Ärsyttävin murresana?
Kommentit (1115)
Vierailija kirjoitti:
Nuo ärsyttävät Jyväskyläläiset on savolaisia, ei Jyväskylässä puhuta noin.
Kyllä siellä vaan puhuu kantajyväskyläläiset niin. Raukat inhoavat savolaisia mutta heidän murteensa kuuluu savolaismurteisiin. Myöö jyvääskyläässä puhutaan puhasta suomee. 😂 Juuei.
Kaikki hesalaisten sössltykset
Kaikki sanat jotka loppuu n-kirjaimeen. Esim: meneen, imeen, juokseen... Jotain teinimurretta?
Kärri.
Se on kärry!! Peräkärry, kottikärry, ostoskärry, mikä tahansa kärry. Tekee mieli nakertaa itseltäni korvat irti, kun mies sanoo joka kerta kärri.
Kuka = Ketä
Ei. ei........... EI !!! EEIIIIIIII!!!! EEEEEEEEEEEEEEEEEEIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!!!
stadilainen ei puhu mä en pysty istua vaan mä en pysty istuu/puhuu jne. t. stadilainen
Kuuntelen murteita mielelläni. Vanhaa kirjallisuutta lukiessani yritän selvittää outojen sanojen merkityksiä.
Vieraita kieliä on myös hauska kuunnella vaikkei ymmärtäisikään. Mikään kieli tai murre ei ole rumaa.
Hiukan ärsyttävät: yletön niinkuttaminen radiossa, ja myös alatyyliset ilmaisut, turhanpäiväinen kiroilu joka paikassa. Juuri nyt ärsyttää kuulla toimittajan (tai sivistyneen haastateltavan) jo radiossa ja televisiossakin sanovan säätilaa keliksi. Kelillä tarkoitetaan maan/tien jne. pinnalla olevaa olosuhdetta: siis kuivaa, liukasta, loskaista, sohjoista, nuoskaista, lumista, polanteista, pöppyräistä, kaljamoista ym. keliä kaikilla eri murteilla...
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama minulle, mitä murretta kukakin puhuu, niin kauan kuin sitä pystyy ymmärtämään. Savon murre on itse asiassa jopa hauska :) Siihen kun vielä savolaista lupsakkuutta ja huumorintajua mausteeksi.
Oulussa kerran työpaikalla ei ollut asiakkaalle myydä jotakin tuotetta. Asiakas ei ehtinyt odottaa, että selvittäisin asiaa. Ennen kuin olin itse tarkistanut tuotteen tilanteen, ihmettelin asiaa työkaverille, kun yleensä sitä tuotetta on paljonkin ollut. Työkaveri sanoi, että se on tillauksessa. Meni kyllä hetkonen siinä kelatessa, että missä ihmeen tillauksessa, pohdin jopa verbin perusmuotoa - tillata?? Kunnes välähti, että tuote on tilauksessa. Sittemmin kuulin tuota tillausta useampaankin kertaan, useampi henkilö sitä käytti: "Pitää mennä nyt tekemään se tillaus". Saattoipa tosin olla, että myös "pitää" oli oululaisille tyypillisellä kaksoiskonsonantilla eli "pittää".
Selviytyjissä ärsytti se Janne, jolla oli oikein "kunnon" Oulun murre. "On nyt enemmän tillaa nukkua" jne. Onneksi tuollaista ei tarvinnut kauan kuunnella, kun Janne joutui eristyssaarelle eikä sieltä enää onnistunut pääsemään takaisin kisaan.
Ei 'tillauksessa', vaan 'tillauksesa'.
Vierailija kirjoitti:
tienhuora
Tienhuoran neiti oli hyvin haaskan näköinen. Eipä paljoo naarata kun anoppi jäihin putos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
U -vammaiset jyväskyläläiset.
Aarinko (aurinko)
Aato (auto)
Aastralia (Australia)
Aalanko (Aulanko)
Naalakko (naulakko)
Naala (naula)
Naavo (Nauvo)
Raama (Rauma)Ei tuo ole Jyväskylän murretta.
Et oo tainu viimeaikoina juurikaan sitten Jyväskylässä käydä? Tuo AU venyy AA, pitkissa sanoissa painotus on aina toisella tavulla kuten JyvÄÄskylä, kirjaimia D ja R ei lausuta ja sanojen loppuun ei tule I ja N kirjainta ollenkaan. Jyväskylän murre on muuttunut viime vuosina ihan hirveäksi siansaksaksi.
Olet törmännyt laakaalaisiin. Jyväskylässä olen asunut koko ikäni, joten tiedän, miten täällä puhutaan. Jyvääskylä on kyllä tuttua, mutta nuo sun esimerkkisanat ei tosiaankaan ole Jyväskylän murretta vaan Keski-Suomen murretta, jota puhutaan jo Jyväskylän naapurikunnassa Laukaassa. Jyväskylä puolestaan kuuluu Päijät-Hämeen murrealueeseen.
Laakaalainen laulaa, pitkällä kaalalla, saananlauteella.
Vierailija kirjoitti:
Lahtelaisten taakke. Mäkihyppykommentaattorit Nikunen ym. käyttävät tuota aina.
Ja kaatusin myös.
Tavan.
Mikä ohmeen tavan, se on TAVALLINEN PRKLE!
Pakko mainita vielä toinen:
Kotoota. 🤮
kikkeliskokkelis kirjoitti:
Ketä on ihan ylivoimainen ykkönen. Vähintään vuosi linnaa jotka tuota sanaa käyttää kuka -sanan tilalla.
Pahki on toinen
Ja keski-pohjanmaan misä täsä, kusi housusa eli se yksi ässä jätetään sieltä välistä pois.
Pahki ei ole mitenkään murresana vaan normaalia yleiskieltä. Esimerkiksi Nykysuomen sanakirjassa siihen ei ole asetettu mitään konnotaatiota ja esimerkkeinä sanan käytöstä ovat muistaakseni Eino Leino ja Ilmari Kianto.
mimmosta, mimmosia. Mimmosesta tulee mieleen vain joku pienikokoinen friidu, vaikka semmonen korealainen soma teini tai koreapakotukseen langennut hesalainen twinkkipoika joka on tälläytynyt korealaiseksi pikkuneidiksi
Onkohan tuo Kianto vähän kuin väärinsavolaistettu muoto sanasta Kanto. Olisko samalla logiikalla Eija Kantola savoksi Eija Kiantola?
iskä.isukki.äippä.äiskä. vanhat muijat ja äijät yli 30 v puhuvat noin. se vasta ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ahistaa
Kun ei kieli taivu sanomaan D ?
Sano nopeasti 3 ärrällä alkavaa maata! Ranska Reikka Rasilia