Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko maksatte liitolle ja sen työttömyyskassalle kuukaudessa ?

Vierailija
05.04.2020 |

Niissä on hurjat erot. Liiton jäsenyys maksaa. Liitolta voi pyytää apua työehtoneuvotteluissa. Ei onnistu.
Olen ollut liiton jäsen monta vuotta. Kunnes luottamusmies levitteli käsiään kiistatilanteessa. Potkut tuli.
Riittää kun duunarit maksavat kiltisti jäsenyydestään. Ei niitä Lapin kelomökkejä muuten rahoiteta ;)

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 euroa. Erosin tammikuussa. Never again.

Vierailija
22/82 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teollisuusliittoon menee apauttiarallaa 24e/kk. 1200e/kk saan sieltä nettona jos olen työttömänä.

Liitto ei maksa mitään. Vain sen työttömyyskassa.  Maksat molempiin. Ei se esim. lomautuksia estä ! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talentia, ehkä 45€/kk. Aiemmin olin IAET:n jäsen tekin kautta, ja nostin myös täysimääräisesti ansiosidonnaisen, 500 päivää. Talentiassa taas on todennäköistä, etten pääse työttömäksi.

Vierailija
24/82 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JATTK on edullisin ja hoitaa kaikki työttömyyskassan tehtävät mallikkaasti. 

Ei ole väliä missä tehtävissä olet.  "Ulkopuoliset" jäsenet kelpaavat !

Julkisten Alojen Teknisten Työttömyyskassa paras toistaiseksi.

Miten niin halvin. Ottakaa selvää ennen kuin väitätte jotain. JATTK maksaa 72 €/vuosi ja KOKO 66 €. Millä matematiikalla 72 on halvempi kuin 66?

Laskutaidotonta porukkaa...

Vierailija
25/82 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät tajua liiton ja kassan eroa. Itse kuulun vain kassaan ja maksaa n. 60e/v.

Vierailija
26/82 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en olisi ollut Posrin liiton jäsen, minä en olisi saanut lakkokorvauksia, eikä postilaisilla olisi ollut varaa olla lakossa ja palkkamme olisi nyt 30% pienempi.

Siinä yksi hyvä syy kuulua oman ammattialansa liittoon

Vierailija
27/82 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä sain PAM:in luottamusmiehen avulla korvauksen kun työnantaja menetteli väärin minua kohtaan (ja uhosi vielä ettei ennen tapahdu mitään ennen kuin luottis ottaa yhteyttä, no luottis järjesti asian sitten HR:n kanssa eikä esimieheni). Sittemmin vaihdoin alaa ja liittoakin ja nyt menee maksuina joku kolmisenkymppiä kuussa. En muista tarkkaan kun pidätetään automaattisesti palkasta.

Vierailija
28/82 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSEn adonis kirjoitti:

Ihmiset eivät tajua liiton ja kassan eroa. Itse kuulun vain kassaan ja maksaa n. 60e/v.

Maksamalla liitolle voit saada jännittäviä etuja.  Kerran vuodessa jäsenille värikäs kirje. 

Vierailija
29/82 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä sain PAM:in luottamusmiehen avulla korvauksen kun työnantaja menetteli väärin minua kohtaan (ja uhosi vielä ettei ennen tapahdu mitään ennen kuin luottis ottaa yhteyttä, no luottis järjesti asian sitten HR:n kanssa eikä esimieheni). Sittemmin vaihdoin alaa ja liittoakin ja nyt menee maksuina joku kolmisenkymppiä kuussa. En muista tarkkaan kun pidätetään automaattisesti palkasta.

360€/vuosi.  Verotuksessa huomioidaan.  Onnittelut.

Vierailija
30/82 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

360€/vuosi.  Verotuksessa huomioidaan.  Onnittelut.

Niin, en mä tuollaiseen summaan kuole. Päinvastoin, säästän itse vähintään tuplat joka kuukausi. Vai mikä tässä sun pointti olikaan?

Vierailija
31/82 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitto ja työttymyyskassa ovat eri asioita. Toiseen voi kuulua, liittymättä toiseen. Liitosta saa apua työnantajan kanssa (irtisanomisissa, palkankorotuksissa...) ja kassasta työtömyysrahaa. Ei ole pakko liittyä liittoon, vpi olla vain kassassa ja toisinpäin (onko siinä taas järkeä?).

