Miten on mahdollista ettei maatiloilla löydy työntekijöitä?
Sitä yrittäjien ja taiteilijoiden itkemistä viime viikkoina tullut joka tuutista, ja silti näyttää siltä, että marjat mätänee peltoon
Kommentit (407)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yrittäjällä yrittäjän oikeudet". Miksi yrittäjällä pitäisi olla huonommat oikeudet kuin muilla? Mitä maajussi voi käytännössä tehdä, kun hänen työtään ei arvosteta eikä ruoasta makseta kunnolla?
Mitäs myy polkuhintaan. Ja johan se rehupuntti saa tukia, joita ei muut yrittäjät saa. Nyt sitten tukien lisäksi pitäisi saada orjatkin pelloille.
Jos maataloustukia ei olisi, sinunkin ruokasi olisi melko lailla kalliimpaa. Tuilla ruoan hinta voidaan pitää näinkin matalana mitä se nyt on. Rehupuntti ei ole myöskään siinä talousellisessa asemassa että voisi olla tuotteitaan myymättä polkuhintaan koska kukaan ei niitä kalliimmalla osta. Ei hänellä ole varaa lakkoilla kun kukaan ei korvausta siitä maksa.
Miksi maanviljelijät on antanut tilanteen mennä näin? Miksi maanviljelyksessä on ok pitää halpatyövoimaa ja riistää muita kun se muutenkaan ei ole Suomessa sallittua?
Jos palkkaa maksetaan joku vajaat 8e tunti niin ei sillä vaan voi enää kaupasta ostaa niitä tuottamianne tuotteita. Maksakaa enemmän ja porukalla on varaa syödä kotimaista. Kysyntä kasvaa, ja myyntiä on.
https://www.is.fi/taloussanomat/yrittaja/art-2000001723631.html
Tuosta kymmenen vuoden takaisesta ei ole tilanne oleellisesti muuttunut. Viljelijä maksaa työntekijöille parempaa palkkaa kuin itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pariskunnasta vain toinen on työtön, ei siinä kyllä mitään asumistukia, saati tt-tukia saa.
Mitä on ne "erilaiset maksut", joista työtön saa helpotuksia?
No ei tietenkään saa tukia, jos pystyy itse elättämään itsensä!!
Työtön saa helpotuksia moniin lapsista aiheutuviin kuluihin, kuten päivähoitomaksut ja ip-kerhot kouluissa. Sosiaalitoimen asiakkaat saavat ilmaisia harrastuksia yms.
Päivähoitomaksut riippuu perheen kokonaistuloista, ei vain työttömän vanhemman tuloista. Ip-kerhoista ei tietoa. Meidän lapset ovat jo aikuisia.
En tiedä, miten on edes teoriassa mahdollista, että joku saa sekä työttömyyskorvausta, asumistukea että tt-tukea yhtä aikaa, kuten tuo yksi ynnäili. Ehkä jos on yh ja lapsia on iso lauma? En tiedä, koska saan pelkkää työmarkkinatukea.
Minä saan työmarkkinatuen, asumistuen ja tt-tuen 1200e/käteen. Vuokra on 703e. Itselle jää 497e/kk josta maksan puhelimen ja netin, ruoka, hygienia, vaatteet ja kengät, lataan matkakorttia 6-10e jos sattuisi pääsemään työhaastatteluun. Vaatteita ja kenkiä ei tietenkään osteta kuukausittain, eikä välttämättä edes vuosittain. Ei tästä työttömän elämästä kannattaisi kovin kateellinen olla.
Miten tämä koko homma on niin viturallaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pariskunnasta vain toinen on työtön, ei siinä kyllä mitään asumistukia, saati tt-tukia saa.
Työtön saa helpotuksia moniin lapsista aiheutuviin kuluihin, kuten päivähoitomaksut ja ip-kerhot kouluissa. Sosiaalitoimen asiakkaat saavat ilmaisia harrastuksia yms.
