Miten on mahdollista ettei maatiloilla löydy työntekijöitä?
Sitä yrittäjien ja taiteilijoiden itkemistä viime viikkoina tullut joka tuutista, ja silti näyttää siltä, että marjat mätänee peltoon
Kommentit (407)
Liki kaikki käsin tehtävä yksilösuoritteinen maatalouden kausityö on urakkapalkkaista(mansikanpoiminta, muu käsin tehtävä sadonkorjuu). Eli tienat riippuu työtahdista. Nämä thaimaalais ja ukrainalaisvahvistukset tekevät töitä kuin pienet koneet, eivätkä tiputa rukkasia maahan kun kello on jossain pykälässä. Keskimäärin suomalaiset ei viitsi tehdä raskasta urakkaduunia, jos rahan saa muutenkin. Ehkä joidenkin palstamammojen kannattaisi lähettää teininsä tuonne mansikkapellolle, tienaisivat ruokansa ja talveksi käyttörahaa. toki vaikuttaa toimeentulo tukeen, mutta eiköhän siitä plussalle jää. Joskus hamassa nuoruudessa 80-luvulla olin viikon mansikkapellolla ja tälläiselle näpertelijälle ei tietenkään hirmu tienoja tullut ja selkä huusi hoosiannaa, mutta olipahan kokemusta viisaampi ja sai ostettua jotain pientä ekstraa itselle.
Helpompi mahtaa saada kausityövoimaksi hyvä kuntoisia eläkeläisiä, kuin muita suomalaisia.
Kotimaista marjaa kiitos kirjoitti:
Liki kaikki käsin tehtävä yksilösuoritteinen maatalouden kausityö on urakkapalkkaista(mansikanpoiminta, muu käsin tehtävä sadonkorjuu). Eli tienat riippuu työtahdista. Nämä thaimaalais ja ukrainalaisvahvistukset tekevät töitä kuin pienet koneet, eivätkä tiputa rukkasia maahan kun kello on jossain pykälässä. Keskimäärin suomalaiset ei viitsi tehdä raskasta urakkaduunia, jos rahan saa muutenkin. Ehkä joidenkin palstamammojen kannattaisi lähettää teininsä tuonne mansikkapellolle, tienaisivat ruokansa ja talveksi käyttörahaa. toki vaikuttaa toimeentulo tukeen, mutta eiköhän siitä plussalle jää. Joskus hamassa nuoruudessa 80-luvulla olin viikon mansikkapellolla ja tälläiselle näpertelijälle ei tietenkään hirmu tienoja tullut ja selkä huusi hoosiannaa, mutta olipahan kokemusta viisaampi ja sai ostettua jotain pientä ekstraa itselle.
Helpompi mahtaa saada kausityövoimaksi hyvä kuntoisia eläkeläisiä, kuin muita suomalaisia.
Ketään ei kiinnosta sinun kokemuksesi 80-luvulta.
Ne ulkomaiset tekevät halvalla koska oma maa on köyhä, ja siellä suomalaisittain p*ska palkka on hyvä.
Ihan samoin itsekin tekisin. Jos Ruotsissa keskipalkka olisi 25 000 eur/kk ja mansikanpominnalla tienaisi 7 000 eur/kk, joka olisi heille p*skapalkka, mielelläni hyppäisin laivaan ja poimisin kesän mansikoita. Yhtään valittamatta.
Porukka on täällä Uudellamaalla karanteenissa. Lisäksi liikennevihamielinen ympäristönäkökulmainen politiikka on vähentänyt autoilua, eikä maaseudulle pääse julkisilla.
Ennen vanhaan maatiloille tehtiin lapsia työvoimaksi. Jos ei lapsilauma riittänyt, avuksi otettiin kiireisimpänä aikana sukulaiset.
Hyvin harva palkkasi ketään. Poikkeuksena toki suurporhotilalliset.
Ja ihmisillä on todella vääristynyt kuva palkoista, jos 15€/h on työttömien mielestä liian pieni palkka... Itse olen vaativassa asiantuntijatyössä, maisterintutkinto ja palkka on alle 20€/h.
Ymmärrättekö millä palkoilla ihmiset elättävät itsensä ja myös teidät kotona laiskottelevat työttömät korkeita veroja maksamalla? Moni saa käytännössä käteen ihan saman verran palkkaa, kun työttömät kaikkia mahdollisia etuja. Kun plussaat työttömyyskorvaukset, toimeentulotuen, asumistuen ja vähävaraisille myönnetyt helpotukset erilaisissa maksuissa, niin lopputulos on aika sama, kun monen palkka. Onko reilua?
et ole nähnytkään vaativaa asiantuntijaa jos teet sitä 20e palkalla .
50e vielä pieni heille.
