D-vitamiinin puutos heikentää immunipuolustusta, mutta D-vitamiinin ei saa sanoa auttavan koronaan
Minusta vastuuton linjaus etenkin kun ottaa huomioon, että juuri vanhuksilla on usein D-vitamiinin puutosta.
Kommentit (43)
D-vitamiinin liikasyönti tuhoaa maksan.
Eikä ole mitään näyttöä siitä että se auttaisi millään tavalla koronaan.
Kaikki tuollaiset väitteet ovat valeuutisia.
Vierailija kirjoitti:
Kai sä ymmärrät, että tällä hetkellä ainut keino nujertaa koronavirus on oma immuunipuolustus? Ja D-vitamiinin puutos heikentää sitä.
Tässä meta-analyysi D-vitamiinin vaikutuksesta hengitystieinfektioihin.
https://www.bmj.com/content/356/bmj.i6583
Saisiko jotain lähdettä tuolle väitteelle maksan tuhoutumisesta? Annoskoot kiinnostavat.
Vierailija kirjoitti:
Maksan toimintahäiriöt voi johtua myös d-vitamiinin puutteesta.
”Kokeilemalla eri lääkkeitä ja hoitoja Arponen on muun muassa havainnut, että D-vitamiinista voi olla apua tapauksissa, joiden ennuste ei ole vielä kovin huono.”
Mutta italialaisilla ja espanjalaisillahan on hyvä D-vitamiinitaso, kun aurinko paistaa siellä.niin paljon. Niin miksi ne sairastuu silti niin paljon?
No saa sanoa, että D-vitamiinin taso optimaalisella tasolla parantaa immuunipuolustusta. Sitten pitää jokaisen tajuta syyt ja seuraukset itse.
Sitä paitsi ilmeisesti lähes kaikki tuhoaa maksan, jos rasvamaksa on jo miljoonalla suomalaisella.
Vierailija kirjoitti:
Mutta italialaisilla ja espanjalaisillahan on hyvä D-vitamiinitaso, kun aurinko paistaa siellä.niin paljon. Niin miksi ne sairastuu silti niin paljon?
Norjassa jossain lehdessä oli väite että käyttävät todella paljon antibiootteja noissa maissa.
Vierailija kirjoitti:
No saa sanoa, että D-vitamiinin taso optimaalisella tasolla parantaa immuunipuolustusta. Sitten pitää jokaisen tajuta syyt ja seuraukset itse.
Sitä paitsi ilmeisesti lähes kaikki tuhoaa maksan, jos rasvamaksa on jo miljoonalla suomalaisella.
Glukoosifruktoosisiirappi tuhoaa maksan. Limsat, karkit, energiajuomat, alkoholi..
No mä olen syönyt tavallista isompaa annostusta D-vitamiinia jo monta kuukautta, koska oli semmoinen kutina, että korona lähtee tosissaan leviämään. Nyt olen lisännyt myös sinkkiä ja c-vitamiinia. Niin joo ja syön joka päivä raakaa valkosipulia (eipä tarvi ajatella hajuhaittojakaan, kun on etätöissä) ja käytän auringonhattu-uutetta. Aromalampulla polttelen tea treetä, mäntyöljyä ja laventelia. Tänään saunoin ja laitoin ison kimpun männynoksia vesiämpäriin, tuli mukavat aromit. Ja ennenkuin paikallinen luontaishoitola pisit ovet säppiin, kävin kaks kertaa vyöhyketerapiassa ja pyysin semmoisen vastustuskykyä parantavan hoidon. Että semmosta. Kaikki keinot käyttöön, se on mun motto.
On ihan selvää, että terveellinen ruokavalio on aina paras valinta, mutta erityisesti tässä tilanteessa kannattaa pitää huolta itsestään ja perheestään terveellisillä elintavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Johan niitä syitä on lueteltu, miksi siellä sairastutaan niin paljon. Ei D-vitamiini estä sairastumista, mutta tukee elimistön puolustusmekanismeja, oireita helpottaa. Sitä paitsi, karanteenissa neljän seinän sisällä ei auringosta D-vitamiinia saa.
