Ida Salminen itkee Iltasanomissa palkastaan ja vetoaa sairaanhoitajan koulutukseen!
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006465152.html?ref=rss
Normaali amk-koulutus. 90 opintopistettä teoriaa?!?
Yksittäistä opiskelijaa ei arvostella, ei saa arvostella vaan koko ryhmä arvostellaan.
Arvokasta työtä varmasti mutta opiskelun käsitettä tähän ei saisi sotkea.
Kommentit (408)
Vierailija kirjoitti:
No tottahan se on, että suorittavasta työstä ei tässä maassa haluta maksaa, mutta kaikenlaisesta liirumlaarum palaveeraamisesta saa 5000€/kk.
Huomionarvoista on myös se, että nuo liirumlaarum -työt hoitaa yleensä nainen ja oikeastaan koko työn "laji" on heille luotu, jotta naisiakin saadaan teollisuuteen ja yksityiselle sektorille ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nää esittää jatkuvasti marttyyria. Joo tekevät hienoa työtä, mutta vaihtakoot alaa jos on noin kamalaa. Jotenkin arvostus alkaa aina laskea näiden valittajien kohdalla.
No niinhän me vaihdetaankin. Olin muutama kuukausi sitten luokkatapaamisessa, olen valmistunut sairaanhoitajaksi 2000-luvun alussa. Alle puolet meistä teki enää sitä kaikista tavallisinta sairaanhoitajan työtä, pari oli ruvennut alan yrittäjäksi ja pari muulla alalla, mutta selkeästi sairaanhoitajan koulutusta hyödyntäen. Ja sitten oli lukuisia ihmisiä, jotka tekivät jotakin ihan muuta - tradenomi, kauppatieteen maisteri, luokanopettaja, kiinteistönvälittäjä, sosiaalityöntekijä, toimittaja, yliopistonlehtori (muun alan kuin hoitotieteen)...
Itse olen edelleen alalla, mutta esimiestehtävissä. Vaihtuvuuden huomaa täältäkin käsin. Omassa hommassani olen ollut kolme vuotta, ja sinä aikana olen tiimini neljään sairaanhoitajan vakanssiin rekrytoinut yhteensä kuusi ihmistä. Olen mielestäni aivan jees esimies, työnantaja julkinen (eli palkka himpun parempi) ja ajan työntekijöideni asiaa, mutta kun palkka päivätyössä alkaa numeroilla 2 ja 4, niin ihmekös tuo on, ettei viihdytä.
Meillä yksityisellä tienataan peruspalkkaa 2800€ kuussa. Mistä lienee peräisin tuo maine, että julkisella olisi parempi palkka. Tosin täällä yksityisellä vastaankin sitten joko yksin tai yhdessä kollegan kanssa hoitokodin hoidollisen työn linjauksista ja lääkehoidon organisoinnista. Meillä ei ole joka päivä lääkäriä talossa tai edes luurin päässä, joten vastuukin on suuri. Vuorolisineen tienaan helposti sellaiset 3100-3300€ kuussa bruttona, enkä tee yövuoroa lainkaan.
No huhuh mä olen bussikuski ja viime vuonna tienasin 35000e bruttona eikä mun tarvitse osata edes mitään. Hoitajan tarvitsee.
Kyl hoitajien kuukausipalkka pitäisi alkaa kolmosella. Nettona
Minä en ainakaan halveksi hoitajia vaan arvostan. Ihmeellisen vihamielinen ajatusmaailma että kaikki halveksii, eiköhän heitä ole vain pieni murto-osa. Valtion rahoista ei vain tällä hetkellä ole varaa maksaa massapalkankorotuksia kellekään. Tämä pitäisi jokaisen nyt ymmärtää.
Ehkä kertoo myös tämän alan sisäisistä ongelmista, jos työn ongelmista ei raportoida esim. sille esimiehelle, vaan someen. Kenties voisivat sitä kautta saada paremmin muutostakin aikaan ja parempaa työhyvinvointia jokaiselle. Esim. Helsingin kaupungin kanssa voisi sopia taksikyydeistä, jotka olisi maksuttomia hoitoalan työntekijöille.
