Äänikirjan lukijaksi?
Asiasta tietävät, kertokaa! Miten pääsee äänikirjojen lukijaksi ja minkälainen on palkka?
Kommentit (484)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle voi antaa palautetta huonoista lukijoista, ja kuunnellaako niitä?
Kustantajille. Ei.
Tuskin palkataan uudelleen ihmistä, josta tulee paljon huonoa palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kustantajille. Ei.
Tuskin palkataan uudelleen ihmistä, josta tulee paljon huonoa palautetta.
Kyllä palkataan ja paljon! Ovat varmaan halpoja.
Ne joilla on valta päättää eli kustannuspäälliköt ja studiot valitsevat lukijat oman makunsa mukaan. Kotimaisten kirjojen kirjoittajat voivat esittää toiveita kirjojensa lukijaksi. Suomennetuissa kirjoissa näkyy päälliköiden suosikit.
Vierailija kirjoitti:
Suoraan tuottajalle olen palautteeni antanut joskus, nyt en enää jaksa kuunnella kirjaa ellei lukijan tyyli tai ääni miellytä. Vaihdan toiseen kirjaan, kyllä harmittaa kun moni hyvä kirja jää "lukematta".
Kun olisikin eläytymiskykyä näillä teatteritaiteen maistereilla, jotka äänilukijoina toimivat. Ihan miellyttävä ääni saattaa kyllä olla.
Mutta että lukee kepeän iloisella äänellä kirjan aloituksen, jossa kirjan päähenkilö saa kuulla erittäin rankasti elämänsä suuntaa muuttavasta ja surullisesta, satuttavasta asiasta. Joo, ei toimi ei.
Ei ehkä ole itse ollut siinä tilanteessa. Mutta jokin tilannetaju? Tai se eläytymiskyky. Kai siellä koulussa jotain on opetettu tai tullut opittua?
Vierailija kirjoitti:
Kun olisikin eläytymiskykyä näillä teatteritaiteen maistereilla, jotka äänilukijoina toimivat. Ihan miellyttävä ääni saattaa kyllä olla.
Mutta että lukee kepeän iloisella äänellä kirjan aloituksen, jossa kirjan päähenkilö saa kuulla erittäin rankasti elämänsä suuntaa muuttavasta ja surullisesta, satuttavasta asiasta. Joo, ei toimi ei.
Ei ehkä ole itse ollut siinä tilanteessa. Mutta jokin tilannetaju? Tai se eläytymiskyky. Kai siellä koulussa jotain on opetettu tai tullut opittua?
Tarkoitat varmaankin maisteria U.K. joka lukee äänikirjoja päätyökseen. Negapalautetta annetaan ja kustantajat kieltäytyvät kuuntelemasta. Lukija on pilannut monta kirjaa joiden joukossa kaksi pitkää sarjaa.
Hurjaa että pitää olla näyttelijä. Minä kans aina haaveillu tuosta, lapsena luin c kasetille monta kirjaa...mutta ääneni ei kuulosta hyvältä kuunneltuna.
Vierailija kirjoitti:
Hurjaa että pitää olla näyttelijä. Minä kans aina haaveillu tuosta, lapsena luin c kasetille monta kirjaa...mutta ääneni ei kuulosta hyvältä kuunneltuna.
Miksi se olisi hurjaa? Ammatteihin vaaditaan sopiva koulutus ja piste, et sä mene myöskään feikkilääkärin hoidettavaksi vai menetkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se olisi hurjaa? Ammatteihin vaaditaan sopiva koulutus ja piste, et sä mene myöskään feikkilääkärin hoidettavaksi vai menetkö?
Aivan. Kuuntelija voi vammautua loppuelämäkseen tai pahimmillaan kuolla jos lukijana on joku muu kuin ammattinäyttelijä D:
Mun kaveri tekee podcastia ja se joku bongas sen siitä äänikirjan lukijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun kaverin koulutus on?
Ne ovat näitä nykyajan kotkotuksia, että muka pitää olla näyttelijä voidakseen toimia äänikirjan lukijana. Olen kuunnellut 70-luvulta lähtien tuhansia äänikirjoja, joita eivät ole lukeneet näyttelijät, ja joukkoon on mahtunut monenlaista porukkaa. Osa lukijoista on ollut hieman heikompia, osa suorastaan erinomaisia, mutta hyviä kirjoja on tullut kuunnelluksi.
Itse en ole paljonkaan äänikirjoja kuunnellut, ihan muutaman, mutta mielestäni hyviä ääninäyttelijöitä on ollut. Miellyttävä ääni, sopivasti vaihtelua ja eloa. Viimeisimmät kuunnellut on on olleet satuja/lastenkirjoja, joissa ainakin Ritva Vepsä oli mukavaääninen. Ja Kauko Helovirran lukemana Hirtettyjen kettujen metsä on jäänyt mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun kaverin koulutus on?
Media-alaa opiskellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et lähettäisi ääninäytettä johonkin? Aina kannattaa yrittää!
Ei kannata. Mä oon kysynyt suoraan studiolta. He ei ota edes vastaan näytteitä henkilöiltä joiden CV ei riitä. Jos ei ole tutkintoa ja näyttöjä näyttelijän työstä niin unohda koko juttu.
Onpa pikkumaista! Itse mieluummin kuuntelisin outoa ääntä kuin vaikka Tommi Korpelaa. Mutta kai tuo näyttelijöiden käyttö on myös myyntiin vaikuttava asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et lähettäisi ääninäytettä johonkin? Aina kannattaa yrittää!
Ei kannata. Mä oon kysynyt suoraan studiolta. He ei ota edes vastaan näytteitä henkilöiltä joiden CV ei riitä. Jos ei ole tutkintoa ja näyttöjä näyttelijän työstä niin unohda koko juttu.
Onpa pikkumaista! Itse mieluummin kuuntelisin outoa ääntä kuin vaikka Tommi Korpelaa. Mutta kai tuo näyttelijöiden käyttö on myös myyntiin vaikuttava asia.
Takuulla on ja businestahan äänikirjojen tekeminen on.
Minua ihmetyttää lukijoiden huono kielitaito, koska osa ääntää tunnetutkin vieraskieliset nimet väärin. Eikö lukijoiden koulutukseen kuulu kieliopintoja? Kuunteluelämykseen väärä ääntäminen vaikuttaa paljon.
Nostan koska kiinnostaa. Onko lukijoille muissa maissa kelpoisuusvaatimukset?
Mitä tämä tarkoittaa ihan selkosuomeksi?