Mitä ne etätyöt oikein on?
Niin mikä on se homma mitä nyt etänä teette?
Tuntuuko tärkeältä vai voisko jättää tekemättäkin?
Kommentit (163)
Sosiaalityöntekijä. Kirjoittelen asiakassuunnitelmia kotona ja pidän asiakasneuvottelut puhelimitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Supertylsiä 8/24 ruuduntuijotushommia, joissa saa vielä tönkön ryhdinkin.
Eipä ole 2 samanlaista päivää, asiakasta tai tehtävää.
Tärkeintä mulle silti että tienaan työlläni omat rahani, maksan kuluni ja elätän perherni. Ryhtiä hoidan pilateksella joten älä huoli sitä.
Mites itse? Sohvalla maaten veronmaksajien rahoilla? Siinäpä se ryhti pysyykin hyvänä - sekä henkinen että fyysinen😉
Eli ei ole väliä vaikka ois kuinka turhaa hommaa? Kunhan rahaa tulee?
Miksi ei työtön voi "ryhtiään hoitaa pilateksella"?
Vaikka itse olisikin työttömäksi joutuessaan turhanpäiväinen sohvahaisuli ei se tarkoita sitä, että muut työttömät olisi. Elämässä riittää kyllä tekemistä jos vaan ei ole liian köyhä mieleltään.
Vierailija kirjoitti:
Olen palkanlaskija. Meillä saa normaalistikin tehdä etänä työt, koska palkkamateriaali on sähköistä. Edellisessä saman alan työantajalla ei tehty etänä työtä, koska työantaja ei luottanut työntekijöihin. Etänä työskentely on tehokkaampaa, koska avokonttorin häiriöitä ei ole.
Samaa mieltä ja tämä niin käsittämätöntä!!! Minkälaiset esimiehet noihìn asemiinsa pääsee ja miten?
Teollisuuspuolella töissä. Kokoonpano ei onnistu etänä, mutta oma työni noin 90% datan käsittelyä, poikkeamien tulkintaa ja hallintaa yms. tuotannon tukemista. Normaalisti en tee etätöitä, nyt flunssan vuoksi kotona.
Onko työ välttämätöntä? Tuotanto ei pyöri ilman tukitoimia, eli yrityksen kannalta kyllä. Yleisesti ottaen yrityksen tuotteet vaikuttavat paljon jokapäiväiseen elämään, luokittelisin tärkeisiin mutta ei välttämättömiin kriisin kannalta.
Laitesuunnittelua teollisuudessa. Ei pelasta ihmishenkiä (tai no ehkä niin, että laitteen käyttöturvallisuus on loppuun hiottu), mutta pitää osallaan talouden pyöriä pyörimässä. Asiakkaan luona käynnit on yleensä ulkomaanmatkoja, joten ne kaikki on nyt etäpalavereja mitkä ei toimi yhtä hyvin, mutta yritetään parhaamme.
En voi tehdä normaalisti työtäni etänä kuin yhden päivän viikossa, koska keskeinen osa työtäni liittyy ihmisten tapaamiseen ryhmätilanteissa. Nyt sitä ei ole mahdollista tehdä, joten voin työskennellä etänä. Samalla tietysti tehtävänkuvani muuttui. En kerro tarkemmin mitä teen, mutta järjestän nyt niille samoille ihmisille sekä samalla monille muille konkreettista apua. Onko työni tärkeää sinun mielestäsi riippuu pitkälti siitä, onko mielestäsi tärkeää, että ihmiset saavat lääkkeensä ja ruokaa tässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitukseni ei ole kritisoida. Ihmetyttää se, että jos noin monet työt voi tehdä kotonakin, niin miksi niitä ei useammin tehdä kotona. Ja mitä kummaa nämä työt on.
Eli jos vastaat, että samaa hommaa kun normaalisti konttorillakin niin et vastaa kysymykseen.
Vastaan kysynykseesi:
Riippuu firman politiikasta ja myös yksittäinen työntekijä voi neuvotella (elämäntilanne, työmatka...) kuinka usein pitää olla toimistolla.
Aika yleinen on 1-3 päivää viikossa etänä.
Työpaikalla on ne kollegat ja kuulee asioista, joista ei kuulusi virallisia kanavia pitkin. Kahvit, lounaat. Näiden takia moni haluaa tehdä asiantuntijatyötä toimistolla osittain.
Yrityksisä joissa on jo etätyökulttuuri olemassa tämä korona-ajan etäily onnistuu varmaan luontevimmin.
Toimittaja. Juttujen kirjoittaminen ja editointi onnistuu kotonakin.
Lastensuojelun sosiaalityöntekijä. Työmatkat ovat jääneet, lastenkodit ympäri maata, mutta palaverit hoituvat puhelimitse. Ei se sama asia ole, mutta ainakin välttämättömät päätökset saadaan tehtyä ja lasten hoito ja kasvatus pysyy suunnitelmissa.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitukseni ei ole kritisoida. Ihmetyttää se, että jos noin monet työt voi tehdä kotonakin, niin miksi niitä ei useammin tehdä kotona. Ja mitä kummaa nämä työt on.
Eli jos vastaat, että samaa hommaa kun normaalisti konttorillakin niin et vastaa kysymykseen.
Eikö sulla siis ole mitään kokemusta työelämästä? Päätteellä tehtävää työtähän tekee sadat tuhannet ihmiset ja käsite "paperiton toimisto" on ollut pinnalla jo pitkään. Kaikki tapahtuu sähköisesti tietojärjestelmissä. Syitä miksi etätöitä ei tehda aina, on todella monia. Työpaikalla on sosiaaliset kontaktit, työkaverien konsultoimisen helppous, parempi ergonomia, helpompi työajan määrittely ettei tee töitä illallakin kotona, perheenjäsenten puuttuminen koska vuorotöiden ja koulujen takia aikataulut ei aina toimi etätyön kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä mulle silti että tienaan työlläni omat rahani, maksan kuluni ja elätän perherni. Ryhtiä hoidan pilateksella joten älä huoli sitä.
Mites itse? Sohvalla maaten veronmaksajien rahoilla? Siinäpä se ryhti pysyykin hyvänä - sekä henkinen että fyysinen😉
Vaikka itse olisikin työttömäksi joutuessaan turhanpäiväinen sohvahaisuli ei se tarkoita sitä, että muut työttömät olisi. Elämässä riittää kyllä tekemistä jos vaan ei ole liian köyhä mieleltään.
"Eli ei ole väliä vaikka ois kuinka turhaa hommaa? Kunhan rahaa tulee?"
On monia moraalisesti täysin arveluttavia hommia, jotka hävettävät tekijäänsäkin ja jotka eivät vastaa tekijänsä arvoja. Nykyisin myös tutkimusten mukaan työ aiheuttaa ahdistusta hyvin monille, siitä kertoo myös masennuksen vuoksi lisääntyneet työkyvyttömyyseläkkeet ja sairaslomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitsin pilateksen koska 1. kommentoija puhui huonosta ryhdistä. Tottakai jokaisen kannattaa pitää huolta kunnostaan!
En usko että hän on työtön, kommentoinnin katkeruus paljasti ihan muuta. Työttömyys ei ole rikos ja moni meistä tulee sen kokemaan tulevien kuukausien aikana. Minullekin koittaa lomautus pian.
Etätyö on ihan oikeaa tuottavaa työtä jota mitataan tavalla tai toisella. Vain hyvin harva voi (tai edes haluaa) lusmuilla.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa duuneista on ns. bullshit jobeja.
Ainakin 40 %. Ja lopuistakin monet valehtelevat.
Vierailija kirjoitti:
Saatteko normaalisti tehdä työnne etänä jos haluatte?
Saisin, mutta harvoin teen. Sellaisina päivinä teen etänä, jos on joku pakollinen meno keskellä päivää ja työmatkan edestakaisin ajaminen veisi liikaa aikaa työpäivästä. Siis tyyliin menoa jossain kotinurkilla keskellä päivää, en aja pariksi tunniksi aamulla töihin (työmatka noin puoli tuntia), sitten käy hoitamassa menoa ja mene taas takaisin töihin. Näitä tosi harvassa. Joskus jos aamulla soi puhelin ennen kuin olen lähtenyt töihin, saatan jäädä koko päiväksi kotiin jos siinä hommassa menee kauan.
Toimistolla on kiva käydä, siinä tulee selkeämpi rytmi ja sosiaalinen aspekti. Lisäksi siinä voi käydä koko porukalla läpi asioita silloin kun tarvii, nyt meillä on kerran viikossa etäpalaveri. Vaikka pääasiassa teemme töissä omia töitämme, ongelmatilanteessa on kiva kun on useampi henkilö ratkaisemassa asiaa ja on käytännöllisempää olla samassa tilassa ratkaisemassa sitä, kun moneen asiaan liittyy kolmas osapuoli (asiakas). Eli jos asiakkaalla on joku ongelma, on näppärämpää selvittää sitä samassa tilassa, kun soitella edes takaisin ja selvittää monen ihmisen kantaa asioihin ja sovittaa niitä yhteen. Meillä jokainen tekee oman osa-alueensa juttuja, joista sitten muodostuu kokonaisuus ja ongelmatilanteessa tarvitaan monesti kaikkien osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla siis ole mitään kokemusta työelämästä? Päätteellä tehtävää työtähän tekee sadat tuhannet ihmiset ja käsite "paperiton toimisto" on ollut pinnalla jo pitkään. Kaikki tapahtuu sähköisesti tietojärjestelmissä. Syitä miksi etätöitä ei tehda aina, on todella monia. Työpaikalla on sosiaaliset kontaktit, työkaverien konsultoimisen helppous, parempi ergonomia, helpompi työajan määrittely ettei tee töitä illallakin kotona, perheenjäsenten puuttuminen koska vuorotöiden ja koulujen takia aikataulut ei aina toimi etätyön kanssa.
On kokemusta töistä. Ei ole kokemusta työstä jota pystyisi kotona kovin kätevästi tekemään.
Ymmärrän kyllä, että on ihan sama missä koodailee tai laskee palkkoja mutta on yllättänyt se, että suunnilleen koko Suomi tuntuu olevan etätöissä.
Olen vuokra-asuntovälittäjä. Voisin tehdä aina etätöitä, sähköposteihin ja puhelimeen voi vastata kotona, näytöt toki pitää järjestää asunnolla.
Toimistolla on kuitenkin tarjolla työkavereita, ergonomisempi työpiste ja sekin on helpompaa, että tulee joka päivä lähdettyä töihin, tuo rutiineja. Nyt kotona koko ajan ollessa teen töitä pitkin päivää, työn ja vapaa-ajan raja on hämärtynyt. Lisänsi avaimia pitäisi säilyttää lukitussa kaapissa, sitä minulla ei täällä kotona ole ja aika paljon avaimia säilytän.
Voisin lopettaa työnteon, kukaan ei kuolisi, mutta aika monen sijoitusasunto jäisi tyhjäksi. Ei varmaan olisi töitä enää tämän epidemian jälkeen jos nyt en tekisi mitään.
Suurin osa työstäni tehdään tietokoneella, joten voin tehdä kotona pitkälti ihan samat työt kuin konttorilla.
t. Insinööri
Vierailija kirjoitti:
Teen yleensä työt sen takia toimistolla, koska kaipaan työkavereitani ja palaverit ovet helpompia kun ollaan samassa huoneessa. Mitään tarvetta tai pakkoa ei ole. Olen tässä laskenut, että kotoa työskennellessäni oma työtehoni on noin 20% parempi, koska kotona ei ole tule keskeytyksiä kuten toimistolla tulee.
Itse ole it-alalla tiiminvetäjänä. Työhön kuuluu raporttien tekeminen, tiimin työn ohjaaminen, suurempien linjausten suunnittelu sekä toimintakulttuurin kehittäminen. Työ sisältää päivittäin 3-6 tuntia palavereja. Kaikki on sellaista, että voi tehdä etänä. En kuitenkaan halua tehdä töitä kotoa, koska silloin raja työn ja vaapa-ajan välillä hämärtyy...
Mä olen töissä verkkokaupassa. Normaalistikin työn voi tehdä etänä.
Olen kotona vauvan kanssa, ei paljon ehdi makoileen. T. Ap