Päivähoitomaksut riippuu perheen kokonaistuloista, ei vain työttömän vanhemman tuloista. Ip-kerhoista ei tietoa. Meidän lapset ovat jo aikuisia.
En tiedä, miten on edes teoriassa mahdollista, että joku saa sekä työttömyyskorvausta, asumistukea että tt-tukea yhtä aikaa, kuten tuo yksi ynnäili. Ehkä jos on yh ja lapsia on iso lauma? En tiedä, koska saan pelkkää työmarkkinatukea.
Minä saan työmarkkinatuen, asumistuen ja tt-tuen 1200e/käteen. Vuokra on 703e. Itselle jää 497e/kk josta maksan puhelimen ja netin, ruoka, hygienia, vaatteet ja kengät, lataan matkakorttia 6-10e jos sattuisi pääsemään työhaastatteluun. Vaatteita ja kenkiä ei tietenkään osteta kuukausittain, eikä välttämättä edes vuosittain. Ei tästä työttömän elämästä kannattaisi kovin kateellinen olla.
Ja lisään vielä, että ei siis ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi maanviljelijät on antanut tilanteen mennä näin? Miksi maanviljelyksessä on ok pitää halpatyövoimaa ja riistää muita kun se muutenkaan ei ole Suomessa sallittua?
Jos palkkaa maksetaan joku vajaat 8e tunti niin ei sillä vaan voi enää kaupasta ostaa niitä tuottamianne tuotteita. Maksakaa enemmän ja porukalla on varaa syödä kotimaista. Kysyntä kasvaa, ja myyntiä on.
Maatalouden kausityöntekijät eivät muodosta merkittävää osaa ostovoimasta
Ei ole varaa maksaa enempää kun ei itsekään tienaa tuota 8€/h. Minusta tässä yhteiskunnassa ennemminkin maanviljelijää riistetään. Ihan yhtä lailla voisi kysyä, miten halpatyöntekijät antavat asioidensa mennä näin? Mitä jos porukka maksaisikin enemmän maanviljelijöille ja vastaavasti nämä voisivat maksaa työntekijöilleen enemmän?
En ole itse viljelijä ja tilannetta läheltä seuranneena voin todeta etten todellakaan haluaisi olla tai pystyisikään olemaan. En tiedä ketään joka tekisi enemmän töitä kuin vanhempani. He eivät ole palkanneet halpatyövoimaa mutta tekevät sen sijaan kohtuuttoman pitkää päivää itse kun varaa ei muuhun ole.
Markkinoilla kilpailevat kotimaiset tuotteen mm. espanjalaisten tuotteiden kanssa. Espanjassahan ei käytetä halpatyövoimaa? Eihän?
No, voi maajussi nostaa omenakilon hinnan tuplaksi, viljatonnin hinnan myös. Istua kädet puuskassa jussipaidan rintamuksella tuvan penkillä ja karjua: halvemmalla en myy!
Heti kilvan kaupat nostavat hintansa!
Mansikat alkaa kypsyä vasta heinäkuussa. Nyt on huhtikuun alku.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta kymmenen vuoden takaisesta ei ole tilanne oleellisesti muuttunut. Viljelijä maksaa työntekijöille parempaa palkkaa kuin itselleen.
Yrittäjä ei yleensä maksa itselleen palkkaa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla koulukavereita oli kesällä Suonenjoella poimimassa marjoa. Suurin osa jäi velkaa marjatilalle, koska poiminnan tuotto ei riittänyt majoituksen maksamiseen.
Mä olin myös Suonenjoella v. 1985 kaverin kanssa. Olin 15- vuotias. Meille jäi tienestiksi sen verran, että päästiin Suonenjoelta junalla Tampereelle, mutta sieltä piti soittaa isä hakemaan. Oli matkaa kotiin vielä 100km. Ja me kyllä poimittiin niin paljon, että se isäntä kehui meitä, mutta tienestit oli silti noin pienet.