Voiko työttömyyskassaa ja ammattiliittoa verrata keskenään? Lähtökohtaisesti vertailussa ei ole järkeä, koska kassa ja liitto ovat eri asioita. 

https://ytk.fi/pulssi/blogi/yleinen-tyottomyyskassa-vai-liitto-

Ammattiliiton ja työllisyyskassan eroista

http://mosaiikki.info/sak_fi.php?id=tyoelama-2

Vierailija
32/82 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyskassa on helppo määritellä, koska sen toiminta perustuu suoraan lakiin. Työttömyyskassalain mukaan työttömyyskassa on keskinäisen vastuun perusteella yhteisö, jonka tehtävä on järjestää ansiosidonnainen päiväraha jäsenilleen. Muuta työttömyyskassa ei saa tehdä.

.

Ammattiliitot ovat yhdistyksiä, joten niiden toimintaa rajaa yhdistyslaki. Yhdistykset voivat melko vapaasti määrittää toimintansa säännöissään. Tyypillisesti liittojen säännöissä mainitaan tehtäväksi jäsenten yhteiskunnallisten, taloudellisten, ammatillisten ja koulutuksellisien etujen valvominen, puolustaminen ja parantaminen. Työttömyyspäivärahoja liitto ei voi maksaa jäsenilleen, koska se ei ole työttömyyskassa.

Työttömyyskassa ja liitto eivät siis ole toistensa vaihtoehtoja.

Vierailija
33/82 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkokassaan kannattaa maksaa, jos ala on hyvin herkkä työtaisteluille. 

Jos jäät työstä pois vaikka eläkkeelle niin sairauskassan jäsenyys

kannattaa säilyttää mikäli mahdollista. 

Korvaa lääkärissäkäynnit ja tarvittavat hoidot.  Jos ymmärsin oikein ?

Vierailija
34/82 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liitto ja työttymyyskassa ovat eri asioita. Toiseen voi kuulua, liittymättä toiseen. Liitosta saa apua työnantajan kanssa (irtisanomisissa, palkankorotuksissa...) ja kassasta työtömyysrahaa. Ei ole pakko liittyä liittoon, vpi olla vain kassassa ja toisinpäin (onko siinä taas järkeä?).

Voiko työttömyyskassaa ja ammattiliittoa verrata keskenään? Lähtökohtaisesti vertailussa ei ole järkeä, koska kassa ja liitto ovat eri asioita. 

Ammattiliiton ja työllisyyskassan eroista

http://mosaiikki.info/sak_fi.php?id=tyoelama-2

Tilanne otettu haltuun !

Vierailija
35/82 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäsenyys työttömyyskassassa ei estä jäsenyyttä liitossa eikä jäsenyys liitossa estä jäsenyyttä työttömyyskassassa. Lisäksi molemmilla on omat tehtävänsä, joita toinen ei lain mukaan saa hoitaa.

Vierailija
36/82 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo lakkokassa nyt menee? Eli maksetaanko lakkokorvaukset liiton työttömyyskassasta, josta maksetaan ansiosidonnaisetkin vai liiton jostain muusta xx rahavaroista?

Vierailija
37/82 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin olen myös kuullut. Ei hassumpia ajatuksia.

Vierailija
38/82 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nyt höpötät. Vaikka tulisi lakko, ei kukaan voi estää sinua menemästä töihin halutessasi. Suomeksi tuo "lakkokassa" on ihan tarpeeton. Ja jos on "herkkä työtaisteluille" kertoo sen että on "änkyräliitto" jossa pomojen oma kukkoilu on tärkeämpää kuin jäsenten edut....

Vierailija
39/82 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo lakkokassa nyt menee? Eli maksetaanko lakkokorvaukset liiton työttömyyskassasta, josta maksetaan ansiosidonnaisetkin vai liiton jostain muusta xx rahavaroista?

Ei ole mitään "liiton työttömyyskassaa". ne kassat ovat erillisiä, eikä mitään liiton osastoja. Ja kassasta ei makseta mitä tahansa satunnaisia menoja...

Vierailija
40/82 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan 33€/kk, olen liiton jäsen. Työskentelen tosin alalla, jolla ei ole TESsiä, että sen puolesta varmaan se ja sama kuuluuko liittoon vai ei. Mutta olen katsonut saavani vakuutuksista enemmän alennusta kuin mikä on tuo liiton jäsenmaksu, joten olen antanut olla.