Taas tätä hoitajien haukkumista. Työ on raskasta kolmivuorotyötä ja lisät maksetaan samoin kuin muillekin jotka tekevät hankalaa vuorotyötä. Koko elämä on pelkkää työaikojen kanssa suunnittelua. Työasiat tahtovat tulla mieleen kotonakin. Jotta alalle hakeutuisi tulevaisuudessakin työntekijöitä on palkkaa todellakin nostettava. Kaikki kunnia heille jotka tätä työtä jaksavat tehdä. PS. Vauva palstalla sh:ta ei arvosteta, muualla kyllä. Tilastoissa aina arvostetuimpien ammattien kärkipäässä. Onkohan arvostelijat niitä jotka eivät ole itse jaksaneet kouluttautua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottahan se on, että suorittavasta työstä ei tässä maassa haluta maksaa, mutta kaikenlaisesta liirumlaarum palaveeraamisesta saa 5000€/kk.
Huomionarvoista on myös se, että nuo liirumlaarum -työt hoitaa yleensä nainen ja oikeastaan koko työn "laji" on heille luotu, jotta naisiakin saadaan teollisuuteen ja yksityiselle sektorille ylipäätään.
No niin, nyt tuli julki tämänkin ketjun perimmäinen tarkoitus. Naisten ja naisten tekemän työn halveksiminen. Olivat nämä naiset sitten yksityissektorilla "maksamassa julkisen sektorin palkkoja" tai julkisen sektorin yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisissä ja elintärkeissä töissä kuten vaikkapa hoitajina.
Tai siis itselleni oli ihan ilmiselvää muutenkin, että suurin osa hoitajia haukkuvista tyypeistä on palstalla muutenkin vakioina pyöriviä naisvihatrolleja. Säälittävää.
Ja ei, ei osu omaan nilkkaan. En ole hoitaja, mutta arvostan ja kunnioitan heidän tekemäänsä työtä.
Arvostan hoitajia, ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan halveksi hoitajia vaan arvostan. Ihmeellisen vihamielinen ajatusmaailma että kaikki halveksii, eiköhän heitä ole vain pieni murto-osa. Valtion rahoista ei vain tällä hetkellä ole varaa maksaa massapalkankorotuksia kellekään. Tämä pitäisi jokaisen nyt ymmärtää.
Jep, monestihan ihminen näkee muissa sitä mitä ei itsessä pysty hyväksymään. Oliskohan siis oikeasti niin, että aika moni hoitaja ei itse arvosta omaa työtään ja heijastaa sen myös muiden ulkopuolisten asenteisiin. Olen samaa mieltä palkankorotuksesta, se olisi todellakin tarpeellinen. Mutta millään muulla alalla ei ole jatkuvaa valitusta, mikä valitettavasti kääntyy heitä itseään vastaan usein.
Ammatinvalintakysymys. En itse hakisi sellaiselle alalle, jonka palkkataso ei miellytä.
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä hoitajien haukkumista. Työ on raskasta kolmivuorotyötä ja lisät maksetaan samoin kuin muillekin jotka tekevät hankalaa vuorotyötä. Koko elämä on pelkkää työaikojen kanssa suunnittelua. Työasiat tahtovat tulla mieleen kotonakin. Jotta alalle hakeutuisi tulevaisuudessakin työntekijöitä on palkkaa todellakin nostettava. Kaikki kunnia heille jotka tätä työtä jaksavat tehdä. PS. Vauva palstalla sh:ta ei arvosteta, muualla kyllä. Tilastoissa aina arvostetuimpien ammattien kärkipäässä. Onkohan arvostelijat niitä jotka eivät ole itse jaksaneet kouluttautua?
Huoh. Täällähän suurin osa nimenomaan kertoo arvostavansa hoitoalan työntekijöitä erittäin paljon. Vähemmistössä muut trollit on, kenties ne voi jättää omaan arvoonsa. Mutta suurin osa ihmettelee näitä hoitotyöntekijöiden jatkuvaa oman alan morkkausta. Kaikki ongelmat eivät selvästikään pelkällä palkankorotuksella ratkea, vaan alan sisäisiin ongelmiin pitäisi selkeästi paneutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kätevästi unohdettu mainita lisät palkasta. Hoitajien palkka on suomalaista keskitasoa, kuinka paljon siitä oikein pitäisi sitten maksaa?
Kaikilla meillä on oikeus valita, mitä alaa hakee opiskelemaan. Ei pitäisi tulla yllätyksenä, että sairaanhoitajana joutuu hoitamaan... sairaita.
Lisät ovat haittalisiä. Vai olisitko itse töissä illat, viikonloput, yöt ja juhlapyhät ilman yhtään lisäpalkkaa? Siltikin palkka muodostuu huomattavasti huonommaksi kuin monessa muussa vuorotyössä.
Te kymmenen alapeukuttajaa: vastaatteko kysymykseen?