Ruoaksi oli yleensä lettuja ja mansikkahilloa ja mansikkakiisseliä. Makkarakeittoa sai kauhallisen kerran päivässä. Aamulla sai teetä ja näkkäriä. Peseytyminen tapahtui ulkona letkun avulla, mansikkapellon laidalla, vessana ulkohuussit. Majoituksena oli iso lato, jossa oli kerrossänkyjä vieri vieressä. Toivottavasti nykyään on vähän paremmat oltavat ja tienestit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä ei yleensä maksa itselleen palkkaa ollenkaan.
Pahoittelut huonosta ilmaisusta. Olisi pitänyt kirjoittaa että jää käteen vähemmän rahaa kuin työntekijöille (ainakin suomalaisilla maatalouslomittajilla yms on ihan kohtuullinen palkkaus, ulkomaalaisista en tiedä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mennytkin.
Mikä ihme tätä maata vaivaa?
Niin olen minäkin, mutta en varmasti mene enää.
Olen ollut mm juurikkaita harventamassa, perunannostossa ja heinähommissakin. Joten minulla on todellakin selkänojaa arvostella maajussien toimintaa.
Maajussit ovat itse ajaneet homman tähän jamaan ja heti kun kriisiä pukkaa, niin ollaan huutamassa valtiovaltaa apuun. He ovat ihan tietoisesti syrjineet kotimaista työvoimaa ja haalineet ulkomaista halpatyövoimaa suurempien voittojen toivossa. Nyt kun sitten ulkomaista työvoimaa ei ole tarjolla, niin jopa kelpaisi se suomalainen mutta vain tuuraajaksi ja tietenkin minimipalkalla, jos silläkään. Se vaan on kylmä fakta, että ei niitä tuuraajia millään orjapalkalla saada, vaan heille on maksettava kunnollinen palkka. Eli nyt arvon maajussit, sitä pätäkkää pöytään, jos haluatte saada marjanne poimituksi.
Maajussilla sitä pätäkkää kun ei ole 5€ tuntipalkalla. Marjatiloista ei ole kokemusta mutta maitotilallisen tyttärenä tiedän hyvin, että mistään suurista voitoista ei voi puhuakaan. Tähän tilanteeseen on jouduttu, koska ruoka on liian halpaa / suuri osa hinnasta menee kaupoille, ei tuottajille. Ei tilallisella kertakaikkiaan ole varaa palkata suomalaisia. Ketään ei kiinnosta jos tilallisen palkka romahtaa, kuten kävi vanhemmilleni Venäjä-pakotteiden aikaan. Postilakkolaisia sen sijaan tuki suuri osa kansasta.
Vitosen tuntipalkat on ihan höpöhöpöä ja vain laskennallista kikkaillua, kun maajussi laskee työtunneiksi 24/7, vaikka totuus monella ihan muuta. Minun mummoni oli lypystilallinen ja lypsi jokaikisen lehmänsä käsin ja itse. Minä vietin lapsuuteni kaikki lomat mummolassa ja paljon vielä nuoruudessanikin. Olin myös naapurin maatilalla useana kesänä töissä, joten jotain tiedän maanviljelystä ja lypsytiloista minäkin.
Asun parhaillaankin maalla ja kun naapurin viljelytilan toimintaa seuraan, niin eipä siellä kyllä kovin pitkää päivää paineta. Keväällä käy viskomassa siemenet peltoon ja syssyllä puimassa. Yhteensä tässä ympärilläni olevilla 10 hehtaarin pelloilla viihtyy koko vuodessa korkeintaan vuorokauden verran.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on monessa muussakin yrityksessä.
Yrittäjän ja palkollisen vertailu ei kuitenkaan ihan suoraan toimi. Harva yrittäjä kun tekee vain saman verran tunteja kuin palkollinen. Tottahan se tuntipalkka jää pieneksi, mutta kokonaispalkka voi silti olla ihan mukava.
