Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalityö pääsykokeet 2020

Vierailija
24.03.2020 |

Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?

Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...

Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.

Kommentit (2052)

Vierailija
1501/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se aihe oli?

Vierailija
1502/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vastasin varmaan ihan aiheen vierestä 😂 En uskalla enää jälkeenpäin edes avata tota omaa tekstiä. En myöskään ehtinyt lukasta sitä läpi ennen lähettämistä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1503/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Videohaastiksen ideana ohjeiden mukaan varmentaa henkilöllisyys, että just sinä olet kirjoittanut essees. Vastausta verrataan esseeseen, eli kysymys liittynee esseesi sisältöön.

Vierailija
1504/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli alle 4000 merkkiä :D Oli aika tiukka aikaraami, mutta toisaalta se oli ehkä hyvä, ei ollut aikaa pyöritellä asioita ja ehkä tällä saadaan selkeitä eroja ihmisten välille. Heippa vaan koulupaikka ;D

Vierailija
1505/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt tuli kyllä kirjoitettua huonoin esseeni ikinä 😂 Olin jotenkin ihan helisemässä sen Raution tekstin kanssa ja keskityin AIVAN vääriin asioihin, minkä tajusin vasta, kun aikaa oli jäljellä noin 20 minuuttia. Sotkasiiran artikkelin käsittelylle jäi aikaa vain vikat 10 minuuttia, joten heittelin sinne vaan kaikkea, mitä mieleen sattui juolahtamaan. Eli suurin osa esseestäni oli aivan turhaa jorinaa, joka ei mitenkään vastannut tehtävänantoon, ja ne muutama kappale, joissa onnistuin käsittelemään oikeita asioita oli todella hutaisten tehty ja surkeaa tekstiä.

Mua oikeasti hävettää, että joku joutuu lukemaan tuon säälittävän tekeleen. Yleensä oon hyvä esseekirjoittaja (viime vuoden sosiaalityön pääsykokeen esseestäni esim. sain erittäin hyvät pisteet ja olin siihen itsekin tyytyväinen), mutta nyt meni vaan täysin ohi aiheen, en missään vaiheessa löytänyt ”punaista lankaa”. Melkein tekisi mieli jättää toi haastattelu tekemättä, koska 100% tiedän, että tällä esseellä ei ole mitään asiaa opiskelemaan. Eikä pidäkään olla.

En silti ole mitenkään kovin harmissani epäonnistumisestani, yllättävää kyllä. Tuo tilanne oli tosi vaikea, aika TOSI lyhyt esseen kirjoittamiselle ja tämä aihekaan ei ollut itselleni yhtään sopiva. Yritin parhaani, vaikka menikin nyt ihan äärimmäisen huonosti. Ehkä ensi vuonna on sitten mulle sopivampi koe :)

Vierailija
1506/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamala essee tuli kirjoitettua enkä saanut palautettua sitä opintopolussa ollenkaan. Toivottavasti lukevat sen, kun palautin annettuun sähköpostiin ja soitin annettuun numeroon ongelmasta. Tai oikeastaan en edes tiedä, että haluanko sitä luettavan... No, ens vuonna yritys uusiksi.

Vierailija
1507/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla syke huiteli taivaissa koko kokeen ajan :( tiirailin jatkuvasti kelloa ja sitä, miten kiire on. Tähän olisi suosiolla saanut laittaa edes 15min lisäaikaa, sekin olisi auttanut hurjasti. Nyt palautin keskeneräisen ja epäjohdonmukaisen esseen, jossa vaan hypin asiasta toiseen. En ehtinyt sisäistää koko tehtävänantoakaan kunnolla, kun piti niin kiireellä vaan alkaa raapustamaan.

Vierailija
1508/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ehdin saada aikaan vain n. 500 sanaa :"D  Parhain suoritukseni ikinä. Melkein itkettää.

Vierailija
1509/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti, naurattaa ihan kuin paskasti meni... ensinnäkin helvetin kokonen aineisto, mitä en sitte ehtiny lukea todellakaan kokonaan, joten päädyin sitten siihen että arvioin Tiina Sotkasiiraa ensin 😂, sitten 10 vaille 2 tajusin et ei jumalauta multa puuttuu se ensimmäinen osio kokonaan, noh sitten kirjoitin sen tyyliin ihan vaan päästä mut kai se jollain tavalla meni sinnepäin edes...

Noh onneksi ei tarvi jännätä, että saako koulupaikkaa ku meni niin päin persettä...

