Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ida Salminen itkee Iltasanomissa palkastaan ja vetoaa sairaanhoitajan koulutukseen!

Vierailija
05.04.2020 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006465152.html?ref=rss
Normaali amk-koulutus. 90 opintopistettä teoriaa?!?
Yksittäistä opiskelijaa ei arvostella, ei saa arvostella vaan koko ryhmä arvostellaan.
Arvokasta työtä varmasti mutta opiskelun käsitettä tähän ei saisi sotkea.

Kommentit (408)

Vierailija
21/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tottahan se on, että suorittavasta työstä ei tässä maassa haluta maksaa, mutta kaikenlaisesta liirumlaarum palaveeraamisesta saa 5000€/kk.

Jos tosta on kateellinen, niin ehkä olisi kannattanut jo uraa suunnitellessaan kouluttautua liirumlaarum palaveeraajaksi ja hakeutua sitten kyseisiin töihin.

Kokeile seuraavaksi kirjoituksen pointin ymmärtämistä. 

Ymmärsin pointin. Pointti oli se, että kirjoittaja kadehti sitä, että vaativammasta työstä, jonka merkitystä hän ei kykene käsittämään, maksetaan enemmän kuin sellaisesta perusduunista, jonka merkityksen hän yksinkertaisena ihmisenä ymmärtää.

Vierailija
22/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nää esittää jatkuvasti marttyyria. Joo tekevät hienoa työtä, mutta vaihtakoot alaa jos on noin kamalaa. Jotenkin arvostus alkaa aina laskea näiden valittajien kohdalla.

Joo, vaihdoin alaa ja nyt minut kuitenkin pakotetaan takaisin. Menen tietenkin, jotta sinunkin mahdolliset lapset, vanhemmat, ystävät ja sinä itse sitten saat hoitoa, mikäli kapasiteettia riittää. Vai pitäisikö minun sittenkin ottaa sakot tai vankeus? Mitä ajattelet? Olisiko sinulla minulle vastaus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nää esittää jatkuvasti marttyyria. Joo tekevät hienoa työtä, mutta vaihtakoot alaa jos on noin kamalaa. Jotenkin arvostus alkaa aina laskea näiden valittajien kohdalla.

Joo, vaihdoin alaa ja nyt minut kuitenkin pakotetaan takaisin. Menen tietenkin, jotta sinunkin mahdolliset lapset, vanhemmat, ystävät ja sinä itse sitten saat hoitoa, mikäli kapasiteettia riittää. Vai pitäisikö minun sittenkin ottaa sakot tai vankeus? Mitä ajattelet? Olisiko sinulla minulle vastaus?

Ketään ei ole vielä Suomessa pakotettu takaisin hoitotyöhön koronan vuoksi, vaikka se teoriassa mahdollista olisikin.

Vierailija
24/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko oikeasti joku jo pakotettu töihin?! Tiedän, että siihen on mahdollisuus, mutta tämä on ensimmäinen kerta, kun kuulen jonkun väittävän, että oikeasti tuota pakkotyöpykälää olisi sovellettu sellaiseen, joka on jo ihan muissa töissä. 

Vierailija
25/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niinhän me vaihdetaankin. Olin muutama kuukausi sitten luokkatapaamisessa, olen valmistunut sairaanhoitajaksi 2000-luvun alussa. Alle puolet meistä teki enää sitä kaikista tavallisinta sairaanhoitajan työtä, pari oli ruvennut alan yrittäjäksi ja pari muulla alalla, mutta selkeästi sairaanhoitajan koulutusta hyödyntäen. Ja sitten oli lukuisia ihmisiä, jotka tekivät jotakin ihan muuta - tradenomi, kauppatieteen maisteri, luokanopettaja, kiinteistönvälittäjä, sosiaalityöntekijä, toimittaja, yliopistonlehtori (muun alan kuin hoitotieteen)... 