Vierailija kirjoitti:
Ja ihmisillä on todella vääristynyt kuva palkoista, jos 15€/h on työttömien mielestä liian pieni palkka... Itse olen vaativassa asiantuntijatyössä, maisterintutkinto ja palkka on alle 20€/h.
Ymmärrättekö millä palkoilla ihmiset elättävät itsensä ja myös teidät kotona laiskottelevat työttömät korkeita veroja maksamalla? Moni saa käytännössä käteen ihan saman verran palkkaa, kun työttömät kaikkia mahdollisia etuja. Kun plussaat työttömyyskorvaukset, toimeentulotuen, asumistuen ja vähävaraisille myönnetyt helpotukset erilaisissa maksuissa, niin lopputulos on aika sama, kun monen palkka. Onko reilua?
Millähän logiikalla työtön saa sekä työttömyyskorvausta, asumistukea ETTÄ toimeentulotukea?
Itse saan pelkkää työmarkkinatukea. Tiedätkö, paljonko se on???
Maksuhelpotuksia en ole saanut mistään.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin mennä ja koulutuskin on maatalousalalle (eläintenhoito), mutta palkka on rehellisesti sanottuna niin paska, että siivoan mieluummin yleisiä vessoja, koska saan 6 euroa enemmän tunnilta. Vinkki teille maatalousyrittäjille: Maksakaa työntekijöille enemmän, ottakaa omaankin taskuun enemmän ja myykää tuotteet välittäjille kalliimmalla. Jos kaikki maatalousyrittäjät tekevät näin, eivät ostajat voi kilpailuttaa ja työntekijöitä virtaa ovista ja ikkunoista. Voin maksaa kotimaisesta ruuasta enemmän, jos se tarkoittaa parempaa tuottoa itse työntekijöille, eikä pelkästään puhdasta lisää tuotteiden välittäjille ja isoille kihoille.
Muuten hyvä vinkki, mutta tuossa tuotantoketjussa maanviljelijä ei ole se, joka sanelee tuotteen hinnan.
No ei varmaan tuolla asenteella. Kannattaisiko alkaa sanelemaan? Rupeaa se hallituskin kiinnitämään huomiota asioihin, jos maanviljelijät kieltäytyvät yhteen ääneen myymästä tuotteitaan ilmaiseksi. Ei tarvitse alistua hyväksikäytölle. Asioita kyllä voidaan aina tehdä, mutta valittaminen ja uhriutuminen on helpompaa.
Hallitukselleko myyn viljani ja perunani?
Maataloustuotteiden tuottajahinta muodostuu markkinavetoisesti.
Markkinat ovat globaalit.
EU myös rajoittaa kansallista liikkumavaraa asiassa.
Ei, et myy, vaan hallituksella on paljon sanavaltaa siinä, mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Jos hallitus pakotetaan puuttumaan tähän maanviljelijöiden kituuttamiseen, niin teillä on myös paremmat mahdollisuudet päästä parempaan tilaan. Jos esimerkiksi kauppoja kielletään vuokraamasta hyllytilaa tuotteiden tuottajille ja heidän tulee maksaa tuotteista myyntiosuus, niin ettekö ole silloin paljon paremmalla pohjalla? Mielestäni ei ole tuotteen tuottajan ongelma, maksaako tuotteen hyllyssä pitäminen jälleenmyyjälle ja mitä maksaa.
Hallituksella on aika vähän sananvaltaa bisneksisissä kahden periaatteessa vapaan toimijan välisiin vapaaehtoisiin sopimuksiin.
Omat tuotteeni ovat sellaisia, että eivät mene suoraan kaupan hyllylle, mutta vaikkapa rehuviljan hintaan heijastuu tietenkin karjatilallisten maksukyky.
Harva maanviljelijä on siinä taloudellisessa asemassa, että voi lakkoon verrattavaan toimeen ryhtyä.
Kertonpa hyvän esimerkin tuotteiden hinnoittelusta.
Myin erän leipäviljaa keskusliikkeen kautta.
Oli viljelysopimus ko. liikken kanssa.
Vilja päätyi läheiseen myllyyn.
Sopimusmäärä tuli täyteen, mutta minulle jäi pari traktorin perävaunullista ko. viljaa, joten myin viljan sen suoraan myllylle ilman välikäsiä.
Saamani tonnihinta molemmista eristä oli sama.
Jos pariskunnasta vain toinen on työtön, ei siinä kyllä mitään asumistukia, saati tt-tukia saa.
Mitä on ne "erilaiset maksut", joista työtön saa helpotuksia?
Voisin mennä jos polvet ja selkä kestää mutta en myrkkyjä käyttäville tiloille.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006461906.html
https://www.iltalehti.fi/talous/a/544cd63e-b038-4bad-9d88-39ef50e00b09
Täällä ratkaisuja. Työvoimaa on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän logiikalla työtön saa sekä työttömyyskorvausta, asumistukea ETTÄ toimeentulotukea?
