Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ida Salminen itkee Iltasanomissa palkastaan ja vetoaa sairaanhoitajan koulutukseen!

Vierailija
05.04.2020 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006465152.html?ref=rss
Normaali amk-koulutus. 90 opintopistettä teoriaa?!?
Yksittäistä opiskelijaa ei arvostella, ei saa arvostella vaan koko ryhmä arvostellaan.
Arvokasta työtä varmasti mutta opiskelun käsitettä tähän ei saisi sotkea.

Kommentit (408)

Vierailija
81/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nää esittää jatkuvasti marttyyria. Joo tekevät hienoa työtä, mutta vaihtakoot alaa jos on noin kamalaa. Jotenkin arvostus alkaa aina laskea näiden valittajien kohdalla.

Mä alan myös olla vähän kyllästynyt tähän hoitajien valitukseen. Jos mä olisin omasta halusta (kuten yleensä tehdään) kouluttautunut hoitajaksi, en mä kyllä varmaan kehtaisi valittaa. Kyllä tuo on ammatinvalintakysymys. 2500e/kk ei ole mikään surkea palkka. Työ on varmasti raskasta ja on se tärkeää, mutta itse on siihen hakeutunut ja palkka on ollut varmasti tiedossa. 

On paljon aloja, joilla on palkka 2000e/kk ja vähintään yhtä raskasta fyysisesti. 

Eikö jumalauta ole hienoa, että joku on hakenut varta vasten alalle jossa työt on raskaita ja palkka huonoa. Ainakin mun silmissä arvostus näitä henkilöitä kohden nousee, kun heillä on ollut mahdollisuus valita kaikista maailman aloista minkä tahansa, mutta ovat valinneet hoitajan ammatin.

Vierailija
82/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nimenomaan aion tämän jälkeen kouluttautua hoitoalalle. Tämä jatkuva pelko ja yt läpi käyminen on henkisesti todella raskasta, töitä ei ole ja työttömyys saattaa iskeä milloin vain. Hirveä stressi ja huoli millä maksaa asuntolaina työttömänä. Jos olisi hoitoalan koulutus, tätä pelkoa ei olisi. Ja fyysisestä työstä pidän jo valmiiksi ja palkkani on ollut aina pienempi, joten se ei ainakaan yllätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja(nuori?) kokee sairaanhoitajan varmasti tarpeelliseksi joutuessaan sairaalaan. Itse maksaisin heti tuplapalkkaa Suomen osaaville sairaanhoitajille. Tällaisena aikana heille kuuluu vähintään vaarallisen työn lisä.

Suomi on maa missä on nykyään aivan liikaa keskiportaan länkyttäjiä ja yliopistoihmisiä  joiden poissaoloa työpaikalta ei muu Suomi huomaisi ikinä.

Aloittaja voi myös kertoa missä ammatissa hän itse on ja annat meidän sitten kertoa kuinka tarpeellisena me sinua pidämme.

Vierailija
84/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nyt ei saisi edes lisiä laskea palkkaan :D

No samalla voidaan sitten paperimiestenkin kohdalla alkaa puhua kympin tuntipalkasta jos se noin menee. 

3-4keur/kk ei ole vähän! Missä harhoissa nämä elävät? Onko ne niin jossain blogiharhoissa, etteivät ymmärrä tavallisesta elämästä enää mitään kun seuraavat jonkun rikollispomon tyttöystävän leveilyä instassa?

Vierailija
85/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt teillä hoitajilla on elämänne tilaisuus laittaa kuntoon oikeudenmukainen ja osaava lähijohtajuus. Samoin voitte ihan itse lopettaa yksiköissänne vallitsevan, arjen käytännöksi muodostuneen työpaikkakiusaamisen ja työkavereiden sekä "alempiarvoisten" potilaiden halveksimisen. Raha ja palkankorotukset eivät nimittäin tätä ongelmaa ratkaise. Niin kauan, kun annatte ilkeilyn ja kiusaamisen kulttuurin kukoistaa yhteisöissänne - niin kauan teillä on myös resurssiongelmia. No, tehän kiellätte tämän ongelman, se on teidän oma asianne, mutta please; älkää valittako ettei alalle hakeuduta, ettei teitä arvosteta ja ettei nähdä syytä nostaa palkkaanne. Katsokaa peiliin. Ja sitten muuten: se kielen käyttö, nimittely, luokittelu ja naureskelu kuuluu kansliasta sinne odotusauloihin ja käytäville...hiukan kannattaisi ehkä miettiä mitä suustaan päästelee, se kun vaikuttaa  suoraan siihen arvostukseen.

