Pianisteja paikalla? Miksi pianon koskettimistossa ns.bassosävelet on vasemmassa reunassa?
Katson Yle tv 1:ssä Brahmsin pianokonserttoa ja tuli tämäkin mieleen.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei taida olla muusikkoja paikalla viesteistä päätellen. Viulun jousisi on haastavampaa kuin vasen, siksi moni vasenkätinen viulusti laittaa kielet toisinpäin ja olkatuen toiselle puolelle, jotta saa tarkemman käden jouseen. Klassisen kitaran kielet samoin vastakkaiseen järjestykseen. Sähkökitaraa ja bassoa valmistetaan myös käänteisenä vasenkätisille. Se kielten painelu ei ole se motorisesti vaikein asia soittaessa. Pianosta en osaa varmaksi sanoa, mutta luulisi että kyse on soinnuista, eli oikealle kädelle on varattu se puoli, jossa soitetaan montaa kosketinta usein samaan aikaan nopeastikin vaihtaen. Ite soitan siis niin pianoa, kitaraa kuin viulua sekä opiskellut soitinten kulttuurihistoriaa.
En tiedä, missä piireissä olet tutustunut näihin moniin vasenkätisiin viulisteihin, mutten itse tunne yhtään viulistia, joka olisi kääntänyt kielet toisinpäin ja soitellut vasenkätisesti. Se johtuu siitä, että koko viulu pitäisi purkaa alkutekijöihinsä ja liimata sisäpuolen vahvistepalkki uusiksi.
En ylipäätään tunne klassiselta puolelta ketään vasenkätisesti soittavaa viulistia. Oman lapseni kohdalla sitä harkittiin, mutta minun itsenikin vasenkätisenä piti myöntää, että liian hankalaksi olisi mennyt.
Tuo on totta, jousisoittimet ja suurin osa akustisista kitaroistakaan ei toimi kielet käännettynä koska ne eivät ole rakenteellisesti symmetrisiä. Sähköbassoja ja sähkökitaroita sen sijaan saa myös vasenkätisinä ja useat niistä ovat rakenteeltaan sellaisia, että ne voi säätää erikätisiksi kuin on alunperin ollut, toki vaatii paljon enemmän kuin pelkän kielijärjestyksen vaihdon. Rumpusetti taitaa olla soittimista ainoita, jonka voi asetella aivan yhtä hyvin vasen- kuin oikeakätisesti. Mutta suurin osa soittimista on oikeakätisille suunniteltu, mikä tietysti on vähän väärin vasureita kohtaan.
Ai onko? Kävin etsimässä enkä löytänyt. Siis missä kohtaa? Tarkoitatko pianon etuosaa vai ihan sitä vasenta kylkeä pianosta? Mulla siellä ei o mittää.
Ei hitto nää trollit jaksaa vääntää jopa jostain pianon koskettimistostakin jotain fake news läppää. Niille tosiaan täytyy jonkun maksaa tuosta asiakeskustelujen pilalle vääntämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Palstan sähköauto- mieskasvuyritys-armeijapakollisuus-naisvihaaja-asspergeri on karanteenissa päättänyt laajentaa osaamistaan musiikin ihmemaailmaan. :D
Mikä se tuollainen on? Sähköautoihinko yhdistyy naisviha?
t. sähköautoileva nainen, täälläkin sähköautokeskusteluihin taajaan osallistuva
ps. Facebookin suurinta sähköautoryhmää moderoi nainen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei taida olla muusikkoja paikalla viesteistä päätellen. Viulun jousisi on haastavampaa kuin vasen, siksi moni vasenkätinen viulusti laittaa kielet toisinpäin ja olkatuen toiselle puolelle, jotta saa tarkemman käden jouseen. Klassisen kitaran kielet samoin vastakkaiseen järjestykseen. Sähkökitaraa ja bassoa valmistetaan myös käänteisenä vasenkätisille. Se kielten painelu ei ole se motorisesti vaikein asia soittaessa. Pianosta en osaa varmaksi sanoa, mutta luulisi että kyse on soinnuista, eli oikealle kädelle on varattu se puoli, jossa soitetaan montaa kosketinta usein samaan aikaan nopeastikin vaihtaen. Ite soitan siis niin pianoa, kitaraa kuin viulua sekä opiskellut soitinten kulttuurihistoriaa.
En tiedä, missä piireissä olet tutustunut näihin moniin vasenkätisiin viulisteihin, mutten itse tunne yhtään viulistia, joka olisi kääntänyt kielet toisinpäin ja soitellut vasenkätisesti. Se johtuu siitä, että koko viulu pitäisi purkaa alkutekijöihinsä ja liimata sisäpuolen vahvistepalkki uusiksi.
En ylipäätään tunne klassiselta puolelta ketään vasenkätisesti soittavaa viulistia. Oman lapseni kohdalla sitä harkittiin, mutta minun itsenikin vasenkätisenä piti myöntää, että liian hankalaksi olisi mennyt.
Tuo on totta, jousisoittimet ja suurin osa akustisista kitaroistakaan ei toimi kielet käännettynä koska ne eivät ole rakenteellisesti symmetrisiä. Sähköbassoja ja sähkökitaroita sen sijaan saa myös vasenkätisinä ja useat niistä ovat rakenteeltaan sellaisia, että ne voi säätää erikätisiksi kuin on alunperin ollut, toki vaatii paljon enemmän kuin pelkän kielijärjestyksen vaihdon. Rumpusetti taitaa olla soittimista ainoita, jonka voi asetella aivan yhtä hyvin vasen- kuin oikeakätisesti. Mutta suurin osa soittimista on oikeakätisille suunniteltu, mikä tietysti on vähän väärin vasureita kohtaan.
Hendrix esim. soitti oikeakätistä kitaraa mutta ylösalaisin ja kielet päinvastaisessa järjestyksessä vasurina. Hyvin se noinkin tuntui toimivan.
Ja itse asiaan ei mullakaan ollut mitään, kunhan tulin ihmettelemään mikä on se "pieno" joka on ainakin tuhat vuotta sitten keksitty.
- 45
Minä olen vasenkätinen ja osaan rämpyttää jonkin verran oikeakätistä kitaraa. Näin siksi, että maailman kitarat ovat 98-prosenttisesti oikeakätisiä.
Jos olisin saanut alun perin valita mieleiseni kitaran, olisi se varmasti ollut vasenkätinen. Koen komppaamisen vaikeaksi, koska heikommasta kädestä puuttuu se räjähtävä voima ja ”iso” koordinaatio, jota esimerkiksi viulistikin tarvitsee jousikäteensä. Heittäkää palloa huonommalla kädellänne niin tiedätte, miltä minusta tuntuu kompata kitaralla.
Mutta hei, rämpyttelen joka tapauksessa. Eri soittimien parissa joutuu opettelemaan paljon erilaisia liikkeitä, jotka ovat varsin kaukana arkielämän motoriikasta. Niin kauan kuin ammattilaisuus ei ole tavoitteena, tuo kaikki on kivaa aivojumppaa.
Siinä vastaus, miksi me vasenkätiset soitamme usein oikeakätisten kitaraa.