Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa typeristä säännöistä peruskoulussa omana aikananne

Vierailija
03.04.2020 |

Haluan kuulla, jotta nykyaika vaikuttaisi valoisammalta.

Kommentit (614)

Vierailija
141/614 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti nousta seisomaan aina, kun opettaja tuli luokaan. Päivä aloitettiin sillä, että opettaja tervehti luokkaa ja koko luokka sanoi kuorossa "Hyvää huomenta opettaja"

Minun lapseni luokalla ala-asteella yhä tämä käytäntö jos joku aikuinen tulee luokkaan. Voin sanoa, että oli aika jäätyminen kun erään kerran vein unohdetut uimakamat kesken tunnin. 😁

No koko luokalla todella kauniit ja kohteliaat tavat. Eli ei kyllä mitään pahaa sanottavaa tästä käytännöstä.

Olen eri kuin lainaamasi. Mua häiritsee tässä se, että vain aikuisten tuloa kunnioitetaan. Eri juttu jos luokkaan tulee joku kutsuttu vieras, silloinhan on tosi jees nousta ja tervehtiä - oli vieras sitten aikuinen tai lapsi. Yleensäkin tervehtiminen ja toisten huomioiminen on sellaista, jossa mun mielestä kaikkien pitää kohdella toisiaan kunniottavasti eikä vaan lasten aikuisia. Ainakin omassa lapsuudessa koulussa oli joskus sitä, että jotkut aikuiset ei huomioineet lapsia mitenkään mutta silti odotettiin lapsilta kohteliasta käytöstä!? Siis tyyliin kuljettiin ohi katsomatta päinkään ja sitten käännyttiin moittimaan että kyllä olisi ollut kohteliasta sanoa huomenta. Siis ööö.

Voi herran jumala. Joka ikisessä kulttuurissa on kautta aikojen ollut niin, että vanhempia kohdellaan eri tavalla kuin nuorempia. Heidän kuultensa siistitään suu, tervehditään ensin, annetaan istumapaikka, päästetään ensin syömään jne. Aivan naurettava ajatus, että kun esimerkiksi koululainen tulisi luokkaan kesken opekokouksen, niin opettajat hyppäisivät pystyyn.

En tietenkään tarkoittanut mitään tuollaista. Tarkoitan vain sitä, että kaikkien on syytä kohdella toisiaan kunnioittavasti ja suoraan sanottuna en näin aikuisenakaan ymmärrä, miksi lasten pitäisi kunnioittaa aikuisia sen erityisemmin kuin vaikkapa muita lapsia. Aikuiset opettavat lapsille toisten ihmisten huomioimisen juuri siten, että itsekin käyttäytyvät kohteliaasti lapsia kohtaan. Siis esimerkiksi moikkaavat naapurien lapsia. Ja sen moikkauksen voi tehdä myös ensin, kyllä meidän naapurien muksut sitten tervehtivät takaisin ja näin ehkä ajan myötä oppivat ja uskaltavat moikata itsekin joskus ekana. Muuten käytössäännöistä tulee juuri sellaista ulkokultaista perseilyä, jossa kohteliaisuus on vain auktoriteetteja kohtaan ja kun kukaan aikuinen ei ole näkemässä, voidaan olla miten ilkeitä vaan. Tuttua omasta lapsuudesta, ja itse en ainakaan oikeasti kunnioittanut niitä aikuisia, jotka eivät olleet lapsia kohtaan asiallisen huomaavaisia. Mutta tämä on tietenkin vain minun oma kokemukseni enkä ole juuri lasten kanssa tekemisissä nykyään.

Lapsuudessani koulun auktoriteetti oli lähinnä sitä että huudettiin lapsille naama punaisena. Käyttäydyin siivosti vaan pelon vuoksi ja en koskaan kunnioittanut enkä koskaan tule kunnioittamaan tuota henkilöä. Silmissäni se käytös mitätöi täysin hänen "pitkän uransa" ja kaikki muut mahdolliset saavutukset. Olen pöyristynyt siitä miten jotkut samassa koulussa olleet oppilaat voivat edelleen arvostaa häntä. Mitkä lie defenssimekanismit päällä

Vierailija
142/614 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella ei ollut olemassa sellaista asiaa kuin kasvisruokavalio ja opettaja ja keittiön täti olivat yhdessä tuumin sopineet, että mun kohdalla en itse saa ottaa ruokaa ja että opettaja valvoo, että syön lautasen tyhjäksi. Keittäjätäti lykkäsi aina ison annoksen lihaa ja opettaja valvoi, että syön sen. Vihasin koulunkäyntiä ihan pelkästään ruokailun takia. Yläasteella olikin sitten jo onneksi kasvisruokaa. Näin siis 90-luvulla pienellä paikkakunnalla.

