Ida Salminen itkee Iltasanomissa palkastaan ja vetoaa sairaanhoitajan koulutukseen!
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006465152.html?ref=rss
Normaali amk-koulutus. 90 opintopistettä teoriaa?!?
Yksittäistä opiskelijaa ei arvostella, ei saa arvostella vaan koko ryhmä arvostellaan.
Arvokasta työtä varmasti mutta opiskelun käsitettä tähän ei saisi sotkea.
Kommentit (408)
Hoitajilla sentään kunnon suojaukset, toisin kuin monella muulla alalla missä myös voi altistua koronalle. Ja vieläpä niin ettei tiedä onko jollain se vai ei.
Vierailija kirjoitti:
On varmasti osalla todella raskasta nyt, mutta nyt on aivan väärä aika huutaa palkankorotusten perään.
Eli se luvattu 1,3 % korotus pois myös muilta aloilta joille ne jo oli ehditty luvata? Tehy ja superhan pisti jäihin omat neuvottelunsa koronan takia.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni hoitajilla on hyvät palkat! T. Palomiehen vaimo.
Ei kai palomiehen vaimon ammatista palkkaa makseta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nää esittää jatkuvasti marttyyria. Joo tekevät hienoa työtä, mutta vaihtakoot alaa jos on noin kamalaa. Jotenkin arvostus alkaa aina laskea näiden valittajien kohdalla.
Mä alan myös olla vähän kyllästynyt tähän hoitajien valitukseen. Jos mä olisin omasta halusta (kuten yleensä tehdään) kouluttautunut hoitajaksi, en mä kyllä varmaan kehtaisi valittaa. Kyllä tuo on ammatinvalintakysymys. 2500e/kk ei ole mikään surkea palkka. Työ on varmasti raskasta ja on se tärkeää, mutta itse on siihen hakeutunut ja palkka on ollut varmasti tiedossa.
On paljon aloja, joilla on palkka 2000e/kk ja vähintään yhtä raskasta fyysisesti.
Loputon itkuvirsi, joka kääntyy lopulta itseään vastaan. On tärkeää työtä, mutta tämä jatkuva vaatiminen käsi ojossa alkaa syödä alan arvostusta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt teillä hoitajilla on elämänne tilaisuus laittaa kuntoon oikeudenmukainen ja osaava lähijohtajuus. Samoin voitte ihan itse lopettaa yksiköissänne vallitsevan, arjen käytännöksi muodostuneen työpaikkakiusaamisen ja työkavereiden sekä "alempiarvoisten" potilaiden halveksimisen. Raha ja palkankorotukset eivät nimittäin tätä ongelmaa ratkaise. Niin kauan, kun annatte ilkeilyn ja kiusaamisen kulttuurin kukoistaa yhteisöissänne - niin kauan teillä on myös resurssiongelmia. No, tehän kiellätte tämän ongelman, se on teidän oma asianne, mutta please; älkää valittako ettei alalle hakeuduta, ettei teitä arvosteta ja ettei nähdä syytä nostaa palkkaanne. Katsokaa peiliin. Ja sitten muuten: se kielen käyttö, nimittely, luokittelu ja naureskelu kuuluu kansliasta sinne odotusauloihin ja käytäville...hiukan kannattaisi ehkä miettiä mitä suustaan päästelee, se kun vaikuttaa suoraan siihen arvostukseen.
Olen täysin samaa mieltä. Alan resurssi- ym. ongelmat eivät pelkällä palkankorotuksella ratkea. Jotain muutosta pitäisi tapahtua myös _sisältä päin._
Ymmärrän toki palkankorotuksen tarpeen. Mutta kuinka moni haluaa hakeutua alalle, kun jatkuvasti alan sisältä tulee näitä samantyylisiä viestejä, kuinka työ on kamalaa ja palkkaus huono. Varmasti alalle hakeutuisi enemmän porukkaa ja ulkopuolisten arvostus alalla työskenteleviä kohtaan olisi korkeampi, jos välillä saisi kuulla jotakin muutakin kuin pelkkää valitusta.
Toki en tarkoita etteikö sairaanhoitajien työtä arvostettaisi mutta usein nämä tämän tyyliset avautumiset herättää vastakkaisen reaktion. Viimeksi luin jonkun lähihoitajien avautumisen myös koronatilanteesta. Hän arvosteli sitä, kuinka päättäjät ym. saavat "paeta" koronaa läppäreilleen etätöihin. Siis eikö ole vain hyvä, että osalla on mahdollista tehdä etätöitä niin on heilläkin vähemmän hoidettavaa. Tämäkin oli siis hänen mielestä jotenkin kritisoitava asia.
Arvostan hoitajien työtä, itse en pärjäisi päivääkään alalla. Mutta siksi en myöskään alalle ole hakeutunut. Olen luottanut siihen, että alalle hakeutuu ne, jotka tiedostavat työn rankkuuden ja vaativuuden. Varsinkin jossakin HUS:n tehohoitopuolella. Ja tällaisena aikana sairaanhoitajien työnkuva on aivan järkyttävä varmasti ympäri maailmaa. Joten en oikein tiedä mitä ajatellla kaiken tämän keskellä palkankorotukseen vetoamisesta.
Itse ehkä arvostan enemmän niitä hoitajia, jotka käyttävät sitä somea ammattimielessä vaikka valistaakseen muita. En oikein arvosta, että somea ja omaa ammattia kriisin keskellä käytetään siihen, että toivotaan _itselle_jotakin enemmän. Minä ja varmasti suurin osa ihmisistä arvosti ennen ja varsinkin nyt kriisin keskellä sairaanhoitajien työtä. Mutta nämä eivät selvästikään itse tunnu arvostavan omaa työtä. Ja silloin on ehkä palkankorotuksen sijaan kannattavaa hakeutua muihin töihin.
Arvostan hoitoalaa paljon, mutta tämä jatkuva palkasta valitus alkaa jo ärsyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Mä niin toivon teille dissaajille sellaista sairaalareissua, että olette hoitajan armoilla, anotte vain katseellanne, kun muuta ette pysty tekemään...hoitajalla vain ei ole juuri aikaa sinulle silloin...
Aikamoinen asenne tässä....Mutta siis palkan suuruudestako se on kiinni, miten "annatte aikaa" potilaalle? Really?? Onko se potilaan vika jos hoitajilla on mielestään paska palkka?
Vierailija kirjoitti:
Kunpa minäkin tienaisisin 2500 €/kk....
Graafinen suunnittelija + koodari (myös back end sujuu) pikku mainostoimistossa, taiteen maisteri. Brutto tasan 2000.
Hyvistä koodajista on Suomessa pulaa joten et taida kovin ansioitunut olla.. taiteen maisteri..
Vierailija kirjoitti:
Loputon itkuvirsi, joka kääntyy lopulta itseään vastaan. On tärkeää työtä, mutta tämä jatkuva vaatiminen käsi ojossa alkaa syödä alan arvostusta.
Mitä ihmeen arvostusta? Täällä kun on näitä kommentteja lukenu niin koskaan ei ole arvostettu. Ei paljoa hävittävää.
Käsittääkseni hoitajien lisät ovat isot. Itsellä iltalisä 1,20e/h ja yölisä 2,00e/h. Silti en valita vuorotyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nää esittää jatkuvasti marttyyria. Joo tekevät hienoa työtä, mutta vaihtakoot alaa jos on noin kamalaa. Jotenkin arvostus alkaa aina laskea näiden valittajien kohdalla.
Joo, vaihdoin alaa ja nyt minut kuitenkin pakotetaan takaisin. Menen tietenkin, jotta sinunkin mahdolliset lapset, vanhemmat, ystävät ja sinä itse sitten saat hoitoa, mikäli kapasiteettia riittää. Vai pitäisikö minun sittenkin ottaa sakot tai vankeus? Mitä ajattelet? Olisiko sinulla minulle vastaus?
Mikä vankeus? Älä nyt höpise. Ei pakoteta töihin jos sulla on oma duuni eri alalla. Ainakin Helsingin kaupunki kutsuu vapaata hoitoalan väkeä töihin. Ei käske, eikä pakota.
Kumpi on parempi
1. Nostetaan hoitajien palkkaa, kiire pysyy samana
2. Palkataan lisää hoitajia, kiire vähentyy
Mielestäni aiheellista että jos laitetaan eri tehtäviin kuin on hakeutunut niin se korvataan myös jotenkin. Laboratoriohoitajia haettiin meiltä koronatestaukseen liittyviin tehtäviin, vapaaehtoisia riitti ja siitä maksetaan 20% tehtäväkohtaista lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä niin toivon teille dissaajille sellaista sairaalareissua, että olette hoitajan armoilla, anotte vain katseellanne, kun muuta ette pysty tekemään...hoitajalla vain ei ole juuri aikaa sinulle silloin...
En halua "armoillesi" enkä myöskään halua niin kutsuttua apuasi. Komenttisi on puhdasta sadismia - ja teitä, jotka ajattelette näin on paljon, liikaa.
Aikamoinen asenne tässä....Mutta siis palkan suuruudestako se on kiinni, miten "annatte aikaa" potilaalle? Really?? Onko se potilaan vika jos hoitajilla on mielestään paska palkka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä alan myös olla vähän kyllästynyt tähän hoitajien valitukseen. Jos mä olisin omasta halusta (kuten yleensä tehdään) kouluttautunut hoitajaksi, en mä kyllä varmaan kehtaisi valittaa. Kyllä tuo on ammatinvalintakysymys. 2500e/kk ei ole mikään surkea palkka. Työ on varmasti raskasta ja on se tärkeää, mutta itse on siihen hakeutunut ja palkka on ollut varmasti tiedossa.
On paljon aloja, joilla on palkka 2000e/kk ja vähintään yhtä raskasta fyysisesti.
Psyykkisestä raskaudesta et sitten puhukaan.
Hävettää lukea näitä haukkuja ja naurettavan tietämättömiä kommentteja täältä. Hoitajien halveksujat on ehkä noloin ja ällöttävin ihmisryhmä Suomessa :(
Oottete kyllä aikamoisia. Hirveä nokittelu kuka parhaiten osaa dissata muita. No ehkä toisten arvostus nousee ajan myötä kun ihmisiä ei ole enää niin paljon liikaa.
Tuolla palkalla tulee oikein hyvin toimeen. Tiedän tämän, koska olen itse saanut saman verran suurimman osan elämästäni (ja olen insinööri). Moni tekee paljon pienemmällä palkalla paljon kurjempia ja vaarallisempia töitä, joten ihan turhaa ruikutusta. Hoitsuilla on kaiken kukkuraksi nyt poikkeuksellisen hyvä tilanne, kun ei ole pelkoa lomautuksesta tai työpaikan menettämisestä, kuten monella muulla on. Kehtaakin vinkua tässä tilanteessa.
On varmasti osalla todella raskasta nyt, mutta nyt on aivan väärä aika huutaa palkankorotusten perään.