Pianisteja paikalla? Miksi pianon koskettimistossa ns.bassosävelet on vasemmassa reunassa?
Katson Yle tv 1:ssä Brahmsin pianokonserttoa ja tuli tämäkin mieleen.
Kommentit (47)
Matalat ääniaallot esitetään piirrettäessä vasemmalla ja korkeat oikealla.
Niin se muukin kasvu tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Matalat ääniaallot esitetään piirrettäessä vasemmalla ja korkeat oikealla.
Niin se muukin kasvu tapahtuu.
Vain länsimaisissa järjestelmissä. Monissa vanhemmissa kulttuureissa tekstit ettenevät oikealta vasemmalle ja alhaalta ylös. Joku voisi sanoa, että niin kasvu aina tapahtuu, luonnossakin kasvit kasvavat maasta ylös...
Eli oikeasti kyse on siitä, että näin on sovittu. Pianon kielet esim voisi kyllä kääntää toisinkin päin, ei sitä sinällään estä. Kokonaan ei-lineaarisin koskettimiston tekeminen olisi myös mahdollista, mutta se vaatisi käytännössä useampia kielistöjä (koska eri pituisten kielten tekeminen samaan kehikkoon olisi hankalaa jos ne eivät lyhene järjestyksessä vaan ihan sattumanvaraisesti.).
Joitain kokeiluja onkin tehty toisin, mutta ei niistä ole syntynyt kovin suurta trendiä, koska olemassaoleva musiikki on tehty soitettavaksi nykyisenkaltaisella pianolla.
Oikeakätisellä on oikea käsi hallitumpi ja siksi sillä on helpompi soittaa juoksutuksia. Vasen taas on kömpelömpi ja se soittaa enemmän pitkiä bassoääniä tai sointuja.
Vierailija kirjoitti:
Oikeakätisellä on oikea käsi hallitumpi ja siksi sillä on helpompi soittaa juoksutuksia. Vasen taas on kömpelömpi ja se soittaa enemmän pitkiä bassoääniä tai sointuja.
Äh ja pyh. Kielet ovat samassa järjestyksessä kaikissa kielisoittimissa ja useimmiten vasemmalla tehdään vaikeat jutut.
Siitä on vain tullut vuosisatojen, ehkä vuosituhansienkin saatossa yleinen käytäntö, että kosketinsoittinten koskettimisto on siinä järjestyksessä. Se on soittajille helpompaa, kun järjestys on vakio, niin ei tarvitse joka soitinta erikseen opetella. Myös koskettimien leveys on vakoi, joten kokeneen soittajan ei tarvitse katsoa käsiään, kun hän soittaa, vaan hänellä on lihasmuistissa se, mistä kohdasta mikäkin ääni löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Oikeakätisellä on oikea käsi hallitumpi ja siksi sillä on helpompi soittaa juoksutuksia. Vasen taas on kömpelömpi ja se soittaa enemmän pitkiä bassoääniä tai sointuja.
Samaa tulin sanomaan. Harvemmin matalia ääniä tarvitsee juoksuttaa, siis fiksumpi jättää ne vasemmalle kädelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeakätisellä on oikea käsi hallitumpi ja siksi sillä on helpompi soittaa juoksutuksia. Vasen taas on kömpelömpi ja se soittaa enemmän pitkiä bassoääniä tai sointuja.
Samaa tulin sanomaan. Harvemmin matalia ääniä tarvitsee juoksuttaa, siis fiksumpi jättää ne vasemmalle kädelle.
Pienoaivopestyjen vääristynyt maailmankuva. Vasemmalla kädellä on juoksutettu historian alkuhämäristä asti. Pieno on verraten moderni soitin ja VASTA sen keksimisen jälkeen melodialuritukset siirtyivät oikealle kädelle, ihan vaan pienon teknisen konstruktion takia.