Myös ruokarukous luettiin joka päivä. Meillä oli iso luokka ja tiukka opettaja, hyvin pysyi kakarat kurissa eikä ollut samanlaisia häiriköitä, mitä esimerkiksi tyttäreni pienellä luokalla näyttää olevan. Muuten kyllä ajat ovat muuttuneet paremmiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/614 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti nousta seisomaan aina, kun opettaja tuli luokaan. Päivä aloitettiin sillä, että opettaja tervehti luokkaa ja koko luokka sanoi kuorossa "Hyvää huomenta opettaja"

Minun lapseni luokalla ala-asteella yhä tämä käytäntö jos joku aikuinen tulee luokkaan. Voin sanoa, että oli aika jäätyminen kun erään kerran vein unohdetut uimakamat kesken tunnin. 😁

No koko luokalla todella kauniit ja kohteliaat tavat. Eli ei kyllä mitään pahaa sanottavaa tästä käytännöstä.

Olen eri kuin lainaamasi. Mua häiritsee tässä se, että vain aikuisten tuloa kunnioitetaan. Eri juttu jos luokkaan tulee joku kutsuttu vieras, silloinhan on tosi jees nousta ja tervehtiä - oli vieras sitten aikuinen tai lapsi. Yleensäkin tervehtiminen ja toisten huomioiminen on sellaista, jossa mun mielestä kaikkien pitää kohdella toisiaan kunniottavasti eikä vaan lasten aikuisia. Ainakin omassa lapsuudessa koulussa oli joskus sitä, että jotkut aikuiset ei huomioineet lapsia mitenkään mutta silti odotettiin lapsilta kohteliasta käytöstä!? Siis tyyliin kuljettiin ohi katsomatta päinkään ja sitten käännyttiin moittimaan että kyllä olisi ollut kohteliasta sanoa huomenta. Siis ööö.

Voi herran jumala. Joka ikisessä kulttuurissa on kautta aikojen ollut niin, että vanhempia kohdellaan eri tavalla kuin nuorempia. Heidän kuultensa siistitään suu, tervehditään ensin, annetaan istumapaikka, päästetään ensin syömään jne. Aivan naurettava ajatus, että kun esimerkiksi koululainen tulisi luokkaan kesken opekokouksen, niin opettajat hyppäisivät pystyyn.

En tietenkään tarkoittanut mitään tuollaista. Tarkoitan vain sitä, että kaikkien on syytä kohdella toisiaan kunnioittavasti ja suoraan sanottuna en näin aikuisenakaan ymmärrä, miksi lasten pitäisi kunnioittaa aikuisia sen erityisemmin kuin vaikkapa muita lapsia. Aikuiset opettavat lapsille toisten ihmisten huomioimisen juuri siten, että itsekin käyttäytyvät kohteliaasti lapsia kohtaan. Siis esimerkiksi moikkaavat naapurien lapsia. Ja sen moikkauksen voi tehdä myös ensin, kyllä meidän naapurien muksut sitten tervehtivät takaisin ja näin ehkä ajan myötä oppivat ja uskaltavat moikata itsekin joskus ekana. Muuten käytössäännöistä tulee juuri sellaista ulkokultaista perseilyä, jossa kohteliaisuus on vain auktoriteetteja kohtaan ja kun kukaan aikuinen ei ole näkemässä, voidaan olla miten ilkeitä vaan. Tuttua omasta lapsuudesta, ja itse en ainakaan oikeasti kunnioittanut niitä aikuisia, jotka eivät olleet lapsia kohtaan asiallisen huomaavaisia. Mutta tämä on tietenkin vain minun oma kokemukseni enkä ole juuri lasten kanssa tekemisissä nykyään.

