Hampaan poisto kirurgisesti lähestyy ja jännittää kamalasti
Olen ollut aiemmin kaksi kertaa viisaudenhampaan poistossa, mutta ne tehtiin ihan tavallisella hammaslääkärillä. Tämä kolmas poistettava on kai jotenkin niin hankala tapaus, että tarvitaan kirurgia. Ja se leikkauksen jälkeinen kipu jännittää ihan kamalasti :( Miltä ne tikit suussa tuntuvat?
Kommentit (26)
Mulla poistettiin viisuri, joka ei ollut tullut sieltä ikenen alta näkyviin, mutta homman teki ihan hammaslääkäri. En silleen ole varmaan oikea ihminen kommentoimaan, jos sulla on vaativampi tapaus. Mä pelkäsin ihan hirveästi tuota toimenpidettä, mutta se meni hyvin. En tuntenut mitään ja vaikka hommassa meni vähän pitempään, kuin oli ajateltu, niin ei mulla ollut mitään hätää. En nyt muista tuliko mule joku yks/kaks tikkiä, mutta ei ne mun mielestä tuntunut mitenkään erikoisesti. Mulla parin kolmen päivän sisällä jotenkin kipeytyi enemmän se poistokohta ja menin hammaslääkäriin, niin tikit poistettiin ja sinne kuoppaan laitettiin jotain lääkeainetta ja sitten se alkoi paranemaan.
Ei ne tikit tunnu suussa juuri miltään. Yksi valitteli, että yksi tikki kiristää, kun se oli hänen mielestään ommeltu poskeen kiinni. Itselläni ne kutittivat, kun ne poistettiin vasta muutamaa päivää suositeltua myöhemmin, kun kyseinen ajankohta sopi minulle paremmin. Kannattaa ottaa särkylääkettä vähän ennen puudutuksen katoamista, se oli vinkki ihan hammaskirurgilta.
Ei se välttämättä paljoa särje, ei minulla ainakaan. Muutamalla kaverilla kävi niin, etteivät saaneet suuta kunnolla auki viisaudenhampaiden poiston jälkeen, olivat lähinnä pilliruokalinjalla.
Minulta poistettiin viisaudenhammas Hammaskirurgisessa sairaalassa Helsingissä. Ja oli kyllä niin helppo hampaan poisto että, koko operaatio kesti n. 15 min. Eikä tullut mitään tikkejä minulle, vaan käsittääkseni ikeneen tehtiin joku läppä-systeemi tms. joka sitten hyytyi paikalleen. Kaksi tuntia piti purra ko. kohtaa yhteen ja välissä oli joku tuppo, sitten sen jälkeen piti tuppo varovasti sylkeä pois ja pari päivää piti varovasti syödä ja juoda ja varoa, ettei tuo läppä irtoa, koska olisi ilmeisesti tullut aika iso verenvuoto ja olisi pitänyt mennä sitten päivystykseen nopeasti. No ei onneksi tullut mitään tuollaista.
Kipuun otin särkylääkettä muutaman päivän ja se auttoi oikein hyvin. Minulla oli muuten mukana asia, jonne valutin matkalla kotiin suusta verta (sitä tihkui jonkun aikaa vaikka oli se tuppo) toisesta suupielestä (ei siis saa sylkeä tms. koska tuppo voi irrota). Ja verta ei kannata nieleskellä, koska siitä usein tulee huono olo.
Kaikilla operaatio ei ole kuitenkaan näinkään vaativa kuin minulla, vaan huomattavasti helpompi. Itselläni hampaan juuret olivat syvällä ja lähellä kasvohermoja ja itse hammas vain vähän pinnassa, joten kirurgin piti tehdä aika iso kuoppa, jotta sai hampaan irti kokonaisena.
Ei sitä taarvii kyllä jännittää mitenkään, parempihan se kirurginen poisto on kuin päivystävällä hammaslääkärillä. Paremmat välineetkin heti hollilla, jos hammas pitää vaikka poistaa osissa
Miksi poistat sen. Ei viisureita kannata repiä tavan vuoksi
Se on kauheaa. Makaat siinä tumma muovikankaan alla, juuri ja juuri saat happea ja ensin kirurgi vääntää sitä puudutus neulaa siellä ikenensä että saa aineen leviämään. Usein leikkaus myös aloitetaan liian aikaisin jolloin puudutus ei ja ne viillot tuntuvat koko kehossa HIRVEINÄ SÄHKÖISKUINA!!! Ja kiputiloja ja hermosärkyjä on useita kuukausia!!
