Ärsyttävin murresana?
Kommentit (1115)
Vierailija kirjoitti:
Murteen ulottaminen erisnimiin. Esim. Päivistä tulee Päevi, Kaisasta Kaesa, Hilkasta Hiliikka, Ennistä Enhi jne.
Minua ärsytti lapsena, kun Etelä-Pohjanmaalla ei kukaan osaa sanoa Susanna. Se on aina Suski tai Sussu. Ei se ole murteen vuoksi taivuttamista, vaan yleisesti siellä ei tunneta kolmitavuisia etunimiä ollenkaan, vaan nimestä pitää vääntää kaksitavuinen. Opettajatkin käyttävät luokassa lyhennenimiä. Joitain muita sanoja sitten taas pidennetään (pirennerähän), eli lisätään tavuja, kuten pohojalaanen tai pirennetähän.
"...niinkö...." - siis keskellä lausetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
stadilainen ei puhu mä en pysty istua vaan mä en pysty istuu/puhuu jne. t. stadilainen
Juu, Pohjanmaalla kuulee tuota, että mä en pysty istua.
Ei niin, vaan en pysty istumahan.
Helluunen. Eli kultainen, hellyttävä, käytetään pohjanmaalla. Kuulostaa vauvakieleltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
stadilainen ei puhu mä en pysty istua vaan mä en pysty istuu/puhuu jne. t. stadilainen
Seinäjoella kyllä sanotaan, että mä en pysty istua.
Kui (kun pitäisi sanoa "miksi")
Mistä tuli ärsyttävä iskä? Isi (pehmoilua, lepertelyä inhottavaa sinänsä) ja asiallinen isä.
Peru. Keitetään peruja. Keski-Suomessa peruna on peru melko laajalla alueella, Siellä on jopa ruoka, jonka nimi on maitoperuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seinäjoella kyllä sanotaan, että mä en pysty istua.
Joo, kyllä noin on. Mä en pysty tulla kouluun.
mina ei umarta miksi siina ei anta perseta ku minu paneta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seinäjoella kyllä sanotaan, että mä en pysty istua ku pillu olla hellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää kun nykyajan tsadilaiset ovat ensin osanneet kolmekymmentä vuotta puhua normaalisti, mutta nyt yhden äkin ei enää osatakaan. He ovat todistetusti ennen osanneet sanoa: "Sä voit kiivetä sinne puuhun." Nyt ei osatakaan, vaan sanotaan: "Sä voit kipee sinne puuhun".
Ennen ovat osanneet sanoa kuten kuuluukin: "Mä en pysty istumaan/seisomaan/puhumaan"
Nyt ei sitten millään osata, vaan sanotaan: "Mä en pysty istua/seisoa/puhua"
TODELLA VAMMAISEN KUULOISTA!
Puhumattakaan siitä että vähintään puolella tsadilaisista nuorista naisista on ässävika yhtäkkiä vaikka ennen murrosikäänsä osasivat ässän sanoa ihan puhtaasti.
Ja se narina. Puhukaa kunnolla!
Jopa jotkut tv-toimittajat suhisuttavat ässää ja narisuttavat etenkin lauseiden loppuja. Haastateltavat vieraat ja vakituisetkin esiintyjät puhuvat niin vahvan narinan kanssa, että luulisi heillä olevan kuristuspanta kaulassa. Eräitä meteorologeja on vaikea kuunnella, eikä asiaan pysty keskittymään. Eikö televisiossa anneta äänenkäyttöön koulutusta?
Vierailija kirjoitti:
Sama! Radio Rockilla juontajana aiemmin ollut Paukki puhuu tuohon tyyliin. "Sä et pysty juosta" Karmea muoti. Nyt iltapäivälehdissäkin käytetään tuota. Olen laittanut palautetta, mutta jatkavat vaan suomen rääkkäämistä.
Jonnee. Kotkan seudun murteessa ja käyttävät ihan koko ajan. Lähetäänkö jonnee lauantaina? Toinen yhtä paha on minnee. En lähe minnee.
Finglish on kyllä se typerin.
Vierailija kirjoitti:
Jonnee. Kotkan seudun murteessa ja käyttävät ihan koko ajan. Lähetäänkö jonnee lauantaina? Toinen yhtä paha on minnee. En lähe minnee.
Sama se on muuallakin Kymenlaaksossa. Ulla Taalasmaa käytti tuota murretta, Peuhu itse kun taisi olla Kuusaalta kotoisin.
Peräruoka!!!!
Lapissa tähän välillä törmää, kyseessä siis jälkiruoka.