Lapsuudessani koulun auktoriteetti oli lähinnä sitä että huudettiin lapsille naama punaisena. Käyttäydyin siivosti vaan pelon vuoksi ja en koskaan kunnioittanut enkä koskaan tule kunnioittamaan tuota henkilöä. Silmissäni se käytös mitätöi täysin hänen "pitkän uransa" ja kaikki muut mahdolliset saavutukset. Olen pöyristynyt siitä miten jotkut samassa koulussa olleet oppilaat voivat edelleen arvostaa häntä. Mitkä lie defenssimekanismit päällä

Umm.. idea onkin juuri se, että se yksi osa porukasta käyttäytyisi siivosti, ihan sama miksi. Silloin ne normaaliälyiset ja fiksut saisivat opetusta sen sijaan että tulevat kouluun joka päivä katselemaan järjestyshäiriöshowta.

Vierailija
144/614 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Umm.. idea onkin juuri se, että se yksi osa porukasta käyttäytyisi siivosti, ihan sama miksi. Silloin ne normaaliälyiset ja fiksut saisivat opetusta sen sijaan että tulevat kouluun joka päivä katselemaan järjestyshäiriöshowta.

Ei pelolla ja nöyryyttämällä kasvattaminen ole mikään "ihan sama"-asia

Vierailija
145/614 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masturbointi wc-tiloissa oli kielletty.

Vierailija
146/614 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojat laitettiin rangaistuksena istumaan hiljaiset ja kiltin tytön viereen. Enemmän rangaistus sille tytölle kuin pojalle. 

Opettajan määräämä istumajärjestys on tehokkaimpia tapoja rauhoittaa luokkaa. Valitettavasti ne hiljaiset kärsivät kyllä silloinkin, kun opettaja antaa häiriköiden melskata tunnilla keskenään.

Määrätty istumajärjestys on eri asia kuin rangaistuksena siirretään se häirikkö poika kiltin tytön viereen. Tietyssä iässä kun pelkkä pojan vieressä istuminen on kamalaa (poikabakteereja :D) puhumattakaan jos kilttinä joutuu istumaan sen villin ja ehkä jopa vähän pelottavan pojan vieressä. Samalla kun muut tytöt istuvat kaveriensa vieressä. Opettajassa vika, jos ei saa häiriköitä kuriin ilman, että muitakin rangaistaan. 

Minä olin kiltiksi tytöksi sen verran ärhäkkä epeli, että kerran kun luokanvalvoja oli toteuttanut tuollaisen operaation ja tokaisi asiasta valittaneelle pojalle että tämän olisi syytä olla tyytyväinen päästessään istumaan ruusujen keskelle, tämä "Mikko" sanoi ettei NN ole ruusu vaan piikki. Totta kyllä tapasin läimäyttää lähellä istuvia millä nyt käteen sattui jos yrittivät vetää hiuksista, napata jotakin pulpetilta tai muuten ärsyttää. Ja kyllä, ihmettelen edelleen miksi minulle sallittiin moinen väkivaltainen käytös, varmaan siksi että olin pieni, silmälasipäinen, hammasrautainen ja äitini oli samassa koulussa opettajana.

Vierailija
147/614 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin kansakoulun 70-luvun alussa. Luokan seinällä oli koulun säännöt, yksi niistä oli, että koulussa ei saa viheltää.

Vierailija
148/614 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En katsonut sääntöjä ja juttuja silloinkaan pahaksi ja nyt osa oli suorastaan tosi hyviä! Olen käynyt peruskoulun 80-luvulla ja muistan sieltä monta erittäin asiallista juttua. Silloin opettajia ja vanhempia ihmisiä kunnioitettiin.

Ok boomer

Jonne ei tajua etä boomerit on 50-lukulaisia...

Näkee kuinka koulussa meni, ihan yhdellä viestillä

Boomerius voi tässä meemissä viitata myös asenteeseen, ei pelkästään ikään. Kaikenlainen tulkittu vanhoillisuus voidaan kuitata "ok boomer:illa".

eri

Vierailija
149/614 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tytöt opetettiin niiaamaan, tämä piti toteuttaa vastatessa "kiitos samoin" kun opettaja oli toivottanut hyvää ruokahalua. Samoin kun keittäjä oli annostellut ruuan lautaselle, tuli kiittää ja niiata. Tämä 80-luvun lopulla. Oletan että tänä päivänä ei ole enää vaatimuksena.