Itse olen edelleen alalla, mutta esimiestehtävissä. Vaihtuvuuden huomaa täältäkin käsin. Omassa hommassani olen ollut kolme vuotta, ja sinä aikana olen tiimini neljään sairaanhoitajan vakanssiin rekrytoinut yhteensä kuusi ihmistä. Olen mielestäni aivan jees esimies, työnantaja julkinen (eli palkka himpun parempi) ja ajan työntekijöideni asiaa, mutta kun palkka päivätyössä alkaa numeroilla 2 ja 4, niin ihmekös tuo on, ettei viihdytä. 

Vierailija
26/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irvokasta puhetta tässä tilanteessa. 

Vierailija
27/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain hoitaja voi olla noin omassa kuplassa elävä idiootti. 

Vierailija
28/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä niin toivon teille dissaajille sellaista sairaalareissua, että olette hoitajan armoilla, anotte vain katseellanne, kun muuta ette pysty tekemään...hoitajalla vain ei ole juuri aikaa sinulle silloin...

Yksi sana sulle ja kaltaisillesi: Karma.

Vierailija
29/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitä mieltä, että koronapotilaita hoitaville sairaanhoitajille pitäisi ehdottomasti maksaa nyt lisää palkkaa! Tartuntariski heillä on iso ja tekevät älyttömän raskasta työtä, pitkää päivää pienellä palkalla.

Vierailija
30/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin hoitajat ansaitsevat enemmän palkkaa. Toki hoitajan työ on erilaista vaikkapa teho-osastolla verrattuna vanhusten hoivakotiin. On ihan selvää, että teho-osastolla tai muussa erityisen vaativassa yksikössä työskentelevältä vaaditaan enemmän. Yksi iso ongelma hoitoalalla onkin, että työn vaativuus myöskään alan sisällä ei näy millään tavalla palkkauksessa. Vaikkapa sosiaalityöntekijöille sentään maksetaan lastensuojelussa enemmän kuin muissa paikoissa. 

Itse olen aikoja sitten lopettanut hoitajan hommat ja kouluttautunut toiselle, vähemmän vaativalle mutta huomattavasti paremmin palkatulle (tosin yliopistokoulutuksen vaativalle) alalle. Edes palkankorotus ei koskaan saisi minua palaamaan hoitajaksi, mutta alalla pysyneille ja haluaville soisin kyllä palkankorotuksen. 

Vierailija
31/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei ole vielä Suomessa pakotettu takaisin hoitotyöhön koronan vuoksi, vaikka se teoriassa mahdollista olisikin.

Odota ja malta hetki. Epidemia on vasta alussa. Oliko niin, että jossain Suomen teholla joku työntekijä oli jo saanut tartunnan? Kyllä tarvetta/painetta varmaan tulee myös alanvaihtajille.

Vierailija
32/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätevästi unohdettu mainita lisät palkasta. Hoitajien palkka on suomalaista keskitasoa, kuinka paljon siitä oikein pitäisi sitten maksaa?

Kaikilla meillä on oikeus valita, mitä alaa hakee opiskelemaan. Ei pitäisi tulla yllätyksenä, että sairaanhoitajana joutuu hoitamaan... sairaita.

Vierailija
33/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin hoitajana olen sitä mieltä, että nyt ei ole oikea aika palkankorotuksille, hyvä että pistivät neuvottelut jäihin. Sellaisessa jamassa koko maailmantalous että tuntuisi absurdilta noista nyt edes vääntää. Olen myös näin perusterveenä tyytyväinen omaan ammatinvalintaani, niin monelta menee työpaikat alta ja firmat konkurssiin etten ääneen kehtaa ylitöistä ja työvelvoitteista valitella.