Vierailija kirjoitti:
Siitä on vain tullut vuosisatojen, ehkä vuosituhansienkin saatossa yleinen käytäntö, että kosketinsoittinten koskettimisto on siinä järjestyksessä. Se on soittajille helpompaa, kun järjestys on vakio, niin ei tarvitse joka soitinta erikseen opetella. Myös koskettimien leveys on vakoi, joten kokeneen soittajan ei tarvitse katsoa käsiään, kun hän soittaa, vaan hänellä on lihasmuistissa se, mistä kohdasta mikäkin ääni löytyy.
Joo ei ole tuhansia vuosia vanha. Ekat kosketinsoittimet väsättiin joskus renesanssi aikaan. Historia kannattaa ensin opetella ennenkuin ryhtyy opettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Oikeakätisellä on oikea käsi hallitumpi ja siksi sillä on helpompi soittaa juoksutuksia. Vasen taas on kömpelömpi ja se soittaa enemmän pitkiä bassoääniä tai sointuja.
Kerrotko tän periaatteen ekaks vaikka Chopinille, Rahmaninoville ja Tsaikovskille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeakätisellä on oikea käsi hallitumpi ja siksi sillä on helpompi soittaa juoksutuksia. Vasen taas on kömpelömpi ja se soittaa enemmän pitkiä bassoääniä tai sointuja.
Samaa tulin sanomaan. Harvemmin matalia ääniä tarvitsee juoksuttaa, siis fiksumpi jättää ne vasemmalle kädelle.
Pienoaivopestyjen vääristynyt maailmankuva. Vasemmalla kädellä on juoksutettu historian alkuhämäristä asti. Pieno on verraten moderni soitin ja VASTA sen keksimisen jälkeen melodialuritukset siirtyivät oikealle kädelle, ihan vaan pienon teknisen konstruktion takia.
Pieno nevö foget.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeakätisellä on oikea käsi hallitumpi ja siksi sillä on helpompi soittaa juoksutuksia. Vasen taas on kömpelömpi ja se soittaa enemmän pitkiä bassoääniä tai sointuja.
Samaa tulin sanomaan. Harvemmin matalia ääniä tarvitsee juoksuttaa, siis fiksumpi jättää ne vasemmalle kädelle.
Pienoaivopestyjen vääristynyt maailmankuva. Vasemmalla kädellä on juoksutettu historian alkuhämäristä asti. Pieno on verraten moderni soitin ja VASTA sen keksimisen jälkeen melodialuritukset siirtyivät oikealle kädelle, ihan vaan pienon teknisen konstruktion takia.
Tuollaista soitinta ei ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeakätisellä on oikea käsi hallitumpi ja siksi sillä on helpompi soittaa juoksutuksia. Vasen taas on kömpelömpi ja se soittaa enemmän pitkiä bassoääniä tai sointuja.
Samaa tulin sanomaan. Harvemmin matalia ääniä tarvitsee juoksuttaa, siis fiksumpi jättää ne vasemmalle kädelle.
Pienoaivopestyjen vääristynyt maailmankuva. Vasemmalla kädellä on juoksutettu historian alkuhämäristä asti. Pieno on verraten moderni soitin ja VASTA sen keksimisen jälkeen melodialuritukset siirtyivät oikealle kädelle, ihan vaan pienon teknisen konstruktion takia.
Tuollaista soitinta ei ole olemassa.
Voit vapaasti uskoa teoriaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeakätisellä on oikea käsi hallitumpi ja siksi sillä on helpompi soittaa juoksutuksia. Vasen taas on kömpelömpi ja se soittaa enemmän pitkiä bassoääniä tai sointuja.
Samaa tulin sanomaan. Harvemmin matalia ääniä tarvitsee juoksuttaa, siis fiksumpi jättää ne vasemmalle kädelle.
Pienoaivopestyjen vääristynyt maailmankuva. Vasemmalla kädellä on juoksutettu historian alkuhämäristä asti. Pieno on verraten moderni soitin ja VASTA sen keksimisen jälkeen melodialuritukset siirtyivät oikealle kädelle, ihan vaan pienon teknisen konstruktion takia.