Huh, olinkin täysin unohtanut niiauksen! Taisin olla viimeisiä sukupolvia joille sitä opetettiin, nuoremmat nimittäin eivät tunnu olevan koko tavasta perillä. Niiaaminen oli itselleni aina melko nöyryyttävää alistumista, olisin halunnut kumartaa mielummin koska se näytti tyylikkäältä ja arvokkaalta. Mutta kun kumartaminen oli vain poikia varten. :(

Olen lääkäri ja vielä kymmenkunta vuotta sitten iäkkäät ysikymppiset mummot niiasivat lääkärille.

Vierailija
150/614 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella pakotettiin syömään haarukka vasemmassa kädessä, vaikka itseltäni se ei ollenkaan sujunut oikeakätisyydestä huolimatta. Vaihdoin aina salaa takaisin "väärin" päin. Syön edelleen näin enkä ole asiasta mitenkään kärsinyt. Ihmeellinen sääntö. Tämä 2000-luvun alussa.

Vierailija
151/614 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojat laitettiin rangaistuksena istumaan hiljaiset ja kiltin tytön viereen. Enemmän rangaistus sille tytölle kuin pojalle. 

Opettajan määräämä istumajärjestys on tehokkaimpia tapoja rauhoittaa luokkaa. Valitettavasti ne hiljaiset kärsivät kyllä silloinkin, kun opettaja antaa häiriköiden melskata tunnilla keskenään.

Määrätty istumajärjestys on eri asia kuin rangaistuksena siirretään se häirikkö poika kiltin tytön viereen. Tietyssä iässä kun pelkkä pojan vieressä istuminen on kamalaa (poikabakteereja :D) puhumattakaan jos kilttinä joutuu istumaan sen villin ja ehkä jopa vähän pelottavan pojan vieressä. Samalla kun muut tytöt istuvat kaveriensa vieressä. Opettajassa vika, jos ei saa häiriköitä kuriin ilman, että muitakin rangaistaan. 

Minä olin kiltiksi tytöksi sen verran ärhäkkä epeli, että kerran kun luokanvalvoja oli toteuttanut tuollaisen operaation ja tokaisi asiasta valittaneelle pojalle että tämän olisi syytä olla tyytyväinen päästessään istumaan ruusujen keskelle, tämä "Mikko" sanoi ettei NN ole ruusu vaan piikki. Totta kyllä tapasin läimäyttää lähellä istuvia millä nyt käteen sattui jos yrittivät vetää hiuksista, napata jotakin pulpetilta tai muuten ärsyttää. Ja kyllä, ihmettelen edelleen miksi minulle sallittiin moinen väkivaltainen käytös, varmaan siksi että olin pieni, silmälasipäinen, hammasrautainen ja äitini oli samassa koulussa opettajana.

Onneksi sallittiin. Sehän oli ihan pseestä, että piti puolustautua muttei saanut tehdä mitään.

Eräs opettaja oli tätä mieltä v. 1984. Oli kuulemma omaa syytäni, etten jaksanut kuunnella paskapuhetta viiden vuoden jälkeen. Tärkeämpää oli kaunis käsiala.

Muuten olen sitä mieltä, että tässä ketjussa kurin nimeen vannovat ovat itse niitä entisiä häirikköjä tai sadismilla kasvatettuja. Heillä ei ole lapsia -toivottavasti-, eikä todellista kosketusta koulunkäyntiin. Vain katkeraa uhoa. Nykyajan lapset ovat melko terveitä, vain liikaa juoksua ja huutamista voisi vähentää.

Vierailija
152/614 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tytöt opetettiin niiaamaan, tämä piti toteuttaa vastatessa "kiitos samoin" kun opettaja oli toivottanut hyvää ruokahalua. Samoin kun keittäjä oli annostellut ruuan lautaselle, tuli kiittää ja niiata. Tämä 80-luvun lopulla. Oletan että tänä päivänä ei ole enää vaatimuksena.

