Voiko uhmaikä loppua viikossa?
Meillä on 2-vuotias jolla alkoi kuukausi takaperin järisyttävä uhmaikä. Jo yhden tunnin aikana ehti raivostua kymmeniä kertoja ja jokaiseen asiaan vastaus oli ”en halua”. Ja eihän siinä mitään, tietysti oltiin siihen varautunut että jossain vaiheessa se tulee.
Nyt olen kuitenkin vähän hämilläni. Tämä uhmaikä suli pois viikon jälkeen. Nyt kaikki sujuu taas ihan normaalisti. En halua tulee vastaan muutaman kerran päivässä ja silloinkin hän tyytyy kohtaloonsa kiukuttelematta kun selitetään miksi pitää tehdä jotain vaikkei haluaisi.
En tietenkään kaipaa lisää uhmaamista, mutta nyt huolettaa että olenko asettanut rajoja liian tiukasti ja jotenkin latistanut lapsen. Olen kyllä yrittänyt antaa hänen päättää esimerkiksi kumman pipon laittaa jne. Mutta olen ollut tiukkana siitä että normaalit päivittäiset hommat hoidetaan (ruokailu, pottailu, pukeminen, pesut jne.) niinkuin asiaan kuuluu. Vai oliko tämä vain joku ihmeellinen esiuhma ja se oikea uhmaikä on vasta tulossa?
Ja juu tosiaan niinkuin varmasti arvaatte niin kyseessä ensimmäinen lapsi niin ei ole aiempien uhmista kokemusta.
Ap