Äänikirjan lukijaksi?
Asiasta tietävät, kertokaa! Miten pääsee äänikirjojen lukijaksi ja minkälainen on palkka?
Kommentit (484)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue tekijänoikeusvapaata materiaalia Youtubeen, josta sinut bongataan, jos olet sen arvoinen.
Kuka minut voisi bongata? Voitko antaa esimerkin jostain kustantajasta? Ap
Ota yhteyttä Celia-kirjastoon.
Celia.fi ja perehdy Celian toimintaan. Sitten voit ottaa yhteyttä tuotantopalveluun https://www.celia.fi/tietoa-celiasta/yhteystiedot/henkilokunta/ ja kysyä voiko päästä lukijaksi.
Äänikirja on niiiiin huonoa suomea. Kirjaäänite olisi parempi kuvaamaan mistä on kyse. Ja se äänikirjoja kauppaava mainos... Että minä kärsin! "Lukeminen on vain henkäys ihmisen historiassa. Tarinoita ihminen on kuunnellut aina." Se äänikirja on äänitteeksi tallennettu luettu kirja, hölömö!
Kas kun eivät ole vielä keksineet kaupata laitetta, joka muuttaa tekstimuotoiset tiedostot (kirjat) kuultavaan muotoon. Ei tarvitse maksaa kenellekään kirjojen lukemisesta äänitteiksi. Lukijaäänenkin voisi valita kukin mieltymyksensä mukaan. Jos ei muuta, niin ainakin voisi tallentaa kirjat äänikirjaksi laitteen avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue tekijänoikeusvapaata materiaalia Youtubeen, josta sinut bongataan, jos olet sen arvoinen.
Kuka minut voisi bongata? Voitko antaa esimerkin jostain kustantajasta? Ap
Ota yhteyttä Celia-kirjastoon.
Celia.fi ja perehdy Celian toimintaan. Sitten voit ottaa yhteyttä tuotantopalveluun https://www.celia.fi/tietoa-celiasta/yhteystiedot/henkilokunta/ ja kysyä voiko päästä lukijaksi.
Tässä ketjussa on jo kerrottu, että Celia teettää kirjansa kaupallisilla studioilla, ja ehdottomana vaatimuksena on näyttelijän koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Jossain lehdessä oli juttua lukijasta ja ei kyllä ihan helpolla taida päästä. Suurin osa on näyttelijä-taustaisia, vaikkei noissa edes saa eläytyä kovin paljon.
Se on vikana suomen kielisissä äänikirjoissa: lukija papattaa samalla nuotilla koko tekstin läpi kuin joku puhuva pää! Aivan hirveää. Kuuntelen pelkästään englannin kielisiä äänikirjoja nykyään, koska ovat paljon elävämmin luettuja. Kaikkein parhaita ovat kirjailijan itsensä lukemat äänikirjat, esim. Neil Gaimanin lukemat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olisikin eläytymiskykyä näillä teatteritaiteen maistereilla, jotka äänilukijoina toimivat. Ihan miellyttävä ääni saattaa kyllä olla.
Mutta että lukee kepeän iloisella äänellä kirjan aloituksen, jossa kirjan päähenkilö saa kuulla erittäin rankasti elämänsä suuntaa muuttavasta ja surullisesta, satuttavasta asiasta. Joo, ei toimi ei.
Ei ehkä ole itse ollut siinä tilanteessa. Mutta jokin tilannetaju? Tai se eläytymiskyky. Kai siellä koulussa jotain on opetettu tai tullut opittua?
Tarkoitat varmaankin maisteria U.K. joka lukee äänikirjoja päätyökseen. Negapalautetta annetaan ja kustantajat kieltäytyvät kuuntelemasta. Lukija on pilannut monta kirjaa joiden joukossa kaksi pitkää sarjaa.
Et kai tarkoita U. Kärnää? Mun suosikki! Ihan mahtava ääni. Harmi vaan, että hänen lukemansa kirjat ovat harvoin hyviä/kiinnostavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olisikin eläytymiskykyä näillä teatteritaiteen maistereilla, jotka äänilukijoina toimivat. Ihan miellyttävä ääni saattaa kyllä olla.
Mutta että lukee kepeän iloisella äänellä kirjan aloituksen, jossa kirjan päähenkilö saa kuulla erittäin rankasti elämänsä suuntaa muuttavasta ja surullisesta, satuttavasta asiasta. Joo, ei toimi ei.
Ei ehkä ole itse ollut siinä tilanteessa. Mutta jokin tilannetaju? Tai se eläytymiskyky. Kai siellä koulussa jotain on opetettu tai tullut opittua?
Tarkoitat varmaankin maisteria U.K. joka lukee äänikirjoja päätyökseen. Negapalautetta annetaan ja kustantajat kieltäytyvät kuuntelemasta. Lukija on pilannut monta kirjaa joiden joukossa kaksi pitkää sarjaa.
Et kai tarkoita U. Kärnää? Mun suosikki! Ihan mahtava ääni. Harmi vaan, että hänen lukemansa kirjat ovat harvoin hyviä/kiinnostavia.
Mä en kestä U. Kärnää lainkaan mutta joku näköjään siitäkin tykkää. Joku kustantaja ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Nostan koska kiinnostaa. Onko lukijoille muissa maissa kelpoisuusvaatimukset?