Huh, olinkin täysin unohtanut niiauksen! Taisin olla viimeisiä sukupolvia joille sitä opetettiin, nuoremmat nimittäin eivät tunnu olevan koko tavasta perillä. Niiaaminen oli itselleni aina melko nöyryyttävää alistumista, olisin halunnut kumartaa mielummin koska se näytti tyylikkäältä ja arvokkaalta. Mutta kun kumartaminen oli vain poikia varten. :(

Olen lääkäri ja vielä kymmenkunta vuotta sitten iäkkäät ysikymppiset mummot niiasivat lääkärille.

Varmaan myös papille ja pankinjohtajalle.

Vierailija
153/614 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin kansakoulun 70-luvun alussa. Luokan seinällä oli koulun säännöt, yksi niistä oli, että koulussa ei saa viheltää.

Kiellettiinkö kulkemasta kädet taskussa?

Eräs tyttö kielsi minulta vähentämisen vielä 80-luvulla sukupuoleen vedoten.

Vierailija
154/614 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sääntö, että jos myöhästyy yli 10 minuuttia niin ei saa osallistua ruotsin tunnille. Opin kävelemään tooosi hitaasti että en ehtisi koskaan ruotsin tunnille :)

Vierailija
155/614 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumisotaa ei saanut pelata -- koska lumessa voi olla vaikka pieniä kiviä mukana -- mutta käpysodan pelaaminen oli sallittua.

Vierailija
156/614 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Deodoranttia ei saanut käyttää. Ei edes hajustamatonta roll-onia koska joku voi saada astmakohtauksen ja kuolla siihen paikkaan. Pitkinä päivinä ei myöskään missään nimessä saanut ottaa omia eväitä kouluun. Ei edes mitään pientä välipalaa, oli huikeaa olla vielä neljän jälkeen käsityöluokassa opettelemassa virkkaamista kun päätä särkee ja tärisyttää nälän takia.

Varsinkaan jälkimmäistä en vieläkään ymmärrä, koskaan sitä ei perusteltu sen kummemmin kuin että "ei saa" :o ensimmäisessä ehkä saattoi olla se logiikka että jos sallitaan hajusteeton roll-on dödö niin joku paukapää rupeaa suihkuttamaan kainaloihinsa jotain hajuvedeksi luokiteltavaa myrkkyä. Ehkä..?

Vierailija
157/614 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertotaulu ja aakkoset

Nykyään näistä on tuloksista päätellen luovuttukin.

Ei ole, mutta turha tavaaminen on historiaa.

Tavuttain lukeminen on erittäin tärkeää hyvän kirjoitustaidon saamiseksi. Tavurajan tunnistaminen on joillekin erittäin vaikeaa. Joskus puhutaan koko päivä tavuttain  ja se on hauskaa!

Vierailija
158/614 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun alku, lautanen oli pakko tyhjentää. Yhdistelmä sadistinen opettaja ja karvainen läskinpala oli kammottava. Hernekeitossa oli kunnon kimpaleita missä oli 2 senttiä läskiä ihoineen ja karvoineen. Samoin jossain lihakastikkeessa. Muistan eräänkin kerran kun lautasella pyöri tuollainen pala sianniskaa nahkoineen, karvoineen. Ruokasali oli jo tyhjentynyt ja ikkunat avattu tuuletusta varten. Pihalta kuului oppilaiden kiljuntaa, ja pääskyset visersi. Koulun keittiössä astiat kilisivät.

Opettaja istui pöydän päässä ja huokaili että mihinkään et lähde ennenkuin lautanen on tyhjä. Ei auttanut vaikka näytin läskikimpaleen ja heiluttelin sitä pitkästä karvasta kiinnipitäen. Sitten kerran opettaja katsahti ruokasalin kelloa, jolloin sain sekunnin aikaa reagoida. Nappasin herkun käteen ja heitin pöydän alle. Kun opettajan haukankatse taas kohdistui minuun olin syövinäni ja nielaisin korostetusti. Opettaja totesi että homma hoidettu, lähdetäänkin tästä suoraan tunnille. Oli voittajafiilis.

