaa mielestäni ehkä siihen kun on niin "taivaallisen hyväntuntuiset" päällä. Tiedä sitten.
En ole uskovainen niin en kyllä liitä sitä mihinkään taivaaseen joutumiseen. Oikeasti joku miettii tuollaisia? Huhhuh.
Ihmettelen miksi ei Polarn O. Pyret ole mainittuna täällä?
Tylsiä raitapaitoja.
Reima, kumma kun ei Rauno
Molo, kauheita kuoseja ja nimi.. no, niin..
Bobo choses, mihin ihmeeseen nuo hinnat perustuu? Kyse kuitenkin lastenvaatteista eikä aikuisten. Käyttöikä on niin paljon pidempi.
Mainio, kuin myös ylihintaista lastenvaatteiksi
Gugguu ei kestä käyttöä eikä pesua ja silti moni käyttää tätä merkkiä jostain syystä.
Metsolan kuosit muistuttaa välillä nykyisin liikaa Molon kuoseja sekä Gugguun/Noshin kaavoja. Minne hävisi se Metsolan oma uniikki tyyli?
Vierailija kirjoitti:
Ostin aina lapsillemme Ticket to heavin ulkovaatteet, kun he olivat pienempiä ja nuorempia. Aivan mielettömän hyvä laatu! Vedenpitävyys huippua jos oli mikäkin vedenpitävyyslukema luvattu (kuten 10000). Kestäviä vaatteita, ainakin ulkovaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Superdry! Järkky kalliita ja valmiiksi nyppyyntyneitä. Ällöttää koko brändi.
Eihän ne hirveän kalliita edes ole.
En ostaisi Marimekon vaatteita, vaikka minulla olisi varaakin. Niissä on usein isot kuviot harvakseltaan, mikä ei ainakaan hoikenna. Pulska tai normaalivartaloinen näyttää niissä mekoissa lihavammalta. Mannekiinien päällä Marimekot jotenkin menettelevät, mutta eivät heitäkään kaunista.
Ei minusta lievästi tavallista värikkäämpien vaatteiden käyttäminen ole juuri minkäänlaista massasta eroamista, puhumattakaan että ihan "väenväkisin".