Olen täysin samaa mieltä. Alan resurssi- ym. ongelmat eivät pelkällä palkankorotuksella ratkea. Jotain muutosta pitäisi tapahtua myös _sisältä päin._

Ymmärrän toki palkankorotuksen tarpeen. Mutta kuinka moni haluaa hakeutua alalle, kun jatkuvasti alan sisältä tulee näitä samantyylisiä viestejä, kuinka työ on kamalaa ja palkkaus huono. Varmasti alalle hakeutuisi enemmän porukkaa ja ulkopuolisten arvostus alalla työskenteleviä kohtaan olisi korkeampi, jos välillä saisi kuulla jotakin muutakin kuin pelkkää valitusta.

Toki en tarkoita etteikö sairaanhoitajien työtä arvostettaisi mutta usein nämä tämän tyyliset avautumiset herättää vastakkaisen reaktion. Viimeksi luin jonkun lähihoitajien avautumisen myös koronatilanteesta. Hän arvosteli sitä, kuinka päättäjät ym. saavat "paeta" koronaa läppäreilleen etätöihin. Siis eikö ole vain hyvä, että osalla on mahdollista tehdä etätöitä niin on heilläkin vähemmän hoidettavaa. Tämäkin oli siis hänen mielestä jotenkin kritisoitava asia. 

Arvostan hoitajien työtä, itse en pärjäisi päivääkään alalla. Mutta siksi en myöskään alalle ole hakeutunut. Olen luottanut siihen, että alalle hakeutuu ne, jotka tiedostavat työn rankkuuden ja vaativuuden.   Varsinkin jossakin HUS:n tehohoitopuolella. Ja tällaisena aikana sairaanhoitajien työnkuva on aivan järkyttävä varmasti ympäri maailmaa. Joten en oikein tiedä mitä ajatellla kaiken tämän keskellä palkankorotukseen vetoamisesta. 

Itse ehkä arvostan enemmän niitä hoitajia, jotka käyttävät sitä somea ammattimielessä vaikka valistaakseen muita. En oikein arvosta, että somea ja omaa ammattia kriisin keskellä käytetään siihen, että toivotaan _itselle_jotakin enemmän.  Minä ja varmasti suurin osa ihmisistä arvosti ennen ja varsinkin nyt kriisin keskellä sairaanhoitajien työtä. Mutta nämä eivät selvästikään itse tunnu arvostavan omaa työtä. Ja silloin on ehkä palkankorotuksen sijaan kannattavaa hakeutua muihin töihin. 

Ja sekin lisäyksenä, että en todellakaan tarkoita, että sairaanhoitaja on kutsumusammatti ja muuta liirumlaarumia. Mutta eiköhän alalle kuitenkin pitäisi hakea jonkinlaisesta auttamisenhalusta. Niin aika jännä, että maailmanhistorian pahimpana kriisiaikana ei tule mieleen esim. tuntea tietynlaista "ylpeyttä" siitä, että saa omalla koulutuksellaan olla eturintamassa kuitenkin auttamassa eturintamassa.  Sen sijaan ensimmäisenä on mielessä oma palkka, jotenkin härskiä. Onhan uutisoitu paljon niistäkin hoitajista, jotka ovat sairaanahoitajakoulutuksen  saaneet mutta tehneet elämänsä muita töitä mutta nyt koronan aikana itse halunneet auttamisenhalusta hakeutua oman alan töihin. 