Äläpäs päde kun et osaa edes kirjoittaa soittimen nimeä oikein. On totta että oikeakätisellä vasen käsi on oikeaa nopeampi, ja siksi kielisoittimissa vasen hoitaa nopeutta vaativan työn, kuten esim. viulussa vasen painaa kieliä ja oikea hoitelee jousta, mikä on tälle soittimelle optimaalinen työnjako. Pianossa molemmilta käsiltä vaaditaan nopeutta mutta myös hallintaa, voimaa ja tarkkuutta. Siksi vasemmalta oikealle nouseva koskettimisto vastaa paremmin soittajan fysiologiaa. Päinvastaistakin järjestystä on joskus kokeiltu niin kuin joku kirjoittikin mutta nykyisellään toimii parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeakätisellä on oikea käsi hallitumpi ja siksi sillä on helpompi soittaa juoksutuksia. Vasen taas on kömpelömpi ja se soittaa enemmän pitkiä bassoääniä tai sointuja.
Samaa tulin sanomaan. Harvemmin matalia ääniä tarvitsee juoksuttaa, siis fiksumpi jättää ne vasemmalle kädelle.
Pienoaivopestyjen vääristynyt maailmankuva. Vasemmalla kädellä on juoksutettu historian alkuhämäristä asti. Pieno on verraten moderni soitin ja VASTA sen keksimisen jälkeen melodialuritukset siirtyivät oikealle kädelle, ihan vaan pienon teknisen konstruktion takia.
Ihan omaperäistä alkaa trollata tällaisellakin asialla vaihteeksi.
Kun piano patentoitiin noin tuhat vuotta sitten, niin keksijä päätti että on sekä mustia että valkoisia koskettimia vasemmalta oikealle. Valkoisia on enemmän, koska ennen oli elefantteja luineen enemmän kuin eebenpuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeakätisellä on oikea käsi hallitumpi ja siksi sillä on helpompi soittaa juoksutuksia. Vasen taas on kömpelömpi ja se soittaa enemmän pitkiä bassoääniä tai sointuja.
Samaa tulin sanomaan. Harvemmin matalia ääniä tarvitsee juoksuttaa, siis fiksumpi jättää ne vasemmalle kädelle.
Pienoaivopestyjen vääristynyt maailmankuva. Vasemmalla kädellä on juoksutettu historian alkuhämäristä asti. Pieno on verraten moderni soitin ja VASTA sen keksimisen jälkeen melodialuritukset siirtyivät oikealle kädelle, ihan vaan pienon teknisen konstruktion takia.
Ihan omaperäistä alkaa trollata tällaisellakin asialla vaihteeksi.
Trollikortilla ei muuten voita väittelyä jos ja kun itseltä loppuu argumentit ekaksi.
Vierailija kirjoitti:
Siitä on vain tullut vuosisatojen, ehkä vuosituhansienkin saatossa yleinen käytäntö, että kosketinsoittinten koskettimisto on siinä järjestyksessä. Se on soittajille helpompaa, kun järjestys on vakio, niin ei tarvitse joka soitinta erikseen opetella. Myös koskettimien leveys on vakoi, joten kokeneen soittajan ei tarvitse katsoa käsiään, kun hän soittaa, vaan hänellä on lihasmuistissa se, mistä kohdasta mikäkin ääni löytyy.
Soittajan kannalta ei ole välttämättä ollenkaan helppoa, että on yksi vakio, joka sopii toisten fysiikalle paremmin kuin toisten. Itse asiassa nykyään on myös 7/8-pianoja, joilla naiset ja pienikätiset voivat soittaa teoksia, jotka muuten olisivat heille erittäin vaikeita tai mahdottomia.
B=basso=b-rappu ja sehän tarkoittaa vasenkätisiä!
Tämä ”pienosta” puhuja on musiikkiaiheisten keskustelujen vakiotrolli. Olen joskus itsekin tarttunut syöttiin.
Ei sillä ole sen kummempaa syytä kuin kirjoitetun tekstin järjestyksellä vasemmalta oikealle. kromaattisessa Järjestyksessä, sen tietenkin tulee olla.