Äänikirjan lukijaksi?
Asiasta tietävät, kertokaa! Miten pääsee äänikirjojen lukijaksi ja minkälainen on palkka?
Kommentit (484)
Vierailija kirjoitti:
Onko tämäkin lukija https://www.instagram.com/audiobookreader_katitamminen/ näyttelijä? Ei löydy tietoja.
Ei ole. On aloittanut alalla ennen nykyhetken vaatimuksia eikä enää varmaankaan alalle pääsisi koulutuksen puutteen takia.
Itse olen antanut palautetta Mervi Takatalosta, jota on käytetty mm. Jojo Moyesin kirjojen lukijana. Tämä on sääli, sillä rakastan näitä kirjoja kun kaipaan romanttista kirjallisuutta, mutta kyseinen lukija ihan oikeasti rai*skaa me kirjat. En voi ymmärtää, miksi hän on päässyt lukijaksi ja millä ihmeen meriiteillä.
Äänessä ei ole vikaa (ja hyvä/neutraali/terve äänenkäyttö on tärkeää), mutta han painottaa sanoja aivan käsittämättömällä tavalla, täysin virheellisesti ja epäsuomalaisesti. Yksittäinen sana saattaa painottua viimeisellä tavulla, vaikka suomen kielessä äännetään sana painottaen aina ensimmäistä tavua. Samoin lähes jokaisessa lauseessa painotetaan sanoja täysin epäloogisesti. Tarinaan keskittyminen on tuskaa ja saa korvani vuotamaan verta! Olen vedonnut painokkaasti käyttämääni äänikirjafirmaan, ettei kyseistä lukijaa enää käytettäisi. Hän ei ole ammattitaitoinen ja hän lukee täysin virheellisesti suomen kielistä tekstiä! Todella vaikea kuvitella, että tällä lukijalla olisi ammatillista taustaa puheenkäytöstä.
Voi tätä lahjakkuuden haaskaamista Suomessa! Mieheni on opettaja ja lauluntekijä omaten upean samettisen äänen ja mahtavan artikulaation <3 Hän on suunnitellut lukijaksi hakeutumista, mutta puihin meni hänen haaveensa. Saanpahan pitää hänet lukemassa vain itselleni...
Vierailija kirjoitti:
Itse olen antanut palautetta Mervi Takatalosta, jota on käytetty mm. Jojo Moyesin kirjojen lukijana. Tämä on sääli, sillä rakastan näitä kirjoja kun kaipaan romanttista kirjallisuutta, mutta kyseinen lukija ihan oikeasti rai*skaa me kirjat. En voi ymmärtää, miksi hän on päässyt lukijaksi ja millä ihmeen meriiteillä.
Äänessä ei ole vikaa (ja hyvä/neutraali/terve äänenkäyttö on tärkeää), mutta han painottaa sanoja aivan käsittämättömällä tavalla, täysin virheellisesti ja epäsuomalaisesti. Yksittäinen sana saattaa painottua viimeisellä tavulla, vaikka suomen kielessä äännetään sana painottaen aina ensimmäistä tavua. Samoin lähes jokaisessa lauseessa painotetaan sanoja täysin epäloogisesti. Tarinaan keskittyminen on tuskaa ja saa korvani vuotamaan verta! Olen vedonnut painokkaasti käyttämääni äänikirjafirmaan, ettei kyseistä lukijaa enää käytettäisi. Hän ei ole ammattitaitoinen ja hän lukee täysin virheellisesti suomen kielistä tekstiä! Todella vaikea kuvitella, että tällä lukijalla olisi ammatillista taustaa puheenkäytöstä.
Jaan mielipiteesi, mutta mummot rakastavat Merviä, niimpä raiskaus jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Kysy Celiasta.
Näkövammaiset käyttävät kuvanlukuohjelmaa, jolla he lukevat esimerkiksi päivän sanomalehdet. Ei niitä päivittäislehtiä kukaan ihminen lue vaan automaatti.
Näkövammaiset myös säätävät automaatin lukemaan haluamallaan nopeudella. He ovat oppineet ymmärtämään ja kuulemaan todella nopeaa puhetta, sellaista mistä me näkevät emme ehtisi saada selvää.
Vierailija kirjoitti:
Voi tätä lahjakkuuden haaskaamista Suomessa! Mieheni on opettaja ja lauluntekijä omaten upean samettisen äänen ja mahtavan artikulaation <3 Hän on suunnitellut lukijaksi hakeutumista, mutta puihin meni hänen haaveensa. Saanpahan pitää hänet lukemassa vain itselleni...
Lahjakkuuden hukkaaminen turhauttaa aina. Aidosti hyvistä lukijoista on pulaa ja samalla tuottajilla on varaa heittää taitoa ja lahjakkuutta tällä tavoin kaivoon.