Maksaisin todella mielelläni tilalliselle, joka pitää työntekijänsä leivässä. Vähän niinkuin reilu kauppa, miksei viljelijöillä jo ole semmoista omaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa maksaa enempää kun ei itsekään tienaa tuota 8€/h. Minusta tässä yhteiskunnassa ennemminkin maanviljelijää riistetään. Ihan yhtä lailla voisi kysyä, miten halpatyöntekijät antavat asioidensa mennä näin? Mitä jos porukka maksaisikin enemmän maanviljelijöille ja vastaavasti nämä voisivat maksaa työntekijöilleen enemmän?
En ole itse viljelijä ja tilannetta läheltä seuranneena voin todeta etten todellakaan haluaisi olla tai pystyisikään olemaan. En tiedä ketään joka tekisi enemmän töitä kuin vanhempani. He eivät ole palkanneet halpatyövoimaa mutta tekevät sen sijaan kohtuuttoman pitkää päivää itse kun varaa ei muuhun ole.
Vierailija kirjoitti:
"Yrittäjällä yrittäjän oikeudet". Miksi yrittäjällä pitäisi olla huonommat oikeudet kuin muilla? Mitä maajussi voi käytännössä tehdä, kun hänen työtään ei arvosteta eikä ruoasta makseta kunnolla?
Minä ajaisin itseni konkurssiin, jos työni hedelmät eivät mene kaupaksi sellaisella hinnalla, että saisin muutakin katettua kuin työkulut. Maajussitkin voivat käyttää sitä järkeä. Ajakaa yritys alas, jos se ei kannata. Rupeaa muuten menemään kansallakin perille, jos ruuasta tulee pula. Teillä on oikeasti helvetin paljon valtaa, muttette näytä ymmärtävän sitä. Ruuan tuottajalla on väestöön oikeasti eniten valtaa. Kieltäydyt antamasta leipää suuhun. Jos olet maanviljelijä, ota omasta kuormastasi viiden vuoden tapreiksi ja mene piiloon elämään omaa elämää sillä viljavarastolla ja kas kummaa, kun muutkin tekevät näin, niin alkaa kummasti ilmestymään ymmärtäviä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn töissä ja saan palkkaa kuukaudessa käteen 1200 e. Vuokra on 450 e/kk, joten ei tipu asumistukea. Ihan itse maksan vaatteet ja kengät ja ruuan jne. enkä millään ymmärrä, että joku toinen saa saman elintason ihan vain tekemättä mitään ja vielä jaksaa valittaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajaisin itseni konkurssiin, jos työni hedelmät eivät mene kaupaksi sellaisella hinnalla, että saisin muutakin katettua kuin työkulut. Maajussitkin voivat käyttää sitä järkeä. Ajakaa yritys alas, jos se ei kannata. Rupeaa muuten menemään kansallakin perille, jos ruuasta tulee pula. Teillä on oikeasti helvetin paljon valtaa, muttette näytä ymmärtävän sitä. Ruuan tuottajalla on väestöön oikeasti eniten valtaa. Kieltäydyt antamasta leipää suuhun. Jos olet maanviljelijä, ota omasta kuormastasi viiden vuoden tapreiksi ja mene piiloon elämään omaa elämää sillä viljavarastolla ja kas kummaa, kun muutkin tekevät näin, niin alkaa kummasti ilmestymään ymmärtäviä ihmisiä.
Ole huoleti, kunha syksy tulee, alkaa ruuan myynti Kiinaan tosissaan. Silloin voitte itkeä sitä, että lapset näkee nälkää kun ahne viljelijä myy kaiken muualle.
Jos sitä viljaa ei ole ostamassa kuin 1 ainoa ostaja, niin ei siinä paljoa hinnasta keskustella etenkin kun ostaja tietää, että vaihtoehtoja ei ole. velkaiselle tilalla ei mennä vuosiksi piiloon.
Odotetaan siis rauhassa sitä, että koronakaranteeni poistuu. Enää ei näy leipäjonoja, koska työttömät tienaavat ihan tarpeeksi tekemättä töitä ja jopa 1200 e/kk palkka on niin pieni, että toimeentulotuella pärjää paremmin. Se on moneen kertaan ketjussa kerrottu.
Katsotaan syyskuussa, kenen lapset on koulussa nälkäisiä.