Alkoholin myyntikielto myös Suomeen koronan takia?
Voisi olla ihan hyvä idea ottaa mallia Grönlannista. Tupakan myynnin voisi myös kieltää. Itse en ainakaan käytä kumpaakaan.
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/7487ba22-0769-4383-b2d5-1f6806a5…
Kommentit (131)
KIELTOLAKI VÄLITTÖMÄSTI VOIMAAN!
Olen tässä jo laittamassa supernopeaa venettäni kevätkuntoon
t: Nilgot Aska
Musta olisi mielenkiintoista tietää, miten jo nyt liitoksistaan natiseva terveydenhuoltojärjestelmä pärjää, kun tuollaisen kiellon myötä Suomen n. 500 000 alkoholiongelmaista pamahtavat kaikki päivystykseen kertarysäyksellä vieroitusoireissaan kouristellen. Tosi lyhytnäköinen idea, vaikka toki osa perusteluista onkin ainakin hyvässä tarkoituksessa varmasti mietitty. Tuloksia (ja ennen kaikkea pysyviä muutoksia) tosin saataisiin varmaan paremmin, jos ohjattaisiin resursseja päihdetyöhön, perhetyöhön, tukipalveluihin ja muihin auttaviin tahoihin...
Poliisit ei ala alkoholin kieltolakia vahtimaan. Juovat itsekkin niin tuo laki aiheuttaa vain lahjonnan lisääntymistä. Laatikollinen nimismiehelle niin pirtuvene saa rantautua ihan rauhassa. Sanoisinko virkavallan suojeluksessa.
Vierailija kirjoitti:
Musta olisi mielenkiintoista tietää, miten jo nyt liitoksistaan natiseva terveydenhuoltojärjestelmä pärjää, kun tuollaisen kiellon myötä Suomen n. 500 000 alkoholiongelmaista pamahtavat kaikki päivystykseen kertarysäyksellä vieroitusoireissaan kouristellen. Tosi lyhytnäköinen idea, vaikka toki osa perusteluista onkin ainakin hyvässä tarkoituksessa varmasti mietitty. Tuloksia (ja ennen kaikkea pysyviä muutoksia) tosin saataisiin varmaan paremmin, jos ohjattaisiin resursseja päihdetyöhön, perhetyöhön, tukipalveluihin ja muihin auttaviin tahoihin...
Amerikassa porukka kuulemma pelkää, että kaikenmaailman piripäät tulevat nyt koteja ryöstelemään. Sehän tosiaankin vielä puuttuisi tästä tilanteesta. Moni kun siellä kodeissaan on tällä hetkellä otollisesti yksinään neljän seinän sisässä.
Heimoveljiltä sitä saa - no niin saa
On noi hallituksen päätökset tämän suhteen ollu ihan suht järkeviä, vaikka kaikki nyt ei voikaan tietysti mennä ihan putkeen, mutta näihin viina-asioihin ei saisi yhtään mennä kajoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyspoliisi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kielletään vain kaikki mitä sinä et käytä. Mitäpä sitä muista piittaamaan.
Arvasin tämän. Heti, kun aletaan puhua terveydelle haitallisten nautintoaineiden kieltämisestä/rajoittamisesta joku vetää herneen nenään. Se, että esitin tällaisen ajatuksen ei ole piittaamattomuutta muista, päinvastoin. Alkoholin (ongelma)käyttäjien ja tupakoitsijoiden vain on vaikeaa myöntää, että ko. nautintoaineiden käyttö ei ole järkevää eikä terveellistä.
Vaikka "terveyspoliisi" nimimerkkiä käytänkin, en silti ole tuomitsemassa alkoholin kohtuukäyttöä. Tupakointi sitten onkin eri asia, sitä en voi ymmärtää missään tilanteessa, enkä varsinkaan nyt, kun keuhkoihin iskevä tauti riehuu valtoimenaan. Vaikken itse käytä alkoholia (tämä johtuu puhtaasti käyttämästäni lääkityksestä), on minullakin omat epäterveelliset paheeni: irtokarkit, jäätelö ja suklaa. Joten en siis itsekään elä ihan terveellisesti.