Hermovauriot ovat erittäin yleisiä ja se kipu voi tosiaan kestää sitten loppuelämän.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä huvikseen poistetakaan.
Multa on poisteettu 7 hammasta. 3 viisuria ja 4 poskihammasta. Ihan helppoja kaikki. Yhdessä oli kierot juuret niin jouduttiin paloittelemaan.
Mulla leikattiin hammassairaalassa nukutuksessa, oli hirveän hankalasti juuret kasvaneet. Onneksi en operaatiosta tiennyt mitään, mutta särky oli kyllä kova useamman päivän. Antoivat tietenkin reseptit särkyyn. Ihan hyvin parani. Hyvin ne hoitaa, älä stressaa.
Tikit ei tunnu suussa miltään. Eikä operaatiokaan tunnu, puuduttavat hyvin. Senkun makaa siellä lakanan alla silmät kiinni ja pitää suuta auki kun käsketään. Itsellä ei edes ollut operaation jälkeen mitään suurempaa kipua, sen verran vain että huomasi että jotain oli tehty. Tikit sulaa itsestään pois/jos ei sula niin jonkun ajan päästä voi leikata ne itse pois jos häiritsevät. Googlesta löytyy vaikka mitä kauhutarinaa hermovaurioista, mutta jos sellaiseen on riski niin se kyllä yleensä tiedetään röntgenin perusteella etukäteen. Hyvin se menee!
Tärkeintä on ottaa etukäteen bentsodiatsepiinia niin kaikki menee hyvin.
Itse en näin tehnyt ja hammaslääkäri kirjasi kertomustekstiin että tajunta poissa 3-4 minuuttia.
Se kipu on kamalaa. Ja sitten on pakko syödä antibiootteja eli vastustuskyky ja suolistoflora tuhoutuu taas viideksi vuodeksi.
Viisaudenhampaan poisto voi aiheuttaa jopa pysyvän hermovaurion Ei aina hoitovirhe
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/viisaudenhampaan-poisto-voi-aiheutt…
Tikit on paremmat kuin se kuoppa
Mulla leikattiin toinen viisuri ja tikattiin
Vierailija kirjoitti:
No ei niitä huvikseen poistetakaan, aika usein syynä on se, että hammas ei tule kunnolla pintaan eli on ihan ienrajassa ja reikiintyy helposti, kun on vähän kuopassa ja sitten kun se alkaa reikiintymään, niin yleensä tulee eteen hampaan poisto.
Itseltä poistetiin viisuri ja 4 muuta hammasta. Oli vaikea operaatio. Ei kuitenkaan sattunut yhtään kun oli hyvin puudutetu. Söin 3 päivää antibiootteja ja 5 päivää söin särkylääkkeitä. Ei kannata pelätä eikä uskoa kaikkia pelottelutarinoita. Hyvin se menee.
Kiitos kaikille! Hammas poistetaan, koska lääkäri suositteli. Osittain puhjennut viisuri on kipeä ja kerää taskuunsa ällöttävästi ruokaa, saattaa tulehtuakin.
Ap
Minulta on poistettu leikkauksella 2 viisuria. Ei ollut yhtään paha homma.
Luulen että saa ohjeet kotiin. Ja voisit pyytää että on numero josta saa kiinni jonkun hammaslääkärin, että voi kysyä antibiootit jos kipu ei mene ohi 3 päivän päästä tai pahenee ja sen reseptin saisi ehkä jo suoraan mukaan - jos antavat. Ja pitääkö olla jo nyt resepti parempaan kipulääkkeeseen tai maitohappobakteerit sen ohessa. Ellei käytä kahta eri kipulääkettä vuorotellen mutta tehoaako se yhtään. Entä sukulaisen tuki, jos pitää mennä hammaspäivystykseen jos tulee jotain uutta.