Pakko sitten kertoa lisää kokemuksia samalta ala-asteelta 10 vuotta myöhemmin. Olin luokanopettajan sijaisena samassa koulussa. Piti vaihtaa istumajärjestys. Sanoin lapsille että jokainen kirjoittaa nimensa paperilappuun. Yksi oppilas haki piponsa naulakosta ja laput laitettiin siihen. Tuo onnetar sitten pyöritteli lappuja pipossa ja ojensi niitä minulle. Laitoin laput opettajan pöydälle luodakseni siten istumajärjestyksen. Kun huomasin että kaksi vilkasta pölisijää meinasi päästä vierekkäin siirsin vaivihkaa sormella hänen nimilappunsa nurkkaan. Pölisijät ihmetteli että miten arvonnasta huolimatta he joutuivat tasan päinvastaisiin nurkkiin.

Perjantaisin viimeisellä tunnilla oli levotonta. Lupasin että luokka pääsee aiemmin kotiin jos kuulen nuppineulan tippuvan lattiaan kun seison takaseinällä. Parilla ensimmäisellä kierroksella en kuullut, mutta kolmannella sitten kun kaikki pidätti hengitystään.

Kiitos ja anteeksi, jos tästä jäi jollekin traumoja.

Vierailija
159/614 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa. Open vika kaikki.

Ei kaikki, mutta se on jos aikuisena ei saa lapsia pysymään aisoissa ilman kilttien rankaisemista. Se kun on vähän niin kuin sen opettajan työtä. Pitää työrauhaa yllä, jotta opetus mahdollistuu. Jos auktoriteetti ei riitä, on syytä vaihtaa alaa. 

Tervetuloa maailmaan. Totta kai kaikki kärsivät tavalla tai toisella, jos luokassa on sairaita, käytöshäiriöisiä lapsia. Kiltit kärsivät siitäkin, että opettaja joutuu pitämään kovaa kuria eikä kukaan saa itse valita paikkaansa.

Häiriköillä on muuten yleensä juuri tuollaiset vanhemmat kuin sinä. Jos kotoa pyytää tukea, sieltä tulee tämä perusvittuilu siitä, että vika on opettajassa. Näin oli viimeksikin, kun minulla oli hullu oppilas. Aika pian sen jälkeen, kun olimme kuulleet, että vika on koulussa ja huonoissa opettajissa, tämä teini otettiin kiireellisesti huostaan vaarallisen ja rikollisen käytöksen vuoksi. Ei ole enää näkynyt ja tällä hetkellä on helppo tulla kaikkien kanssa toimeen. Välillä tulee näitä sekopäitä valitettavasti.

Hyvin kasvatetut, hyvin käyttäytyvät tottelevaiset lapset ovat tottuneet rajoihin. Heille kova kuri ei ole minkäänlainen ongelma. Ongelma on se että täysin eri tavalla kouluun suhtautuvat lapset tasapäistetään laittamalla heidät väkisin yhteen ja rajoittamaan toisiaan.

Ei kyse ole mistään tasapäistämisestä vaan näille erilaisille lapsillekin opetetaan suhteellisuuden taju mikä on sallittua ja mikä ei. Lasten täytyy itse oivaltaa asia. Mutta sekin asia opitaan kun on ensin opittu toimimaan ulkopuolelta annettujen sääntöjen mukaan. Vastuu on lasten kohdalla oppimisesta tuossakin asiassa aikuisilla. Ei armeijassakaan noudateta käskyjä kirjaimellisesti täydellisesti koska se ei ole mahdollista tehtävän toteuttamiseksi. Mutta se että tietää milloin sääntöjä voi välillä venyttää edellyttää että omaa suhteellisuuden tajun.

Vierailija
160/614 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella piti aina mennä ulos välitunnilla, sisälle ei saanut jäädä vaan heti ulkokamppeet niskaan ja ulos. Ok, ihan normaalia, mutta myös vessakäynnit piti myös hoitaa välitunnilla. Vessat olivat sisällä ja jos yritit mennä tyhjentämään rakkoasi niin häädettiin ulos :D

Kesken tunnin et päässyt vessaan kuin parin opettajan tunneilla, muut olivat muka ihan ihmeissään että miksi et käynyt välitunnilla. No jaa-a, miksiköhän..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän