Miten on mahdollista ettei maatiloilla löydy työntekijöitä?
Sitä yrittäjien ja taiteilijoiden itkemistä viime viikkoina tullut joka tuutista, ja silti näyttää siltä, että marjat mätänee peltoon
Kommentit (407)
Käteen jää 500 € tekemättä mitään. Noilla palkoilla ei jää.
Meinaat siis että esim näyttelijän koulutuksella osaa hyvin käsitellä elintarvikkeita ja eläimiä?
Menisitkö itse? Sillä palkalla ei meinaan elä.
Olen mennytkin.
Mikä ihme tätä maata vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Meinaat siis että esim näyttelijän koulutuksella osaa hyvin käsitellä elintarvikkeita ja eläimiä?
No joo, näin meinaan
Vierailija kirjoitti:
Se in ihan kiva lisä työttömyystukeen
Mitä maatilatöistä noin suunnilleen maksetaan? Ja voiko sinne tosiaan mennä joku ihan kokematon heilumaan? Siis ihan aidosti olen kiinnostunut, koska menisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletko että työttömyyspäiväraha tulee tuon palkan päälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poimit selkä vääränä mansikoita, tai läkähdyt Närpiöläisessä kasvihuoneessa, ja palkka on mitä tahansa 800 ja 1400 euron väliltä? Tilanteessa kun asua ja syödä pitää, ja perhekin elättää? Kun nuo palkat ei oo tulossa sen päivärahan lisäksi, ne on niukin naukin suurempia, muutaman hikisen kympin voit ekstraa saada verrattuna kotona hääräilyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletko että työttömyyspäiväraha tulee tuon palkan päälle?
En kuvittele vaan tiedän. Työtön daa tienata 300 € kuussa ilman että korvaus pienenee. Sen jälkeen menee näin: jos tienaat 100€ saat 50€ vähemmän korvausta
Missä niitä töitä on? Te-palveluilla ei ollut montaa tarjota.
No mikä on juuri sun tekosyy ettet mene?
Yleensä asunto ja ruoka kuuluvat työsuhde-etuihin
Vierailija kirjoitti:
Missä niitä töitä on? Te-palveluilla ei ollut montaa tarjota.
Älä selitä.
Ota itse selvää. Pitääkö te-toimiston pyyhkiä sun py***kin?
Vierailija kirjoitti:
Mitä maatilatöistä noin suunnilleen maksetaan? Ja voiko sinne tosiaan mennä joku ihan kokematon heilumaan? Siis ihan aidosti olen kiinnostunut, koska menisin.
Riippuu ihan siitä työstä. Koneurakoinnista voidaan maksaa useamman kympin tunti hintoja. Siihen toki tarvii urakoitsija omat koneet ja kokemuskin on ihan suotavaa. Eniten nyt taidetaan tarvita ihmisiä istuttamaan kasveja ja korjaamaan satoa käsin ilman suurempaa konevoimaa. Siitä työstä maksetaan noin 10 euroa ja vähän sen alle. Kokemus ei ole välttämätöntä, työn oppii melko nopeasti.
On itsemurhaaa elää maaailmassa jossa ympäristö ei tarjoa virikkkeitä aivoilllle. Eläkkeeellä sen ymmärtää vanhuksena kun kaipaa omaa tilaa ja rauhaa.
Vierailija kirjoitti:
On itsemurhaaa elää maaailmassa jossa ympäristö ei tarjoa virikkkeitä aivoilllle. Eläkkeeellä sen ymmärtää vanhuksena kun kaipaa omaa tilaa ja rauhaa.
Mä oleen 15 vuotta elänyt yksinäiisyydessä. Tiedän milllaista hlvettiä se on nuorelle. Puoet elämästä mennnyt siiinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poimit selkä vääränä mansikoita, tai läkähdyt Närpiöläisessä kasvihuoneessa, ja palkka on mitä tahansa 800 ja 1400 euron väliltä? Tilanteessa kun asua ja syödä pitää, ja perhekin elättää? Kun nuo palkat ei oo tulossa sen päivärahan lisäksi, ne on niukin naukin suurempia, muutaman hikisen kympin voit ekstraa saada verrattuna kotona hääräilyyn.
TESin mukainen lähtöpalkka puutarha-alalla kouluttamattomalle ja kokemattomalle on n. 7.40 euroa/h. Maatalous töissä lienee suunnilleen sama. Tosin jos osaat esim käyttää koneita ja ajaa traktoria niin palkka voi olla korkeampi n. 15 e/h. Yrittäjälle itselleen tuntipalkaksi jää km alle 5 e/h, joten siihen nähden vieraille maksetaan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Maatilat ovat maalla.
Tämä tuppaa olemaan totta.
Maatiloille siis