Itse saan pelkkää työmarkkinatukea. Tiedätkö, paljonko se on???
Etkö saa muka asumistukea? Eli sinulla on omistusasunto?
Jos on perheellinen, niin saa kaikkea noita tukia, mitä edellä mainitsin. Lapsikorotukset vielä päälle. Ja moni tuntemani lapsetonkin nostaa noita kaikkia etuuksia.
Ja tiedän kyllä paljonko työttömyyskorvaus on, olen itsekin ollut työttömänä. Etsin toki koko ajan töitä, tein keikkaa ja opiskelin lopulta uuden ammatin, jossa hyvä työllisyys. Tällä hetkellä kokopäivätöissä. Asenne ratkaisee.
Maksuhelpotuksia en ole saanut mistään.
Lähden töihin maatilalle jos saan palkan millä voin elättää perheeni. Ei kysymys ole siitä onko suomalaisilla työhaluja, vaan siitä onko työnantaja valmis maksamaan kunnollista palkkaa. Sama koskee kaikkia ns. halpatyöaloja. Luulisi, että tilanteessa missä työvoimasta on pula, nostettaisiin palkkoja ja lisättäisiin muutenkin alan houkuttelevuutta. Nyt keskitytään vinkumaan ilmaista apua omaan businekseen. Yrittämiseen, myös maatalosuyrittämiseen, kuuluu yrittäjäriski.
Sinäkin puhut mitä sylki suuhun tuo välittämättä faktoista. Tämän takia epäilen a. Maisterintutkintoa b. Asiantuntijuuttasi ylipäätään. Missään näistä työntekijäpulasta kärsivästä maatilan hommasta ei tienaa 15 e/h. Hyvä jos edes 10 e/h saa kasaan urakkatyöllä. Ja silloin pitää todella käsien käydä ja ruokatauot, vessareissut jättää pitämättä. Päälle saat v”ttuilua ja haukkumista, kun pitäisi päästä samaan kuin Olga ja Tatyana Ukrainasta. He tekevät vähintään 10h/pvä, eikä tarvi maksaa ylityökorvauksia. Nämä ulkomaan ihmeet tekee 2-3kk/vuosi töitä ja kesälomailee loppuvuoden kotimaassaan löllösti. He voivat myös ostaa oman maan tuotteita pilkkahintaan, kun niitä verrataan Suomen vastaaviin. Miksi Suomalainen tuote maksaa 10x vastaava ulkomainen. Miksi se on Ok, mut työläisen pitäisi silti tehdä hommat yhtä halvalla kuin ulkomaalainen ja elää ilmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pariskunnasta vain toinen on työtön, ei siinä kyllä mitään asumistukia, saati tt-tukia saa.
Mitä on ne "erilaiset maksut", joista työtön saa helpotuksia?
No ei tietenkään saa tukia, jos pystyy itse elättämään itsensä!!
Työtön saa helpotuksia moniin lapsista aiheutuviin kuluihin, kuten päivähoitomaksut ja ip-kerhot kouluissa. Sosiaalitoimen asiakkaat saavat ilmaisia harrastuksia yms.
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006461906.html
https://www.iltalehti.fi/talous/a/544cd63e-b038-4bad-9d88-39ef50e00b09
Täällä ratkaisuja. Työvoimaa on tarjolla.
Mutkun ei me ehditä opettaa niille hommia ja uikuitiuikuti. Me halutaan ukrainalaisia.
Vierailija kirjoitti:
50e vielä pieni heille.
Ohis. Vuosituhannen vaihteessa tein töitä IT- alalla tehtävänimikkeellä HW-designer.
Palkkani oli 1800€/kk.
Miten lie alan palkat sittemmin kehittyneet....
Vierailija kirjoitti:
50e vielä pieni heille.
Niinhän sitä luulisi... Valtiolla ja kunnilla on paljon asiantuntijatöitä, joissa palkka ei todellakaan ole mikään suuri, esim sosiaali-, terveys- ja koulutusalat. Mutta en valita, itse olen alani valinnut ja itse perheeni elätän.
Peukutuksista päättelen, että ketjun lukijoista suurin osa on elämäntapatyöttömiä, joiden mielestä ovat oikeutettuja elämään muiden elätettävinä, koska "yhteiskunta on pask@", eikä heille ole järjestetty "riittävän hyvää työtä".
Tes:sille ihan sama sillä ei ole väliä jos on työvoimapula.
Sitte tarjotaan sitä rahaa ja saadaan duunarit pellolle.
Tes on tes,ei se ole raamattu,uskokaa jo.