Sosiaalityö pääsykokeet 2020
Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?
Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...
Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.
Kommentit (2052)
Vierailija kirjoitti:
Onhan se työ vaativaa. Mutta oikeaa ammattitaitoa ja vahvuutta on myös suhtautua mahdollisimman neutraalisti, pyrkiä ratkaisuihin, olla tuomatta omia ennakkoluuloja tilanteisiin ja käsitellä vaikeatkin tunteet. Ei se ole mikään tasapuolinen vastakkainasettelu asiakasperheen ja työntekijöiden välillä, vaan työ jossa vaaditaan ammattitaitoa. Taitoa miettiä mikä tilanteessa on paras ratkaisu kaikkien eduksi, eikä toimiminen omien arvotuksien pohjalta (kuten vaikka valikoida paneutumista tai käytöstä kohteen miellyttävyyden pohjalta). On vaikeaa jos perheenjäsen on sairas ja usein suuri tragedia perheelle, etenkin lapsille. Se, että sinä joudut jonkun kanssa hetken vänkäämään ja voit sitten lähteä kotiin, ei ole tilanteen surullisin seikka. Erottakaa herranjumala oma loukkaantumisenne ja kyynistymisenne ammatti-identiteetistänne. Vaihtakaa alaa jos ette kykene toimimaan ihmisten kanssa ihmisten eduksi. Empaattisuus ei sulje pois realiteettien ymmärtämistä ja toimista niiden pohjalta, se mahdollistaa eettisesti kestävän viranomaisvallan käytön.
voisko tätä jankkaamista varten perustaa oman ketjunsa, tässä keskitytään nyt siihen pääsykokeeseen
Vierailija kirjoitti:
Pidättekö mahdollisena että esseessä joutuisi käyttää useampaa ap. artikkelia?
Mietityttää, kuinka viitataan esseessä artikkeleihin. Eihän viitteitä tietenkään pitäisi merkata, koska eihän ne voi olettaa, että ei-ensikertalaiset osaavat merkata viitteet oikein. Sehän opetaan korkeakoulussa ensimmäisenä vuonna.
Osaankohan kirjoittaa enää esseitä ilman viitauksia? :")
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidättekö mahdollisena että esseessä joutuisi käyttää useampaa ap. artikkelia?
Mietityttää, kuinka viitataan esseessä artikkeleihin. Eihän viitteitä tietenkään pitäisi merkata, koska eihän ne voi olettaa, että ei-ensikertalaiset osaavat merkata viitteet oikein. Sehän opetaan korkeakoulussa ensimmäisenä vuonna.
Osaankohan kirjoittaa enää esseitä ilman viitauksia? :")
Siis korjaan * ensikertalaiset!!
Kirjotat siihen vaan että ”Mikko Mallikkaan mukaan tämän kevään pääsykoejärjestelyt epäonnistuivat täysin” tai ”Mallikas toteaa artikkelissaan tämän kokeen olevan täysin paska”. Ei tartte sen kummemmin olla. Vuosiluvun voi laittaa halutessaan. ”Mallikas (2017) jakaa hyvinvoinnin sataantuhanteen ulottuvuuteen, joista tärkein on onnistuminen pääsykokeessa”.
Ainoa hyvä puoli näissä etäpääsykokeissa on se, että saa tehdä kokeen rauhassa esim. kotona ja voi vaikka puhua ääneen, yskiä ja niistää niin paljon kuin haluaa kun taas jossain hikisessä luentosalissa joutuisi olemaan täysin hiljaa. Vessaankin pääset kesken kokeen milloin haluat ja ilman saattajaa.
:D Mulle myös tietokoneella esseen kirjoittaminen on helpompaa, koska olen nopea näpyttämään koneella.
Käytännössä työ oli toisten sotkujen selvittelyä pienellä palkalla ja liian kovalla työpaineella. Kyllähän sitä vielä yhden ja kahden asiakkaan laskupinoja setvisi, mutta se järjetön kiire ja asiakasmäärä. Esimiehet järjestään pihalla arkityöstä. Yksi piileskeli toisessa huoneessa kun kesätyöntekijät ja sijaiset yrittivät tulla kysymään neuvoa. Tämä henkilö oli nimenomaan määrätty meille aloittelijoille avuksi. Toinen eleli omassa taiteilijuudesta haaveilevassa maailmassaan. Vanhemmilla työntekijöillä kirjavia koulutuksia ei esim. englanninkielen taitoa ollenkaan. Nuoremmille sitten lykättiin kaikki vaikeat asiat, ulkomaalaiset asiakkaat yms. Jouduin jo ensimmäisellä harjoitteluun liittyvällä sijaisuusjaksolla yksin selvittämään lastensuojeluilmoitusta raivostuneiden vanhempien kanssa, tekemään kotikäyntejä ym. Asiakkaat karjuivat, paiskoivat tuoleja, haistattelivat ja toisaalta yrittivät vastenmielisen flirttailun ja mielistelyn kautta manipuloida tekemään edullisia päätöksiä. Kokemuksista on toki aikaa, mutta käsittääkseni ainakaan työvoimatilanne ei ole parantunut. Silloin kun yritin päästä lähtemään, alkoi vanhempien työntekijöiden puolelta syyllistäminen. Ei me pärjätä eikä jakseta ikämme takia, ei meitä voi jättää pulaan lähtemällä. Pääsin kuitenkin pois enkä koskaan palannut. Vielä kannattaa muistaa, että ihmiset muuttuvat ajan myötä. Nuoren voima ja varmuus kuluvat kovassa työkäytössä ja keski-iässä huomaat olevasi joku aivan toinen tyyppi.
