Paljonko maksatte liitolle ja sen työttömyyskassalle kuukaudessa ?
Niissä on hurjat erot. Liiton jäsenyys maksaa. Liitolta voi pyytää apua työehtoneuvotteluissa. Ei onnistu.
Olen ollut liiton jäsen monta vuotta. Kunnes luottamusmies levitteli käsiään kiistatilanteessa. Potkut tuli.
Riittää kun duunarit maksavat kiltisti jäsenyydestään. Ei niitä Lapin kelomökkejä muuten rahoiteta ;)
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo lakkokassa nyt menee? Eli maksetaanko lakkokorvaukset liiton työttömyyskassasta, josta maksetaan ansiosidonnaisetkin vai liiton jostain muusta xx rahavaroista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo lakkokassa nyt menee? Eli maksetaanko lakkokorvaukset liiton työttömyyskassasta, josta maksetaan ansiosidonnaisetkin vai liiton jostain muusta xx rahavaroista?
Jos liittosi on epäonnistunut sijoitusmarkkinoilla, niin lakossa oleville ei tule pitkäaikaista turvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pam. N35e kk. Ei näitä kukaan itse loppujenlopuksi maksa kun ovat verovähennettäviä.
Mitäs matematiikkaa se tuo on? Nämä voi vähentää verotuksessa, mutta ei niitä suoraan veroista vähennetä vaan ne pienentävät verotettavaa tuloa. Itselläni on veroprosentti 10,5 eli kun maksan vuodessa 396€ liiton jäsenmaksua, niin saan siitä verotuksessa takaisin 41,5€. Päälle 350€ maksan omasta pussista.
Kyllä on liiton helppo saada jäseniä jos ihmiset ovat verotuksesta näin pihalla!
Naulan kantaan sanottaisiin raksalla !
Vierailija kirjoitti:
Maksan 33€/kk, olen liiton jäsen. Työskentelen tosin alalla, jolla ei ole TESsiä, että sen puolesta varmaan se ja sama kuuluuko liittoon vai ei. Mutta olen katsonut saavani vakuutuksista enemmän alennusta kuin mikä on tuo liiton jäsenmaksu, joten olen antanut olla.
Ja kerrotko vielä miten tilanne muuttuisi jos työskentelisit alalla jossa ON tes. Aivan, vastaus on ihan sama. Sillä onko tessiä vai ei ja onko liiton jäsen vai ei, ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Tehyn kassa, alle 50 euroa/vuosi.
On työpaikkoja joissa luottamusmiehet käyvät ärhäkästi uuden työtekijän kimppuun.
"Allekirjoita nyt tuo, tuo ja tuo". Ei ole aikaa lukea mitä on allekirjoittanut.
Jos et suostu niin saat tuntea sen nahoissasi, tavalla tai toisella.
Olet heti kättelyssä syrjäytetty ! Ja tuleva rikkuri joka on savustettava ulos.
Sinulla voi olla jonkun toisen liiton jäsenyys. Se ei kelpaa.
Onko kokemuksia ?
Vierailija kirjoitti:
Pam 1,5% palkasta.
N. 24€/kk ja 288€/v. ? Tuntuu suurelta...
Vierailija kirjoitti:
Teollisuusliittoon menee apauttiarallaa 24e/kk. 1200e/kk saan sieltä nettona jos olen työttömänä.
Miten pitkäksi aikaa ?
Vierailija kirjoitti:
Pam. N35e kk. Ei näitä kukaan itse loppujenlopuksi maksa kun ovat verovähennettäviä.
Tuo 35€/kk eli 420€/v. vähennetään koko vuoden ansioistasi.
Ja sitten verotetaan loput.
Eli et saa määrätystä verosta vähentää tuota 420€.
Saat käteen ehkä 2-3€/kk enemmän.
Taas luottamusmiehet ja liitot höynäyttävät !