Sinun ei tarvitse ymmärtää kenenkään tupakanpolttoa. Ei sitä pidä ymmärtää. Kukaan tupakoitsija ei ymmärrystä sinulta tai muiltakaan pyydä. Jokainen tupakoitsija tietää, mitä siitä röökin poltosta seuraa, kukaan heistä ei kuvittele sen olevan terveellistä tai vaaratonta.
Pidä huoli vain omista keuhkoistasi ja jätä tupakoitsijat rauhaan.Kyllä se tupakointi on yhteinen asia kun covid 19 on kiinni keuhkoissa ja olet hengitykoneen tarpeessa.
Ensinnäkään minä en polta. Toisekseen se ei todellakaan ole sinun tai minun asiani, kun joku meille täysin tuntematon ihminen on teholla koronan vuoksi. Just siks näitä tietoja kuolleista ei julkaista: ei kuulu meille! Ei ole minun eikä monen muunkaan asia. Se on vain sen sairastuneen, hänen lähipiirinsä ja hoitohenkilökunnan asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kielletään vain kaikki mitä sinä et käytä. Mitäpä sitä muista piittaamaan.
Arvasin tämän. Heti, kun aletaan puhua terveydelle haitallisten nautintoaineiden kieltämisestä/rajoittamisesta joku vetää herneen nenään. Se, että esitin tällaisen ajatuksen ei ole piittaamattomuutta muista, päinvastoin. Alkoholin (ongelma)käyttäjien ja tupakoitsijoiden vain on vaikeaa myöntää, että ko. nautintoaineiden käyttö ei ole järkevää eikä terveellistä.
Vaikka "terveyspoliisi" nimimerkkiä käytänkin, en silti ole tuomitsemassa alkoholin kohtuukäyttöä. Tupakointi sitten onkin eri asia, sitä en voi ymmärtää missään tilanteessa, enkä varsinkaan nyt, kun keuhkoihin iskevä tauti riehuu valtoimenaan. Vaikken itse käytä alkoholia (tämä johtuu puhtaasti käyttämästäni lääkityksestä), on minullakin omat epäterveelliset paheeni: irtokarkit, jäätelö ja suklaa. Joten en siis itsekään elä ihan terveellisesti.
Eli kun haluat terveydelle haitallisten aineiden kieltoa, niin eikö silloin olisi saman tien järkevää kieltää myös sokeri ja sitä kautta myös ne irtokarkit, jäätelö ja suklaa?
Totta kai voisi kieltää nekin. Eipä tulisi sitten itsekään niin paljon herkuteltua (pidän kylläkin vain yhden herkuttelupäivän viikossa). En kuitenkaan silti vertaisi karkkia, suklaata ja jäätelöä haittavaikutuksiltaan alkoholiin ja tupakkaan.
Eli siis tupakan ja alkoholin puolustajat: vaikka mitä sanoisitte, että voi väittää, etteivätkö tupakka ja alkoholi ole terveydelle vaarallista. Mutta hei, ainahan voi yrittää keksiä selityksiä.
Voi jumalauta sinä oot pahvi :D kukkaan oo väittänyt tupakkaa ja alkoholia terveellisiksi. Ihan yksinäsi siinä jankkaat. Koita nyt päästä yli siitä, että jotkut päihteitä käyttävät, vaikka sinä et sitä ymmärrä (ei sinun tarvitse ymmärtää!).
Heh, minä lopetin kokonaan alkoholinkäytön toukokuussa 2019. Nykyään hiisaan hyvää kukkaa joka perjantai ja noin kuuden viikon välein rouskuttelen sieniä. Tekee hyvää päänupille, voin kertoa. Suosittelen tätä kaikille aikuisille, juu!
Kannatan. Lasten takia, ja koska alkkikset ei itse ongelmaansa tajua. Ja näitä alkkiksiahan riittää.
Juu ei juuri tämä hetki pyöri samalla tavalla, mutta se olikin viittaus tuohon mainitsemaani alkoholi asiaan. Siinä kun ajateltiin, että vahvemman alkoholin helpompi saatavuus ---> ihmiset menevät sekaisin ja ongelmat kasvavat. Nyt yritetään taas sanoa, että koska ihmisillä on enemmän aikaa olla kotona ongelmat kasvavat alkoholin kanssa. Mielestäni hyvinkin vertailukelpoisia asioita.