Selvitin tätä. Useissa maissa lukijat eivät työskentele studioille ja studioissa vaan ovat itsenäisiä yrittäjiä ja heillä on kotona omat lukukopit. Suuri osa editoi nauhoitteet itse. Lukijat valitaan produktioihin koelukujen perusteella. Muodollisia koulutusvaateita ei ole vaan ääni ratkaisee.
Suomessa lukeminen tehdään studioille keskitetysti. Studiot rekrytoivat lukijat ja asettavat koulutusvaatimukset. Itsenäisiä yrittäjiä Suomessa ei ole ollenkaan.
Kyllä Auer ainakin luki itse oman äänikirjansa. Mutta toisaalta hän kyllä saattaa myös olla teatteritaiteen maisteri, itseoppinut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kestä U. Kärnää lainkaan mutta joku näköjään siitäkin tykkää. Joku kustantaja ainakin.
Kyllä vaan, makuasioista ei voi kuin kiistellä! :D Tosin en ole vielä törmännyt sellaiseen lukijaan, joka saisi jättämään kirjan kesken. Joitakin olen sen sijaan kuunnellut ihan vaan siksi, että lukijana on U.K.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaan, makuasioista ei voi kuin kiistellä! :D Tosin en ole vielä törmännyt sellaiseen lukijaan, joka saisi jättämään kirjan kesken. Joitakin olen sen sijaan kuunnellut ihan vaan siksi, että lukijana on U.K.
Mä olen jättänyt monta U.K.n lukemaa äänikirjaa kesken :D Makuja on monia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hurjaa että pitää olla näyttelijä. Minä kans aina haaveillu tuosta, lapsena luin c kasetille monta kirjaa...mutta ääneni ei kuulosta hyvältä kuunneltuna.
Miksi se olisi hurjaa? Ammatteihin vaaditaan sopiva koulutus ja piste, et sä mene myöskään feikkilääkärin hoidettavaksi vai menetkö?
Aivan. Kuuntelija voi vammautua loppuelämäkseen tai pahimmillaan kuolla jos lukijana on joku muu kuin ammattinäyttelijä D:
Oletko tosissasi? :O
Äänikirjan lukija on varmastikin seuraavia töitä joita kone alkaa hoitaa. Luultavasti sieltä voisi valita haluaako Robinson Crusoensa lukijaksi Vesa Vierikon, Peter Franzenin vai mentaalisavukkeen, kaikki nämä koneen voimin imitoituna.
Vierailija kirjoitti:
Kas kun eivät ole vielä keksineet kaupata laitetta, joka muuttaa tekstimuotoiset tiedostot (kirjat) kuultavaan muotoon. Ei tarvitse maksaa kenellekään kirjojen lukemisesta äänitteiksi.
Ei tuollaista tarvitse enää keksiä, koska menetelmää on käytetty jo ainakin 20 vuoden ajan.
Kirjoja on jo kauan voinut kuunnella puhesyntikalla, ja tällaisen puheen voi ohjata myös erimuotoisiksi äänitiedostoiksi. Puhuttavan kirjan lähde voi olla txt, tai melkein mikä tahansa moderni formaatti.
Kuuntelen nykyään enemmän syntikan lukemaa kirjaa kuin perinteistä äänikirjaa, ja äänikirjoja olen kuunnellut 70-luvulta lähtien. Monotoniseen puheeseen tottuu aika pian, ja kun sitä on kuunnellut vaikka parikymmentä vuotta, se ei häiritse vaan voi eläytyä kirjaan. En tästä tavasta enää luopuisi.
Eivät kaikki lukijat ole näyttelijöitä. Varma tieto, koska tunnen tämän äänikirjoja tekevän yrityksen.
Ja tuosta havaitusta eläytymiskyvyn puutteesta: Jotta voisi joka käänteessä eläytyä kirjan käänteisiin hyvin, pitäisi kirja lukea etukäteen. Niin ei kai yleensä tehdä. Veisi paljon aikaa ja siitä tietysti pitäisi myös maksaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki lukijat ole näyttelijöitä. Varma tieto, koska tunnen tämän äänikirjoja tekevän yrityksen.
Ja tuosta havaitusta eläytymiskyvyn puutteesta: Jotta voisi joka käänteessä eläytyä kirjan käänteisiin hyvin, pitäisi kirja lukea etukäteen. Niin ei kai yleensä tehdä. Veisi paljon aikaa ja siitä tietysti pitäisi myös maksaa palkkaa.
Miten lukijaksi sitten pääsee jos yritys ilmoittaa sivuillaan että ehdoton vaatimus on näyttelijän koulutus? Kerro jos kerran tiedät!
Vierailija kirjoitti:
Ainakin täällä sanotaan että lukijat lukevat kirjan 2-3 kertaa etukäteen.
https://reunalla.fi/blogs/kustannustoimittajan-blogi/miten-tehdaan-aani…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lukijaksi sitten pääsee jos yritys ilmoittaa sivuillaan että ehdoton vaatimus on näyttelijän koulutus? Kerro jos kerran tiedät!
Ei se oikeasti tiedä eikä tunne firmaa.
Nosto