Vierailija kirjoitti:
No mä olen syönyt tavallista isompaa annostusta D-vitamiinia jo monta kuukautta, koska oli semmoinen kutina, että korona lähtee tosissaan leviämään. Nyt olen lisännyt myös sinkkiä ja c-vitamiinia. Niin joo ja syön joka päivä raakaa valkosipulia (eipä tarvi ajatella hajuhaittojakaan, kun on etätöissä) ja käytän auringonhattu-uutetta. Aromalampulla polttelen tea treetä, mäntyöljyä ja laventelia. Tänään saunoin ja laitoin ison kimpun männynoksia vesiämpäriin, tuli mukavat aromit. Ja ennenkuin paikallinen luontaishoitola pisit ovet säppiin, kävin kaks kertaa vyöhyketerapiassa ja pyysin semmoisen vastustuskykyä parantavan hoidon. Että semmosta. Kaikki keinot käyttöön, se on mun motto.
Mulla samat konstit, lisäksi kannattaa olla eukalyptusta, avaa hengitysteitä, höyryhengitys kunniaan, mikäli tauti iskee.
Ainakin ikääntyneille D-vitamiinin lisäys on suosituksena vuoden ympäri.
Kalanmaksaöljyssä on D-vitamiinia, ja sitä annetaan lapsillekin. Pullon kyljessä olevassa etiketissä
sen mainitaan olevan hyväksi immuunipuolustukselle. Tietysti mikä tahansa aine voi aiheuttaa
haittoja, jos ylenmäärin käyttää.
Kyllä se on juuri niinkun pitääkin. Ei saa antaa terveysneuvoja tai markkinoida terveysväittein, kun neuvo tai väite ei perustu lääketieteelliseen näyttöön. Lääketieteellisen näytön standardit nyt vaan ovat aika paljon korkeammat kuin kalsium on tärkeää luiden terveydelle -> terveet luut kasvaa paremmin -> kalsium auttaa lyhyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla samat konstit, lisäksi kannattaa olla eukalyptusta, avaa hengitysteitä, höyryhengitys kunniaan, mikäli tauti iskee.
En oikeasti tiedä, oletteko tosissanne D:
Jos googlaatte Spain ja vitamin d niin saa heti tutkimuksen, jossa todetaan espanjalaisile d-vitamiinin vaiheen olevan suurempi kuin Keski ja Pohjois-Euroopassa. D- vitamiini a saavat vähemmän ruuasta, ja koska suuren osan aikaan kesällä on liian kuumaa varsinkin vanhuksilla olla ulkona tai auringossa.
Ei saa sanoa auttavan koronaan, koska sitä ei ole tieteellisesti todistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sä ymmärrät, että tällä hetkellä ainut keino nujertaa koronavirus on oma immuunipuolustus? Ja D-vitamiinin puutos heikentää sitä.
Tässä meta-analyysi D-vitamiinin vaikutuksesta hengitystieinfektioihin.
https://www.bmj.com/content/356/bmj.i6583Saisiko jotain lähdettä tuolle väitteelle maksan tuhoutumisesta? Annoskoot kiinnostavat.
Joku nainen oli syönyt 2kk ajan joka päivä 47-kertaisen turvallisena pidetyn annoksen. Silti hengissä.
"One recent study looked at data from more than 20,000 people over a 10-year period. It found that only 37 people had levels above 100 ng/ml (250 nmol/l). Only one person had true toxicity, at 364 ng/ml (899 nmol/l) (8Trusted Source).
In one case study, a woman had a level of 476 ng/ml (1,171 nmol/l) after taking a supplement that gave her 186,900 IU of vitamin D3 per day for two months (9).
This was a whopping 47 times the generally recommended safe upper limit of 4,000 IU per day."
https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-d-side-effects#3
Tuo on kyllä jännä juttu tuo D-vitamiini. Jännä.