Vierailija kirjoitti:
Se vähennetään kokonaistulosta. Ei määrätystä verosta. Kuka väitti muuta ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä sain PAM:in luottamusmiehen avulla korvauksen kun työnantaja menetteli väärin minua kohtaan (ja uhosi vielä ettei ennen tapahdu mitään ennen kuin luottis ottaa yhteyttä, no luottis järjesti asian sitten HR:n kanssa eikä esimieheni). Sittemmin vaihdoin alaa ja liittoakin ja nyt menee maksuina joku kolmisenkymppiä kuussa. En muista tarkkaan kun pidätetään automaattisesti palkasta.
360€/vuosi. Verotuksessa huomioidaan. Onnittelut.
Liitolle ja kassalle maksettua summaa ei vähennetä verosta vaan koko vuoden tuloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittoja tarvitaan kun neuvotellaan koko ammattiryhmää koskevista asioista.
Yhden jäsenen auttaminen ei kuulu tehtäviin eikä kiinnosta.
Onko joku välttänyt potkut tai lomautuksen ?
Joo, ei liittoon kannata kuulua. Öglöm möglöm möö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä sain PAM:in luottamusmiehen avulla korvauksen kun työnantaja menetteli väärin minua kohtaan (ja uhosi vielä ettei ennen tapahdu mitään ennen kuin luottis ottaa yhteyttä, no luottis järjesti asian sitten HR:n kanssa eikä esimieheni). Sittemmin vaihdoin alaa ja liittoakin ja nyt menee maksuina joku kolmisenkymppiä kuussa. En muista tarkkaan kun pidätetään automaattisesti palkasta.
Saisiko selkosuomeksi miten liittoon ja työttömyyskassaan maksettu raha huomioidaan verotuksessa ?
Saa myös muutamia ilmaisia käyntejä uimaan ja elokuviin.
Jos olet alle 2300 brutto tienaava yksin vuokralla eläjä suuressa kaupungissa, niin turhasta maksat mitään.
Kelan 500 työttömyyskorvaus jää käteen asumis -ja tt-tuen kattaessa vuokran, lääkkeet, kotivakuutuksen ja sähkön.
Itse ollessani työttömän tämän huomasin.
Ihan sama mistä tuutista ne massit tulee.
PAM 1,5% palkasta ja YTK 100e/v.
Mä kuulun PAMiin ja mies YTK. Haluan kuulua liittoon, koska on hyvin tuulista ravintola-alalla aina, koronasta huolimatta. PAM kyllä auttaa ja vetää vaikka käräjille työnantajan, jos ta ei ole hoitanut esim. palkanmaksua asiallisesti tai irtisanonut aiheetta tms.
Mies nyt lomautettuna ja saa YTK:sta 1400e/netto kk. Mutta nuo päivärahathan on riippuvaisia palkasta. Mulla on vielä töitä hetkeksi (henkilöstöravintola).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisiko selkosuomeksi miten liittoon ja työttömyyskassaan maksettu raha huomioidaan verotuksessa ?
Mulla ainakin veroehdotuksessa näkyy ainakin automaattisesti, että vähennyksenä tyött.kassan jäsenmaksu. Se on siis verovähennys.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet alle 2300 brutto tienaava yksin vuokralla eläjä suuressa kaupungissa, niin turhasta maksat mitään.
Kelan 500 työttömyyskorvaus jää käteen asumis -ja tt-tuen kattaessa vuokran, lääkkeet, kotivakuutuksen ja sähkön.
Itse ollessani työttömän tämän huomasin.
Ihan sama mistä tuutista ne massit tulee.
Itse vielä lakkokieltoisella sosiaalialalla.
Näillä liitoilla ja kassoilla ei pienipalkkainen tee hevon hel vettiä.
Mitäs matematiikkaa se tuo on? Nämä voi vähentää verotuksessa, mutta ei niitä suoraan veroista vähennetä vaan ne pienentävät verotettavaa tuloa. Itselläni on veroprosentti 10,5 eli kun maksan vuodessa 396€ liiton jäsenmaksua, niin saan siitä verotuksessa takaisin 41,5€. Päälle 350€ maksan omasta pussista.
Kyllä on liiton helppo saada jäseniä jos ihmiset ovat verotuksesta näin pihalla!