Onneksi se koe alkaa 12, et on aamulla aikaa vielä rauhottua ja miettii läpi niitä juttuja...
Vierailija kirjoitti:
Onneksi se koe alkaa 12, et on aamulla aikaa vielä rauhottua ja miettii läpi niitä juttuja...
Tai mun kohdalla heittää noin kahdeksan jännäkakkaa ja täristä neljä tuntia.
Onko muille tullut vielä sitä toista linkkiä siihen haastattelukutsuun? Mulla ei oo tullut ni mietin, onko mun sähköpostissa kaikki hyvin 😅
Ei sittenkään mitään... en lukenut sitä saamaani sähköpostia kunnolla 😂
Vierailija kirjoitti:
Tai mun kohdalla heittää noin kahdeksan jännäkakkaa ja täristä neljä tuntia.
Tää oli ihanan rehellistä :D
Opintopolussa lukee sen esseen palauttamisliitteen kohdalla, että palautettava viimeistään 14.10.... eli onko essee palautettava vasta silloin, vaikka koeaika loppuu 14 🤔
Vierailija kirjoitti:
Opintopolussa lukee sen esseen palauttamisliitteen kohdalla, että palautettava viimeistään 14.10.... eli onko essee palautettava vasta silloin, vaikka koeaika loppuu 14 🤔
Kaikkien tulee pyrkiä siihen, että 14.00 on palautettu. Tuo 10 min on joustoaika jos sivustot ruuhkautuu.
Vierailija kirjoitti:
Onko muille tullut vielä sitä toista linkkiä siihen haastattelukutsuun? Mulla ei oo tullut ni mietin, onko mun sähköpostissa kaikki hyvin 😅
En mäkään oo saanut, mutta eikös se voi vielä aamulla tulla?
Vierailija kirjoitti:
Ohje sähköpostissa luki että linkki haastatteluun tulee 12. 6. klo 10 mennessä.
Ei ole vieläkään tullut haastattelulinkkiä..
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vieläkään tullut haastattelulinkkiä..
Ei mullekaan!
Nyt tuli haastattelulinkki. Ohjeessa sanottiin, että vastaat yhteen kysymykseen. Myöhemmin ohjeessa luki, että järjestelmä siirtää sinut automaattisesti seuraavaan kysymykseen. Onko tässä nyt siis yksi vai useampi kysymys 😅
Onhan se työ vaativaa. Mutta oikeaa ammattitaitoa ja vahvuutta on myös suhtautua mahdollisimman neutraalisti, pyrkiä ratkaisuihin, olla tuomatta omia ennakkoluuloja tilanteisiin ja käsitellä vaikeatkin tunteet. Ei se ole mikään tasapuolinen vastakkainasettelu asiakasperheen ja työntekijöiden välillä, vaan työ jossa vaaditaan ammattitaitoa. Taitoa miettiä mikä tilanteessa on paras ratkaisu kaikkien eduksi, eikä toimiminen omien arvotuksien pohjalta (kuten vaikka valikoida paneutumista tai käytöstä kohteen miellyttävyyden pohjalta). On vaikeaa jos perheenjäsen on sairas ja usein suuri tragedia perheelle, etenkin lapsille. Se, että sinä joudut jonkun kanssa hetken vänkäämään ja voit sitten lähteä kotiin, ei ole tilanteen surullisin seikka. Erottakaa herranjumala oma loukkaantumisenne ja kyynistymisenne ammatti-identiteetistänne. Vaihtakaa alaa jos ette kykene toimimaan ihmisten kanssa ihmisten eduksi. Empaattisuus ei sulje pois realiteettien ymmärtämistä ja toimista niiden pohjalta, se mahdollistaa eettisesti kestävän viranomaisvallan käytön.