Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aspergernuori halusi armeijaan, eivät huolineet

Vierailija
25.08.2025 |

Surettaa. 

Poika oireili paljon juuri 16-18 vuotiaana. Oli koulupudokkuutta, ahdistuneisuutta, masennusta ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Nyt 22 -vuotiaana on kuin eri ihminen. On täysin toimintakykyinen ja haluaisi armeijaan, mutta ei pääse edes kutsuntoihin. Autismidiagnoosi tuli 8 -vuotiaana ja aina puhuttiin, että ei ole este armeijalle. Mutta käytännössä on. 

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tykinruoaksi sitten kuitenkin huolitaan jahka tästä sota syttyy. Ehkä tämä hiukan lohduttaa.

Vierailija
2/20 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomella on vara valita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi mieleltään sairas ottaa armeijaan?

Vierailija
4/20 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei olisi halunnut, niin olisi velvoitettu. Näin se menee.

Vierailija
5/20 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ilmeisesti noin puolet Suomen miehistä on kehitysvammaisia, kaikilla on ties mitä ongelmia, myös huippu-urheilijoilla hekin on fyysisesti ja psyykkisesti vammaisia, eikä heidän tarvitse käydä armeijaa.

Vierailija
6/20 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolisikohan venäjä?

Vierailija
7/20 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi yhteiskunnassa voi muutenkin olla hyödyksi kriisin iskiessä. 

Vierailija
8/20 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka voi nyt vaikuttaa siltä että on eri ihminen, niin ei se poista sitä faktaa että armeija olisi todennäköisesti liian kuormittava pojalle.

Vierailija
9/20 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkiset sairaudet alkaa yleensä oireilla juuri teini-iässä. Toimintakyky voi äidin mielestä olla eri kuin muiden.

Vierailija
10/20 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä on aika paljon kapiaisissakin.

Vierailija
11/20 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkiset sairaudet alkaa yleensä oireilla juuri teini-iässä. Toimintakyky voi äidin mielestä olla eri kuin muiden.

Totta. Mutta kyllä mietin ihan perusjampankin toimintakykyä nykyään.. kun on 40 kiloa ylipainoa, peliriippuvuus ja turhautumisensietokyky 0.

Vierailija
12/20 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kutsuntoihin pitää mennä tai lähettää lääkärintodistus jos ei ole toimintakykyä varusmiespalvelukseen.

Vierailija
13/20 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä totta? En siis väitä, että ei olisi.

Olen itse as-nainen. Poikani on teini ja hänellä joitain piirteitä on, mutta ei niinkään ongelmia. Ainakaan vielä. Hän haaveilee armeijaurasta. Ei ole mikään so-ta-hul-lu vaan kiinnostunut maanpuolustuksesta. 

Olen ajatellut, että diagnoosista voisi olla hänelle apua työelämässä, mutta ilmeisesti ei, jos armeijaan haluaa. Onpa kurjaa.

Vierailija
14/20 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeija kyllä saa monen  terveen pojankin sekoamaan. Ap, olisit tyytyväinen ettei sinne joutunut.

Vierailija
15/20 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeissakin upseereissa on melko paljon eri sortin aspergereja, puhumattakaan aiemmin, jolloin joka toinen kenraali näytti olevan jollakin lailla erikoinen. Nykyään monenkin tie olisi päättynyt kutsuntoihin.

Vierailija
16/20 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse as-nainen. Poikani on teini ja hänellä joitain piirteitä on, mutta ei niinkään ongelmia. Ainakaan vielä. Hän haaveilee armeijaurasta. Ei ole mikään so-ta-hul-lu vaan kiinnostunut maanpuolustuksesta. 

Olen ajatellut, että diagnoosista voisi olla hänelle apua työelämässä, mutta ilmeisesti ei, jos armeijaan haluaa. Onpa kurjaa.

Jos tulee teininä jotain oireita, kuten masennusta tmv niin sitten ei huolita.

Vierailija
17/20 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee teininä jotain oireita, kuten masennusta tmv niin sitten ei huolita.

Jos?!

Kaikille teineille tulee.

Vierailija
18/20 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole ongelmia piirteistä johtuen, tuossa vaiheessa diagnoosia ei kannata hakea.  

Piirteiden kanssa hyvin pärjäävä as voi muuten soveltua uralle erityisen hyvin. Appiukkoni jäi eläkkeelle upseerin hommista ja on aivan selvä tapaus. Sellainen sananmukaisesti ja tarkkaan tekeminen sopi hänen hommiinsa. Oli myös pidetty työkaveri.

Rohkaise vaan poikaa tavoittelemaan uraa puolustusvoimissa.

Aloittajan pojan puolesta toki harmittaa muakin. 

Vierailija
19/20 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis kun intissä laitetaan vähän stressiä ja painetta porukkaan, että nähdään itse kunkin paineensietokyky, niin ehkä ei ole paras testirata näille asperger ja adhd ja mitänäitä on? Rynkyn lippaaseen mahtuu 30 skoudea, ja ne on nopeita väistellä. Tästä on se leffakin: Full Metal Jacket.

Vierailija
20/20 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin skitsofreenikko poka halusi armeijaan, mutta ei päässyt!