Itse tunnen jopa syyllisyyttä etten ole alalla ja tunnen jotenkin omat opiskelut ja tulevan työn turhaksi ja pinnalliseksi tällä hetkellä. Ja mietin miten muuten voisin vapaaehtoisesti auttaa monia, esim. yksinäisiä vanhuksia. Niin tuntuu aika karulta, että osa alalla olevista eivät tunnu tuntevan tällä hetkellä muuta kuin katkeruutta ja valitusta. 

Vierailija
86/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nää esittää jatkuvasti marttyyria. Joo tekevät hienoa työtä, mutta vaihtakoot alaa jos on noin kamalaa. Jotenkin arvostus alkaa aina laskea näiden valittajien kohdalla.

Mä alan myös olla vähän kyllästynyt tähän hoitajien valitukseen. Jos mä olisin omasta halusta (kuten yleensä tehdään) kouluttautunut hoitajaksi, en mä kyllä varmaan kehtaisi valittaa. Kyllä tuo on ammatinvalintakysymys. 2500e/kk ei ole mikään surkea palkka. Työ on varmasti raskasta ja on se tärkeää, mutta itse on siihen hakeutunut ja palkka on ollut varmasti tiedossa. 

On paljon aloja, joilla on palkka 2000e/kk ja vähintään yhtä raskasta fyysisesti. 

Eikö jumalauta ole hienoa, että joku on hakenut varta vasten alalle jossa työt on raskaita ja palkka huonoa. Ainakin mun silmissä arvostus näitä henkilöitä kohden nousee, kun heillä on ollut mahdollisuus valita kaikista maailman aloista minkä tahansa, mutta ovat valinneet hoitajan ammatin.

Eikö muita pienipalkkaisia raskaita töitä oikeasti ole? Mietitäänpäs rakennusalaa, maalareita, varastokeräilijöitä, rakennussiivoojia, siivoojia, tehdastyöläisiä, puutarhureita, lattiatyöntekijöitä, koneiden rakentajia, jne jne. Eikä he jatkuvasti itke palkkaansa lehtien sivuilla eivätkä saa arvostusta työstään. Itse arvostan kaikkia töitä, etenkin fyysisiä ja suorittavia. Kaikista ei niihin ole.

Vierailija
87/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ahkera hoitaja tienaa kivasti. Hoitajalla kivasti > 50000 e.

Vierailija
88/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme nilittäjiä nämä hoitoalan työntekijät. Käytännössä terveyskeskusten ajanvarauksen on pantu täysin jäihin ja peruuttavat kiireetömät ajat. Ja sama meno on isoimmissa sairaaloissa ,eli niitten työmäärään on tällä hetkellä minimissä. Nyt kerkeevät kaffitella ja pelätä eristyksissä vain omaa sairatumisriskiä.

Vierailija
89/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi on parempi

1. Nostetaan hoitajien palkkaa, kiire pysyy samana

2. Palkataan lisää hoitajia, kiire vähentyy

V*tuttaa lukea tätä samaa niin älykästä kommenttia kerta toisensa jälkeen. 

1. Nostetaan hoitajien palkkaa, alalle hakeutuu ja sille jää enemmän työntekijöitä, kilpailu kasvaa, vähemmän kiirettä, mahdollisuus tehdä vähemmän ylitöitä, psyykkinen ja fyysinen hyvinvointi kasvaa alalla, hyvinvoivat ja pätevät hoitajat, parempi hoidon laatu. 

2. Kokoajan yritetään palkata hoitajia, (n. 20 0000) mutta kukaan ei halua sinne enää.

Jos et vielä ymmärtänyt, niin rautalangasta väännettynä tilanne on se, että alalle ei saada enää työntekijöitä. Syitä on monia, mutta kunnon palkka on sellainen, millä saataisi korjattua jo monta ongelmaa.

Mutta sitähän te ahneet ette halua myöntää, koska haluatte kaiken mahdollisimman halvalla (mieluiten maksutta). Eikä teille myöskään käy se, että halveksimanne "vain" hoitajat tienaisivat enemmän palkkaa kuin te. 

Vierailija
90/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista seurata miten tilanne Suomessa kehittyy jos sairaalat alkavat pahasti ylikuormittua. New Yorkissa hoitajille maksetaan nyt 5000 dollaria viikossa. Siis viikossa. Rahalla hoitajia haalitaan muualta maasta sitä mukaa kun tarvitaan. Hoitohenkilökuntaa ostetaan samalla logiikalla kuin hengityskoneita ja suojatarvikkeita. Eniten tarjoava voittaa, ja köyhemmät osavaltiot jäävät nuolemaan näppejään. Toki palkkataso tulee epidemian jälkeen laskemaan takaisin normaaliin. Mutta melko ainutkertaista seurata markkinatalouden toimintaa raadollisimmillaan.

Vierailija
91/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt vaihtaa alaa kuten osa kollegoistanikin. Minut pakotettiin takas teholle koska korona. Kyllä ketuttaa.

Vierailija
92/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö muita pienipalkkaisia raskaita töitä oikeasti ole? Mietitäänpäs rakennusalaa, maalareita, varastokeräilijöitä, rakennussiivoojia, siivoojia, tehdastyöläisiä, puutarhureita, lattiatyöntekijöitä, koneiden rakentajia, jne jne. Eikä he jatkuvasti itke palkkaansa lehtien sivuilla eivätkä saa arvostusta työstään. Itse arvostan kaikkia töitä, etenkin fyysisiä ja suorittavia. Kaikista ei niihin ole.

Totta, mutta nuo alat ei ole amk pohjaisia koulutuksia 🤔

Vierailija
93/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kätevästi unohdettu mainita lisät palkasta. Hoitajien palkka on suomalaista keskitasoa, kuinka paljon siitä oikein pitäisi sitten maksaa?

Kaikilla meillä on oikeus valita, mitä alaa hakee opiskelemaan. Ei pitäisi tulla yllätyksenä, että sairaanhoitajana joutuu hoitamaan... sairaita.

Lisät ovat haittalisiä. Vai olisitko itse töissä illat, viikonloput, yöt ja juhlapyhät ilman yhtään lisäpalkkaa? Siltikin palkka muodostuu huomattavasti huonommaksi kuin monessa muussa vuorotyössä.

Teen jo, ilman mitään erillisiä korvauksia. Kun tietty työ pitää saada tehtyä, tulee töitä jatkettua välillä ikävinä aikoina, mutta en minä siitä mitään lisää tai rahallista korvausta saa. Aika monessa ammatissa on sama vika.

Arvostan kyllä kovasti hoitajia, heitä on omassakin lähipiirissäni paljon. Mutta hoitajilla on joku hassu ajatus siitä, kuinka muut tienaisivat niin paljon enemmän kuin he eivätkä ikinä joutuisi työskentelemään ikävinä aikoina.

Vierailija
94/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alaa vaihtaneet hoitajat vois oikeasti vaan luopua niistä ammattioikeuksista. Ei voitais käyttää pakolla tai ilman missään hoitoalan töissä. Miksi ne ammattioikeudet on jos ei tee enää töitä? Tutkintoa ei voi viedä, mutta työtä ei voi tehdä ilman ammattioikeuksia.

Itse yritin tuota aikoinaan, mutta prosessi oli äärimmäisen monimutkainen. Pelkkä ilmoitus, että halusin luopua ammattioikeuksista, ei riittänyt. Olisi pitänyt valmistella lisäselvityksiä ym. Olin todella yllättynyt, että sairaanhoitajuudesta luopuminen oli ainakin vielä kymmenisen vuotta sitten tehty niin hankalaksi. Olin siis jo tuolloin ollut poissa hoitoalan töistä pitkään.

Toivottavasti turhasta byrokratiasta on nykyään luovuttu. Itse aion laittaa uudelleen prosessin vireille, koska en aio koskaan enää elämässäni hoitajana toimia. Tämä koronaepidemia herätti ainakin minut aktivoitumaan uudelleen asian suhteen. 