Ps. Tein iskän työkoneella, koska oma kone vähän paskana, ja kesken kaiken jonku sen työkaveri soittaa skype puhelua, ja oon vaa sillee voi jumalauta nyt eli tosi putkeen meni :)

Vierailija
1510/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyykö teillä opintopolussa se tiedosto keltaisella pohjalla ettekä saa avattua sitä? Nyt hirveä stressi, sainko esseen palautettua ja tallentuiko se koko teksti siihen.

Vierailija
1511/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiko joku muka lähellekään sitä maximi 10 000 merkkiä? Nostan hattua jos sai, koska itse sain juuri ja juuri 3000 kunnes aika loppui😂

Vierailija
1512/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ehdin saada aikaan vain n. 500 sanaa :"D  Parhain suoritukseni ikinä. Melkein itkettää.

Maksimi oli siis 10 000 merkkiä, ei sanaa. Eikä kukaan varmaan siellä odota hurjaa määrää 10 000 merkin esseitä. Tärkeämpää looginem, johdonmukainen kokonaisuus, jossa perustellaan asiat.

Vierailija
1513/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se aihe oli?

1. Pohdi ensin Kyösti Raunion tekstin pohjalta sosiaalityön roolia moraalin vartijana ja yhteiskunnan sosiaalisena omatuntona

2. sen jökkeen sovella näitä rooleja Tiina Sotkasiiran artikkelissa esiin tuleviin eettistä pohdintaa edellyttäviin tilanteisiin

Olisi mielestäni ollut ihan menettelevä tehtävänanto, jos aikaa olisi ollut enemmän😂 Yleensä suunnittelen esseeni mindmappina ennen kirjoittamista, mutta nyt ei ollut aikaa sellaiseen.

Unohdin muuten otsikonkin. Tulee varmaan miinusta?

Vierailija
1514/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saiko joku muka lähellekään sitä maximi 10 000 merkkiä? Nostan hattua jos sai, koska itse sain juuri ja juuri 3000 kunnes aika loppui😂

Mulla oli vähän päälle 7600 merkkiä. Harmi vaan, että yli puolet siitä ei liittynyt mitenkään tehtävänantoon 😂

Vierailija
1515/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea oli, mutta en valita - sellaista odotinkin yliopistotason pääsykokeelta. Ollaan kaikki samassa veneessä ja tarkastajat varmasti huomaavat kokeen olleen vaikea, kerta näin monella on tuntunut menneen penkin alle.

Vierailija
1516/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on varmasti kaikille yllätys, miten loppujen lopuksi meni.

Vierailija
1517/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo fiilis. Samaan aikaan tuntuu, että tein parhaani ja osasin kohtalaisesti yhdistellä aineiston ja artikkelin asioita, mutta samaan aikaan tuntuu, etten oikeasti osannut yhtään mitään enkä varmaan ymmärtänyt kysymystä. En haluaisi heittää toivoa koulupaikasta menemään, mutta tuntuu erittäin epätoivoiselta. Olen aina menestynyt esseekokeissa hyvin, mutta tämä koe oli yksi valtava kysymysmerkki.

Vierailija
1518/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvin pettynyt itseeni, enkä usko, että olen tarpeeksi hyvä sosiaalityöntekijäksi, koska en saanut parasta mahdollista esseetä aikaiseksi. Olin niin hidas, että tekstin lukemiseen kului valtavasti aikaa ja sitten ei ollut tarpeeksi aikaa kirjoittaa olennaisia asioita. Mainitsin vain muutaman teoreetikon ja käsittelin eri ongelmia pintapuolisesti. Osan tekstistä kopioin melkein suoraan aineistosta. En saanut muotoiltua selkeitä argumentteja. Jos olisi ollut edes tunti lisäaikaa olisin voinut saada täydet pisteet. Nyt hävettää ja nolottaa tosi paljon ja haluaisin syöksyä maan rakoon itkemään ja lahoamaan osaksi multaa. 

Vierailija
1519/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ps. Tein iskän työkoneella, koska oma kone vähän paskana, ja kesken kaiken jonku sen työkaveri soittaa skype puhelua, ja oon vaa sillee voi jumalauta nyt eli tosi putkeen meni :)

Feel you! Tein poikaystävän koneella ja hänelle tuli koko ajan ilmotuksia ja kavereiden viestejä jostain Discordista 😃 Pari minuuttia arvokasta aikaa meni hukkaan ja keskittyminen sitäkin pidemmäks aikaa, kun koitin sulkea ja poistaa ne ilmoitukset, mutta en onnistunut.

Vierailija
1520/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa ne tuolla sitten päättivät erotella ne oikeasti tietävät niistä ctrl+f henkilöistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän