Ärsyttävin murresana?
Kommentit (1115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää kun nykyajan tsadilaiset ovat ensin osanneet kolmekymmentä vuotta puhua normaalisti, mutta nyt yhden äkin ei enää osatakaan. He ovat todistetusti ennen osanneet sanoa: "Sä voit kiivetä sinne puuhun." Nyt ei osatakaan, vaan sanotaan: "Sä voit kipee sinne puuhun".
Ennen ovat osanneet sanoa kuten kuuluukin: "Mä en pysty istumaan/seisomaan/puhumaan"
Nyt ei sitten millään osata, vaan sanotaan: "Mä en pysty istua/seisoa/puhua"
TODELLA VAMMAISEN KUULOISTA!
Puhumattakaan siitä että vähintään puolella tsadilaisista nuorista naisista on ässävika yhtäkkiä vaikka ennen murrosikäänsä osasivat ässän sanoa ihan puhtaasti.
Tämä! Ja vanhemmilla naisilla kans.
"Burnis" (kun ei burnout enää kelpaa)
Jatkoa odotellen kirjoitti:
Pahempi on ketä, ketä tuli ketä meni. En ymmärrä, muttei haittaa. Teini tyttöjen sanavarasto.
Myös turkua.
Kaikenmaailman ruikkarit ja proikkarit.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuli ärsyttävä iskä? Isi (pehmoilua, lepertelyä inhottavaa sinänsä) ja asiallinen isä.
Minua ärsyttää enemmän jos joku käyttää omista vanhemmistaan nimityksiä faija ja mutsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
U -vammaiset jyväskyläläiset.
Aarinko (aurinko)
Aato (auto)
Aastralia (Australia)
Aalanko (Aulanko)
Naalakko (naulakko)
Naala (naula)
Naavo (Nauvo)
Raama (Rauma)
Keski-Suomessahan puhutaan puhtainta suomea, kuulema.
Keski-Suomen murteet kuuluvat savolaismurteiden joukkoon. Murteet ovat tehokas keino erottaa mistä päin Suomea joku kotoisin ja onko hän paikallisia asukkaita aivan kuten ennen autojen rekisterinumeroista näki minkä läänin alueelta autoilija oli todennäköisesti kotoisin.
mie, sie, hää, myö, työ, hyö...
Vierailija kirjoitti:
mie, sie, hää, myö, työ, hyö...
Suomessa asuvat kieltä oppineet britit ovat sanoneet, että heidän on helpompi käyttää mie -sanaa kuin minää saati mätä tai määtä. Sama lie monella muulla ulkomaankielisellä.
Mein on itselläni ylivoimaisesti ykkösärsytys. Hyvänä kakkosena dinneri.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuli ärsyttävä iskä? Isi (pehmoilua, lepertelyä inhottavaa sinänsä) ja asiallinen isä.
Mikä ihmeen isi? Tuo se vasta ärsyttävä lässytyssana on. Iskä on neutraali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää kun nykyajan tsadilaiset ovat ensin osanneet kolmekymmentä vuotta puhua normaalisti, mutta nyt yhden äkin ei enää osatakaan. He ovat todistetusti ennen osanneet sanoa: "Sä voit kiivetä sinne puuhun." Nyt ei osatakaan, vaan sanotaan: "Sä voit kipee sinne puuhun".
Ennen ovat osanneet sanoa kuten kuuluukin: "Mä en pysty istumaan/seisomaan/puhumaan"
Nyt ei sitten millään osata, vaan sanotaan: "Mä en pysty istua/seisoa/puhua"
TODELLA VAMMAISEN KUULOISTA!
Puhumattakaan siitä että vähintään puolella tsadilaisista nuorista naisista on ässävika yhtäkkiä vaikka ennen murrosikäänsä osasivat ässän sanoa ihan puhtaasti.
Eikös se ole stadi ?
Taksari ja ne helvetin epputoput ja viikkikuukit. Vammaista kielenraiskaamista.
Tieten = tietenkin
Ihan hirveä sana! Jostain syystä miellän tuon jotenkin uudemmaksi murresanaksi, jota ainakin P-Pohjanmaalla käyttävät kuvittelevat ilmeisesti kuulostavansa jotenkin cooleilta tuota käyttäessään(??!) Tai sitten se on oikeasti ikivanha sana, joka on vain otettu entisellä kotiseudullani pahasti jälkijunassa käyttöön?
P-Pohjanmaalla juovat kaakaUta. Ja ovi avataan aUWWWaimella.
Aina särähtää korvaan.
Kyllä teraNssi = terassi taitaa olla hirvein! Tätä kuulee ainakin Pohjois-Pohjanmaalla.
Kahavia, maitua, valkia, makia jne Näin Oulussa
Suomen Huutokauppakeisarin ja hieman oudonoloooisen Markun puhetyyli ja olemukset ovat niin auttamattoman ...mualaisia. Rumaa, kun Aki nostelee tavaaaroita ilmaan, niin kaainalokarvat näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukki ja viikki ja mitä helvetin eppuja ja toppuja niitä oli.
Samaten kun makkaraperunoita sanotaan taksariksi.
Makkispekkikset ne on.
No makkispekkikset on lähinnä sellainen leikkisä lempinimi makkaraperunoille. En siitäkään kyllä erityisemmin pidä mutta ei se minua ärsytäkään. Mutta mikä helvetin taksari?
Taksari on tietenkin taksisuhareitten lempiruoka yön pimeydessä.