Minun makuuni parhaat lukijat eivät ole näyttelijöitä. Esim. Kuisma Eskola ja Kalle Chydenius.
Opiskele puheoppia vaikka avoimessa yliopistossa. Sen jälkeen tarjoudu sanomalehtiin lukijaksi. Heidän verkkosivuilleen voidaan ladata päivän lehti luettuna huononäköisiä varten, esim. vanhukset ja sokeat voivat siten kuunnella päivän lehden. Pienissä paikallislehdissä ei välttämättä vielä ole tällaista palvelua, ja siksi kannattaa aloittaa niistä. Kun olet saanut jonkin verran työkokemusta, voit laittaa viestiä kustantamoille aikakauslehtien lukemista varten. Sieltä sitten edelleen kirjakustantamoille, kun on tarpeeksi työnäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Opiskele puheoppia vaikka avoimessa yliopistossa. Sen jälkeen tarjoudu sanomalehtiin lukijaksi. Heidän verkkosivuilleen voidaan ladata päivän lehti luettuna huononäköisiä varten, esim. vanhukset ja sokeat voivat siten kuunnella päivän lehden. Pienissä paikallislehdissä ei välttämättä vielä ole tällaista palvelua, ja siksi kannattaa aloittaa niistä. Kun olet saanut jonkin verran työkokemusta, voit laittaa viestiä kustantamoille aikakauslehtien lukemista varten. Sieltä sitten edelleen kirjakustantamoille, kun on tarpeeksi työnäyttöä.
Tuttuni on opiskellut puheoppia, kirjallisuutta ym. yliopistossa. Hän on myöskin lukenut äänilehtiä lähes kymmenen vuotta palkatta. Hän kysyi sitten äänikirjantuottajilta, saako hän lähettää ääninäytteen, vaikka ei ole näyttelijä. Hänelle sanottiin, ettei sitä oteta vastaan.
^Jämäkkää ja johdonmukaista. Vaatimuksista ei lipsuta.
Takatalolta ja Kärnältä on taaskin tulossa uusia äänikirjoja elikkä palautteita ei tosiaankaan kuunnella.
Ei tod tarvi olla näyttelijä :D hyvistä lukijoista on pulaa joten kysyt suoraan eri firmoista. Kaikki ei ole edes sopivia siihen.
Vierailija kirjoitti:
Ei tod tarvi olla näyttelijä :D hyvistä lukijoista on pulaa joten kysyt suoraan eri firmoista. Kaikki ei ole edes sopivia siihen.
"Tuttuni on opiskellut puheoppia, kirjallisuutta ym. yliopistossa. Hän on myöskin lukenut äänilehtiä lähes kymmenen vuotta palkatta. Hän kysyi sitten äänikirjantuottajilta, saako hän lähettää ääninäytteen, vaikka ei ole näyttelijä. Hänelle sanottiin, ettei sitä oteta vastaan." Niin että kannattiko niistä firmoista kysyä?
Vierailija kirjoitti:
Minun makuuni parhaat lukijat eivät ole näyttelijöitä. Esim. Kuisma Eskola ja Kalle Chydenius.
Kalle C:n lukemat dekkarit on mahtavia.
Nostan vanhaa ketjua ja kysyn teiltä kustannusalaa tuntevilta (jos teitä täällä on), että miten kustantamot suhtautuvat uusiin yrittäjiin alalla? Jos rakennuttaisimme kotiimme lukukopin ja hankkisimme välineet äänitykseen ja editointiin, voisimmeko puolisoni kanssa ryhtyä itsenäisiksi yrittäjiksi? Noinhan homma ilmeisesti toimii ulkomailla? Ovatko kustantamot juridisesti sitoutuneet käyttämään studioiden palveluita?
142 jatkaa: Olemme erittäin taitavia ja miellyttävä-äänisiä lukijoita ja puolisoni hallitsee myös editoinnin. Teatteritaiteen maistereita emme ole.
En ole kustantaja mutta epäilen että pieni studio pärjäisi näin pienessä maassa. Suuret studiot osaavat hoitaa tuotannot nopeasti ja rutiinilla. Ja varmasti halvemmalla.
Mulla on mennyt hieman maku äänikirjoista sen myötä kun toitotetaan näyttelijöiden ihmeellisyyttä ja estetään muilta pääsy uralle. Jos kiinnostuu äänikirjojen lukijan työstä esim. viisikymppisenä ei alalle ole enää mahdollista päästä koulutusvaatimuksen vuoksi. Muihin ammatteihin kuin näyttelijäksi voi kouluttautua vielä vaikkapa eläkkeellä. Miksi markkinoita ei voi vapauttaa jos ne muualla ovat vapaat?