Kuitenkin näille nimenomaan koronapotilaita hoitaville soisin jonkinlaisen, edes väliaikaisen korvauksen. Koskee siis sekä hoitohenkilökuntaa että lääkäreitä, kuin myös koronapotilaiden tiloista huolehtivia laitoshuoltajia yms. Saatoin tästä jonkun ammattiryhmän unohtaa, mutta ymmärrätte varmaan pointin. Jatkuva virukselle altistuminen ja sen kanssa työskentely on paitsi äärimmäisen vaarallista, myös henkisesti todella kuormittavaa. Koronakriisi, tuo kaikille uusi ja ennalta arvaamaton uhka ahdistaa hyvin monia, toki siis myös eturintamassa työskenteleviä hoitajia. Ammatinvalinta on kyllä juu ollut oma valinta silloin vuosia sitten kun itsekin alalle kouluttauduin, mutta empä osannut tällaista pandemiaa ottaa huomioon kun arvoin vuorotyön ja suhteellisen huonon palkkatason merkitystä suhteessa kutsumukseen. Tuskimpa kukaan osasi. Nyt ei ole enää mahdollista lyödä hanskoja tiskiin ja kieltäytyä olemasta osana eturintamaa.

Vierailija
34/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt joka ainoa tästä trollaava mulkvisti: pää kiinni. Alan ilmoittamaan asiattomaksi.

Vierailija
35/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaa vaihtaneet hoitajat vois oikeasti vaan luopua niistä ammattioikeuksista. Ei voitais käyttää pakolla tai ilman missään hoitoalan töissä. Miksi ne ammattioikeudet on jos ei tee enää töitä? Tutkintoa ei voi viedä, mutta työtä ei voi tehdä ilman ammattioikeuksia.

Vierailija
36/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

E i k i i n n o s t a jonkun palstalaisen arvostus. Ei vaikuta konkreettisesti mihinkään.

Vierailija
37/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alalle hakeutuu vääränlaista porukkaa.

Vierailija
38/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alaa valitessa palkka on ollut tiedossa. Jos haluaa enemmän palkkaa, valitsee alan, millä maksetaan.

Ei, vaan ajaa omaa asiaansa työmarkkinaneuvotteluissa ja julkisuudessa. Onko työmarkkinajärjestelmä tuttu?

Sinun metodillasi palkka maksettaisiin vieläkin nuolenkärkinä ja ruisleipänä.

Vierailija
39/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat tekevät toki tärkeää työtä, mutta heitä on riittävästi nykyiselläkin palkkauksella. Miksi työnantajan silloin kannattaisi maksaa enempää?

Jos hoitajilla on tiedossa muita töitä, jotka ovat heille työn vaativuuteen tai palkkaukseen nähden mielyttävämpiä tehdä, niin menköön sitten niihin muihin töihin. Kyllä siinä vaiheessa hoitajien palkkoja nostetaan, jos heitä ei ole tarpeeksi.

Vierailija
40/408 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tottahan se on, että suorittavasta työstä ei tässä maassa haluta maksaa, mutta kaikenlaisesta liirumlaarum palaveeraamisesta saa 5000€/kk.

Jos tosta on kateellinen, niin ehkä olisi kannattanut jo uraa suunnitellessaan kouluttautua liirumlaarum palaveeraajaksi ja hakeutua sitten kyseisiin töihin.

Kokeile seuraavaksi kirjoituksen pointin ymmärtämistä. 

Ymmärsin pointin. Pointti oli se, että kirjoittaja kadehti sitä, että vaativammasta työstä, jonka merkitystä hän ei kykene käsittämään, maksetaan enemmän kuin sellaisesta perusduunista, jonka merkityksen hän yksinkertaisena ihmisenä ymmärtää.

Ethän ymmärtänyt. Kirjoittaja tarkoitti sitä, että työstä, jossa ei tarvitse kiirehtiä, stressata ja se ei ole edes kovin tärkeää, maksetaan enemmän kuin niistä tärkeimmistä ja raskaammista töistä. Kumpikaan meistä ei tiedä mitä kirjoittaja itse tekee työkseen.