Onneksi myös uusi alani on ns. yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittinen, joten mihinkään pakkotyöhön en tule kutsua saamaan. Enkä edes lähtisi, ottaisin mielummin sakot. Valmistuessani parikymppisenä sairaanhoitajaksi en sitoutunut elinikäiseen pakkotyömahdollisuuteen, vaan kyseessä oli täysin epäonnistunut ammatinvalinta, jonka onneksi ymmärsin lähes välittömästi työelämään siirryttyäni. 

Vierailija
95/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi on parempi

1. Nostetaan hoitajien palkkaa, kiire pysyy samana

2. Palkataan lisää hoitajia, kiire vähentyy

V*tuttaa lukea tätä samaa niin älykästä kommenttia kerta toisensa jälkeen. 

1. Nostetaan hoitajien palkkaa, alalle hakeutuu ja sille jää enemmän työntekijöitä, kilpailu kasvaa, vähemmän kiirettä, mahdollisuus tehdä vähemmän ylitöitä, psyykkinen ja fyysinen hyvinvointi kasvaa alalla, hyvinvoivat ja pätevät hoitajat, parempi hoidon laatu. 

2. Kokoajan yritetään palkata hoitajia, (n. 20 0000) mutta kukaan ei halua sinne enää.

Jos et vielä ymmärtänyt, niin rautalangasta väännettynä tilanne on se, että alalle ei saada enää työntekijöitä. Syitä on monia, mutta kunnon palkka on sellainen, millä saataisi korjattua jo monta ongelmaa.

Mutta sitähän te ahneet ette halua myöntää, koska haluatte kaiken mahdollisimman halvalla (mieluiten maksutta). Eikä teille myöskään käy se, että halveksimanne "vain" hoitajat tienaisivat enemmän palkkaa kuin te. 

En ihan ymmärtänyt miten kiire vähenee jos palkkoja nostetaan. Itse kun olen palkankorotuksia saanut, on tahti pysynyt vähintään samana paitsi lisää tehokkuuksia joka vuosi tavoitellaan eli kiire on vain entistä kovempi, koska tehokkuus on kaikkein tärkeintä.

Vierailija
96/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt vaihtaa alaa kuten osa kollegoistanikin. Minut pakotettiin takas teholle koska korona. Kyllä ketuttaa.

Siis etkö ole työsuhteessa terveydenhuollossa ja sinut on jo pakotettu teholle töihin?

Vierailija
97/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, mutta nuo alat ei ole amk pohjaisia koulutuksia 🤔

Ei ole lähihoitajakaan.

Vierailija
98/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kätevästi unohdettu mainita lisät palkasta. Hoitajien palkka on suomalaista keskitasoa, kuinka paljon siitä oikein pitäisi sitten maksaa?

Kaikilla meillä on oikeus valita, mitä alaa hakee opiskelemaan. Ei pitäisi tulla yllätyksenä, että sairaanhoitajana joutuu hoitamaan... sairaita.

Itseasiassa tuli tällainen maailmanlaajuinen pandemia melkoisena yllätyksenä myös sairaanhoitajille :D

Vierailija
99/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kaikki on seurausta siitä, että tässä maassa maksetaan aivan liikaa kaikenmaailman tukiaisia. Jos työtä tekemättäkin saa leivän ja katon pään päälle niin on helppoa ymmärtää miksi pieni palkka yhdistettynä raskaaseen työhön tuntuu kohtuuttomalta.

Vierailija
100/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän poliisit, palomiehet tai sotilaat. 

Suomen sotilaallinen puolustus on käytännössä hyväntekeväisyyden/pakkotyön varassa. Mutta vaikka puhuttaisiin ammattisotilaistakin niin kyllä äärimmäisen pienellä palkalla tekevät. 

Kumma kun em. ammattiryhmistä kukaan ei valita palkastaan. Joskus kerran kymmeneen vuoteen tulee joku, että vois sitä enempikin saada. Vaikka tienaavat vähemmän kuin hoitajat. 

Kyllä joku arvo pitää laskea myös varmalle työpaikalle. Harvaa alaa opiskelevalle tänäpäivänä voidaan luvata työpaikka. Lähinnä kai nimenomaan hoitajille, poliiseille, palomiehille ja sotilaille (ml. rajavartijat).