Mitä sairaanhoitaja kuvittelee kun opiskelee ja valmistuu? Mittaa kuumetta ja antaa rokotuksia? Siistiä sisätyötä ja lakanan oikaisuako? Kirjaa tunnin koneelle samaa asiaa? Kyllä se pitäisi olla jo viimeistään opiskellessa tiedossa, että aina ei ole kivaa ja helppoa, tartunnat mahdollisia joita torjutaan opetetuin opein ja ammatin riskejä. Ei se homma ole hienohelmojen neitikäisten instagram hommaa. Ällöttää tuollainen huomioh...raus.
Kyllä pitäisi jo opiskellessa olla moni asia selvä mihin lähtee ja ymmärtää myös ammatin luonne.
Vierailija kirjoitti:
Loputon itkuvirsi, joka kääntyy lopulta itseään vastaan. On tärkeää työtä, mutta tämä jatkuva vaatiminen käsi ojossa alkaa syödä alan arvostusta.
Eihän sitä ole tähänkään asti arvostettu niin että saataisiin henkilömitoitukset kuntoon ja palkankorotus ainakin vastivimmille osastoille ja erikoistumisesta kunnon korvaus. Vauvan arvostuksella ei paljoa tee. t. entinen hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vähemmän ahkerat ja ei-niin-osaavat ja laiskat, valittavat kiusaajat jotka vihaa työkavereidensa lisäksi potilaitakin ja näyttävät sen kyllä myös!
Tämä ja kun vielä lääkärikin näyttää vihaavansa potilasta, on tämä jo aika pelottavaa. Eräs lääkäri sanoi minulle, kun ahdistuksen vuoksi olin päivystyksessä, että hän KIUSAA minua ihan niin paljon kuin pystyy. Tämän osoitti konkreettisesti esim. sillä, että odotutti minua odotushuoneessa useamman tunnin ja otti kaikki muut, jopa jälkeeni tulleet ennen minua. Kun ahdistus (johon ei missään vaiheessa saanut lääkitystä) oli ilmeisesti aivan turha päivystyskäynnin syy.
Oli ilmeisesti, asenne on ongelmas.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on hoitajilla surkeat palkat ja heille soisi roimat korotukset. Itse tienaa 5000/kk ihan höpöhöpö hommasta. En pärjäisi päivääkään hoitajana.
Minä taas en pärjäisi päivääkään metsurina
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nää esittää jatkuvasti marttyyria. Joo tekevät hienoa työtä, mutta vaihtakoot alaa jos on noin kamalaa. Jotenkin arvostus alkaa aina laskea näiden valittajien kohdalla.
Mä alan myös olla vähän kyllästynyt tähän hoitajien valitukseen. Jos mä olisin omasta halusta (kuten yleensä tehdään) kouluttautunut hoitajaksi, en mä kyllä varmaan kehtaisi valittaa. Kyllä tuo on ammatinvalintakysymys. 2500e/kk ei ole mikään surkea palkka. Työ on varmasti raskasta ja on se tärkeää, mutta itse on siihen hakeutunut ja palkka on ollut varmasti tiedossa.
On paljon aloja, joilla on palkka 2000e/kk ja vähintään yhtä raskasta fyysisesti.
Kyllästy ihan vapaasti ja toivottavasti valittavat kunnes alkaa tapahtumaan. Ei, se on edunvalvontakysymys.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän poliisit, palomiehet tai sotilaat.
Suomen sotilaallinen puolustus on käytännössä hyväntekeväisyyden/pakkotyön varassa. Mutta vaikka puhuttaisiin ammattisotilaistakin niin kyllä äärimmäisen pienellä palkalla tekevät.
Kumma kun em. ammattiryhmistä kukaan ei valita palkastaan. Joskus kerran kymmeneen vuoteen tulee joku, että vois sitä enempikin saada. Vaikka tienaavat vähemmän kuin hoitajat.
Kyllä joku arvo pitää laskea myös varmalle työpaikalle. Harvaa alaa opiskelevalle tänäpäivänä voidaan luvata työpaikka. Lähinnä kai nimenomaan hoitajille, poliiseille, palomiehille ja sotilaille (ml. rajavartijat).
Suomen sotilailla on kullä aika helppo duuni, 80 vuotta sitten on viimeksi joutuneet kunnolla tekemään töitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Yleensä henkilöstöhallintoa ja taloushallintoa. Mitkä ennen hoiti patruunat itse sihteerin avustuksella.
Itse taas teen töitä yrityksessä, jossa valmistetaan juuri niitä laitteita, joita maailman sairaaloissa juuri nyt kipeästi tarvitaan. Palkka on noin 1800€.
Että "Wohoo" vaan Ida.